دسته بندی

صفر تا صد تسمه ماشین‌کاری، ویژگی‌ها و کاربرد

جدیدترین مطالب

تسمه ماشین کاری (Precision ground flat bar)، یکی از انواع تسمه‌های فلزی مورد استفاده پر کاربرد در صنعت است. شکل ظاهری این تسمه، مستطیل مانند و مشابه ورق فولادی اما با عرضی کمتر و ضخامتی بیشتر است. در فرایند ساخت این پروفیل های فلزی، ورق‌های بزرگ از جنس‌های مختلف با استفاده از ماشین های مخصوص و به عرض معین مطابق سفارش مشتری بریده می‌شوند. به همین جهت به تسمه ماشین کاری شده معروف هستند. این تسمه در جنس‌های فولادی، آلومینیوم، گالوانیزه در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی، حمل و نقل، کشتی‌سازی، خودروسازی و بسته‌بندی کاربرد دارد. از آنجا که تسمه‌های ماشین کاری قابلیت برش مطابق نیاز با دقت بالا و استاندارد خریدار را دارند، مورد توجه بسیاری در صنعت هستند. در ادامه پس از توضیح مختصر انواع تسمه، درباره تسمه ماشین کاری، روش تولید تسمه ماشین کاری، ابعاد آن، و قیمت و خرید تسمه ماشین کاری صحبت می شود. ضمنا درباره تسمه ها و مقایسه آنها، در قسمت تسمه فولادی چیست | مقایسه انواع تسمه فولادی، می توانید اطلاعات بیشتری بخوانید اگر هم به دنبال خرید و قیمت تسمه هستید، صفحه قیمت تسمه ماشینکاری، مناسب شما است.

انواع تسمه

تسمه‌ها بر اساس جنس و روش تولید به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. اما به شکل متداول ۴ نوع تسمه به شرح زیر در بازار عرضه می‌شود:

۱.تسمه فابریک

این تسمه از آلیاژهای فلزی درجه یک و با استفاده از فرایند نورد گرم تولید می‌شود. سرعت ساخت تسمه به دلیل استفاده از خطوط خودکار و نیمه خودکار بسیار بالاست. کیفیت و استحکام مناسب تولید، کاربرد تسمه فابریک در صنایعی که نیاز به این شاخص‌ها دارند را بسیار متداول می‌کند. چالش عمده در تولید تسمه فابریک، امکان پذیر نبودن ساخت آن در ابعاد دلخواه خریدار است.

۲. تسمه نوردی

فرایند تولید این تسمه از طریق نورد گرم انجام می‌گیرد. به این شکل که ضایعات آهن به عنوان مواد اولیه بعد از حرارت دهی در دمای بالا داخل غلتک‌های نورد قرار می‌گیرند و به شکل تسمه در ضخامت مورد نظر در می‌آیند. این نوع تسمه ارزان قیمت و البته کیفیت پایین‌تری دارد. زیرا وجود آلیاژهای مختلف به عنوان ماده اولیه در تولید آن، کیفیت کار را در طول سطح تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۳. تسمه ترانس

در ساخت این نوع، تسمه فابریک و ماشین‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از  پاک کردن ناخالصی‌های سطح ورق با استفاده از اسید، آن‌ها داخل دستگاه حدیده قرار می‌گیرند و طول آن‌ها افزایش می‌یابد. در نهایت بعد از تاب‌گیری تسمه با ضخامت پایین با ظاهر براق بسته‌بندی شده و به خریدار عرضه می‌شود. کیفیت و قیمت تسمه ترانس نسبت به سایر انواع بالاتر است. ضمن اینکه ابعاد و ظاهر آن نیز بسیار مناسب‌تر و متفاوت است.

بجز دسته‌بندی‌های اشاره شده، تسمه‌ها بر اساس جنس خود هم به انواع استیل، آهنی، گالوانیزه و آلومینیومی تقسیم‌بندی می‌شوند. در این میان تسمه‌های استیل به دلیل استحکام و مقاومت بالای خود، کاربرد بیشتری دارند. تسمه استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ دو گرید مختلف این نوع هستند که با توجه به نوع عناصر فلزی بکار رفته، مقاومت‌ و کاربرد متفاوتی دارند.

۴. تسمه ماشین کاری شده

 روش تولید این تسمه بر مبنای برش‌ ورق‌های فلزی با دستگاه و سپس گرفتن تاب و برطرف کردن تیزی لبه‌های آن است. قابلیت تولید در ابعاد دقیق با تلرانس پایین مطابق نیاز و ابعاد مشتری از ویژگی‌های اصلی تسمه ماشین‌کاری شده است.

روش تولید تسمه ماشین کاری

روش تولید تسمه ماشین کاری به نسبت سایر پروفیل های فلزی ساده‌تر است و معمولا در واحدهای صنعتی کوچک ساخته می‌شود. برشکاری ورق، اطوکشی و ماشین‌کاری نهایی، سه مرحله اصلی تولید این تسمه است.

۱.برشکاری ورق: ورق‌های فولادی در شیت‌های بزرگ با استفاده از دستگاه گیوتین با دقت بالا و توجه به تلرانس‌های خریدار، برش می‌خورند. در این مرحله عرض ورق بر اساس سفارش و ابعاد مورد نظر به شکلی دقیق تنظیم می‌شوند.

۲. اطوکشی ورق: از آنجا که در مرحله برش، ورق‌ها از محور طولی دچار خم شدگی می‌شوند، نیازمند یکنواخت شدن و برطرف کردن این عیب هستند. به همین دلیل از طریق فرایند نورد سرد، ورق ها به داخل غلتک‌های بزرگی وارد می‌شوند و با عبور آن‌ها از بخش طولی، خمیدگی ورق کاملا صاف می‌شود.

۳. ماشین کاری ورق: برش ورق‌ها در مرحله اول، علاوه بر خمیدگی، در محور طولی دچار پیچش و تاب یا به اصطلاح «شکلات پیچ» می شود. بنابراین مجدد ورق‌ها با استفاده از فرایند نورد سرد این بار از قسمت سخت خود وارد غلتک‌های بزرگ می‌شوند. در اثر فشار وارده ایراد موجود نیز برطرف می‌شود.

در نهایت ورق‌ها با توجه به سفارش خریدار و ابعاد مورد نظر بسته‌بندی و ارسال می‌شوند.

ویژگی‌های تسمه ماشین کاری

این تسمه‌ها به دلیل نوع فرایند تولید خاص خود ویژگی‌هایی به شرح زیر دارند:

  • دقت بالای ابعادی به دلیل نوع روش ماشین‌کاری
  • قابلیت ماشین کاری در تلرانس‌های نزدیک که استفاده آن‌ها در مصارف نیاز به تناسب‌های دقیق را افزایش می‌دهد.
  • قابلیت تولید در عرض‌ها و ضخامت‌های متنوع که موارد استفاده آن‌ها را افزایش می‌دهد.
  • استحکام و سختی مناسب
  • سطح صاف و یکنواخت به دلیل مراحل اطوکشی و ماشین‌کاری

کاربرد تسمه ماشین کاری

قابلیت تولید در ابعاد مختلف و تنوع تسمه‌های ماشین‌کاری بر اساس نیاز خریدار، باعث می‌شود که این نوع تسمه در صنایع مختلفی به شرح زیر مورد استفاده قرار بگیرد:

  • ساختمان‌سازی در تولید تیرچه، ستون، قاب فلزی درب و پنجره، بادبندها
  • خودروسازی و تولید شاسی، بدنه، موتور
  • ساخت تجهیزات صنعتی مانند نوار نقاله، پرس و جرثقیل
  • ساخت گاردریل‌ها
  • گریتینگ‌ها به‌عنوان حامل بار وارده به سازه
  • بسته‌بندی بار و انواع پروفیل‌های فولادی

قیمت و نحوه خرید تسمه ماشین کاری

مشخصات فنی خاص تسمه ماشین‌کاری مانند جنس، وزن، استحکام، ضخامت و همچنین استاندارد تولید از اولین شاخص‌های موثر بر قیمت آن هستند. اما در طرف دیگر نوسانات قیمت بازار و میزان عرضه و تقاضا نیز مانند سایر پروفیل‌های فلزی، هزینه خرید این نوع تسمه را افزایش می‌دهد. بنابراین بهترین کار برای خرید، مراجعه به فروشنده‌های معتبری است که به صورت روزانه قیمت تسمه فلزی را اعلام می‌کنند. ضمن اینکه استفاده از نظرات تخصصی و مشاوره‌ای آن‌ها برای تهیه کالا بر اساس نیاز و کاربرد بسیار موثر است. همچنین توجه داشته باشید که کیفیت تسمه از جانب فروشنده طی قرارداد و تعهدهای خاص بین طرفین، کاملا تضمین شود تا به این شکل جنسی با بهترین عملکرد خریداری شود. در قسمت قیمت تسمه فولادی یا آهنی (ماشین کاری، نوردی)، قیمت تسمه ماشین کاری به صورت روزانه، آپدیت می شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها