استعلام و خرید

خمکاری پروفیل

انواع روش خمکاری پروفیل و اصول اجرای آن

روش خمکاری پروفیل و اصول اجرای آن تنوع قابل‌توجهی دارد. خمکاری پروفیل یکی از فرآیندهای رایج در صنعت ساخت و ساز و دیگر صنایع وابسته به این مقطع است. به همین دلیل روش خمکاری پروفیل و اصول اجرای آن از جمله اطلاعات مهم و کاربردی برای صنعتگران و ساختمان سازها است. اما آیا می‌دانید در فرایند خمکاری پروفیل دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؟ در این قسمت اول توضیح می دهیم که خمکاری چیست سپس انواع روش های خمکاری مثل خمکاری پروفیل به روش دستی، خمکاری به روش صنعتی، خمکاری گونیایی، خمکاری دورانی، خمکاری به روش نورد و … را توضیح می دهیم و نهایتا درباره انواع دستگاه های خمکاری صحبت می کنیم. اگر قصد خرید پروفیل و خمکاری پروفیل را دارید پیشنهاد ما این است که این مقاله را مطالعه فرمایید. بعد از مطالعه این مقاله نسبت به استعلام قیمت پروفیل اقدام نمایید.

خمکاری پروفیل چیست؟

خمکاری پروفیل فرایندی است که در آن پروفیل را بوسیله اهرم مکانیکی و تحت فشار قرار دادن تغییر شکل می‌دهند. این فرایند با هدف کاربری آسان‌تر، افزایش قابلیت ساخت محصولات متفاوت و همچنین بهتر شدن جلوه‌های زیبایی شناختی پروفیل انجام می‌گیرد. پس از خمکاری پروفیل به اشکال مختلف گرد، مارپیچی، قوسی و دیگر اشکال کاربردی درمی‌آید.

خمکاری پروفیل چه کاربردی دارد؟

کاربرد عملیات خمکاری پروفیل در صنایع مختلف مانند هوا فضا، نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه‌های آبی، ساخت و تجهیز ماشین آلات، کشتی‌سازی، سازه‌های فلزی صنایع شیمیایی، صنعت ساخت لوازم برقی خانگی و صنعت مواد غذایی بسیار گسترده است. همچنین از پروفیل خم‌کاری شده برای ساخت نمای داخلی ساختمان‌ها، درب و پنجره، دیوار پرده، ساخت انواع باکس‌های الکتریکی مانند کیس‌های کامپیوتر، اجرای سقف، استخوان بندی گلخانه‌ها، ساخت تجهیزات ورزشی و قفسه برای نمایشگاه‌ها استفاده می‌شود. 

انواع خمکاری پروفیل کدامند؟

همانطور که احتمالا می‌دانید پروفیل به مقاطع فلزی توخالی مانند قوطی و لوله می‌گویند. هر کدام از این پروفیل‌ها شکل خاص خود را دارند. بنابراین تغییر فرم هر پروفیل به درجه، خط خم و زاویه خاص خود نیاز دارد. به این ترتیب این مقاطع به روش‌های مختلف خمکاری می‌شوند. رایج‌ترین انواع خمکاری پروفیل عبارتند از:

  •  خمکاری پروفیل به روش دستی
    در روش خمکاری دستی پروفیل ابزارهای بسیار ساده به کمک نیروی انسانی می‌آیند. در این روش از ابزارهایی مانند قالب‌های خم، چکش، چکش پروفیل، آچارهای اف شکل و ابزارآلات دستی پروفیل، تسمه و دیگر ابزارهای خمکاری برای خم کردن و فرم دهی پروفیل استفاده می‌شود. البته مهم‌ترین ابزار در این نوع خمکاری، اعمال نیروی فیزیکی است. این نوع خمکاری خود به چند روش مختلف دسته‌بندی می‌شود. 
  • خمکاری پروفیل به روش صنعتی:

    خمکاری صنعتی پروفیل روشی برای فرم‌دهی انواع پروفیل است که در آن از دستگاه‌ها و ابزارهای مجهز صنعتی استفاه می‌شود. در این روش برای پروفیل‌های مختلف از دستگاه‌های متفاوت استفاده می‌شود. یعنی ابعاد مختلف پروفیل‌های مختلف به وسیله دستگاه‌های متفاوت خمکاری می‌شوند. این روش نسبت به خمکاری دستی، از تنوع شکل‌پذیری بیشتری برخوردار است.

  • خمکاری فشاری:

    در این روش کفشک‌ها مسئول فشردن لوله به درون قالب هستند. در واقع ابزاری به نام گیره لوله را حین خمکاری ثابت نگه داشته و کفشک آن را شکل می‌دهد.

  • خمکاری چرخشی:

    در این روش یک چرخش نیم دایره‌ای توسط دستگاه باعث ایجاد زاویه و خم در پروفیل مورد نظر می‌شود. بعضی از دستگاه‌های خم‌کن چرخشی به 1 و انواع مدرن‌تر به ۲ رول نیم دایره‌ای مجهز هستند. در این روش ورق برای تغییر فرم روی محور دستگاه قرار گرفته و با چرخش و ایجاد فشار نیم دایره‌ها به شکل مطلوب درمی‌آید.

  • خمکاری گونیایی:

    در این روش هدف ایجاد خم V  شکل است. در خمکاری گونیایی دستگاه گونیایی بسته به نوع تماس به سه نوع ضرب سکه‌ای، خم کم و خم مماسی دسته بندی می‌شود.

  • خمکاری دورانی:

    در این روش به پد یا صفحات فشاری هیچ نیازی نیست و از یک پانچ دورانی برای اعمال نیرو و فشار بر مقطع موردنظر استفاده می‌شود. در واقع با دوران دادن پانچ، سنبه نیز تغییر کند. همین روند باعث تغییر شکل پروفیل می‌شود.

  • خمکاری هوا:

    در این روش ورق‌ پروفیل ‌بر دو سطح مختلف به صورت معلق قرار می‌گیرد. سپس بوسیله پانچ نیرویی به ورق وارد شده و آن را خم می‌کند.

  • خمکاری پروفیل به روش نورد:

    در این روش از یک دستگاه که دارای یک غلتک در قسمت بالا و دو نوع دیگر در پایین دستگاه است استفاده می‌شود. ورق فلزی در بین این غلطک‌ها قرار گرفته و خم می‌شود. بسته به میزان رول‌ها در این دستگاه می‌توان انواع خم‌ها را در پروفیل موردنظر اعمال کرد. این روش بیشتر برای لوله‌ها به کار گرفته می‌شود.

  • خمکاری پرسی:

    در این روش یک دستگاه پرس به پروفیل نیرو وارد کرده و آن را به شکل مطلوب درمی‌آورد. جک هیدرولیکی در دستگاه پرس همان ابزاری است که به پروفیل نیرو وارد می‌کند. جک هیدرولیکی دارای یک کمپرسور است که می‌تواند از نوع مکانیکی، هیدرولیکی و یا پنوماتیکی باشد.

  •  خمکاری پروفیل با استفاده از حرارت:

    در این روش علاوه بر ابزار کمکی و نیروی فیزیکی، از حرارت برای سهولت کار و البته دستیابی به نتایج بهتر استفاده می‌شود. خمکاری پروفیل با استفاده از حرارت همانطور که پیداست بوسیله حرارت انجام می‌گیرد. این روش خود به دو شیوه مختلف انجام می‌گیرد:

  1. خمکاری پروفیل در کوره: در این روش پروفیل‌های موردنظر را به داخل کوره می‌فرستند تا به یک دمای مشخص برسند. در این شرایط پروفیل انعطاف‌پذیری بالایی به دست آورده و به راحتی فرم می‌گیرد.
  2. خمکاری پروفیل به وسیله حرارت مستقیم: در این روش از حرارت مستقیم ابزاری مانند مشعل برای داغ کردن پروفیل موردنظر استفاده می‌شود. با داغ شدن پروفیل، این مقطع خیلی راحت‌تر خم شده و شکل مورد نظر را به خود می‌گیرد.

اجرای خمکاری پروفیل

انواع دستگاه های خمکاری پروفیل کدامند؟

از جمله دستگاه‌های خمکاری پروفیل می‌توان به دستگاه خم پروفیل، دستگاه رول‌کن لوله و پروفیل، دستگاه خم‌کن پروفیل‌های بزرگ، دستگاه خم‌کن پروفیل نیمه اتوماتیک، دستگاه فرم‌دهنده پروفیل، دستگاه خم‌کن تیر و پروفیل، ماشین رول‌کننده و فرم‌دهنده پروفیل، ماشین فرمینگ پروفیل، دستگاه خم‌کن پروفیل و لوله، دستگاه رول‌کن پروفیل عمودی و افقی، ماشین خم لوله و خم پروفیل، دستگاه خم‌کن پروفیل و تسمه، دستگاه خم‌کن پروفیل و ایجاد مارپیچ، دستگاه‌ خم‌کن پروفیل عمودی و افقی، ماشین خم‌کن پروفیل دستی، دستگاه خم‌کن پروفیل چندکاره، دستگاه فرم‌دهنده پروفیل و مجهز به سیستم کنترل، دستگاه خم‌کن پروفیل و برقی و دستگاه خم‌کن پروفیل دستی اشاره کرد.

دستگاه فرم‌دهی پروفیل بر چه اساسی انتخاب می‌شود؟

همانطور که گفتیم برای خم کردن پروفیل‌های مختلف از دستگاه‌های متفاوت استفاده می‌شود. دستگاهی که برای خمکاری هر نوع پروفیل استفاده می‌شود بر اساس مولفه‌های زیر انتخاب می‌گردد:

  •   جنس پروفیل:
    متریال مختلفی که در ساخت پروفیل به کار گرفته می‌شود تعیین می‌کند که چه دستگاهی برای خمکاری آن به کار گرفته شود. در واقع هر متریالی شرایط خاص خود را داشته و به ابزار متفاوتی برای شکل‌پذیری نیاز دارد. بدین ترتیب پروفیل مسی، آهنی، آلومینیومی و فولادی هر کدام دستگاهی مجزا برای خم شدن دارند. برای مثال برای خم کردن ورق آلومینیومی از دستگاه خم‌کن ورق آلومینیومی استفاده می‌شود.

  • روش ساخت پروفیل:

    اینکه پروفیل موردنظر به روش نورد سرد تهیه شده باشد یا نورد گرم نیز نقش خودش را در انتخاب دستگاه خم‌کن پروفیل دارد. برای مثال در پروفیل‌هایی مانند لوله‌ها، میله، نبشی، تیرها، پروفیل‌های T شکل و U شکل که به روش نورد سرد تهیه شده‌اند، از نوع خاصی از دستگاه خمکاری پروفیل استفاده می‌شود.

اصول خمکاری پروفیل کدامند؟

در خمکاری پروفیل‌ها چند اصل مهم وجود دارد که باید رعایت شود. این اصول به شرح زیر است:

  •   قبل از تعیین نوع خمکاری باید نوع پروفیل، اندازه های مقاطع فولادی، شکل، مشخصه های خم به طور دقیق تعیین شود.
  •   در فرآیند خمکاری باید شعاع خم محصول بر اساس استانداردها و طرح نهایی محصول تعیین شود.
  •   برای خمکاری ورق فولادی باید اول طول اولیه محصول را تخمین زده و بعد بوسیله خم دستی یا ماشینی، خمکاری انجام شود.

·   لازم است به وسیله جدول استاندارد تعیین طول خم و فرمول‌ها، فرآیند خمکاری استاندارد شود. 

جدول دیگری وجود دارد که به عنوان جدول اشتال پروفیل شناخته می شود. با استفاده از این جدول می توانید به راحتی وزن پروفیل را محاسبه کنید.

Leave a comment