استعلام و خرید

تفاوت میلگرد سبک و سنگین

تفاوت میلگرد سبک و سنگین در چیست؟

تفاوت میلگرد سبک و سنگین، تفاوت دو دسته مهم از این مقطع استراتژیک است. در واقع میلگرد بر اساس فاکتور وزن در دو دسته سبک و سنگین تولید شده و در بازار آهن‌­آلات عرضه می‌­شود. میلگردهای سبک و سنگین در برخی از فاکتورهای مکانیکی و شیمیایی مشترک و در برخی دیگر از این مشخصه­ ها با یکدیگر تفاوت دارند. در استاندارد ملی ISIRI 3132 یک معیار مثبت و منفی مخصوص وزن استاندارد میلگردها وجود دارد که نشان دهنده بازه وزنی انواع میلگرد است. قسمت آشنایی با میلگرد و انواع آن، توضیحات خوبی درباره سایر مدل های میگرد ارائه کرده است که می توانید به آن صفحه نیز مراجعه کنید. میلگرد سبک و سنگین براساس این استاندارد از هم تفکیک می‌شوند. اما تفاوت این دو نوع مقطع به همینجا ختم نمی‌شود. میلگرد سبک و سنگین از چند جنبه مختلف با هم فرق دارند. در اینجا قرار است همه این تفاوت‌ها را به شما معرفی کنیم.

فاکتورهای تفاوت میلگرد سنگین و سبک 

فاکتورهایی که باعث تفاوت این دو نوع محصول می­‌شوند متعدد هستند. اما مهم‌ترین فاکتورهای تمایز میلگرد سبک و سنگین به شرح زیر است:   

وزن میلگرد

اساسی‌­ترین عامل تفاوت میلگرد سبک و سنگین وزن این محصولات فولادی است. در واقع تفاوت در وزن این دو نوع محصول باعث ایجاد این دسته بندی شده است. 3 روش راحت برای محاسبه وزن میلگرد وجود دارد که در مقاله ای میتوانید با آنها آشنا شوید. به این ترتیب:

وزن میلگرد سبک

وزن میلگردهای سبک در جدول اشتال نزدیک به پایین‌ترین بازه وزنی است که در آن درج شده ­است. وزن پایین میلگردهای سبک دال بر بی کیفیت بودن آنها نیست. در صورتی که وزن این نوع میلگرد خیلی از بازه وزنی استاندارد پایین‌تر باشد، در آن صورت غیرقابل استفاده خواهد بود. در واقع این شرایط نشان دهنده شکننده شدن بتن خواهد بود.

وزن میلگرد سنگین

میلگردهای سنگین میلگردهایی هستند که وزنی مطابق با وزن مخصوص درج شده در جدول اشتال و یا بیشتر از آن دارند. به عبارتی میلگردهایی که وزن آنها به بخش بالایی بازه وزنی استاندارد در جدول اشتال نزدیک‌تر باشد، میلگردهای سنگین هستند.

وزن میلگرد سبک و سنگین

فرآیند تولید میلگردهای سبک و سنگین

روش تولید میلگردها نیز یکی دیگر از فاکتورهای تفاوت آنها است. به این ترتیب میلگردها بر اساس فرآیند تولید نیز به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

فرآیند تولید میلگرد سبک

برای تولید میلگردهای سبک از قالب‌های کوچکتر استفاده می‌­شود. عملیات تولید میلگردهای سبک نیاز به دقت بیشتری دارد و تولید این نوع میلگرد نسبت به تولید میلگرد سنگین دارای فرآیند پیچیده ­تری است.

فرآیند تولید میلگرد سنگین

برای ساخت میلگردهای سنگین از قالب‌های بزرگتر استفاده می‌­شود. فرآیند تولید این نوع میلگرد ساده تراز فرآیند میلگرد سبک است.  

سایز میلگردهای سبک و سنگین

یکی از فاکتورهای دسته بندی میلگردها، سایز آنها است: 

  • میلگردهای سبک عموماً در سایزهای  8، 12 و 14 تولید می‌­شوند.
  • میلگردهای سنگین با سایزهای 16 تا 32 ساخته و عرضه می‌­شوند.

تفاوت میلگرد سبک و سنگین در گرید

کاربرد این دو نوع میلگرد با هم فرق دارد و این یکی از تفاوت‌های نوع سبک و سنگین است. به این ترتیب:

کاربرد میلگردهای سبک

میلگردهای سبکی که بر اساس  پارامترهای استاندارد ساخته شده­ باشند، در انواع سازه ­ها کاربرد دارند. اما این محصولات فولادی در دو زمینه بیشترین کاربرد را دارند. میلگردهای سبک به عنوان تقویت کننده و حفاظ سازه مورد استفاده قرار می­‌گیرند. میلگرد سبک برای خم‌کاری انتخاب بهتری است.

کاربرد میلگرد سنگین

میلگرد سنگین در همه بخش‌های سازه قابل استفاده است، به غیر از قسمت‌هایی که نیاز است میلگرد تحت عملیات خم‌کاری قرار گیرد. میلگردهای سنگین به علت افزایش مقاومت کششی بتن در پروژه­ های ساختمانی سنگین مورد استفاده قرار می­‌گیرد. میلگرد سنگین شکننده ­تر از میلگرد سبک است، زیرا کربن بیشتری دارد.

گریدهای میلگرد سبک و سنگین

گرید یکی از مهم‌ترین نوع تفاوت‌ میلگرد سبک و سنگین این دو دسته محصول است. به این ترتیب:

گرید میلگردهای سبک

میلگردهای گرید A2 دارای وزن کمتری هستند و در سایزهای 8 و 12 میلی‌­متری تولید می‌شوند. بنابراین این مقاطع در دسته میلگردهای سبک قرار دارند. این میلگردها دارای آج‌­های مارپیچ هستند.

گرید میلگردهای سنگین

میلگردهایی که در گریدهای  A4 و A3 تولید می‌­شوند و دارای آج‌­های جناغی و یا مرکب دوکی شکل هستند، در دسته میلگردهای سنگین قرار می‌­گیرند.  

تفاوت میلگرد سبک و سنگین در نوع

میلگرد بر اساس نوع و ساختاری که عرضه می‌شوند نیز، دو دسته بندی مجزا دارد:

  • نوع میلگردهای سبک:

    نوع آجدار میلگردهای کلاف به طور معمول در وزن‌­های 5.5 تا 12 میلی‌­متر ساخته می‌­شوند. بنابراین میلگردهای آجدار که به صورت کلاف هستند، در دسته میلگردهای سبک قرار دارند. 

  • نوع میلگردهای سنگین:

    نوع آجدار میلگردهای شاخه ­ای که درسایزهای بالاتر از 12 میلی‌متر ساخته می‌­شوند، در دسته میلگردهای سنگین جا می­‌گیرند.

قیمت میلگرد سبک و سنگین

قیمت یکی از فاکتورهای تفاوت این دو نوع میلگرد است. قیمت هر یک کیلوگرم از میلگردهای سبک  بیشتر از قیمت هر یک کیلوگرم از میلگردهای سنگین است. در کل به علت سنگین بودن شاخه ­های میلگرد سنگین این نوع میلگرد گرانتر محاسبه می‌شود. به عبارتی قیمت میلگرد سبک مقرون به صرفه ­تر هستند.

Leave a comment