استعلام و خرید

میلگرد در ساختمان سازی

کاربرد میلگرد در ساختمان سازی

کاربرد میلگرد در ساختمان سازی بسیار گسترده‌است. درواقع هیچ سازه‌ای در جهان بدون میلگرد ساخته نمی‌شود. این کاربرد از اجرای فونداسیون گرفته تا ساخت دال بتنی، شبکه‌بندی، ساخت تقویت‌کننده‌ها، نگه‌دارنده‌ها و فرفوژه‌‌کاری را پوشش می‌دهد. البته این مقطع در چند مدل مختلف تولید می‌شود و هرکدام از این انواع،در بخش متفاوتی از ساختمان به‌کار گرفته می‌شود. در این نوشته شما با همه کاربردهای این مقطع پرفروش در اجرای انواع سازه آشنا خواهید شد. در ضمن مقاله راهنمای خرید میلگرد، می تواند اطلاعات مفیدی برای شما داشته باشد

میلگرد ساختمانی چیست و چه انواعی دارد؟

این پروفیل ساختمانی با سطح مقطع دایره‌ای در سه نوع ساده، آجدار و کلاف در ساختمان‌ها به‌کار گرفته می‌شود. به‌علاوه متریال مختلفی برای ساخت این مقطع ساختمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. با این حال پایه ساخت این مقطع فولاد است. میلگرد اروپایی، میلگرد کربن‌دار یا همان میلگرد پایه‌سیاه، میلگرد گالوانیزه، میلگرد اپوکسی، میلگرد فایبر گلاس پلیمر و میلگرد فولادی ضد زنگ از دیگر انواع میلگرد هستند. اما آیا می‌دانید این مقطع دقیقاً در کدام بخش‌های صنعت ساخت‌وساز، مورداستفاده قرار می‌گیرد؟

انواع کاربرد میلگرد در ساختمان سازی

کاربرد انواع این مقطع در اجرای پروژه‌های ساختمانی را می‌توان در چند بخش زیر دسته‌بندی کرد:

اجرای فونداسیون یا پی‌ریزی ساختمان

در فونداسیون ساختمان از بتن استفاده می‌شود. بتن دارای مقاومت فشاری بالایی است اما یک نقطه ضعف دارد. نقطه ضعف بتن مقاومت کششی پایین آن است. برای اینکه این نقطه ضعف برطرف شود، از میلگرد استفاده می‌شود. این مقطع مقاومت کششی بتن را افزایش داده و پایه‌های ساختمان را مقاوم می‌کند. به‌کارگیری این مقطع باعث می‌شود که در شرایط تغییرات آب و هوایی مختلف، پی ساختمان دچار ترک‌خوردگی نشود.

احداث دیوارهای حائل

 دیوار حائل باهدف تحمل فشار ناشی از اختلاف تراز، تنش‌های خاک‌ریزی و خاک‌برداری و دیگر عوامل محیطی اجرا می‌شود. در احداث دیوارهای حائل از میلگرد استفاده می‌کنند تا علاوه‌بر تحمل فشار، خاک را نیز مهار کند.

افزایش سطح مقاومت بتن مهمترین کاربرد میلگرد در ساختمان سازی

 یکی از کاربردهای حیاتی میلگرد در ساخت و ساز، افزایش استحکام و مقاومت بتن است. برای این کار از میلگرد آجدار که دارای آج یا برجستگی‌ها و فرورفتگی‌هایی است، استفاده می‌شود. این نوع میلگرد در قطر ۶ تا ۵۰ میلی‌متر تولید می‌شود. همچنین نوعی از این محصول با عنوان میلگرد ترمکس وجود دارد که به‌لحاظ مقاومت از دیگر انواع بهتر است.

نوع آجدار این محصول به خوبی در بافت بتن فرو می رود. در نهایت این مساله دوام و استحکام بالایی را ایجاد می‌کند. این کار را مسلح کردن بتن می‌نامند. همچنین به بتنی که در بافت آن میلگرد آجدار به کار رفته است، بتن آرمه می‌گویند.

اجرای تیر و ستون

در این بخش از ساختمان از میلگرد خاموت استفاده می‌شود.

اتصالات ساختمانی

 انواع میلگرد ساده دارای سطح صاف و بدون آج هستند. این مقاطع در اتصالات ساختمانی به کار گرفته می‌شوند. این نوع میلگرد به راحتی خم می‌شود و به همین دلیل قابلیت‌های چشمگیری دارد.

ساخت دال بتنی

دال بتنی که از ترکیب میلگرد و بتن تهیه می‌شود، در ساخت در عرشه، انواع پل و کف‌سازی ساختمان کاربرد دارد. ‌

جوشکاری و خمکاری مقاطع ساختمانی

 میلگرد ساده (A1 (S240 در سایز ۸ تا ۱۰ به‌منظور جوشکاری و خمکاری مقاطع ساختمانی به‌کار گرفته می‌شود.

نمای ساختمان

در ساختمان‌سازی معمولاً در قسمت خارجی دیواره سازه نوعی خراش ایجاد کرده و میلگرد را در راستای دیوار به کار می‌گیرند. این کار با هدف ایجاد استحکام بیشتر انجام می‌شود. این خراش‌ها سبب خواهد شد اتصالات قدرتمندی بین ملات و میلگرد ایجاد شود. پس از آن نیز سنگ نما بر روی دیوار نصب می‌شود.

شبکه‌بندی، ساخت تقویت‌کننده‌ها، نگه‌دارنده‌ها و فرفوژه‌‌کاری

برای این بخش از ساخت وساز از میلگرد استیل استفاده می‌شود. این نوع مقطع دارای مقاومت بسیار بالایی است و به همین دلیل نیز قیمت میلگرد استیل با نرخ بالایی در بازار خرید و فروش می‌شود. ‌در صورت تمایل برای آشنایی با ارماتور بندی، می توانید به قسمت اجرای ارماتور بندی، مراجعه کنید.

اجرای سقف وافل

وافل نوعی سقف ساختمانی و ترکیب خطوط بتن مسلح به‌صورت مش یا تار و پود است. فضای بین این تار و پودها خالی است و به همین دلیل وزن کمی دارد. اما سقف بتنی معمولی دارای وزن زیادی است و بار زیادی را بر ساختمان اعمال می‌کند.

در ساختمان‌هایی که دهانه‌های عریض و مرتفع دارند مانند مراکز تجاری، بیمارستان و فرودگاه‌ها از سقف وافل استفاده می‌شود. به سقف وافل میلگرد اضافه می‌کنند تا مقاومت کششی آن افزایش یابد. به‌علاوه وزن کم سقف وافل ایمنی سازه را در برابر بارهای وارده بهبود می‌بخشد.

جلوگیری از اتلاف منابع

میلگرد (A4 (S500، را اغلب از فولادهایی با کربن بالا ساخته می سازند. به دلیل استحکام بالا برای جلوگیری از اتلاف منابع و صرفه‌جویی در هزینه‌های پروژه‌های ساختمانی کاربرد دارند.

احداث سازه در مناطق پرخطر

یکی از کاربردهای این مقطع افزایش مقاومت ساختمان در مناطقی است که دارای شرایط محیطی نامتعادلی هستند؛ یعنی مناطقی که خطر وقوع زلزله، طوفان و گردباد در آن زیاد است. برای ساختمان‌سازی در اینگونه مناطق از میلگرد فولادی استفاده می‌شود.

احداث سازه در مناطق مرطوب و پربارش

در اینگونه مناطق نیز برای احداث ساختمان‌ها از میلگرد با فولاد پرکربن استفاده می‌شود. شما میتوانید قیمت میلگرد را از جداول قیمتی موجود در نیک فولاد دریافت کنید.

برای دریافت قیمت میلگرد امروز بناب و سایربرندهای معتبر مانند میلگرد میانه، نیشابور ، ذوب آهن با ما در ارتباط باشید.

Leave a comment