دسته بندی
ناودانی اروپایی چیست

ناودانی اروپایی چیست، ویژگی، کاربرد

جدیدترین مطالب

ناودانی اروپایی (به انگلیسی European standard U channels) یکی از پروفیل‌های باز U شکل مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی است. از آنجا که این نوع ناودانی کاملا مطابق با استانداردهای اروپایی تولید می‌شود، به این نام معروف است. به‌عبارتی وزن آن کاملا مطابق جدول اشتال است و به‌دلیل ضخامت بیشتر در دسته ناودانی‌های سنگین هم به حساب می‌آید. مقاومت و کیفیت بسیار بالای این ناودانی باعث شده است که در پروژه‌های عمرانی سنگین که نیاز به تحمل بارهای بیشتر است، مورد استفاده قرار گیرد. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کاملی در خصوص استانداردهای تولید، کاربرد، ابعاد و قیمت روز ناودانی اروپایی بپردازیم. اگر قصد خرید و یا مشاهده قیمت ناودانی اروپایی را دارید، در قسمت قیمت ناودانی اروپایی می توانید لیست قیمتی را مشاهده کنید.

ناودانی اروپایی چیست

پروفیل باز U شکلی است که طبق استانداردهای اروپایی تولید شده و ضخامت بیشتری دارد و معمولا در پروژه های عمرانی سنگین استفاده می شود

کاربرد ناودانی اروپایی

به‌دلیل ویژگی‌های خاص این ناودانی به‌خصوص مقاومت بالا، وزن مناسب و تنوع ابعاد، ناودانی اروپایی در بسیاری صنایع مختلف از جمله ساخت و ساز کاربرد دارد. مهم‌ترین استفاده آن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • ساخت تیرها و ستون سازه‌های مختلف که نیاز به تحمل بار زیاد دارند مانند ستون‌های ساختمانی بلند مرتبه، مهاربند، پل‌ها، سازه‌های صنعتی و دریایی
  • ساخت سازه‌های باربر تشکیل شده از اتصال تیرها و ستون در صنعت و ساختمان که به خرپا معروف هستند.
  • ساخت ماشین آلات سنگین و به ویژه شاسی، سازه نگهدارنده تجهیزات صنعتی
  • ساخت تجهیزات صنعتی مانند سکوها، نردبان‌ها و میزها، انواع مخازن

ویژگی‌ها و مزایای ناودانی اروپایی

از آنجا که استاندارد تولید ناودانی اروپایی در سطحی بالا رعایت می‌شود، بنابراین ویژگی‌ها و مزایای متفاوتی نسبت به سایر پروفیل‌های هم‌رده خود دارد:

  • مقاومت و استحکام بالا در برابر تنش‌های وارده
  • قابلیت اتصال سریع به سایر سازه‌ها
  • پایداری طولانی مدت و تامین ایمنی بالا در کاربردهای مختلف
  • قابلیت کاربرد در صنایع مختلف به‌دلیل تنوع ابعاد و مشخصات فنی
  • قابلیت افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی از طریق پوشش‌های مختلف

استانداردهای تولید ناودانی اروپایی

این نوع ناودانی بر اساس سه استاندارد معتبر اروپایی تولید می‌شود که معروفترین آن به نام DIN متعلق به کشور آلمان است.

۱. استاندارد ۱۰۲۶- DIN که به آن ناودانی  UPN یا UNP ( مخفف عبارت European Normal Channels  ) نیز می‌گویند.

۲. استاندارد ۳-۱۲۹۴۴ DIN EN ISO ویژه انوع ناودانی‌های مقاوم در برابر خوردگی

۳. استاندارد ۲۵۵-۴۵ NF A فرانسه

البته در ایران بیشتر، ناودانی اروپایی را با استاندارد UNP یا UPN می‌شناسند.

محاسبه وزن و مشخصات فنی ناودانی اروپایی

وزن ناودانی یکی از شاخص‌های مهم در محاسبات سازه‌ای و همین‌طور استعلام قیمت است. بنابراین لازم است تا اطلاعات کاملی در این خصوص داشت. فرمول‌های متعددی برای محاسبه وزن ناودانی اروپایی وجود دارد، با این حال یکی از متداول‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها استفاده از جدول اشتال وزنی ناودانی است. در این جدول کلیه اطلاعات و مشخصات فنی ناودانی‌ اروپایی با استاندارد UNP آورده شده است. با در دست داشتن سایز ناودانی که مطابق اندازه بال آن است، می‌توان وزن اشتال هر متر ناودانی و در نهایت بر اساس طول شاخه مورد نظر، وزن آن را به دست آورد. جداول اشتال ناودانی معیاری برای استاندارد بودن شرایط تولید ناودانی اروپایی است و به‌راحتی قابل دسترس هستند.

سایز استاندارد ناودانی‌های اروپایی وارداتی که عمدتا تولید چین و ترکیه هستند، بین ۳۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر و انواعی که در داخل ایران و مطابق این استانداردها تولید می‌شوند، سایز بین ۸۰ تا ۱۸۰ میلی‌متر دارند. سایر مشخصات مانند ضخامت، اندازه جان، مساحت سطح مقطع، وزن مخصوص هر متر، خداقل و حداکثر فاصله از محور  و سایر موارد مورد نیاز محاسبات از جدول اشتال قابل استخراج است.

تفاوت ناودانی سبک با ناودانی اروپایی

ممکن است در بازار و هنگام تهیه کالای مورد نظر خود با عنوان ناودانی سبک هم مواجه شوید. این نوع ناودانی به‌دلیل ضخامت پایین خود و داشتن وزنی پایین‌تر از استانداردهای موجود در جدول اشتال ناودانی، به این نام خوانده می‌شود. بنابراین کاربرد آن بر خلاف ناودانی اروپایی یا سنگین، در مواردی است که نیاز به تحمل بار پایین در مصارف صنعتی  و ساختمانی مانند چارچوب درب و پنجره، پله، پایه ماشین آلات دارد. استاندارد تولید ناودانی سبک ۸۲۴۰ GOST  کشور روسیه است و قیمت پایین‌تری نسبت به ناودانی اروپایی دارد.

کارخانجات تولید کننده ناودانی اروپایی در ایران

عکس از کارخانه تولید ناودانی اروپایی

ناودانی اروپایی به دو شکل وارداتی و تولید داخل در بازار عرضه می‌شود. عمده موارد وارداتی از کشورهای چین و ترکیه هستند، اما در ایران هم بجز تولید کنندگان بزرگ پروفیل‌های فلزی مانند فولاد مبارکه اصفهان یا فولاد خوزستان شرکت‌هایی وجود دارند که این نوع ناودانی را بر اساس استانداردهای اروپایی و کیفیت بالا تولید می‌کنند. در این بخش پنج مورد از برترین‌های این حوزه را معرفی می‌کنیم:

  • فولاد ناب تبریز: یکی از معتبرترین کارخانه‌های تولید انواع ناودانی‌های سبک و سنگین که از سال ۱۳۸۲ در این زمینه مشغول فعالیت است.
  • شکفته مشهد: تنوع انواع ناودانی‌های سبک و سنگین این فعال حوزه فولاد و محصولات با کیفیت تولیدی، آن‌را به یکی از شناخته شده‌ترین کارخانجات پروفیل‌های فلزی در ایران تبدیل کرده است. این مجموعه از سال ۱۳۳۰ تحت استانداردهای ملی و بین‌المللی به تولید محصولات فولادی از جمله ناودانی مشغول است.
  • فولاد البرز غرب: این کارخانه از سال ۱۳۸۵ به تولید انواع سایزهای ناودانی مطابق استاندارد اروپایی با کیفیت بالا می‌پردازد. محل تولید محصولات نیز در اطراف شهر تاکستان قرار دارد.
  • فولاد صبا منظومه: این تولید کننده اصفهانی از سال ۱۳۸۹ در تولید انواع ناودانی و به ویژه سایز ۶ و ۸ مشغول است.
  • مجتمع صنایع تولید نورد گرم فلز: این مجتمع در شهرک صنعتی شمس آباد تهران و از سال ۱۳۷۳ به تولید انواع ناودانی مطابق استانداردهای ملی و بین‌المللی در سایزهای ۶، ۸، ۱۰ متر و طول ۶، ۱۲ متر مشغول است.

قیمت ناودانی اروپایی در بازار

قیمت ناودانی اروپایی بر اساس وزن آن و نوسانات بازار متغیر است. البته همان‌طور که گفته شد، وزن آن به مواردی مانند ارتفاع بال، ضخامت و طول شاخه مورد نظر بستگی دارد. بعد از انجام محاسبات اولیه در این خصوص، لازم است با دریافت مشاوره لازم از فروشندگان معتبر مبنی بر نوع کاربرد مد نظر نسبت به استعلام قیمت بروز اقدام کرد. معمولا بیشتر فروشندگان بر روی وب‌سایت‌های خود قیمت ناودانی اروپایی را به صورت روزانه اعلام می‌کنند و در نتیجه خریداران می‌توانند برآورد دقیقی نسبت به این موضوع داشته باشند. در نهایت به‌عنوان پیشنهاد آخر، اولویت خرید خود را از فروشندگانی قرار دهید که کیفیت کالای مورد نیازتان را تضمین کنند و ضمن تامین ناودانی از تولیدکنندگان شناخته شده، بتوانند بالاترین خدمات ارسال در کوتاه‌ترین زمان ممکن را ارائه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها