استعلام و خرید

تسمه فولادی چیست

تسمه فولادی چیست | مقایسه انواع تسمه فولادی

آیا می دانید تسمه فولادی چیست؟ مقایسه انواع آن در این نوشته به‌طور دقیق بررسی شده‌است. از آنجایی که این محصول از مقاطع پرکاربرد ساختمان‌سازی، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، صنایع نظامی  و … است، این محتوا به کار هر صنعتگر و ساختمان‌سازی می‌آید. اما قبل از اینکه فاکتورهای مقایسه انواع تسمه فولادی را بخوانید، لازم است که اطلاعات اولیه خود را درباره این محصول ارتقاء دهید! تسمه فولادی به داشتن اختلاف عرض با ضخامت معروف است. و معمولاً در طول‌های 6 تا 12 متری برش داده می‌شوند. ویژگی های آنها نیز به ورق st52 شباهت بالایی دارد. ضمنا در قسمت قیمت تسمه فولادی یا آهنی، می توانید قیمت روزانه آن را بررسی کنید.

 تسمه فولادی چیست؟

تسمه‌ فولادی مقطعی است که از برش ورق‌های فولادی به صورت نوار صاف و یکدست به‌دست می‌آید. این مقاطع در عرض‌ها و ضخامت‌های مختلفی ساخته شده و درنتیجه کاربرد متفاوتی نیز دارد. با این وجود تسمه فولادی به داشتن اختلاف عرض با ضخامت معروف است. درضمن این مقطع نوار مانند معمولاً در طول‌های 6 تا 12 متری برش داده می‌شوند. البته اگر نیاز دارید می توانید در قسمت تفاوت تسمه فولادی و ورق فولادی، اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید. زیرا به واسطه برش های کوچک در آنها، کاربرد های متفاوتی دارند.

ویژگی‌های تسمه فولادی

ویژگی های تسمه فولادی همانند مشخصات ورق st52 است. این مقطع کاربردی چند ویژگی کاربردی دارد:

  •       مقاومت و استحکام بالا
  •       ضدخوردگی
  •       کیفیت در برش و ابعاد و اندازه‌ها
  •       سطح صاف و یکسان
  •       ظرافت
  •       تنوع بالا
  •       قابلیت انعطاف‌پذیری

کاربرد تسمه فولادی

آیا می دانید کاربرد تسمه فولادی چیست ؟ این مقطع به‌دلیل ابعاد ظریف و شکل نوار مانند خود در اجرای خیلی از پروژه‌های ساختمانی و صنعتی به‌کار می‌آید. از جمله مهم‌ترین کاربردهای این مقطع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت ساخت‌وساز:

    در اجرای پروژه‌های ساختمانی از انواع نرده و حفاظ گرفته تا تهیه قفل درب و پنجره و نوار تسمه از این مقطع استفاده می‌شود.  

  •   صنعت اتومبیل‌سازی:

    در بخش‌های مختلف صنعت خودروسازی از انواع تسمه فولادی و استیل استفاده می‌شودکه یک نمونه از آن رادیاتور ماشین است. همچنین در ساخت سیستم انتقال قدرت خوردرو از این مقطع استفاده می‌شود.

  •   صنایع ساخت لوازم خانگی:

    از ماشین لباس، ماشین ظرفشویی، اجاق گاز، هود و یخچال فریزر گرفته تا انواع ابزار کوچک و کاربردی آشپزخانه بدون تسمه فولادی ساخته نمی‌شود.

  • صنعت برق:

    کاربرد این مقطع در صنعت برق بسیار گسترده‌ است اما یکی از مهم‌ترین آن ساخت کابل‌های برق می‌باشد. صنعت کشاورزی، گریتینگ، دوچرخه‌سازی، ساخت ماشین‌آلات صنعتی، تولید لاستیک، ساخت  کمربند فلزی برای نگهداری کپسول و لوله‌ها و … .

انواع تسمه فولادی

مقایسه انواع تسمه فولادی

مقایسه انواع تسمه فولادی براساس فاکتورهای مختلف انجام می‌گیرد. رایج‌ترین این دسته‌بندی‌ها در بازار آهن‌آلات عبارتنداز:

  • تسمه فابریک

تسمه فابریک درست مانند ورق سیاه از ذوب کردن شمش فولادی و اتجام مراحل نورد گرم تولید می‌شود. این مقطع از باکیفیت‌ترین تسمه‌های فولادی محسوب می‌شود چراکه در ساخت آن ورق فولادی بسیار مرغوب و درجه یک به‌کار گرفته می‌شود. درضمن مراحل ساخت این مقطع مستطیلی شکل شامل نورد سرد و نورد گرم است. در ساخت و ساز و تعمیرات عمومی، تعمیرات صنعتی، ساخت ادوات کشاورزی، تهیه تجهیزات حمل‌ونقل ازجمله کاربردهای این مقطع است. قیمت تسمه فابریک را همانند قیمت ورق آهنی از ما بخواهید.

  • تسمه ترانس

 معمولاً در صنایع حساس که ابعاد و اندازه‌ها باید در حد قابل‌توجهی دقیق باشد، از این مقطع استفاده می‌کنند. دلیل کاربرد تسمه ترانس در صنایع حساس دقت در ایجاد ضخامت‌های مختلف آن است. به‌علاوه این مقطع را در چند مرحله مختلف تولید می‌کنند و به این ترتیب کیفیت آن افزایش پیدا می‌کنند.

  • تسمه نوردی

تسمه فولادی نوردی در احداث ریل‌های جرثقیل، ساخت کمربند برای کوره‌های صنعتی، ساخت انواع درب و پنجره و تهیه پالت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقطع همانطور که از اسمش مشخص است نتیجه انجام عملیات نورد است. البته هم نورد سرد و هم نورد گرم در ساخت این مقطع اعمال می‌شود و به همین دلیل از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.  

  • تسمه نورد سرد

این مقطع همانطور که از اسمش پیداست محصول فرآیند نورد سرد است. تسمه نورد سرد در صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به استحکام بحرانی و تلورانس کمتری نیاز باشد.

  • تسمه ماشین‌کاری

 این مقطع ساخت کم دردسری داشته و از گیوتین برای برش ورق و غلطک برای صاف کردن آن استفاده می‌شود. مراحل تولید این مقطع عبارتنداز: اتوکشی، برق ورق و مرحله نهایی. در قسمت صفر تا صد تسمه ماشین‌کاری، ویژگی‌ها و کاربردها می توانید بیشتر درباره تسمه ماشین کاری بخوانید.

  • تسمه گالوانیزه

این مقطع همانطور گه از اسمش می‌توان حدس زد، حاصل ایجاد پوشش گالوانیزه یا همان روی بر روی تسمه فولادی معمولی است. مسلم است که این مقطع به‌دلیل وجود همین پوشش روی دارای قابلیت‌های فراوانی مانند ضد خوردگی و فرسایش است.

  • تسمه استیل 304

پروژه‌های ساختمانی، کشتی‌سازی، صنایع غذایی، صنایع دفاعی، صنعت نفت، ساخت مبدل‌های حرارتی، ساخت ماشین‌آلات و ساخت ظروف آشپزخانه ازجمله کاربردهای تسمه استیل 304 است. این محصول در عین قابلیت‌های منحصر به‌فرد خود یک گزینه مقرون به‌صرفه محسوب می‌شود. جوش‌پذیری، مقاومت بالا، پایین بودن ضخامت و کیفیت زیاد از جمله ویژگی‌های این محصول است.

  •   تسمه استیل 316

یکی از قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد این مقطع داشتن مقاومت بالا در شرایط آب‌وهوایی مختلف است. درواقع تسمه استیل 316 یک مقطع ضدخوردگی و ضدزنگ محسوب می‌شود. دلیل ایجاد این قابلیت وجود نیکل، کروم و مولیبدن در بافت این محصول است. به همین دلیل از این مقطع در فضاهای باز استفاده می‌شود. همچنین صنایع دریایی، صنعت ساخت تجهیزات دارویی، ساخت قطعات کوره، تهیه مبدل‌های حرارتی، ساخت دریچه‌ و پمپ و ساخت تجهیزات شیمیایی به‌شدت به استفاده از این نوع تسمه وابسته است.

  •   تسمه ST37

این مقطع از فولاد آلیاژی ST37 و به روش نورد گرم ساخته می‌شود. این نوع تسمه بسیار مقرون‌به‌صرفه است و بیشتر در ساخت بست‌هایی که نیاز به استحکام بالا دارد، پالت‌های آهنی، درب و پنجره و ریل‌های جرثقیل به‌کار گرفته می‌شود.

در نهایت درنظر داشته باشید قیمت تسمه استیل هم تحت تاثیر نوسانات قیمت ورق می باشد. اگر با تسمه استیل آشنایی ندارید به شما توصیه میکنیم مقاله آشنایی با تسمه استیل و کاربرد آن را مطالعه کنید.

Leave a comment