استعلام و خرید

نبشی گالوانیزه چیست

نبشی گالوانیزه چیست و چه مزایایی دارد؟

نبشی گالوانیزه (galvanized angle) و مزایایی که دارد موضوع این نوشتار است. چیستی نبشی‌­های گالوانیزه می‌­تواند از جنبه ­های مختلف همچون روش تولید، کاربرد و مشخصه ­های فنی ارزیابی شود. این محصول یک نوع نبشی منحصر به فرد با قابلیت‌های حیاتی در صنعت و ساختمان‌سازی محسوب می‌شود. نبشی های گالوانیزه در ساخت پل، ساخت قاب‌های فلزی در ماشین‌­آلات و تجهیزات صنعتی، ساخت قطعات بکار رفته در آسانسورها، ساخت خرپا کاربرد دارند. در قسمت انواع نبشی هم می توانید، اطلاعات مفیدی درباره سایر نوع های نبشی کسب کنید.

نبشی گالوانیزه چیست؟

برای فهم آسان پاسخ این سوال که، نبشی گالوانیزه چیست و چه مزایایی دارد، باید اطلاعات مختلف و مربوط به نبشی‌­های گالوانیزه را دسته بندی کرد. این دسته بندی به شرح زیر است:

  • تعریف نبشی گالوانیزه

نبشی‌های گالوانیزه در زیر شاخه نبشی‌­های فولادی قرار می‌­گیرند. نبشی­‌های فولادی تحت عملیاتی به نام گالوانیزاسیون قرار گرفته و به نبشی‌­های گالوانیزه تبدیل می‌­شوند. نبشی­ گالوانیزه شده طی روش­‌های مختلف با لایه ­ای از فلز روی پوشیده می‌­شود. پوشش فلز روی به عنوان یک محافظ در مقابل عوامل محیطی عمل می‌­کند.  اگر فلز روی محافظ روی نبشی شکسته شود و یا ترک بردارد، فولاد زیر آن دچار آسیب دیدگی شده و در نهایت باعث ضعف سازه می‌­شود. قسمت راهنمای خرید ورق گالوانیزه هم می تواند حاوی اطلاعات مفیدی برای شما باشد

  • روش‌ تولید

نبشی‌­های گالوانیزه با استفاده از روش‌های متفاوت تولید می‌­شوند. تفاوت در روش تولید این محصول فولادی باعث ایجاد ظاهر و کاربردهای متفاوتی در آن می‌­شود. نبشی گالوانیزه به سه روش مختلف تولید و در بازار عرضه می‌­شود:

1.گالوانیزه کردن نبشی به روش گرم

گالوانیزه به روش گرم، یکی از روش‌های رایج در ایران است. در این روش ابتدا نبشی را کاملا تمیز کرده، به طوری که  تمام آلودگی‌های سطح آن برطرف شود. در عملیات تمیزکاری نبشی‌­ها، از مواد قلیایی همچون هیدروکسید سدیم  استفاده می‌­شود. بعد از مرحله استفاده از مواد قلیایی، نبشی را آب‌کشی می کنند تا حلال‌­های شیمیایی از روی آن پاک شود. نبشی تمیز شده در حمام فلز روی مذاب شده، قرار داده می‌­شود. 

پوشش روی که به این روش سطح نبشی را می‌­پوشاند نسبت به نبشی تولید شده به روش سرد بیشتر است. بنابراین این نوع نبشی نسبت به انواع دیگر نبشی مقاومت بیشتری نسبت به خوردگی و زنگ زدگی دارد. همچنین سرعت عملیات گالوانیزه کردن در روش گرم بیشتر از روش سرد است.

2.گالوانیزه کردن نبشی به روش سرد

در روش گالوانیزه کردن به روش سرد نیز از فلز روی استفاده می‌­شود. در این روش فلز روی را درون محلول آب و یا اسید (الکترولیت) قرار می‌­دهند. سپس این فلز روی را بر روی سطح نبشی اسپری می‌­کنند. در این روش، لایه گالوانیزه روی نبشی به ضخامت 25 میکرون می‌رسد. ضخامت لایه گالوانیزه در روش سرد از گالوانیزه گرم کمتر است. این نوع نبشی دارای ظاهری یکنواخت و براق است.  

3.تولید مستقیم نبشی از ورق گالوانیزه

در روش سوم ورق­‌هایی که قبلاً گالوانیزه شده ­اند را به صورت نبشی­‌های گالوانیزه شده شکل می‌­دهند. قیمت این نوع، از قیمت نبشی‌­ با جنس های دیگر  گرانتر است.  

کاربرد نبشی گالوانیزه

خصوصیات فنی نبشی­ گالوانیزه کدامند؟

این نوع نبشی دارای مشخصه ­های فنی مختص به خود است که مهم‌ترین آن عبارتند از:

  • مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی:

    رطوبت موجود در محیط می‌­تواند باعث اکسیده شدن فولاد شود. از آنجایی که نبشی­‌های گالوانیزه لایه محافظ دارند،  در  برابر رطوبت موجود در محیط بسیار مقاوم هستند و دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی‌­شوند.

  • مقاومت در برابر برخی انواع اسیدها:

    نبشی‌­های گالوانیزه می‌­توانند در مقابل برخی از انواع اسید نیز مقاومت کرده و دچار خوردگی نشوند.   

  • طول عمر بالا:

    این نوع نبشی‌­ها به خاطر طول عمر بالایی که دارند، می‌توانند  مدتها درون سازه ­ها سالم باقی بمانند. این امر باعث طول عمر سازه­ هایی که این نوع نبشی در آن بکار رفته نیز می‌­شود.

کاربرد نبشی گالوانیزه چیست؟

نوع گالوانیزه نبشی دارای قابلیت‌های بسیاری است. این محصولات فولادی در سازه ­های ساختمانی و صنعتی زیادی مورد استفاده قرار می‌­گیرند که مهم‌ترین آن عبارتند از:  

  • نبشی کشی ساختمان. برای اشنایی بیشتر با نبشی کشی ساختمان همراه ما باشید.
  • ساخت پل
  •  ساخت قاب‌های فلزی در ماشین‌­آلات و تجهیزات صنعتی
  • ساخت قطعات بکار رفته در آسانسورها
  • ساخت خرپا

استفاده از نبشی­ گالوانیزه چه مزایایی دارد؟

از مزیت‌های استفاده از نبشی گالوانیزه می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد طول عمر طولانی برای سازه:

    یکی از مزیت‌های استفاده از این محصول فولادی، افزایش عمر مفید سازه است. از آنجائیکه این محصول خود دارای طول عمر بالا است، عمر سازه را نیز افزایش می‌دهد. 

  • مقرون به صرفه بودن:

    نبشی­‌ با پوشش گالوانیزه به خاطر قابلیت مقاومت در برابر خوردگی،  30 الی 35 سال به طور سالم در سازه باقی می‌­مانند. این محصولات فولادی به علت داشتن این قابلیت مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی تا هنگامی که درون سازه هستند، به هیچ هزین‌ه­ای بابت تعمیر و یا تعویض نیاز ندارند. از طرفی هزینه های تعمیر و نگهداری و یا تعویض مقاطع در ساختمان سازی و صنعت بسیار بالا  است. بنابراین نبشی با پوشش گالوانیزه یک گزینه مقرون به صرفه و در عین حال باکیفیت محسوب می‌شود. 

  • کاربرد مضاعف:

    از دیگر مزیت‌های نبشی با پوشش روی استفاده از آن هم در سازه­ های ساختمانی و هم در سازه­ های صنعتی است.

Leave a comment