دسته بندی

روش تشخیص انواع استیل را می‌ دانید؟

جدیدترین مطالب

آنچه که در «روش تشخیص انواع استیل را می‌ دانید؟» خواهید خواند: 

  • دسته‌بندی انواع استیل
  • روش تشخیص انواع استیل
  • روش تشخیص انواع استیل اصل
  • رابطه بگیر و نگیر بودن استیل با مقدار آهن موجود در آن

روش تشخیص انواع استیل یکی از مهارت‌های ضروری برای صنعتگران و مهندسان ساختمان‌ساز است. داشتن همین مهارت ساده می‌تواند شما را از متحمل شدن خسارت مالی به‌ کارگیری اشتباه آلیاژها نجات دهد. از طرفی استیل بر اساس فاکتورهای مختلف دسته‌بندی شده و در نتیجه اطلاعات زیادی در این زمینه برای یادگیری وجود دارد.  در اینجا قرار است مهارت تشخیص انواع استیل را به شما آموزش دهیم.

دسته بندی انواع استیل

دسته بندی انواع استیل

انواع استیل براساس معیارهای مختلف دسته‌بندی می‌شود. هر دسته دارای ویژگی‌های خاص خود است که تشخیص آن را از دیگر انواع ممکن می‌کند. این تفاوت می‌تواند در ترکیب آلیاژها، روش تولید، ضخامت و یا ویژگی‌های فنی باشد.

به طور معمول ترکیب آلیاژها بیشترین تفاوت را در انواع آن ایجاد می‌کند. کروم، کربن، نیکل، مس، سیلیکون، آلومینیوم و تیتانیوم از انواع عناصر موجود در استیل است که با درصدهای متفاوت به کار گرفته شده و انواع این محصول را ایجاد می‌کند. با این وجود مهم‌ترین دسته‌بندی انواع استیل عبارتند از:

  • استیل سری ۲۰۰: استیل ۲۰۱ از جمله این نوع استیل است. میزان کربن موجود در این دسته از دسته‌های دیگر کمتر است. به همین دلیل قیمت استیل ۲۰۱ از دیگر انواع نیز کمتر است. از طرفی وجود منگنز در این نوع استیل باعث بالا رفتن دوام و استحکام آن شده است.
  • استیل سری ۳۰۰: این دسته استیل با عنوان استیل نگیر شناخته می‌شود. کیفیت و ماندگاری بالا از ویژگی‌های این دسته است.
  • استیل سری ۴۰۰: این دسته‌بندی استیل به محصولاتی می‌گویند که از استیل بگیر ساخته شده است. استیل بگیر سری ۴۰۰ در برابر حرارت آسیب‌پذیر بوده و قابلیت‌های خود را از دست می‌دهد.
  • استیل فریتیک: استیل به کار رفته در ساخت قطعات خودرو، صنایع پتروشیمی، کوره‌ها و مبدل‌های حرارتی را استیل فریتیک می‌گویند.

روش تشخیص انواع استیل

تشخیص انواع مختلف استیل از روش‌های زیر امکان‌پذیر است:

  • تست آهن‌ربا: یکی از دسته‌بندی‌های مهم استیل بگیر و نگیر بودن آن است. این تفاوت به راحتی بوسیله تست آهن‌ربا مشخص می‌شود. در واقع استیلی که آهن‌ربا به آن می‌چسبد، استیل بگیر و استیلی که آهن‌ربا به آن نمی‌چسبد را استیل نگیر می‌گویند. عنصر نیکل در استیل باعث نگیر بودن آن است. پس استیل سری ۳۰۰ استیل نگیر محسوب می‌شود. استیل ۳۰۴ و استیل ۳۱۶ دو نمونه از این نوع محصول است.

اما استیلی که دارای عنصر کروم باشد، به آهن‌ربا چسبیده و از نوع بگیر است. استیل سری ۴۰۰ از این نوع استیل محسوب می‌شود.

  • تست حرارت: یکی از تفاوت‌های استیل بگیر و نگیر، مقاومت آنها در برابر حرارت است. استیل نگیر یا همان استیل سری ۳۰۰ مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و در دسته استیل نسوز قرار میگیرد. برای آشنایی با انواع استیل نسوز ، مقاله ای که متخصصان نیک فولاد در این خصوص برایتان آماده کرده اند را مطالعه کنید.

بنابراین از این نوع استیل برای ساخت هر نوع تجهیزاتی که قرار است در دمای بالا به کار گرفته شود، استفاده می‌کنند. اما استیل بگیر یا همان استیل سری ۴۰۰ مقاومت بسیار کمی در برابر حرارت دارد و در مواجه به شعله تغییر رنگ می‌دهد. به علاوه این نوع استیل در اثر حرارت مقدار زیادی از نیکل و کروم خود را از دست داده و دچار خوردگی، زنگ زدگی و در نهایت پوسیدگی می‌شود.

 

  • تست هیدروکلریک اسید: یکی از روش‌های تشخیص استیل، استفاده از هیدروکلریک اسید یا همان موریاتیک اسید است. کافی است چند قطره از این ماده را بر روی بخش غیرقابل استفاده استیل بریزید و ۳۰ دقیقه بعد آن را پاک کنید. در این شرایط انواع استیل دچار تغییر رنگ می‌شوند.

روش تشخیص انواع استیل اصل

اگر می‌خواهید روش تشخیص استیل اصل را بدانید، باید نسبت به ویژگی‌های ظاهری و کیفی آن اطلاع داشته باشید. مهم‌ترین ویژگی انواع استیل، مقاومت بسیار زیاد آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی است. وجود آلیاژ کروم در بافت این محصول دلیل اصلی این مقاومت استیل در برابر خوردگی است.

ویژگی ظاهری استیل اصل، براق و صیقلی بودن آن است. این محصول همچنین دارای استحکام کششی، خاصیت شکل‌پذیری، مقاومت در برابر حرارت، قابلیت عدم تغییر رنگ و دوام و ماندگاری بسیار بالا است. به علاوه می‌توان به قابلیت بالای استیل برای ضدعفونی سازی آن و استفاده در محیط‌های استریل اشاره کرد. سازگاری با محیط زیست و قابلیت بازیافت یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد استیل است.

رابطه بگیر و نگیر بودن استیل با مقدار آهن موجود در آن

یک اشتباه رایج در میان مردم این است که تصور می‌کنند استیل بگیر دارای آهن بیشتری نسبت به استیل نگیر است. درحالیکه مقدار آهن موجود در این دو نوع استیل به یک اندازه است. در واقع ترکیب عناصری غیر از آهن بگیر و نگیر بودن استیل را تعیین می‌کند. قیمت ورق استیل بسته به تمامی مواردی که ذکر شد میتواند تغییر کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها