استعلام و خرید

میلگرد شناژ به دلیل اهمیتی که درساخت و ساز دارد باید مقاوم باشد.

بهترین میلگرد برای شناژ کدام است؟

بهترین میلگرد برای شناژ را می‌توانید با توجه به اطلاعات مهم و کاربردی که در اینجا عنوان شده است، شناسایی کنید. اهمیت اختصاص میلگرد برای شناژ به اندازه‌ای است که از آن با عنوان میلگرد شناژ یاد می‌شود. اما آیا می‌دانید میلگرد شناژ چیست؟ به بیان کلی میلگرد شناژ، میلگردی است که در پی ساختمان استفاده می شود و بار وارد بر سازه را تحمل می کند و در کنار بتن باعث مقاومت بالاتر سازه می شود. بسیار مهم است که نحوه استفاده از میلگرد برای شناژ به چه صورت باشد. حتما باید توجه داشته باشید که ضخامت و کیفیت دال بتنی باید متناسب با میلگرد شناژ باشد و اینکه قدار بکارگیری میلگرد در شناژ باید استاندارد و طبق اصول مهندسی باشد. چرا که میلگرد زیاد از حد، مانع ته‌‌نشینی و فشرده‌ شدن صحیح بتن و میلگرد بسیار کم نیز باعث خرابی سازه می‌شود. در ادامه مفصلا میلگردهای مناسب شناژ را توضیح می دهیم.

میلگرد شناژ چیست؟

میلگرد شناژ به طور ساده به میلگردی می‌گویند که در پی یا فونداسیون سازه به کار گرفته می‌شود. این میلگرد با هدف تحمل بارهای وارد بر سازه و افزایش مقاومت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگرد شناژ به عنوان بخش مهمی از پی یا فونداسیون سازه، از اساسی‌ترین اجزا هر ساختمانی به حساب می‌آید. 

کاربرد میلگرد شناژ چیست؟

مهم‌تریم وظیفه میلگرد شناژ، اتصال فونداسیون‌های عمودی به یکدیگر است. از طرفی، در پی ساختمان از بتن استفاده می‌شود. بتن هر چقدر که در مقاومت فشاری، نیازهای سازه را تامین می‌کند، از نظر مقاومت فشاری ضعف دارد. این نقطه ضعف بتن از طریق بکارگیری میلگرد شناژ برطرف می‌شود.

اهمیت استفاده از میلگرد در بتن یا به اصطلاح ساختمانی اجرای بتن آرمه، زمانی معلوم می‌شود که نیروی کششی قدرتمندی به سازه وارد می‌شود. در این شرایط بتن مسلح شده با میلگرد شناژ، اثرات نیروهای وارده را به سادگی خنثی می‌کند. زلزله یک نمونه از اینگونه شرایط است. 

انواع میلگرد برای شناژ کدامند؟

انواع میلگرد وجود دارد که برای شناژ استفاده می شود. ویژگی‌های هر کدام به شرح زیر است:

  • انواع میلگرد شناژ بر اساس جنس: بر این اساس میلگرد فولادی گالوانیزه و میلگرد فولادی ضد زنگ وجود دارد. میلگرد فولادی ضد زنگ دوام و استحکام بیشتری داشته و گران‌قیمت‌تر است.
  • انواع میلگرد شناژ بر اساس شکل ظاهری: انواع میلگرد آجدار برای اجرا در شناژ مناسب است. با این وجود هر چه آج‌ها و فرورفتگی و برآمدگی میلگرد شناژ بیشتر باشد، برای به کارگیری در فونداسیون مناسب‌تر است.
  • انواع میلگرد شناژ بر اساس قطر: رایج‌ترین میلگردهایی که در شناژ سازه به کار گرفته می‌شوند میلگرد 12 اینچ است. از نظر قطر، میلگرد سایز 3، 4 و 5 برای بکارگیری در فونداسیون ساختمان‌های مسکونی مناسب‌تر از دیگر سایزهای میلگرد هستند. البته توجه داشته باشید که برای اجرای پی در سازه‌های بزرگتر لازم است از میلگرد با قطر بیشتر استفاده شود.

نحوه انتخاب میلگرد برای شناژ چگونه است؟

بسته به نوع شناژ لازم است از میلگردهای مختلف استفاده شود. در احداث یک سازه ممکن است انواع مختلفی از شناژ وجود داشته باشد. شناژ کف، شناژ دیواری، شناژ افقی و شناژ عمودی همچنین شناژ معرب و حتی شناژ مخفی از جمله انواع شناژ در ساختمان‌سازی هستند.

مناسب‌ترین میلگرد برای انواع شناژ، مقطعی است که مقاومت بسیار بالایی داشته باشد و این قابلیت را نیز به سازه مورد نظر اضافه کند. از دیگر عواملی که در انتخاب میلگرد شناژ نقش دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شرایط جغرافیایی و محیطی محل احداث سازه
  2. نوع سیستم به کار گرفته شده در اجرای سازه
  3. نوع فونداسیون
  4. نوع طراحی سازه
  5. برآورد هزینه‌های اجرایی سازه

بهترین میلگرد برای شناژ

بهترین میلگرد برای شناژ در پی ساختمان کدام است؟

بهترین میلگرد برای شناژ دارای ویژگی‌های زیر است:

  • به لحاظ مقاومت می‌توان گفت که میلگرد فولادی بهترین نوع میلگرد برای بکارگیری در فونداسیون سازه است. میلگرد فولادی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، بهترین گزینه برای انتخاب به عنوان میلگرد شناژ به حساب می‌آید.
  • میلگرد پیچشی و دارای جنس ضد خوردگی مناسب‌ترین مورد برای به کارگیری در شناژ سازه است. 
  • برای مناطق زلزله‌خیز که حساسیت اجرای شناژ بیشتر است، از میلگرد عمودی شماره 4 و حداقل 48 اینچ در سراسر شناژ مرکزی استفاده می‌شود. همچنین لازم است میلگرد افقی در بالا و پایین پایه و دیوار بنایی یا بتنی اجرا شود.
  • میلگرد افقی شماره 4 که کمتر از 3 اینچ از پایین و بالای پایه قرار گیرد برای دال‌‌های روی درجه با پایه‌‌های رو‌ به‌ پایین مناسب است. همچنین می‌توان از یک نوار افقی شماره 5 در وسط پایه‌‌های رو به پایین فونداسیون استفاده کرد.
  • برای فونداسیون عمودی از میلگرد پیچشی شماره 3 با انتهای قلاب و حداقل 48 اینچ نیز در شناژ مرکزی استفاده می‌ شود.
چرا میلگرد فولادی بهترین میلگرد برای شناژ است؟

اولین و مهم‌ترین دلیل انتخاب میلگرد فولادی برای اجرای شناژ، مقاومت بسیار بالای آن است. از دیگر قابلیت‌ها و ویژگی‌های این نوع میلگرد که باعث می‌شود به عنوان میلگرد شناژ شناخته شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر تنش‌های آب و هوایی مانند بارش باران و برف
  • دوام و ماندگاری در شرایط تنش‌های محیطی مانند رطوبت
  • محافظت از سازه در برابر عوامل آسیب‌زای محیطی
نحوه به کارگیری میلگرد برای شناژ به چه شکل است؟

درباره نحوه بکارگیری میلگرد شناژ قوانین مختلفی وجود دارد. مهم‌ترین این قوانین و اصول به شرح زیر است:

  1. ضخامت و کیفیت دال بتنی باید متناسب با میلگرد شناژ باشد.
  2. میلگردهای شناژ باید در بتنی با عمق حداقل پنج تا شش اینچ قرار داده شوند.
  3. میلگردهای شناژ باید در مرکز یا کمی بالاتر از مرکز دال قرار گیرند.
  4. میلگرد فولادی شناژ باید در محل درست در فونداسیون قرار گیرد.
  5. مقدار بکارگیری میلگرد در شناژ باید استاندارد و طبق اصول مهندسی باشد. چراکه میلگرد زیاد از حد، مانع ته‌‌نشینی و فشرده‌ شدن صحیح بتن و میلگرد بسیار کم نیز باعث خرابی سازه می‌شود.

Leave a comment