استعلام و خرید

ورق a283 چیست

ورق a283 چیست؟ معرفی انواع و کاربردها

در پاسخ به این سوال که ورق a283 چیست؟ باید بگوییم a283 یا ورق مخزنی، نوعی ورق آلیاژی پرکاربرد است که در گریدهای مختلف تولید می‌شود. این نوع ورق یک ویژگی مهم دارد و آن قابلیت جوش‌پذیری بسیار بالایش است. به این ترتیب می‌توان با کمک روش‌های بسیار رایج مانند روش جوشکاری قوسی با الکترود روکش‌دار و هزینه مقرون به صرفه، ورق a283 را برای تولید هر محصولی به کار گرفت. ورق a283 از فولاد کربنی دارای استحکام کششی کم رو به متوسط تهیه می‌گردد. روش تولید این ورق هم نورد سرد و هم نورد گرم است. البته ترکیب آلیاژی این محصول علاوه بر کربن شامل عنصرهای فسفر، گوگرد، کربن و مس نیز می‌شود. این ورق نقطه ذوب ۲۷۵۰ درجه‌ فارنهایت، چگالی ۷.۹ گرم بر سانتی‌‌متر مکعب و مدول الاستیک پیچ خوردگی ۱۱ دارد. اطلاعات مهم و جالب دیگری نیز درباره این محصول وجود دارد. در اینجا قرار است هر آنچه که لازم است درباره این ورق، انواع و کاربرد آن یاد بگیرید. از آنجایی که این ورق، نوعی ورق گرم به حساب می آید، در قسمت ورق گرم چیست و انواع آن، می توانید درباره انواع دیگر ورق گرم، بیشتر بخوانید.

ورق A283  چیست؟

این محصول که با نام ورق مخزنی نیز شناخته می‌شود، نوعی ورق است که از فولاد کربنی تهیه می‌شود. عناصر موجود در ترکیبات این نوع ورق عبارتند از؛ کربن، منگنز، فسفر، گوگرد، سیلیکون و مس. درصدهای مختلف از آلیاژ‌هایی که در این محصول به کار می‌روند، مشخصه‌های فیزیکی و مکانیکی و همچنین قابلیت‌های محصول نهایی را مشخص می‌کنند.

برای مثال هر چه درصد کربن به کار رفته در ترکیبات این ورق بیشتر باشد سختی آن نیز بیشتر خواهد بود. به علاوه فولاد با درصد کربن بیشتر، در مقابل حرارت و دما مقاومت‌تر است.

روش تولید ورق A283 چیست؟

برای تولید این محصول ابتدا تختال‌های فولادی را تا رسیدن به دمای 1300 درجه سانتی‌گراد گرم می‌کنند. در واقع فولاد کربنی تحت عملیات نورد گرم به ورقی با استحکام کششی کم تا متوسط تبدیل می‌شود. در فرآیند تولید این نوع ورق، از غلتک‌هایی نیز استفاده می‌شود که فشار زیادی به فولاد کربنی وارد می‌کنند. همین موضوع باعث ایجاد قابلیت جوشکاری و خمشی در محصول نهایی می‌شود.

مشخصات ورق A283  چیست؟

از جمله مشخصات ورق a283 که کاربردهای متفاوتی در آن ایجاد کرده‌است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر خوردگی
  • قابلیت جوش‌پذیری
  • سختی و استحکام بالا
  • قابلیت شکل‌پذیری
  •  توان بالا برای تحمل حرارت

خواص مکانیکی ورق a283 کدامند؟

مهم‌ترین ویژگی‌ فیزیکی ورق a283 چیست؟ مهمترین خواص این محصول به شرح زیر است:

  • نقطه ذوب ۲۷۵۰ درجه‌ فارنهایت
  • چگالی ۷.۹ گرم بر سانتی‌‌متر مکعب
  • مدول الاستیک پیچ خوردگی ۱۱
  • میانگین ضریب حرارتی ۶.۷
  • مدول الاستیسیته تنش ۳۰

انواع ورق A283 کدامند؟

انواع این محصول بر‌اساس فاکتورهای مختلف دسته‌بندی می‌شود. این دسته‌ها عبارتند از:

  • انواع بر‌اساس گرید:

    گرید این محصول بنا بر درصد کربن به کار رفته در بافت آن تعیین می‌شود. در واقع هرچه کربن موجود در ورق بیشتر باشد، سختی و مقاومت آن بیشتر است. به این ترتیب گریدهای مختلف این نوع ورق عبارتند از:

  1. گرید A،  یا همان ورق  A283 Gr A:

    کمترین میزان کربن در این گرید ورق است. به همین دلیل کمترین سختی و بیشتری قابلیت جوشکاری نیز متعلق به گرید A  است.

  2. گرید B یا همان ورق A283 Gr B:

    این گرید از ورق سختی و جوش‌پذیری متوسطی دارد.

  3. گرید C یا همان ورق A283 Gr C:

    این گرید سختی بیشتر از گرید B و کمتر از گرید D دارد.

  4. گرید D  یا همان ورق A283 Gr D

     از میان این ۴ محصول ورق A ۲۳۸ گرید C کیفیت بالاتری داشته و در بازار آهن‌آلات بیشتر خرید و فروش می‌شود. این نوع ورق گاهی با ورق A36 که هر دو مشخصه‌های مشابهی دارند، اشتباه گرفته می‌شود. در واقع گرید C ترکیب شیمیایی و خواص فیزیکی بسیار مشابهی با فولاد  A36 دارد. هر چند کیفیت و موارد استفاده از ورق A283 از ورق A36 بیشتر است.

  • انواع بر اساس حالت:

    این محصول را به سه شکل؛ رول، شیت و برش‌خورده در بازار خریداری کرد.

  • بر‌اساس محصول نهایی:

    این نوع ورق در شکل‌های مختلفی از قبیل؛ صفحه، سیم ‌پیچ، لوله و محصولات سازه‌ای مانند مقاطع فولادی و تیرآهن طراحی و ساخته می‌شود.

  • انواع بر‌اساس پوشش:

    گاهی این نوع ورق را با پوشش‌های مختلف گالوانیزه می‌کنند. این خود یکی از عوامل دسته‌بندی محصول است. ورق A ۲۸۳ گالوانیزه قابلیت‌های قابل‌توجهی نسبت به نوع بدون پوشش داشته و در مقابل خوردگی ذره‌ای ضعف ندارد. به همین خاطر صنایع مختلف به وفور از این محصول استفاده می‌کنند. ورق a283 گالوانیزه یک ورق بسیار مقاوم در برابر خوردگی است که فروش قابل توجهی در بازار آهن آلات دارد.

  •   انواع بر اساس ابعاد:

    ابعاد این ورق که بیشتر شامل طول و ضخامت آن می‌شود، تنوع قابل توجهی در آن ایجاد کرده است. ورق A283 در ضخامت‌های 4 تا 150 میلی‌متر موجود است. همچنین طول این محصول از 6 تا 20 میلی‌متر متفاوت است.

کاربرد ورق a283 در چه صنایعی است؟

این محصول در فشارهای بالا، بسیار مقاوم است. به همین خاطر هر صنعتی که به تجهیزاتی با قابلیت تحمل فشار نیاز دارد، از این محصول استفاده می‌کند. از جمله این صنایع می‌توان به پتروشیمی و صنعت نفت و گاز، ساخت تانکر و بویلر، احداث سازه‌های فولادی، تولید مخازن تحت فشار، دیگ‌‌های بخار، ساخت مخازن قابل حمل و جابجایی، پل‌ها، تهیه پروفیل‌های ساختمانی ورق فولادی و تاسیسات اشاره کرد. 

نحوه فروش ورق a283 چگونه است؟

در بازار آهن آلات از ضخامت 4 تا 120 میلی‌متری این نوع ورق وجود دارد. این ورق به صورت شیت‌های برش‌خورده و از عرض 1100 تا 2400 میلی‌متر در بازار به فروش می‌رسد. همچنین برای عرض‌های مختلف از طول از 6 تا 20 میلی‌متر از این ورق موجود است. در ضمن معیار تعیین قیمت ورق a283 بر حسب کیلوگرم است.

Leave a comment