دسته بندی

۱۱ مورد از انواع ناودانی متداول در بازار ایران!

جدیدترین مطالب

ناودانی (به انگلیسی Channel) نوعی پروفیل مقطع باز است که بر حسب مشخصات، در صنایع مختلفی مانند ساختمان‌سازی و خودروسازی و صنعت کاربرد دارد. استفاده در چهارچوب‌ها، خرپا، تیر و ستون، ساخت نما، سازه‌های صنعتی و تولید ماشین آلات از مهم‌ترین کاربردهای این پروفیل بر حسب مشخصات فنی آن است. ناودانی‌ها بر اساس شکل ظاهری، روش تولید، جنس، وزن، نوع استاندارد به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. در این مطلب ۱۱ نوع از این پروفیل‌ها را به‌صورت خلاصه مورد بررسی قرار می‌دهیم. اگر نیاز دارید قیمت های ناودانی ها را بررسی کنید، قسمت قیمت ناودانی کمک خوبی  برای شماست.

انواع ناودانی متداول در بازار

انواع ناودانی هایی که در بازار خرید و فروش می شوند و رایج هستند، به شرح زیر است.

ناودانی پرسی

این ناودانی از پرس ورقه‌های فولادی ۶ متری و در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود. با توجه به نوع ورق بکار رفته در ساخت آن در صنایع مختلف استفاده فراوان دارد. اما معمولا به‌دلیل داشتن لبه‌های صاف و ابعاد دقیق ناودانی پرسی را در ساختمان‌سازی و به‌خصوص تولید وسایل تزئینی که داشتن لبه‌های صاف در آن‌ها اهمیت دارد، بکار می‌برند.

ناودانی فابریک

در این نوع، به‌دلیل اینکه شکل فابریک ناودانی هنگام تولید تغییر نمی‌کند، به این نام خوانده می‌شود. بر خلاف نوع پرسی، روش تولید این ناودانی از طریق نورد گرم یا سرد است. در نورد گرم شمش‌های فولاد تحت حرارت و دمای بالای کوره بوسیله غلتک به شکل ورق ناودانی در می‌آید. در نهایت نیز با استفاده از ابزار مخصوص و شکل‌دهی ورق‌ها انواع سطح مقطع C یا U تولید می‌شود. اما در حالت نورد سرد، شمش‌های فولادی نورد گرم شده را در زمان‌های طولانی‌تر و به تدریج سرد می‌کنند. به همین دلیل ناودانی‌های فابریک نورد سرد کیفیت بالاتری به نوع گرم دارند. در بخش صفر تا صد ناودانی فابریک؛انواع و کاربردها درباره ناودانی فابریک بیشتر بخوانید.

ناودانی ساده

ناودانی ساده که به نوع استاندارد هم معروف است، یکی از پرکاربردترین و متداول‌ترین پروفیل‌ها به شمار می‌رود که دارای سطح مقطع و بدنه‌ای ساده و بدون سوراخ است. تنوع بالای آن باعث شده است که از آن در پروژه‌های ساختمانی مختلف و به‌خصوص ساخت پل‌های باربر، نرده، خرپا و اسکلت ساختمان استفاده شود. قیمت مناسب، سرعت نصب بالا و وزن کم از جمله مزایای این ناودانی به‌حساب می‌آید. با این حال به دلیل نوع ساختار ساده خود، در برابر تنش‌های برشی مقاومت کمی دارد.

ناودانی مشبک

جنس ورق تولیدی ناودانی مشبک، آهن گالوانیزه است و به‌دلیل وجود سوراخ‌ بر روی سطح ورق به این نام خوانده می‌شود. سوراخ‌ها برای بستن پیچ و مهره و موارد دیگر کاربرد دارند. بیشتر استفاده ناودانی مشبک ساخت قفسه‌های فلزی است. در قسمت ناودانی مشبک چیست، این نوع از ناودانی، مفصل توضیح داده شده است

ناودانی سبک

وزن این ناودانی از میزان تعریف شده در جدول اشتال کمتر است و با مقادیر تعریف شده جدول‌های محاسباتی مهندسی مطابقت ندارد. جدول اشتال معیاری بین‌المللی است که در آن مشخصات فنی و استاندارد انواع پروفیل‌های فلزی در آن ارائه می‌شود. به‌دلیل سبک وزن بودن، این پروفیل در موقعیت‌هایی که فشار کمتری بر سازه اعمال می‌شود مانند چهارچوب‌های ساختمان‌های با ارتفاع کم و سازه‌های پشتیبان موتور و رادیاتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ناودانی سنگین

وزن و مشخصات فنی این ناودانی با استانداردهای بین‌المللی مندرج در جدول اشتال مطابقت دارد و عموم تولید کنندگان رعایت این استاندارد را در دستور کار خود قرار می‌دهند. بسیاری از کارخانه های تولیدکننده در ایران و اروپا، ناودانی سنگین را بر اساس استاندارد ۱۰۲۴-DIN تولید می‌کنند. ناودانی سنگین به دلیل مقاومت مکانیکی مناسب و سنگین وزن بودن در سازه‌های با قابلیت تحمل بالا مانند خرپا، بادبند، تیر و ستون، پایپ لاین و اسکلت‌های فلزی ماشین آلات سنگین کاربرد بسیاری دارد.

ناودانی آلومینیوم

جنس بکار رفته در تولید این نوع ناودانی از آلیاژ آلومینیوم است که به همین دلیل وزنی بسیار سبک دارد. استحکام مناسب، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی و قابلیت استفاده از انواع جوش در ساخت سازه‌ها از مشخصات و ویژگی‌های اصلی آن به حساب می‌آید. ناودانی آلومینیوم بیشتر در ساخت شاسی انواع خودروهای سنگین، چهارچوب در و پنجره و اسکلت‌های فلزی بکار می‌رود. در قسمت ناودانی آلومینیوم، به طور مفصل تری، این ناودانی را توضیح داده ایم.

ناودانی استیل

این پروفیل ساختمانی مقطع باز، از ورق‌های فولاد ضد زنگ تولید می‌شود. ترکیبات به‌کار رفته در آن فلز کروم به میزان حداقل ۱۰ درصد، کربن در میزان حداقل ۱ درصد و سایر آلیاژها است. مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی شیمایی و رطوبت، استحکام مناسب در برابر تنش‌های مکانیکی و مقاومت حرارتی مناسب از ویژگی‌های اصلی ناودانی استیل به‌حساب می‌آید. به همین دلیل این پروفیل کاربرد بسیاری در سازه‌های ساختمانی تجاری و صنعتی، دیوار، سقف و قاب‌های در و پنجره دارد. از بین اندازه‌ها و گریدهای مختلف آن، ناودانی استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ پر کاربردتر هستند.

ناودانی اروپایی

این ناودانی بر اساس سه استاندارد اروپایی ۱۰۲۶DIN، ۲۵۵ NFA-۴۵ یا ۳- ۱۲۹۴۴ DIN EN ISOتولید می‌شود. در حقیقت مشخصات آن‌ها کاملا منطبق با جدول اشتال وزنی است و به همین دلیل کیفیت بالا و مقاومت مکانیکی مناسبی دارند. به‌دلیل رعایت استانداردهای بین‌المللی در تولید این ناودانی از آن برای پروژه‌های ساختمانی و صنعتی بزرگ و به‌خصوص ساخت انواع خرپا، ستون، بادبند، اسکلت کابین خودروهای سنگین وزن، تیر و ستون استفاده می‌شود. در قسمت ناودانی اروپایی چیست، مفصلا این ناودانی توضیح داده شده است.

ناودانی هم وزن اروپا

به عنوان یکی از پر مصرف‌ترین انواع ناودانی در ساختمان‌سازی، این پروفیل نیز همانند نوع اروپایی بر اساس استانداردهای بین‌المللی این کشورها تولید می‌شود. از آنجا که مشخصات فنی وزن، ضخامت و قطر آن به نسبت ناودانی سبک بیشتر است، مقاومت مکانیکی و استحکام بالایی دارد. به همین دلیل کاربرد آن در سازه‌هایی که نیاز به تحمل فشار بالایی دارند، بسیار متداول است.

ناودانی ساختمانی

و در انتها، کلیه ناودانی‌هایی که صرفا در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به نوع ناودانی ساختمانی معروفند. این دسته در جنس‌های مختلف مانند استیل، آلومینیوم با روش‌های مختلف تولید مانند نورد گرم، سرد یا پرسی، شکل ظاهری متفاوت مانند ساده یا مشبک و استانداردهای متفاوت سبک یا سنگین در بازار عرضه می‌شوند. اسکلت ساختمان، سقف‌های شیب‌دار، نرده و حفاظ، قفسه‌های فلزی و خرپا از مهم‌ترین کاربردهای ناودانی ساختمانی است.

آگاهی، رمز اول موفقیت در بازار ناودانی

برای افرادی که به تازگی وارد کار ساختمان‌سازی و پروژه‌های صنعتی شده‌اند، دانستن اصطلاحات مربوط در بازار عرضه محصولات بسیار ضروری است. ناودانی‌ها به‌عنوان یکی از متداول‌ترین پروفیل‌های مورد استفاده در این حوزه، در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند که داشتن آگاهی کافی در خصوص تفاوت‌ها و علت نامگذاری آن‌ها می‌تواند کمک کننده باشد. به‌خصوص اینکه برآوردهای محاسباتی مهندسی و همچنین تعیین قیمت آن‌ها نیاز به اطلاع لازم در این مورد است. تنها به این شکل می‌توان با تبدیل شدن به فردی خبره پله های موفقیت را سریع‌تر طی کرد. نهایتا هم اگر تمایل داشتید تا درباره ناودانی اطلاعات بیشتری کسب کنید قسمت دانستنی هایی درباره ناودانی، پر از مقالات ضروری و مهم درباره ناودانی است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها