دسته بندی
ورق استیل نسوز چیست

ورق استیل نسوز چیست، انواع و کاربرد.

جدیدترین مطالب

استیل نسوز، نوعی ورق فولادی ضد زنگ است. نیکل و کروم دو عنصر اصلی به کاررفته در این نوع ورق‌های فولادی هستند. کروم خاصیت نسوز بودن و نیکل خاصیت شکل­پذیری، استحکام حرارتی و مقاومت در برابر کربوره و نیتریده شدن را به این محصول می­بخشد. از دیگر آلیاژهای استفاده شده در ترکیب استیل نسوز می­توان از مولیبدن و تیتانیوم نام برد. این دو نوع عنصر باعث افزایش مقاومت پایداری استیل نسوز درمقابل دماهای بیشتر از ۶۵۰ درجه سانتی­گراد می شوند. استیل نسوز با روش نورد گرم تهیه می­شود. این نوع استیل با ضخامت‌ها و ابعاد مختلف در بازار عرضه می‌شود. قیمت استیل را میتوانید در جداول قیمتی نیک فولاد دریافت کنید. در این قسمت درباره استیل های نسوز ۳۰۹ یا (۴۸۲۸/۱)، S 309 (4833/1)، S 310 ( 4845/1)،۳۲۱ ( ۴۵۴۱/۱)، فریتی – مارتنزیتی و مارتنزیتی – آستنیتی صحبت می شود

انواع استیل نسوز براساس گرید

استیل نسوز انواع مختلفی دارد که هر کدام علاوه براین که دارای مشخصه­ های عمومی مشترکی هستند، قابلیت‌های منحصر به فردی نیز دارند. این مشخصه­ های متفاوت باعث می­شود که این محصول در انواع سازه­ ها و صنایع متفاوت کاربرد داشته­ باشند. از جمله کاربردهای این محصول می‌توان به کوره های دوار، صنایع کاشی و سرامیک، ساخت لوازم خانگی و مواردی از این دست اشاره کرد. کاربرد ورق استیل در دسته‌بندی ورق­ های استیل نسوز براساس گرید به قرار زیر است: (در ضمن در قسمت تفاوت استیل بگیر و نگیر، این تفاوت را هم توضیح داده ایم)

  •   استیل نسوز ۳۰۹ یا (۴۸۲۸/۱)

استیل نسوز ۳۰۹ از ترکیب عناصری مانند نیکل، منگنز، آلومینیوم، قلع، روی و سرب تشکیل شده­ است. این نوع ورق در مقابل زنگ زدگی، ساییدگی و ترکیب با اکسیژن هوا بسیار مقاوم است. به همین دلیل در مناطق دریایی و محیط‌هایی که دارای آب­شور هستند، از این محصول استفاده می‌کنند. استیل ­نسوز ۳۰۹ می­تواند حرارت را تا ۱۱۰۰ درجه سانتی­گراد تحمل کند، بدون این که تغییر شکل بدهد. این نوع ورق­ها با ضخامت یک میلی‌متر به بالا تولید می­شوند. این نوع محصول در تمامی سایزها در بازار موجود است. استیل ۳۰۹ برای ساخت بدنه و تجهیزات هواپیما، اگزوز اتومبیل، مبدل‌های حرارتی، قطعات کوره و موتور جت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • ورق استیل نسوزS 309 (4833/1)

ورق استیل نسوز S309 یک گرید از  استیل نسوز ۳۰۹ است. این استیل نسبت به استیل نسوز ۳۰۹ کربن کمتری دارد. کرین کمتر این محصول به خاطر کاهش میزان ته‌نشین کاربید ایجاد می­شود. این فولاد ضد زنگ استحکام حرارتی بالا و مقاومت فوق­العاده ­ای در برابر خوردگی دارد. ورق استیل نسوز  S309 کاربردهای زیادی در ساختمان­سازی و صنعت دارد.

  • استیل نسوز ۳۱۰ (۴۸۴۱/۱)

این نوع استیل در فهرست فولادهای آستنیتی قرارمی­گیرد. از این نوع استیل نسوز می­توان در محیط‌های در معرض رطوبت و مایعات استفاده کرد؛ زیرا مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد. همچنین استیل ۳۱۰ می­تواند تا دمای ۱۱۵۰ سانتی­گراد را تحمل کند، بدون این که پوسته پوسته و یا اکسیده شود. یکی دیگر از مشخصه­ های این نوع استیل قابلیت جوشکاری، انعطاف­پذیری بالا و چقرمگی ( مقاومت ماده در برابر شکست در اثر تنش) است.  از ورق استیل ۳۱۰  برای ساخت موتورجت، مخازن جابه‌جایی اسیدهای ترکیبی و روکش اجاق گاز  استفاده می­شود.

  • استیل نسوز S 310 ( 4845/1)

این نوع ورق از انواع گریدهای ۳۱۰ است که دارای کربن کمتری است. همین نکته باعث می­شود که این استیل در گرمای بالا مقاومت کمتری داشته ­باشد. این گرید می­تواند حرارت را تا ۱۱۵۰ درجه سانتی‌گراد تحمل کند. استیل نسوز S310  نسبت به گرید ۳۱۰ قابلیت جوشکاری بهتری دارد. به همین دلیل از این محصول در ساخت سیم جوشکاری و کورۀ پخت سیمان استفاده می­کنند.

  •   استیل نسوز ۳۲۱ ( ۴۵۴۱/۱)

 این گرید نمونه­ ای از استیل ۳۰۴ است که خصوصیات آن بهبود پیدا کرده­ است. برای تولید استیل نسوز ۳۲۱  از ۱۷ تا ۱۹ درصد کروم و ۹ تا ۱۲ درصد نیکل و مقدار زیادی تیتانیوم استفاده شده ­است. تیتانیوم بیشتر، از ایجاد کاربید در هنگام جوشکاری جلوگیری می­کند. ورق ۳۲۱ می­تواند حرارت ۴۲۷ تا ۹۰۰ درجه سانتی­گراد را تحمل ­کند. مقاومت بالا در مقابل ترک­خوردگی، فرسودگی و اکسیداسیون شدن در دماهای بالا از مشخصه ­های دیگر این نوع استیل است. ورق استیل نسوز ۳۲۱ چقرمگی خوبی در دمای زیر صفر دارد و در حرارات بالا مقاوم است. این محصول همچنین از قابلیت جوشکاری بسیار بالایی برخوردار است. استیل نسوز ۳۲۱ کاربردهای فراوانی در صنعت و ساخت سازه دارد، این نوع استیل بیشتر در صنایع پتروشیمی و محصولات الکتریکی حرارتی و هوافضا استفاده می­شود.  

انواع استیل نسوز براساس ریزساختار

استیل نسوز دسته‌بندی دیگری نیز دارد. این محصول را می­توان بر اساس ریزساختارش در دسته ­های زیر تقسیم‌بندی کرد:  

  •   فریتی – مارتنزیتی: این استیل تحت نیروی فشار، چقرمگی کمی از خود نشان می­دهد. به همین دلیل این آلیاژ در ساخت کوره­ های صنعتی کاربرد دارد. گریدهای این آلیاژ نسوز ۴۷۲۴- ۴۷۴۲- ۴۷۶۲ است.
  •   مارتنزیتی – آستنیتی: این محصول مقاومت خزشی و دمای کار بالایی دارد. این آلیاژ در ساخت اگزوز و خطوط انتقال سوخت استفاده می­شود. گریدهای این نوع محصول عبارت است از؛ ۴۸۲۸- ۴۸۲۱-۴۸۲۵.

مشخصات استیل نسوز

استفاده از این محصول براساس میزان مقاومتش در برابر حرارت و خواص مکانیکی آن صورت می­گیرد. این خواص به دنبال انواع و مقدار مواد به کار رفته ­شده در تهیه آن به‌وجود می ­آید. خواصی که باعث می­شود این محصول به دسته­ های مختلف با قابلیت‌های متفاوتی تقسیم شود که در بالا در مورد آنها توضیح داده شد. اما انواع استیل نسوز خصوصیت‌های عمومی نیز دارند. از جمله اینکه همۀ انواع این محصول در برابر حرارت، خوردگی و پوسیدگی مقاوم هستند. در ضمن آلیاژ این محصولات از آلیاژهای بسیار پرکاربرد در ساخت سازه و صنایع است. این آلیاژ به شکل‌های مختلف در بازار عرضه می­شود که از آن جمله می­توان به استیل نسوز لوله‌ای، ورق، میلگرد و انواع اتصالات اشاره کرد. 

برای آشنایی با انواع ورق استیل مقالاتی که در این سایت برایتان فراهم کرده ایم مطالعه کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها