دسته بندی

روش های تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل

جدیدترین مطالب

نحوه تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل در این نوشته چند تکنیک ساده است که هر کسی می‌تواند آن را به کار بگیرد. در بازار آهن آلات همچون بازار دیگر محصولات نمونه ­های باکیفیت و بی کیفیت، اصل و تقلبی وجود دارد. گاهی نمونه های تقلبی و غیر اصل از تیرآهن به مشتری عرضه می‌­شود و مشتری اصلا متوجه نمی‌شود. خوشبختانه روش­هایی وجود دارد تا این محصولات تقلبی شناسایی شوند.

روش درست انتخاب تیرآهن

تیرآهن از انواع مصالحی است که در سازه ­های ساختمانی بکار رفته و بسیار پرمصرف است. هنگام تهیه این محصول باید دقت شود که از خریداری نوع تقلبی آن پرهیز شود. انتخاب محصول اصل، با کیفیت و مرغوب سلامت و امنیت سازه را تضمین می کند. انتخاب محصول بی کیفیت و تقلبی و ارزان ممکن است صدمات جبران ناپذیری به سازه وارد کند. بنابر این هنگام خرید باید نهایت توجه و دقت به عمل آید که محصولی با کیفیت و اصل تهیه شود. در نهایت با استعلام قیمت تیرآهن از نیک فولاد میتوانید خریدی بدون نقص را داشته باشید.

ویژگی‌های تیرآهن اصل

برای این که بتوان تیرآهن اصل را از تیرآهن تقلبی تشخیص داد باید اطلاعات موثقی نسبت به تیرآهن‌­های اصل داشته باشید. برای تشخیص و انتخاب تیرآهن با کیفیت روش­‌هایی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.
شکل هندسی تیرآهن: اولین موردی که هنگام انتخاب و خرید تیرآهن باید مورد توجه قرار گیرد، شکل ظاهری آن است. با آگاهی نسبت به شکل ظاهری و هندسی تیرآهن اصل می­توان به راحتی تیرآهن بی کیفیت و تقلبی را تشخیص داد. تیرآهن­ها در اشکال مختلفی تولید می شوند که در مقاله ی آشنایی با تیرآهن و انواع آن میتوانید با این اشکال آشنا شوید. در ادامه درباره اشکال مختلف تیرآهن و مشخصه های آن شرح داده شده است:

  • مشخصه های کلیدی تیرآهن IPE: این نوع تیرآهن بر اساس استاندارد اروپا تولید می­شود. سطح مقطع این تیرآهن به شکل I است. تیرآهن IPE از پرمصرف ترین انواع این محصول است. در این نوع از تیرآهن بال و جان از ابتدا تا انتها ضخامت یکسانی دارند.
  • مشخصه های کلیدی تیرآهن INP: تیرآهن INP بر اساس استاندارد کشورهای چین و روسیه تولید می­شود. در این نوع تیرآهن ضخامت بال از قسمت داخلی تا بیرونی به تدریج کمتر می­شود. در این محصول جان و بال نامساوی هستند.
  • مشخصه های کلیدی تیرآهن IPB: در این نوع تیرآهن بال پهن یا هاش، طول جان با بال آن تقریبا مساوی است. این تیرآهن به سه دسته سبک، سنگین و فوق سنگین تقسیم می­شوند. در ضمن خود تیرآهن هاش نیز به دو دسته سبک و هاش سنگین تقسیم می­شود.

نحوه تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل

با استفاده از تکنیک‌های زیر می‌توانید محصولی که دارای اصالت و کیفیت است را شناسایی کنید:

وزن تیرآهن

از جمله عواملی که کمک می­کند تا تیرآهن اصل را از تقلبی تشخیص داد، وزن تیرآهن است. وزن تیرآهن بستگی به حجم و چگالی فولادی که در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته، دارد. تیرآهن­ها بر اساس وزن استاندارد تولید می­شوند. وزن استاندارد تیرآهن با روش خاصی محاسبه می­شود. روش خاص محاسبه وزن تیرآهن بدین گونه است که ابتدا تیرآهن توسط باسکول وزن می شود، سپس وزن بدست آمده در طول تیرآهن (برحسب متر) ضرب می­شود. سپس عدد بدست آمده را با وزن استاندارد موجود در جدول اشتال مقایسه میکنند.

علامت اختصاری روی تیرآهن

از بهترین روش­هایی که می­توان از آن برای تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل استفاده کرد، بررسی علامت اختصاری است که بر روی تیرآهن موجود است. شرکت­های تولید کننده نام تجاری خود را بر روی بال تیرآهن به صورت برجسته حک می­کنند. نام تجاری شامل چند حرف اصلی برند می­شود. اطلاع داشتن از نام تجاری و شناخت نسبت به شرکت تولیدکننده محصول می­تواند کمک کند که شما محصول با کیفیتی را انتخاب کنیم.

پلاک شناسایی

هنگامی که مصالح فولادی به مقدار زیاد خریداری شود، درون نوع خاصی از بسته بندی عرضه می­شوند. بسته بندی این مصالح بندیل نام دارد. به طورمعمول بندیل حاوی تیرآهن، ۲ الی ۵ تن وزن دارد. بر روی هر بندیل یک پلاک شناسایی نصب شده­ است. این پلاک شامل اطلاعات موثقی درباره تیرآهن ­های موجود در بندیل است. این اطلاعات شامل نام محصول تولید شده، وزن بندیل، نوع استاندارد، و دیگر مشخصه ­های محصول است. لازم است که شما از خرید تیرآهن های درون بندیل هایی که فاقد این پلاک هستند و یا مشخصات درج شده در پلاک کم و یا غیرقابل قبول است، خودداری کنید.

رنگ تیرآهن

از دیگر مشخصات ظاهری تیرآهن که کیفیت آن را مشخص می‌کند رنگ آن است.. رنگ روی سطح تیرآهن باید یکنواخت باشد. در ضمن رنگی که روی تیرآهن وجود دارد نباید کدر باشد. توجه به این مورد کمک می­کند تا تیرآهن اصل شناخته شود.

فاقد زنگ زدگی باشد

سطح تیرآهن نباید هیچ گونه زنگ زدگی داشته باشد. وجود زنگ زدگی و خوردگی نشان دهنده نامرغوب بودن محصول مورد نظر است. این مشکلات ممکن است بر اثر انبار کردن غیر اصولی بوجود آمده باشد.

جوش پذیری عامل مهم در تخیص تیرآهن تقلبی از اصل

قابلیت جوشکاری از مشخصه های قابل ذکر و مهم آهن است. متخصصان، جوشکاری تیرآهن های موجود در ساختمان را باید بدون مشکل و به آسانی انجام دهند. هنگام عملیات ساختمانی اگر جوشکاری این محصول با مشکل مواجه شود بدون شک این محصول نامرغوب و تقلبی است.

قیمت تیرآهن

از دیگر نکاتی که می­تواند به تشخیص تیرآهن اصل کمک کند، قیمت آن است. به طور معمول قیمت محصولات در شرکت­های متفاوت، دارای اختلاف قیمت معقولی هستند. قیمتهای غیر معقول و یا بسیار پایین نشان دهنده نامرغوب بودن محصول مورد نظر است. قیمت تیرآهن را میتوانید از جداول قیمتی موجود در این سایت دریافت نمایید.

درنهایت مقاله جامع راهنمای خرید تیرآهن به شما کمک شایانی در این زمینه خواهد کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها