دسته بندی

عوامل موثر بر قیمت جهانی فولاد و آهن آلات کدامند؟

جدیدترین مطالب

فولاد پایه ساخت محصولات بسیار متنوعی است که در سازه ­های مختلف صنعتی و ساختمانی کاربردهای متفاوت بسیاری دارند. فولاد از سنگ آهن استخراج می­شود. به عبارتی سنگ فولاد استخراج شده طی یک سری فرآیند به فولاد تبدیل می­شود. فولاد برای ساخت مقاطع فولادی، انواع ورق، تیر فولادی، نبشی­ها و تعداد بسیار زیادی از دیگر محصولات مورد استفاده قرار می­گیرد. به همین دلیل قیمت جهانی فولاد از اهمیت بالایی برای تولیدکنندگان برخوردار است.

کوتاه درباره قیمت جهانی فولاد

قیمت جهانی فولاد نوسانات زیادی را تجربه می‌کند. از طرفی نوسانات قیمت جهانی فولاد و آهن بر قیمت محصولات بسیار و رکود و یا رونق بازارهای مختلف تأثیر می­گذارد. اما آیا می‌دانید عوامل تعیین‌کننده قیمت جهانی فولاد چیست و هر کدام چگونه بر این شاخص استراتژیک و مهم اثر می‌گذارند؟

عوامل موثر بر قیمت جهانی فولاد

فاکتورهای مؤثر در قیمت جهانی فولاد

فولاد یک نوع مواد اولیه محسوب شده که تغییر قیمت آن باعث تغییر قیمت لیست بلند بالایی از محصولات مورد استفاده در سازه­ های صنعتی و ساختمانی می­شود. این تغییرات حاصل تغییر در معیارهای زیر است:

  • نرخ مواد اولیه: سنگ آهن یا قراضه آهن مواد اولیه تولید فولاد است. هر چه نرخ این مواد اولیه افزایش پیدا کند، نرخ شمش فولاد و همچنین قیمت محصولات فولادی نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • اوضاع سیاسی جهان: یکی از تأثیرگذارترین فاکتورهایی که می­تواند تغیرات اساسی در قیمت جهانی فولاد بوجود آورد، مناسبت‌ها و مراوده ­های سیاسی بین کشورها است. تغییر مواضع سیاسی مخصوصاً بین کشورهایی که در زمینه صادرات و یا واردات فولاد فعال هستند، باعث کاهش و یا افزایش قیمت جهانی فولاد می­شود. هرگونه تنش در سطح بین­المللی، در نوسانات قیمت جهانی فولاد مؤثر است. عواملی مانند جنگ و درگیری‌های مسلحانه بین کشورها باعث تغییرات قابل توجهی در قیمت جهانی فولاد می­شود.
  • اوضاع بهداشت جهانی: با شیوع بیماری کرونا در سطح جهان و پیامدهایی که در سطح بین­المللی به دنبال داشت، ثابت شد که وضعیت بهداشت جهانی می­تواند تأثیرات بسیار فزاینده­ ای بر تغییر قیمت در بازارهای جهانی از جمله بازار جهانی فولاد بگذارد. با آغاز همه گیری گسترده کرونا و کساد شدن بسیاری از کسب و کارهای مختلف، تغییرات چشمگیری در قیمت جهانی فولاد نیز بوجود آمد. بعد از کاهش همه گیری کرونا نیز این تغیرات به سمت بهبود اوضاع بازار فولاد تمایل پیدا کرد.
  • وضعیت اقتصادی جهانی: از عواملی که باعث تغیرات فاحش در قیمت جهانی فولاد می­شود، می­توان به اوضاع اقتصادی جهان اشاره کرد. با بالا رفتن رفاه اجتمایی و سطح درآمد عامه مردم در کشورها و جوامع مختلف، بازارهای جهانی از جمله بازار محصولات فولادی، بازار ساخت ساز و بازار خودرو رونق گرفته و تغییرات چشمگیری در قیمت­های جهانی فولاد پدید می­آید. از طرفی پایین آمدن سطح درآمد، قدرت خرید و نقدینگی مردم عامه کشورها نیز، باعث افت کسب و کارها می­شود. در اینگونه موقعیت‌ها اولویت عامه مردم جهان تأمین معاش خانواده است و خرید محصولات فولادی و یا ساخت و ساز به شدت کاهش پیدا  می­کند.
  • عوامل زیست محیطی: درسال‌های اخیر توجه خیلی از نهادها و کنشگران اجتماعی به مسئله محیط زیست و کره زمین جلب شده­ است؛ به گونه ­ای که این توجه باعث تغییر سیاست­گذاری­های بسیار از دولت­ها شده ­است. به عنوان مثال بزرگترین تولید کننده فولاد چین است. بنابراین هرگونه تغییراتی که در استخراج،  تولید و صادرات فولاد در چین اعمال شود، بر قیمت جهانی فولاد نیز تأثیر مستقیم می­گذارد. چین به عنوان غول فولاد در جهان شناخته شده ­است. متخصصان در قیمت­گذاری فولاد به طور مستمر و با دقت اخبار مربوط به استخراج، تولید و قیمت گذاری­های دولت چین بر سنگ فولاد و فولاد را پیگیری می­کنند.
  • احتکار فولاد توسط بازرگانان در سراسر جهان: گاهی اوقات بازرگانان در نقاط مختلف جهان دست به احتکار می‌زنند. این کار معمولاً با هدف ایجاد هیجان در بازار فولاد یا به اصطلاح بازارسازی فولاد انجام می‌گیرد. در این شرایط به دلیل کمبود فولاد و عدم تأمین تقاضا، قیمت آهن بالا می‌رود.
  • تعادل در شرایط عرضه و تقاضا: تعادل در شرایط عرضه و تقاضا معمولا در نرخ جهانی فولاد ثبات ایجاد می‌کند. با این وجود گاهی این تعادل از بین می‌رود. برای مثال با واکسینه شدن مردم کشورهای مختلف جهان و پایان یافتن همه گیری کرونا، بازار صنایع مختلف و همچنین صنعت ساخت و ساز رونق چشمگیری گرفته است. این رونق باعث افزایش تقاضا برای خرید محصولات فولادی شده است. افزایش تقاضا و از طرفی کمبود عرضه عامل مهمی در افزایش قیمت‌های جهانی است.

قیمت جهانی میلگرد و بازارهای متاثر از قیمت جهانی فولاد

بیشتر از هر بازار دیگری، این بازار محصولات فولادی است که تحت تأثیر تغییر قیمت‌ها قرار می‌گیرد. برای مثال می‌توان به قیمت جهانی میلگرد اشاره کرد. چراکه میلگرد یک مقطع بسیار کاربردی در صنایع مختلف و ساخت و ساز است. میلگرد یک محصول پرمصرف و پرفروش فولادی محسوب می‌شود. شما با داشتن وزن و قیمت میلگرد به راحتی هزینه پروژه های خود را تخمین بزنید. وزن میلگرد را با استفاده از جدول اشتال میلگرد و قیمت آن را با استفاده از جداول قیمتی دریافت کنید.قیمت میلگرد در سطح جهان نیز بستگی به قیت جهانی فولاد دارد، با افزایش و یا کاهش قمیت جهانی فولاد قیمت میلگرد نیز افزایش و یا کاهش پیدا می­کند. قیمت جهانی میلگرد خود تحت تأثیر عوامل زیر است:

  • اتفاقات داخلی کشورهای صادر کننده فولاد: مسائل داخلی کشورهایی که صادرات عمده مواد اولیه و یا خود میلگرد را به عهده دارند، بر قیمت این محصول فولادی در سطح جهانی تأثیر می­گذارد. به طور مثال زمانی که رکود موقت قیمت مسکن در چین پیش آمد، قیمت میلگرد نیز سقوط کرد. به دنبال رکود بازار مسکن، تولید فولاد کاهش و این کاهش باعث افزایش دوباره قیمت میلگرد شد.
  • بحران‌های اقتصادی جهانی: بحران‌هایی که باعث افت و یا افزایش میزان مواد اولیه و یا قیمت مواد اولیه ساخت میلگرد می­شود، می­تواند بر قیمت جهانی میلگرد نیز تأثیر بگذارد.
  • رونق و یا کسادی بازار: رونق و یا کسادی بازار محصولات و سازه­ هایی که از میلگرد در ساخت آنها استفاده شده است، در قیمت جهانی این محصول تأثیر می­گذارد.
  • آخرین شاخص قیمت‌های جهانی محصولات فولادی: بالا و پایین شدن شاخص قیمت‌های جهانی محصولات فولادی به هر دلیلی که رخ دهد، بر روی بازار جهانی فولاد اثر می‌گذارد. در واقع با گران شدن هر محصول، خود به خود نرخ مواد اولیه آن نیز افزایش می‌یابد.

گزارش بازار جهانی فولاد و محصولات فولادی

در نیک فولاد نرخ لحظه به لحظه فولاد و مقاطع فولادی به صورت دقیق ارائه می‌شود. آخرین تغییرات بازار جهانی توسط این منبع در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها