استعلام و خرید

تفاوت ورق سیاه st52 و st37 (ST در نام‌گذاری آن مخفف Strength به معنای مقاومت و سختی است)، شامل مواردی است که آشنایی با آنها به انتخاب محصولی مطمئن کمک میکند. این دو محصول از پرکاربردترین انواع ورق‌ سیاه‌ هستند که از طریق فرآیند نورد گرم و در دماهای ۹۳۰ درجه سانتی گراد تهیه می‌شوند. چه بخش صنعت و چه ساخت‌وساز به میزان قابل‌توجهی به این دو مقطع وابسته بوده و به شناخت و به‌کارگیری صحیح آن نیازمندند. پس اگر برای تأمین ورق موردنیاز پروژه ساختمانی یا صنعتی خود، بین انتخاب مناسب‌ترین مورد سردرگم شده‌اید، بندهای بعدی را با دقت مطالعه بفرمایید.

فولاد st52

ورق سیاه st52 از فولاد st52 تهیه می‌شود. این نوع فولاد نتیجه اضافه کردن مقدار بسیار کمی از مس، نیکل، سیلیسیم و منگنز به فولاد کربن‌دار است. عناصر مس و نیکل باعث ارتقاء قابلیت‌های شکل‌پذیری و فرم‌پذیری این مقطع شده‌است. عنصر منگنز خاصیت شکل‌پذیری و مقاومت دربراب خوردگی  و سایش را در این مقطع بهبود می‌بخشد. درنهایت عنصر سیلیسیم مقاومت دربرابر خوردگی را در این مقطع افزایش می‌دهد. بنابراین هرکدام از آلیاژهای به‌کار رفته در این مقطع بخشی از قابلیت‌ها و خواص آن را به‌وجود آورده است. فولاد st52 باعنوان فولاد کم‌آلیاژی شناخته می‌شود که مقاومت بالایی دارد.

عدد ۵۲ نشان‌دهنده استحکام کششی محصول است. یعنی استحکام کششی این ورق ۵۲ نیوتن بر میلی‌متر مربع تخمین زده می‌شود عناوینی مانند ورق سیاه صنعتی یا فولاد منگنز کم‌کربن به این مقطع نسبت داده می‌شود. در قسمت راهنمای خرید ورق st52، می توانید درباره این ورق، بیشتر مطالعه کنید.

فولاد st37

ورق سیاه اس‌تی ۳۷ همانطور که از اسمش پیداست از فولاد گرید st37 ساخته می‌شود. این گرید از فولاد را فولاد نرمه می‌گویند چرا که از نوع کم‌کربن محسوب می‌شود. درواقع مقدار کربن به کار رفته در این نوع فولاد هفده صدم درصد است. در عنوان st37، عدد ۳۷ نشان‌دهنده استحکام کششی محصول است. یعنی استحکام کششی این ورق ۳۷ نیوتن بر میلی‌متر مربع تخمین زده می‌شود. این عدد یا همان استحکام کششی فولاد، کیفیت مقطع نهایی را مشخص می‌کند. یعنی هرچه استحکام کششی ورق بیشتر باشد، کیفیت آن نیز بالاتر است.

این فولاد را با عنوان فولاد غیرآلیاژی نیز می‌شناسند. از این فولاد در صنعت ساخت‌وساز و تهیه پروفیل‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

شباهت ورق سیاه st52 و st37

هر دوی این محصولات از ورق‌های سیاه هستند که درنتیجه عملیات نورد گرم تهیه می‌شوند. ورق نورد گرم که نام دیگر ورق سیاه است از شمش فولاد تهیه می‌شود. یعنی شمش فولاد را تا مرحله قبل از ذوب شدن گرم کرده و از غلطک‌های ویژه‌ای عبور می‌دهند. سپس فاصله بین غلطک‌ها کم و کمتر شده تا محصول نهایی ضخامت ورق را به‌دست آورد. هر دوی این محصولات در نتیجه همین فرآیند تهیه می‌شود.

شباهت دیگر این دو محصول در قیمت آنها است. یعنی قیمت ورق st52 با قیمت ورق st37 به صورت مشابهی به‌فروش می‌رسند. درضمن حروف اختصاری st در این دو ورق مخفف واژه Steel به معنای فولاد است.

تفاوت ورق سیاه St52 و st37

مهم‌ترین تفاوت‌های این دو محصول را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

·        ترکیب و درصد آلیاژها

ورق سیاه گرید st37 دارای درصد کربن کمتری نسبت به ورق سیاه گرید st52 است. بنابراین استحکام ورق سیاه اس‌تی ۳۷ نسبت به ورق سیاه اس‌تی ۵۲ کمتر و انعطاف‌پذیری آن بیشتر است. درصد کربن بالاتر در اس‌تی ۵۲ باعث می‌شود که ورق سیاه خشک‌تر و شکننده‌تر نیز بشود.

ترکیبات شیمیایی ورق سیاه گرید st52

کربن 0.07-0.2

گوگرد 0.015

نیکل 1.8-2.2

منگنز 1.4-1.6

سیلیسیم 0.3-0.55

کروم 0.03

فسفر 0.025

مولیبدن 0.08

ترکیبات شیمیایی ورق سیاه گرید st37

کربن 0.07-0.14

گوگرد 0.04

نیکل 0.008

منگنز 0.35-0.65

سیلیسیم 0.17-0.37

کروم 0.03

فسفر 0.035

·        ویژگی‌های فنی

ورق سیاه st52 از قابلیت‌های ماشین‌کاری و جوش‌پذیری برخوردار است. این مقطع دارای مقاومت بالا در برابر اعمال بار و نیرو، پیچش و خمش است. این محصول همچنین قابلیت ارتجاعی بالایی دارد. استحکام و مقاومت این ورق نسبت به st37 بیشتر است و این برتری ریشه در وجود عناصر آلیاژی در آن دارد.

درمقابل ورق سیاه st37 جوش‌پذیری بالا، وزن سنگین‌تر و شکل‌پذیری کمتری نسبت به st52 دارد.

·        کاربرد

از کاربرد ورق st52 به موارد ساختاری و زیربنایی می توان اشاره کرد. ساخت ماشین‌آلات سنگین، سدسازی، ساخت سوله، ساخت تانکر، احداث ریل قطار، صنعت راه‌سازی، ساخت قطعات صنعتی و .. بخشی از کاربرد این محصول است. علاوه‌بر این، این محصول در تولید شاسی انواع خودرو و ماشین سنگین، تسمه و چهارپهلو و مواردی از این دست نیز کاربرد دارد. درواقع این محصول را می‌توان به‌عنوان یک ورق صنعتی معرفی کرد.

اما ورق st37 بیشتر کاربرد ساختمانی دارد. یعنی از تهیه انواع پروفیل‌های ساختمانی مانند تیرآهن، نبشی، ناودانی و میلگرد تا به‌کارگیری در بخش‌های مختلف یک سازه از این ورق سیاه استفاده می‌شود. به طور کلی این محصول را می‌توان ورق سیاه پرکاربردتری از نوع دیگر دانست. ساخت بدنه کشتی، و تجهیزاتی مانند آبگرمکن، تهیه در و پنجره، احداث پل، صنعت لوزام خانگی، ساخت تجهیزات کشاورزی و خودروسازی از دیگر کاربردهای این نوع از ورق سیاه است.

البته توجه داشته‌باشید که گاهی در ساخت‌وساز به‌جای ورق سیاه اس‌تی ۳۷ از ورق سیاه st52 استفاده می‌شود. برخلاف تصور خیلی‌ها دلیل این کار هزینه نیست، چراکه قیمت هر دوی این ورق‌ها بسیار نزدیک به هم و تقریباً برابر است. اما ورق اس‌تی ۵۲ یک قابلیت بزرگ دارد و آن کاهش وزن کلی سازه است.

·        ابعاد

از تفاوت ورق سیاه st52 و st37 به ابعاد آن ها میتوان اشاره کرد. معمولاً ابعاد مختلفی از هر کدام از این دو محصول تولید و عرضه می‌شود. مثلاً ورق سیاه گرید st52 بیشتر در ابعاد ۶۰۰۰*۲۰۰۰ و ۶۰۰۰*۱۵۰۰ به‌فروش می‌رسد.

در حالیکه ورق سیاه گرید st37 بیشتر در ابعاد ۶۱.۵، ۶۲، ۲۱۲، ۲۱ و ضخامت ۱.۸ تا ۱۰۰۰ کاربرد دارد. 

 قیمت ورق سیاه در ابعاد و سایزهای مختلف را میتوانید در جداول قیمتی موجود در این سایت بررسی فرمایید.

Leave a comment