دسته بندی
نبشی اسپیرال یا گرم نوردیده بال مساوی چیست

نبشی اسپیرال یا همان گرم نوردیده بال مساوی چیست، کاربرد ها و ویژگی ها

جدیدترین مطالب

نبشی اسپیرال همان نبشی نورد گرم دیده (به انگلیسی Hot rolled Equal Angel Bar)  و نوعی نبشی فولادی بال مساوی تولید شده به روش نورد گرم است. از آنجا که اولین تولید کننده این نوع نبشی در ایران، یعنی شرکت فولاد کوهپایه، این نوع نبشی را در کیفیت بالا با برند اسپیرال تولید و به بازار عرضه کرد، به نبشی اسپیرال معروف است که جزو نبشی بال مساوی به حساب می آید  استاندارد بالای تولید، انعطاف‌پذیری و عدم آسیب‌پذیری در هنگام سوراخ‌کاری و همچنین طول عمر بالا این نبشی را به یکی از پر کاربردترین انواع در صنایع مختلف و به‌خصوص ساختمان تبدیل کرده است. استفاده از مواد اولیه و ترکیبات مرغوب در تولید این نبشی و کیفیت بالای آن، نبشی اسپیرال را در دسته پروفیل‌های با قیمت بالا قرار می‌دهد.

 نبشی اسپیرال

روش تولید نبشی اسپیرال به‌گونه‌ای است که محصول نهایی دارای ابعاد بسیار دقیق و کیفیت بالایی است و به عنوان یکی از بارزترین شاخص‌های این پروفیل به‌حساب می‌آید. اما از سایر ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت و استحکام در برابر نیروهای کششی، برشی و فشاری به‌دلیل استفاده از شمش فولاد با درجه St37
  • انعطاف‌پذیری مناسب و قابلیت کاربرد در سازه‌های فلزی نیاز به خم‌کاری
  • ابعاد دقیق و استاندارد مطابق مقررات ملی و بین‌المللی
  • کیفیت مرغوب مواد اولیه مورد استفاده در تولید
  • طول عمر و دوام بالا
  • قابلیت تولید در ابعاد و ضخامت‌های مختلف

کاربرد نبشی اسپیرال

کیفیت بالای مواد بکار رفته در تولید، دقت ابعادی و استاندارد بالای نبشی اسپیرال، باعث شده که این پروفیل کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف داشته باشد. از مهم‌ترین آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساختمان‌سازی: خرپا، بادبند برای مقاوم‌سازی ساده در برابر باد، اتصالات تیرآهن، کابین آسانسور، قاب‌های فلزی
  • عمران: پل‌سازی جهت اتصال پل به ستون‌ها
  • سایر صنایع:‌تولید ماشین آلات صنعتی مانند دستگاه‌های بسته‌بندی، چاپ، ماشین‌های حفاری

مشخصات فنی نبشی اسپیرال

سه شاخص اصلی مورد نیاز در مشخصات نبشی اسپیرال به شرح زیر است. البته جدول‌های خاصی بر اساس سایز و ضخامت نبشی وجود دارند که در آن به شکل دقیق کلیه مشخصات فنی در آن درج شده است و هنگام خرید می توان از فروشنده آن‌را درخواست کرد. موارد اشاره شده در این بخش صرفا اعداد استخراج شده بر اساس این جداول و به صورت حدودی است که جهت اطلاع بیان می‌شود.

  • طول استاندارد: ۲ تا ۱۵ متر که بر حسب سفارش قابل تغییر است.
  • سایز تولید: ۳×۲۰×۲۰ میلی متر تا ۵×۵۰×۵۰ میلی‌متر که در آن اعداد ۳۰ و ۵۰ نشان‌دهنده طول بال‌های نبشی و اعداد ۳ و ۵ ضخامت آن هستند.
  • وزن: حدود ۵ تا ۳۰ کیلوگرم برای شاخه ۶ متری

استانداردهای تولید نبشی اسپیرال

نبشی اسپیرال از شمش‌های فولادی با سه گرید مختلف ۳۷St، ۵۰St ، ۵۲St و ۴۴ St تولید می‌شوند که هر یک ویژگی‌ها و خواص مختلفی را به آن می‌دهد. در این نامگذاری، عدد بعد از حرف St نشان‌دهنده استحکام کششی فولاد است. به عنوان مثال گرید ۳۷ St دارای استحکام کششی ۳۷ کیلوگرم بر متر مربع می‌باشد. بجز این مورد نبشی‌های اسپیرال، بر وایه استانداردهای ملی و بین المللی مختلفی به شرح زیر تولید می‌شوند:

  • استاندارد DIN17100 آلمان که مشخصات فنی نبشی گریدهای St37 تا St52 در آن ارائه شده است.
  • استاندارد GOST380 روسیه که مشخصات فنی نبشی گریدهای ۳SP تا ۵SP در آن ارائه شده است.
  • استاندارد اروپایی EN10025 که مشخصات فنی نبشی گریدهای S235 JR تا S355 GT در آن ارائه شده است.
  • استاندارد ملی ایران ISIR2200

روش تولید نبشی اسپیرال

این نبشی در دسته انواع فابریک تقسیم‌بندی می‌شود که فرایند تولید آن‌ها نورد گرم است. این روش ویژگی‌های خاصی مانند عدم محدودیت در نوع فولاد مورد استفاده، کیفیت و دقت ابعاد بالای محصول و نداشتن محدودیت در ضخامت و طول بال نبشی دارد. فرایند تولید نبشی اسپیرال پنج مرحله به شرح زیر دارد:

۱.آماده‌سازی:

برش زدن بیلت فولادی و حرارت دادن آن‌ها با هدف تبدیل کردن آن‌ها به حالت مومی شکل

۲. ورود به نورد گرم:

محصول مومی شکل به داخل غلتک‌های عمود بر هم نورد می‌رود و شکل می‌گیرند.

۳. قالب‌زنی:

  ورق‌های حاصل از نورد گرم در داخل قالب‌های L شکل به شکل نبشی بال مساوی ریخته شده و شکل نهایی خود را می‌گیرند.

۴.برش:

نبشی‌ها در این مرحله به ابعاد مورد نظر به شکل دقیق برش داده می‌شوند و تراشه‌های اضافی از طریق دستگاه‌های پرداخت از آن ها پاک می‌گردد.

۵. کنترل کیفی:

برای اطمینان از تولید نبشی بر اساس مشخصات و استاندارد مد نظر، کنترل کیفی لازم برای ورود به بازار انجام می‌گیرد.

کارخانه‌های تولید کننده نبشی اسپیرال

هر چند بسیاری از کارخانه‌ها در ایران به تولید نبشی مشغول هستند، با این حال یکی از شناخته‌شده ترین و اولین مجتمع‌های تولیدی نبشی اسپیرال، کارخانه فولاد کوهپایه است. این مجتمع بزرگ فولادی کشور در سال ۱۳۸۲ تاسیس شده است و در شرق اصفهان قرار دارد. خطوط تولید آن از شرکت دانیلی ایتالیا است و با ظرفیت سالانه ۱۲۰ هزار تن، انواع پروفیل های سبک و فوق سبک فولادی را به بازار عرضه می‌کند. نبشی فولادی نورد گرم تولیدی این شرکت از اولین محصولات کارخانه بود که به دلیل کیفیت بالا به سرعت جایگزین نمونه‌های وارداتی شد و با برند اسپیرال در بازار ایران معروف است. ناودانی، تسمه و سپری از دیگر محصولات این شرکت می‌باشد.

قیمت نبشی اسپیرال

از آنجا که کیفیت و مواد اولیه بکار رفته در تولید نبشی اسپیرال بالاست، به همین دلیل قیمت نبشی اسپیرال نیز به نسبت سایر انواع نبشی‌ها بیشتر است. با این حال شاخص‌های دیگری مانند ضخامت، ابعاد، وزن، نوع گرید فولاد بکار رفته و البته نوسانات بازار آهن آلات در تعیین قیمت نهایی آن بسیار تاثیرگذار است. بنابراین در مرحله اول لازم است مشاوره لازم را از فروشندگان معتمد در این خصوص دریافت کرد تا آن‌ها با توجه به نوع کاربرد و نیاز، نسبت به پیشنهاد بهترین نبشی اسپیرال اقدام کنند. در مرحله بعد و برای اطمینان از خریدی بدور از هیاهوی حباب‌های بازار، حتما فروشندگانی را انتخاب کنید که قیمت انواع پروفیل‌های فولادی را به صورت روزانه بر روی وب سایت خود اعلام کنند. این موضوع در تصمیم‌گیری نهایی شما برای خرید بسیار تعیین کننده خواهد بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها