استعلام و خرید

ورق a516 چیست؟ انواع، کاربرد و مشخصات

ورق a516 چیست؟ انواع، کاربرد و مشخصات

ورق a516 از جمله ورق‌های کربنی است که ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. این ورق دارای ترکیبات آلیاژی مخصوص به خود است و همین ترکیبات قابلیت‌هایی در آن ایجاد کرده است. البته گریدهای مختلفی از این محصول وجود دارد که هر کدام کاربرد متفاوت دارند. در اینجا قرار است همه انواع، کاربردها و مشخصات ورق a516 را بشناسید. برای مثال مفصل توضیح می دهیم که ورق a516 گرید 55، دارای ضخامت ۳۰۵ میلی‌متر است. در تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر، اتصالات و مبدل‌های تحت فشار، مخازن کروی دیگ‌های بخار صنعتی، صنایع گاز، نفت و پتروشیمی استفاده می شود. ضخامت بین ۶ تا ۳۰۰ میلی‌متر، عرض ۱۵۰۰ تا ۴۰۵۰ و طول ۳۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دارد. قیمت ورق a516 را بعد از شناخت این ورق میتوانید از کارشناسان دریافت نمایید.

ورق a516 چیست؟

ورق a516 نوعی ورق گرم است که جدای از کربن، آلیاژهای گوگرد، فسفر، منگنز و سیلیکون در ترکیبات آن به کار رفته است. همچنین در بعضی از گریدهای این محصول متریالی مانند نیکل، وانادیوم و تنگستن به کار می‌رود. همین ترکیبات منحصر به فرد آلیاژها در این محصول باعث شده است که به عنوان یک ورق پرکاربرد شناخته شود. ورق A516 را می‌توان به عنوان یکی از مصالح ساختمانی و صنعتی با مقاومت و سختی بالا معرفی کرد. 

کاربرد ورق a516

کاربرد این ورق بیشتر در ساخت مخازنی است که دارای سختی بالایی هستند. همچنین در شرایط دمایی متوسط رو به پایین از این نوع ورق استفاده می‌شود. به علاوه در ساخت مبدل‌‌های حرارتی، شیرآلات، مخازن ذخیره و کندانسور و تانک‌های ذخیره‌سازی، مخازن تحت فشار، برج‌‌های تقطیر بویلرها، تولید قطعات خودرو،ساخت کانتینرها و لوله، احداث پل‌ها، اجرای پروژه‌های ساختمانی، ساخت قطعات خودرو و کامیون، ساخت ماشین‌های سنگین استفاده می شود.

همچنین از این ورق در ساخت تیرهای برق، تهیه تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر، ساخت اتصالات و مبدل‌های تحت فشار، تهیه مخازن کروی دیگ‌های بخار صنعتی، صنایع گاز، نفت و پتروشیمی، تهیه تجهیزات شیمیایی، تهیه تجهیزات شرکت‌های حفاری نفت، تجهیزات دارویی و شیمیایی مبدل‌های حرارتی،  تولید برق، پتروشیمی، فراوری گاز، صنایع دارویی و کاغذ سازی و … از این نوع ورق استفاده می‌شود.

با این وجود ساخت مخازن جوشی مهم‌ترین کاربرد ورق a 516 شناخته می‌شود. 

مشخصات ورق a516 

مشخصات این ورق هم به فولاد به کار رفته در آن مربوط می‌شود و هم به دیگر آلیاژ‌ها. یعنی هر کدام از آلیاژهای موجود در ترکیبات این ورق، ویژگی خاصی به آن داده است. در نتیجه این ورق یکی از باکیفیت‌ترین ورق‌های فولادی موجود در بازار آهن محسوب می‌شود. مهم‌ترین مشخصات ورق a516  به شرح زیر است:

  • تحمل شرایط با دماهای بالا
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی به دلیل وجود کروم
  • کشش، تنش و خواص مکانیکی رضایت‌بخش به دلیل وجود آلیاژهای مولیبدن و نیکل

مشخصات ورق a516 ، ورق a516 چیست

ورق A516  از چه آلیاژهایی تشکیل شده است؟

مهم‌ترین آلیاژهای تشکیل‌دهنده ورق a516  عبارتند از:

  • کربن C

عامل استحکام و سختی این ورق کربن است. این ورق مقاومت در برابر سایش و توانایی سخت شدن با عملیات حرارتی را از کربن می‌گیرد. البته کربن زیادی هم جوش‌پذیری، شکل‌پذیری و چقرمگی فولاد را کاهش می‌دهد.

  • منگنز Mn

منگنز به منظور خنثی کردن اثرات خطرناک گوگرد به این ترکیب اضافه می‌شود. قابلیت ماشین‌کاری و استحکام این محصول در اثر اضافه کردن منگنز به بافت ورق افزوده می‌شود.

  • سیلیسیم Si

این عنصر نیز نقش مهمی در افزایش سختی و مقاومت ورق مورد نظر دارد. البته مقدار بیش از حد این عنصر باعث کاهش چقرمگی و جوش‌پذیری ورق می‌شود. 

انواع ورق آلیاژی a516  کدامند؟

انواع ورق a516  عبارتند از:

  • ورق آلیاژی A516 grade 55:  این نوع ورق به طور معمول دارای ضخامت ۳۰۵ میلی‌متر است. تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر، اتصالات و مبدل‌های تحت فشار، مخازن کروی دیگ‌های بخار صنعتی، صنایع گاز، نفت و پتروشیمی از جمله کاربردهای این نوع ورق آلیاژی است. ضخامت این محصول از ۶ تا ۳۰۰ میلی‌متر، عرض ۱۵۰۰ تا ۴۰۵۰ و طول ۳۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ متغیر است. مقاومت کششی ۳۸۰-۵۱۵ مگاپاسکال و حداقل مقاومت تسلیمی ۲۰۵ مگاپاسکال از ویژگی‌های این ورق است.
  • ورق آلیاژی A516 با گرید ۶۰: کاربرد این ورق بیشتر در دیگ‌های بخار صنعتی و مخازن تحت فشار بویلرها، مبدل‌های حرارتی، مخازن تحت فشار، شیرآلات، مخازن ذخیره و کندانسور و تانک‌های ذخیره‌سازی است. در دماهای متوسط و پایین از این نوع ورق استفاده می‌شود. مقاومت کششی 60-80 مگاپاسکال، نقطه تسلیم 32 مگاپاسکال و کشیدگی 21 تا 25 درصد است. ابعاد این ورق‌ها در ضخامت ۱۵۰ میلی‌متر، عرض ۳.۵ متر و تا طول ۱۲ متر است.
  • ورق آلیاژی A516 با گرید ۶۵: کاربرد این نوع ورق بیشتر در تجهیزات شیمیایی، شرکت‌های حفاری نفت، تولید برق، پتروشیمی، فراوری گاز، صنایع دارویی، تجهیزات دارویی و شیمیایی مبدل‌های حرارتی، صنایع داروسازی و کاغذسازی است.

همچنین در دکوراسیون داخلی از این ورق استفاده می‌شود. مقاومت بالا در برابر خوردگی و فرسایش، ویژگی خاص ورق آلیاژی a516  است. از دیگر مشخصات ورق a516 گرید 65 از محصول مقاومت کششی 85-65 MPa، نقطه تسلیم 35 مگاپاسکال و کشیدگی 19 تا 23 درصد است.

  • ورق آلیاژی A516 با گرید ۷۰: مشخصات ورق A516 با گرید ۷۰ شامل استحکام، جوش‌پذیری و چقرمگی بالا است. آلیاژ کربن متوسط، منگنز، فسفر، گوگرد و سیلیکون در این گرید به کار رفته است. تولید قطعات خودرو، کانتینرها و لوله، پل‌ها، ساختمان‌ها، قطعات خودرو و کامیون، ماشین‌های سنگین و تیرهای برق از جمله کاربردهای مهم ورق آلیاژی A516  است. این نوع محصول بیشتر در محیط‌هایی که دمای پایین دارند مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ورق دارای استحکام کششی 90-70 MPa، نقطه تسلیم 38 MPa و کشیدگی 17 تا 21 درصدی است. 

Leave a comment