دسته بندی
ناودانی مشبک چیست

ناودانی مشبک چیست؟ هر آنچه باید بدانید

جدیدترین مطالب

ناودانی مشبک (به انگلیسی Perforated Channel) نوعی پروفیل باز به حساب می آید که بیشتر در قفسه بندی ها و یا سازه های سبک استفاده می شوند. در این قسمت توضیح می دهیم که ناودانی مشبک چیست، سپس هر چه که نیاز دارید بدانید مثل انواع ناودانی مشبک، کاربرد، استانداردها، مزایا و معایبش را بررسی می کنیم. در ضمن اگر نیاز دارید تا با سایر نوع های ناودانی بیشتر اشنا شوید، می توانید به قسمت ۱۱ مورد از انواع ناودانی سر بزنید.

ناودانی مشبک چیست

ناودانی مشبک (به انگلیسی Perforated Channel) نوعی پروفیل باز  U  یا C شکل دارای ساختاری سوراخ دار است که به دلیل ویزگی ظاهری خود بیشتر در سازه‌های سبک و قفسه‌بندی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود سوراخ‌ها در این نوع ناودانی، امکان اتصال شاخه‌های مختلف از طریق پیچ و مهره و تشکیل سازه‌های بزرگ در مدل‌های مختلف را فراهم می‌کند. این نوع ناودانی در ابعاد و ضخامت‌های مختلف بر حسب سفارش قابل تولید است. با این حال از لحاظ طولی در بیشتر موارد ابعاد ۶ و ۱۲ متری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع ناودانی مشبک

ناودانی در حالت کلی بر اساس جنس، روش تولید و وزن به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود و بر اساس آن کاربردهای مختلفی هم دارد.

دسته‌بندی بر اساس جنس:

ناودانی مشبک از مواد مختلفی مانند آلومینیوم، آهن، فولاد ضد زنگ و در بیشتر موارد هم با پوشش گالوانیزه در بازار عرضه می‌شود. استفاده از هر یک از این جنس‌ها بر اساس نوع کاربرد متفاوت است و قیمت‌های مختلفی هم دارد.

دسته‌بندی بر وزن:

ناودانی‌های مشبکی که مشخصات فنی آن‌ها کاملا بر اساس جدول اشتال وزنی است، ناودانی سنگین و دسته‌ای که با استاندارد این جدول تطابق ندارند، ناودانی سبک گفته می‌شود. همان‌طور که مشخص است این دو نوع از لحاظ وزنی و استحکام متفاوت هستند. لازم بذکر است در جدول اشتال وزنی کلیه مشخصات فنی تولید ناودانی‌ها مانند ضخامت، وزن مخصوص هر متر، ارتفاع، مساحت، ممان اینرسی و سایر موارد بر اساس استانداردهای بین‌المللی آورده شده است.

دسته‌بندی بر اساس روش تولید:

در این دسته دو نوع روش تولید ناودانی از طریق نورد گرم و فرایند پرس قرار دارد. در فرایند تولید از طریق نورد گرم شمش فلزی تحت درجه حرارت بالای ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد . بعد از آن با قرارگیری در غلتک‌های خاص نورد ضخامت آن کاهش داده شده و فرم می‌گیرد. اما در نوع پرسی، شمش فلزی با قرارگیری در دستگاه‌های رول فرمینگ و تحت فشار به شکل ناودانی در می‌آید. در هر دو روش تولید بعد از فرم‌گیری ناودانی،  از طریق دستگاه مخصوص، سوراخ‌های مورد نیاز در طول بال و جان ایجاد می‌شود.

کاربرد ناودانی مشبک

مهم‌ترین مورد استفاده ناودانی مشبک در ساخت قفسه‌های فلزی است. این قفسه‌ها برای نگهداری کالاها و تجهیزات در انبارها، کارگاه‌های صنعتی و فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر آن می‌توان این نوع ناودانی را در موارد زیر هم بکار برد:

  • ساخت سازه‌های فلزی سبک با قابلیت اتصال از طریق پیچ و مهره
  • ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات سبک به خصوص در قاب و چارچوب آن‌ها
  • ساخت تجهیزات پزشکی

نمونه عکس هایی از کاربرد ناودانی مشبک

استانداردهای ناودانی مشبک

چهار استاندارد کلی بین المللی برای تولید ناودانی مشبک به شرح زیر وجود دارد که هر یک مشخصات فنی و روش تولید متفاوتی را بیان می‌کنند.

  • استاندارد کشورهای اروپایی ۱۰۲۶-DIN یا UPN
  • استاندارد مربوط به کشور فرانسه ۴۵-۲۵۵ A  NF
  • استاندارد تولید کشور روسیه ۸۲۴۰ GOST
  • استاندارد مقاومت در برابر خوردگی ۱۲۹۴۴-۳ DIN EN ISO

مزایا و معایب ناودانی مشبک

این نوع ناودانی به دلیل ساختار و ویزگی‌هایی مانند سبک وزن بودن مزایای بسیاری برای کاربردهای مختلف سازه‌های سبک در ساختمان دارد. از این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. سبک وزن بودن و راحتی حمل و نقل برای استفاده در قفسه‌ها و سازه‌های مختلف

۲. قیمت مقرون به صرفه به نسبت سایر ناودانی‌ها به ‌دلیل استفاده کمتر مواد اولیه در ساخت آن

۳. قابلیت استفاده در سایزها و ابعاد مختلف که امکان کاربرد آن‌ها در مصارف مختلف فراهم می‌کند. این مزیت به خصوص در مواردی که بعد از ساخت قفسه نیاز به تغییر باشد، به راحتی بدون هزینه اضافی انجام‌پذیر است.

۴. قابلیت باز و بست کردن آسان به دلیل ساختار مشبک و انتقال از به محل‌های دیگر

۵. کاهش هزینه حمل و نقل و جابجایی در مقایسه با سایر ناودانی‌ها به دلیل وزن سبک آن

اما تنها ایراد ناودانی‌های مشبک را می‌توان در نیاز به دقت و مهارت کافی برای اتصال قطعات مختلف دانست. این کار نیاز به تجهیزات لازم دارد و ممکن است زمان‌بر باشد. از طرفی هنگام استفاده از ناودانی‌های مشبک باید به کاربرد آن دقت داشت. استفاده از این پروفیل در محیط‌های مرطوب نیاز به جنس مقاوم به خوردگی مانند فولاد ضد زنگ یا پوشش‌های گالوانیزه دارد. بنابراین در این خصوص قبل از خرید حتما لازم است با فروشنده صحبت کرد.

قیمت ناودانی مشبک

قیمت این پروفیل هم مانند مابقی مقاطع فلزی به عوامل مختلفی مانند جنس، طول شاخه، وزن و بیش از همه نوسانات بازار بستگی دارد. بنابراین ارائه قیمت ثابت در این خصوص غیر کارشناسانه است. با این حال متقاضیان خرید می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت فروشندگان معتبر از قیمت روز آن اطلاع پیدا کنند.

کارخانجات تولیدکننده ناودانی مشبک

هر چند بسیاری از کارخانجات در خصوص تولید انواع ناودانی مشغول به کار هستند، با این حال از جمله برترین‌‌های آن می‌توان به تولیدکنندگان زیر اشاره کرد:

  • شرکت فولاد البرز ایرانیان (فایکو)
  • شرکت ذوب آهن اصفهان
  • گروه فولادی البرز غرب
  • شرکت فولاد ناب تبریز
  • گروه صنعتی شکفته مشهد
  • کارخانه نورد تهران
  • مجتمع فولاد دهشیر یزد
  • شرکت فولاد فراد تهران

خرید ناودانی مشبک

برای خرید ناودانی مشبک لازم است به فروشندگانی مراجعه کرد که مشاوره لازم در این خصوص را ارائه می‌دهند. در حقیقت فروشنده معتبر کسی است که تنها به بیان قیمت اکتفا نکند، بلکه با همراهی کامل خریدار، ضمن اطلاع از نیازمندی‌ها و نوع کاربری، بهترین نوع ناودانی را به وی پیشنهاد دهد. از آنجا که وزن ناودانی مشبک در تعیین قیمت آن تاثیرگذار است، درخواست اطلاعات کافی در مورد مشخصات فنی، جنس و کیفیت تولید بهتر است در اولویت خرید قرار گیرد. بر همین اساس فروشندگان مورد اعتماد در بیشتر موارد کیفیت کالای خود را تضمین می‌کنند و خدمات تحویل در کوتاهترین زمان ممکن را در اختیار خریدار قرار می‌دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها