استعلام و خرید

معرفی انواع ورق هاردوکس

معرفی انواع ورق هاردوکس و کاربرد آنها

انواع ورق هاردوکس (Hardox sheets) و کاربرد آن در این نوشته به صورت دقیق و قابل فهم معرفی می‌شود.  ورق هاردوکس نیز از دسته مصالحی است که با روش­های خاص و با استفاده از ماده اولیه فولاد ساخته شده و در بازار عرضه می­شود. مشخصه ­های مثبت و کاربردی این محصول باعث شده است که کاربردهای متنوعی داشته ­باشد. این ورق ها در معدن، ساخت ماشین الات و ابزارالات کشاورزی، ساخت ابزارالات لایروبی، ساخت گاوصندوق، سیمان سازی و … کاربردهای بسیاری دارند. در این قسمت علاوه بر بررسی کاربردهای ورق هاردوکس، انواع این ورق مثل ورق های هاردوکس 400، هاردوکس 450، HI TUF و … نیز بررسی شده است. این ورق ها از دسته ورق های ضد سایش هستند که در قسمت صفر تا صد انواع ورق های ضد سایش می توانید سایر ورق های ضد سایش را بررسی کنید.

معرفی ورق هاردوکس

هاردوکس یا همان ورق ضدسایش  همانطور که از نامش پیداست علاوه بر این که دارای مشخصه ­های تولیدات فولادی است، دارای یک ویژگی خاص نیز هست. این محصول دارای مقاومت بالایی در برابر ساییدگی و فرسایش است. این نوع ورق از مشتقات فولاد است که در صنایع  و ساختمان‌­سازی کاربرد فراوان دارد. ورق­‌های هاردوکس دارای خاصیت ضد ضربه هستند و همچنین مقاومت خوبی در برابر فرسایش و خوردگی دارند.

ورق هاردوکس مانند بعضی از انواع ورق­های مورد استفاده در صنایع و ساختمان‌سازی با روش نورد سرد تولید می­شود. همین امر باعث شده است که این ورق دارای عمر طولانی باشد. ساختار ورق­های هاردوکس از نوع مارتنزیتی است. این محصول از فولاد و ترکیبی از چند عنصر از جمله عناصری مانند کربن، سنگ آهن و دیگر عناصر ساخته می­شود. در واقع هنگام ساخت این مشتق فولاد با تغییر مقدار بعضی از عناصر، مقطع نهایی دارای ویژگی‌­های متفاوتی می‌­شود. 

ترکیب عناصر در ورق هاردوکس

هاردوکس از انواع ورق فولادی است که دارای میزان درصد کربن بیشتری نسبت به دیگر محصولات فولادی است. کربن اضافی باعث می­شود تا این ورق داری سفتی و سختی بیشتری شود. عناصر دیگری که در ورق هاردوکس مورد استفاده قرار می­گیرد، کروم و منگنز است. این دو عنصر باعث می­شود مقاومت این نوع محصول در برابر مواد خورنده ای که در محیط وجود دارد، افزایش پیدا کند.

از جمله خاصیت هایی که این دو عنصر دارند این است که وجود آنها باعث ایجاد لایه ­ایی از کاربید آهن می­شود که یک نوع ترکیب سخت است. از دیگر ترکیبات این محصول می‌­توان از نیکل، سیلیسیم، کروم، مولیبدن فسفر، گوگرد و بور نام برد.

کاربردهای عمومی ورق هاردوکس

همانطور که پیش از این گفته شد ورق­های هاردوکس بسیار سخت است. این محصول بر اساس میزان سختی، کاربردهای متفاوتی دارد. رایج‌ترین کاربردهای عمومی این محصول عبارتنداز:

  • معدن، ساخت ماشین الات و ابزارالات کشاورزی، ساخت ابزارالات لایروبی، ساخت گاوصندوق، سیمان سازی و …
  • ساخت ماشین‌­آلات و ابزارآلات کشاورزی
  • فولاد سازی
  • سیمان سازی
  • ساخت ابزارآلات لایروبی
  • ساخت انواع گاو صندوق
  • استفاده در ماشین آلات حفاری
  • استفاده در خودروسازی 

معرفی انواع ورق­ هاردوکس

سختی ورق­های هاردوکس با معیاری به نام برینل اندازه­ گیری می­شود.  این روش شایعترین روش برای سنجش سختی انواع ورق­ها است. ابزار مورد استفاده برای سنجش برینل این نوع ورق یک گوی فلزی است. این گوی از جنس تنگستن کاربید است. با این گوی میزان فرورفتگی سطح ورق هنگام برخورد با مواد مختلف را اندازه گیری می­کنند. این گوی دارای قطری برابر 10 میلی­متر است و می­تواند نیرویی معادل 3000 کیلوگرم بر سطح ورق وارد کند.

ورق­های هاردوکس با توجه به میزان سختی که دارند به انواع متعددی تقسیم می­شوند. این دسته‌ بندی به شرح زیر است:

ورق هاردوکس 400

سختی این محصول بین 370 تا  400 برینل متغیر است. ضخامت ورق 400، بین 3 تا 130 میلیمتر است. این محصول در برابر ضربه مقاوم است و دارای سختی بالایی است.  قابلیت خمش و جوشکاری از دیگر مشخصه های این محصول است. این نوع ورق به دلیل کاربردهای متفاوتی که دارد، به ورق همه کاره معروف است.

 ورق هاردوکس 450

این ورق با ضخامت 30 الی 80 میلی­متر تولید می­شود و دارای عرضی به اندازه­ 3350  و طولی به اندازه­ 14630 میلی­متر است. قابلیت جوشکاری و اتصال پذیری بسیار بالایی در این محصول وجود دارد. این محصول می تواند ضربه­ هایی با قدرت 50 ژول را در دمای 40- درجه سانتی­گراد به خوبی تحمل کند. درواقع این محصول دارای طول عمر قابل‌توجهی است. از این نوع ورق برای ساخت ماشین الات حفاری و کامیون استفاده می­کنند.

ورق هاردوکس 500

ورق 500 دارای ضخامت 5 میلی­متری است. این محصول در دمای بالاتر از 250 درجه سانتی­گراد ویژگی­هایی مانند مقاومت بالا در برابر ساییدگی را از دست می­دهد. از این نوع ورق برای ساخت نوار نقاله، چرخ دنده، سطل بیل مکانیکی، ابزارهای برشی و انواع تیغه استفاده می­کنند.

معرفی انواع ورق هاردوکس 550

عدد سختی این محصول بین 525 الی 575 است. این ورق  در دمای بیشتر از 250 کارایی خوبی ندارد.  از این نوع ورق برای ساخت دستگاه­های حفاری و چرخ­های خرد کننده قوی استفاده می­شود. 

ورق هاردوکس 600

در بین ورق­های هاردوکس، ورق 600 دارای بیشترین مقاومت است. سختی این محصول بین 560 تا 640 برینل و ضخامتش بین 8 تا 50 میلی­متر است. برای محیط­‌هایی که احتمال فرسایش و پوسیدگی در آن زیاد است بهترین انتخاب ورق هاردوکس 600 است. طول عمر بالا از دیگر مشخصه های این محصول است. محصولاتی که می­توان با استفاده از این ورق ساخت عبارتنداز؛ انواع ناودان، خردکن­های بزرگ، چکش و سنگ شکن.

 ورق هاردوکس HI Tuf

 این نوع از ورق­های هاردوکس ضخامتی بین 40 الی 120 دارند. این محصول برای محیط­های معمولی مناسب هستند. سختی این ورق بین 310 الی 370  است.

قیمت ورق هاردوکس

ورق­های هاردوکس علی­رغم قیمت بالاتری که دارند، مقرون به صرفه هستند. زیرا این محصولات نیاز به تعمیرات آتی ندارند. در ضمن به خاطر وزن سبک این نوع ورق، وزن سازه نیز کاهش می‌یابد. قیمت ورق هاردوکس را همانند قیمت ورق سیاه میتوانید از کارشناسان ما دریافت نمایید.

 

Leave a comment