استعلام و خرید

جدول اشتال میلگرد

جدول اشتال وزن میلگرد و راهنمای استفاده از آن

جدول اشتال میلگرد ابزاری است که مهندسان صنعت ساختمان می‌­توانند با استفاده از آن محاسبات مورد نیاز در رابطه با وزن و حجم میلگرد مورد نظر خود را انجام دهند. این جدول بر اساس استاندارد آلمان طراحی شده است. هدف نهایی استفاده از جدول اشتال میلگرد، محاسبه میزان تحمل بار کلی سازه است. برای کار با جدول اشتال باید نسبت به فاکتورهایی که در آن بکار برده شده است، شناخت داشته باشید. برخی از فاکتور های موجود در جدول ساده هستند مثل قطر مقطع و یا سطح مقطع آن (بر حسب سانتی متر مربع) و برخی دیگر تخصصی هستند مثل گشتاور مقاوم که برای تخمین مقاومت میلگرد در برابر تنش پرشی مورد استفاده قرار می‌­گیرد. در ضمن اگر قصد خرید دارید، مقاله راهنمای خرید میلگرد هم اطلاعات فوق العاده ای برای شما خواهد داشت و اگر صرفا می خواهید درباره نوع های مختلف میلگرد اطلاعات کسب کنید، قسمت انواع میلگرد می تواند علاوه بر این نوشتار به شما کمک کنند.

کاربرد جدول اشتال و وزن میلگرد

این جدول یک معیار استاندارد برای محاسبه اندازه های دقیق مربوط به میلگرد است. در واقع این ابزار حیاتی برای هر مهندس ساختمان سازی محسوب می‌شود. با این وجود مهم‌ترین کاربردهای جدول اشتال میلگرد ساده وآجدار عبارتند از:

  • محاسبه دقیق میزان میلگرد مورد نیاز برای هر پروژه ساخت و ساز
  • محاسبه دقیق وزن، اندازه، ابعاد، قطر، ممان اینرسی، نسبت وزن به حجم یا همان حجم مخصوص و تحمل بار انواع مختلف میلگرد
  • محاسبه دقیق استقامت و باری که سازه می‌تواند تحمل کند. 

 

راهنمای استفاده از جدول اشتال میلگرد

برای استفاده از جدول اشتال میلگرد باید اطلاعات کافی داشته باشید. در ابتدای امر باید در ستون اول که همان ستون مساحت مقطع است، کوچکترین عددی که نزدیک و یا کمی بزرگتر از عدد میلگرد مورد نظر شما است را، پیدا کنید. سپس با استفاده از این عدد بقیه مشخصه­ های مقطع را بررسی کرده و در صورتی که با میلگرد مورد نیاز شما همخوانی داشت، می‌­توانید از آن استفاده کنید. با پیدا کردن اولین مشخصه به راحتی می‌توانید به کلیه اطلاعات مورد نیاز درباره میلگرد مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. 

راهنمای استفاده از جدول اشتال میلگرد

فاکتورهای موجود در جدول اشتال میلگرد

در این جدول اطلاعات گسترده ای درباره انواع میلگرد گنجانده شده است. وزن، اندازه، ابعاد، قطر، ممان اینرسی، نسبت وزن به حجم یا همان حجم مخصوص و تحمل بار هر نوع میلگرد از جمله این اطلاعات است. این اطلاعات درباره انواع میلگرد ساده و آجدار وجود دارد.  

فاکتور وزن در جدول اشتال میلگرد

وزن از قابل توجه­ ترین مشخصه­ های مکانیکی میلگرد است. بر این اساس جدول اشتال میلگرد بر تعیین دقیق وزن تأکید دارد. وزن میلگرد نشان دهنده مقاومتی است که این محصول در برابر فشارهای وارده از خود نشان می‌­دهد. محاسبه دقیق وزن ضامن سلامت و استقامت سازه و همچنین امنیت افرادی است که چه به عنوان نیروی کار و چه در آینده به عنوان کاربر و ساکن از آن استفاده می‌کنند. از طرفی بخش مهمی از ایمنی یک ساختمان بستگی به نوع و وزن میلگرد بکار رفته در آن ساختمان دارد. مهندسان برای تثبیت ایمنی ساختمان و محاسبه وزن میلگرد از جدول اشتال استفاده می‌­کنند. 

محاسبه وزن میلگرد با استفاده از جدول اشتال

برای تعیین وزن میلگرد با استفاده از جدول اشتال، تعداد و طول شاخه میلگردها را از روی نقشه پیدا کرده، سپس آن را در عدد وزن هر متر مربع میلگرد مورد نظر که در جدول ثبت شده ضرب کنید. به این ترتیب وزن استاندارد میلگرد بدست می‌آید.

تفسیر علامت‌های موجود در جدول اشتال میلگرد

برای استفاده صحیح و دقیق از جدول اشتال میلگرد، باید معانی حروف انگلیسی که در این جدول بکار برده شده است را بشناسید.  

  • G = وزن واحد طول میلگرد که بر حسب کیلوگرم بر متر است. این فاکتور «طول دقیق» نیز نامیده می‌شود.   
  • D= نشان دهنده قطر یا سایز میلگرد بر حسب میلی‌متر است.
  • U= نشان دهنده سطح مقطع میلگرد بر حسب سانتی‌متر مربع است.
  • W= نشان دهنده گشتاور مقاوم با واحد سانتی‌متر مکعب است و برای تخمین مقاومت میلگرد در برابر تنش پرشی مورد استفاده قرار می‌­گیرد.

انواع میلگردهای موجود در جدول اشتال

میلگردها در انواع متفاوتی ساخته می‌­شوند. هر نوع از انواع میلگردها مشخصه ها و جدول اشتال مخصوص به خود را دارد. 


  • جدول اشتال میلگرد ساده:

    میلگردهای ساده با قطرهای 6 تا 200 میلی‌متر تولید می‌شوند. این نوع میلگردها از جنس‌های مختلفی از جمله استیل و اپوکسی و … ساخته می‌شوند.

  • جدول اشتال میلگرد آجدار:

    وزن میلگرد آجدار نیز که بسیار پرکاربرد است در جدول اشتال ثبت شده است.

  • میلگرد حرارتی:

    این نوع میلگرد آجدار در لیست میلگردهای گرید A2 قرار می‌­گیرد. این میلگرد توانایی جلوگیری از ایجاد ترک در هنگام افت حرارت بتن را دارد. برای محاسبه وزن این میلگرد با استفاده از جدول اشتال، می‌­توانید از فرمول «چگالی فولاد ضرب در طول، ضرب در عدد پی، ضرب در شعاع، به توان 2» استفاده کنید.

Leave a comment