دسته بندی
ورق گرم چیست

ورق گرم چیست و انواع آن، معرفی، مزایا، کاربرد

جدیدترین مطالب

ورق گرم (به انگلیسی Hot Rolled Sheet) نوعی ورق آهن تهیه شده با استفاده از فرایند نورد گرم است. در این روش شمش‌های فولادی با قرار گرفتن در درجه حرارت بالا معادل ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد به‌شکل نرم و مذاب در می‌آیند، سپس با عبور از غلتک‌ها به ضخامت مورد نظر رسیده و سرد می‌شوند. در مرحله نهایی نیز برای یکنواخت شدن سطح و پاکسازی کامل آن اسیدشویی انجام می‌گیرد.  در حین فرایند تولید به دلیل افزایش و کاهش دمای ناگهانی، شکل ظاهری ورق به صورت تیره رنگ و مات در می‌آید، به همین دلیل به اسم «ورق سیاه» یا (Black Iron Sheet) هم در بازار معروف هستند. اما این نوع ورق‌ها بخاطر روش تولید متفاوت خود نسبت به ورق‌های نورد سرد، خواص مکانیکی و کاربردهای متفاوتی دارند. در این مطلب قصد داریم ضمن پرداختن به این ویژگی‌ها و کاربردها، انواع متداول پر مصرف در بازار و همچنین قیمت ورق‌های گرم را مورد بررسی قرار دهیم.

ویژگی‌ها و مزایای ورق گرم

هر نوع روش تولید، خواص مکانیکی متفاوتی به پروفیل‌های فولادی می‌بخشد. بر این اساس ویژگی‌های ورق گرم را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • استحکام و درجه سختی بالا: به‌دلیل فرایند بالای تولید ورق گرم، این پروفیل در برابر تنش‌ها و ضربات مقاومت بالایی دارد.
  • شکل‌پذیری و قابلیت چکش‌خواری بالا: این ورق به‌دلیل نوع روش تولید خود، بدون شکستن یا ترک خوردن قابلیت تبدیل در اشکال مختلف را دارد.
  • قابلیت جوشکاری مناسب: مقاومت کافی و یکنواختی ورق گرم از لحاظ شیمیایی و فیزیکی باعث می‌شود که به راحتی و با کیفیت بالا قابل جوشکاری باشد.
  • مقاومت کششی بالا: ورق گرم در برابر نیروهای کششی وارده مقاومت مناسبی دارد، به همین دلیل در سازه‌های فلزی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربردهای ورق گرم

این پروفیل با توجه به ویژگی‌های خاص خود در موارد زیر به شکل مستقیم یا غیر مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • ساختمان‌سازی: ساخت سازه‌های فلزی مانند تیرآهن، ستون، ورق گالوانیزه
  • خودروسازی: ساخت قطعات خودرو مانند اتاق بدنه، شاسی
  • صنعت: ساخت تجهیزات صنعتی مانند دیگ بخار، مخازن فلزی، شیرآلات، تانکرها، لوله‌های انتقال نفت و گاز، بدنه ماشین‌آلات سنگین

انواع ورق گرم

دسته بندی‌های مختلفی برای انواع ورق گرم در بازار وجود دارد و از آنجا که طیف وسیعی از پروفیل‌ها به این روش تولید می‌شوند، می‌توان انواع متفاوتی را بر اساس درصد آلیاژ‌های بکار رفته و شکل ظاهری آن  نام برد. در این بخش از نگاهی دیگر، برخی از انواع پر کاربرد مورد بررسی قرار می‌گیرند:

ورق ۳۶a

این نوع ورق گرم جزو انواع پروفیل با میزان کربن کم (۰.۰۲۶ درصد) قرار می‌گیرد که دارای خاصیت شکل‌پذیری و جوشکاری بسیار مناسبی است. نوع گالوانیزه آن که در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد و به‌دلیل مقاومت در برابر املاح و آب شور دریا به «ورق دریایی» هم نامگذاری می‌شود. از موارد کاربرد آن می‌توان به ساخت بدنه کشتی، یدک‌کش، فانوس دریایی، اسکله‌ها، سکوهای نفتی و انواع سازه‌های دریایی اشاره کرد.

ورق ۵۱۶ a

این ورق یا به اصطلاح، ورق مخزنی، به دلیل مقاومت بالایی که در برابر سایش و خوردگی و دماهای بالا دارد، در تولید مخزن و دیگ‌های بخار تحت فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ترکیب آن نیز عناصری مانند گوگرد، فسفر، منگنز، سیلیسیم در درصدهای پایین وجود دارد. در قسمت ورق a516 چیست می توانید اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنید.

ورق ۲۸۳ a

این نوع ورق فولادی گرم هم در دسته انواع کم کربن قرار می‌گیرد. گریدهای مختلفی از آن بر اساس درصد کربن تشکیل دهنده وجود دارد و با افزایش میزان کربن، سختی هم افزایش می‌یابد. به‌دلیل خاصیت ماشین‌پذیری، جوشکاری و شکل‌پذیری بالا، استفاده از این ورق در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، کشتی‌سازی و سازهای صنعتی بسیار کاربرد دارد. مزایا و اطلاعات بیشتر درباره این ورق، در صفحه ورق a283 چیست، قرار گرفته است

ورق ضد سایش

ورق‌های ضد سایش به‌دلیل کاربرد خاص خود، از درصد بیشتری کربن تولید می شوند. مقاومت بسیار بالا در برابر ساییدگی، همان‌طور که از نام آن پیداست، به‌دلیل وجود این میزان کربن و در نتیجه سخت بودن ورق است. دوام این نوع ورق گرم چهار برابر ورق‌های معمولی مورد استفاده در سازه‌ها است و در شرایط آب و هوایی مختلف، مقاومت بسیار مناسبی دارد. به همین دلیل به صورت خاص در معادن، کارخانجات تولید سیمان، نوارهای نقاله و کلیه صنایعی که مقاومت در برابر سایش و پارگی از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورق آجدار

در سطح این نوع ورق گرم، برجستگی‌های منظمی به شکل‌هایی مانند لوزی، دایره، عدسی، شطرنجی وجود دارد. این برجستگی‌ها باعث استحکام بیشتر آن نسبت به انواع ورق‌های ساده می‌شود. ورق‌های آجدار در سطوح شیبدار و مواردی که نیاز به ایجاد اصطکاک بیشتر دارد مانند پل‌های عابر پیاده، پوشش کف کامیونت، مورد استفاده بسیار هستند.

تسمه نوردی

تسمه‌های نوردی نوعی ورق گرم اما با ضخامت کمتر از ورق هستند که از ضایعات آهن تولید می‌شوند. به هیمن دلیل به نسبت انواع فابریک کیفیت پایین‌تر و در نتیجه قیمت ارزان‌تری دارند. به‌عنوان یکی از پر مصرف‌ترین انواع پروفیل‌ها، تسمه نوردی در تولید قالب‌های بتنی، درب های آکاردئونی، تجهیزات کشاورزی، کولرهای صنعتی، اسکلت‌ها صندلی‌ها و نرده‌های آهنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق پانچ سیاه

در این نوع، ورق سیاه یا گرم پانچ می‌شود و به شکل مشبک در می‌آید. شکل ظاهری متفاوت این ورق باعث می‌شود که از آن برای کنترل صدا در بزرگراه‌ها و مترو استفاده شود. البته مصارف متنوع دیگری مانند شبکه‌های تهویه هوا، دیواره‌های آسانسور، صنایع غذایی، خودروسازی و پتروشیمی نیز برای این ورق وجود دارد. از ویژگی‌های اصلی ورق پانچ سیاه می‌توان به قابلیت ماشین‌کاری، چکش‌خواری و مقاومت کششی مناسب اشاره کرد.

عکس ورق پانچ سیاه

قیمت و نحوه خرید ورق گرم

ورق گرم به دو شکل رول یا فابریکی در اندازه‌های استاندارد در بازار وجود دارد. قیمت این پروفیل فولادی نیز به دلایل بسیاری مانند نرخ تورم، عرضه و تقاضای بازار، تغییرات قیمت جهانی آهن، برند شرکت تولید کننده و مسائل سیاسی به صورت ثابت ارایه نمی‌شود. کلیه فروشندگان معتبر در وب سایت‌های خود به صورت روزانه این قیمت را اعلام می‌کنند. بنابراین کافی‌است با مراجعه به یکی از این وب سایت‌ها و دریافت مشاوره لازم در خصوص نوع ورق گرم، ابعاد و وزن مورد نیاز، نسبت به خرید کالای با کیفیت اقدام کنید. در این میان لازم است توجه کنید که تضمین کیفیت کالا و تحویل آن در اسرع وقت یکی از نکاتی است که باید در انتخاب فروشنده معتبر مورد توجه قرار گیرد. در قسمت قیمت ورق گرم می توانید قیمت ها را روزانه بررسی کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها