استعلام و خرید

شمش فولادی تولید میلگرد

آشنایی با انواع شمش فولادی برای تولید میلگرد

شناخت انواع شمش فولادی برای تولید میلگرد، برای اشخاصی که در زمینه احداث سازه ­های فولادی فعالیت دارند ضروری است. شمش‌­های فولادی یکی از پایه ای ترین محصولات بازار آهن آلات است که خود برای تولید انواع مقاطع فولادی مورد استفاده قرار می‌­گیرد. یکی از محصولاتی که با استفاده از شمش‌­های فولادی ساخته می‌­شود، میلگرد است. شمش هایی مثل شمش بیلت (شمشه)، شمش بلوم، اسلب (تختال) و شمش فابریک برای این منظور استفاده می شود که در ادامه آنها را توضیح می دهیم. در قسمت آشنایی با میلگرد و انواع آن، می توانید در رابطه با میلگرد اطلاعات مفیدی کسب کنید. در جداول قیمتی می توانید قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی را دریافت کنید.

شمش فولادی چیست؟

 شمش­‌های فولادی بعد از سنگ آهن اولین عامل زنجیره صنعت فولاد هستند. این محصول  با روش ریخته گری پیوسته ساخته می‌­شود. شمش فولادی در اصل جامد بوده، قابلیت حمل ونقل دارد و می‌­توان آن را ذخیره کرد. این محصول انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای مشخصه ­های متفاوتی هستند. شمش­‌های فولادی علاوه بر ساخت میلگرد در ساخت محصولاتی مانند  تیرآهن، مفتول و… نیز بکار برده می‌­شوند.

انواع شمش

انواع شمش‌ فولادی برای تولید میلگرد

انواع شمش‌­های فولادی دارای مشخصه­ های فیزیکی و ترکیبات شیمیایی متفاوتی هستند. برای تولید میلگرد باید از شمش‌­های فولادی مناسب این کار استفاده کرد. در زیر مشخصه ­های انواع این محصول فولادی  شرح داده شده ­است:  

  • شمش بیلت (شمشه) :

    شمش بلیت یا همان شمشه از انواع شمش‌­هایی است که در تولید میلگرد مورد استفاده قرار می‌­گیرد. این نوع شمش به روش CCM تولید می‌­شود. شمش بیلت بعد از تولید،  مستقیم به مصرف می­رسد. طول این نوع شمش بیشتر از محصولات مشابه خود است. مقطع شمش بیلت به شکل دایره و یا مربع است و عرض این محصول کمتر از 15 سانتی­متر است. سطح مقطع این نوع شمش کوچکتر از 230 سانتی متر مربع هستند. این نوع شمش برای تولید میلگردهای ساختمانی مناسب است. از انواع این شمش می‌­توان به شمش‌­های 100، 120، 125، 130، 150، و 160 اشاره کرد.

  • شمش بلوم:

    شمش بلوم یکی دیگر از انواع شمش‌­های فولادی است. شمش بلوم با نام شمشال هم شناخته می‌­شود. این نوع شمش شباهت بسیار زیادی به شمش بیلت دارد. تفاوت بین این دو شمش در سطح مقطع و طول آنها است. سطح مقطع این نوع شمش 230 سانتی­مترمربع و عرض آن بیشتر از 15 سانتی­متر است. از این محصول علاوه بر ساخت میلگرد صنعتی، برای  ریل قوطی و تیرآهن نیز استفاده می­شود.

  • اسلب (تختال):

    شمش­های اسلب ظاهری متفاوتی نسبت به دیگر شمش­ها دارند. مقطع این محصول به شکل مستطیل است. ضخامت این مقطع 230 میلی­متر و عرض 1.25 متر و طول آن 12 متراست. این نوع شمش­ها ظاهری تخت دارند. درضمن از این شمش برای تولید ورق­های فولادی استفاده می­شود.

  • شمش فابریک:

    مقطع این نوع شمش ذوزنقه است. این مقطع در سایزهای 2 متری تولید و عرضه می­شوند. این نوع شمش به شمش فولادی نیز معروف است.

دسته بندی شمش‌ها از نظر گرید

دسته بندی دیگری از انواع شمش­ها وجود دارد. این دسته بندی بر اساس گرید شمش‌­ها بوده و به قرار زیر است:

  • گرید 3SP:

    گرید 3SP یکی از گریدهای شمش­های فولادی است. از

محصولات این گرید می توان در سازه هایی استفاده کرد که باید  دارای قابلیت خمش، کشش و انعطاف پذیری باشند.

  • گرید 5SP:

    از دیگر انواع شمش­ها می­توان از شمش­های گرید 5SP نام برد. از این گرید برای ساخت سازه­ هایی استفاده می­کنند که لازم نیست نیرو و فشار زیادی را تحمل کنند. قیمت این نوع از محصولات نسبت به نمونه های مشابه  خود ارزانتر است.

  • گرید 3SP-5SP:

    این گرید محصولی تحت استاندارد روسیه است. 

  • St37- st52  :

    این گرید تحت استاندارد آلمان تولید می‌شود. 

  • شمش گرید Gr60:

    از شمش­ها با گرید Gr60  برای ساخت میلگردهایی در سایز 25 استفاده می­شود.

  • شمشهای گرید 1008،1006، 5spTRst34

     از این نوع شمش­ها برای تولید انواع کلاف استفاده می­شود.

 نقش عنصر کربن در تولید میلگرد از شمش‌های فولادی

برای ساخت میلگرد از شمش های فولادی باید به نکاتی توجه کرد. یکی از عناصر مهم و قابل توجه این محصول مقدار کربنی است که در تولید شمش استفاده شده است.  مقدار کربن مصرف شده در تولید شمش میزان نرمی و کشش محصول نهایی را مشخص می­کند. استاندارد مقدار کربن در شمش های فولادی به قرار زیر است:  

  • برای تولید میلگردهایی با سایز 14 تا 40 از شمش هایی استفاده می شود که درصد  کربن شان 30 تا 35 است.
  • از شمشهایی با کربن کمتر برای ساخت میلگردهایی استفاده می­شود که نرمی و قابلیت کشش بیشتری نیاز دارند .

 روش­های ساخت انواع شمش فولادی برای تولید میلگرد

برای تولید این محصول از چند روش زیر استفاده می‌شود:

  • روش کوره بلند BF:

    از این نوع کوره برای تولید شمش بیلت و بلوم استفاده می­شود. در این روش  احیا غیر مستقیم آهن را به کار می‌برند..

  • کوره قوس الکتریکی:

    در این کوره ها از عملیات ریخته گری استفاده می­شود. ظرفیت این نوع کوره­ها بین 1 کیلوگرم تا 20  تن است. محصولات این روش تولید دارای کیفیت بهتری نسبت به دیگر محصولات هستند. از تولیدات این نوع کوره ­ها می‌توان به شمش­‌های کم کربن اشاره کرد. از این روش برای تولید شمش­های بیلت و بلوم نیز استفاده می­شود.

  • کوره القایی:

    استفاده از کوره القایی از مدرنترین روشهای تولید این محصول است که در آن روش از جریان برق استفاده می­شود. در این تکنولوژی  در مراحل اولیه با استفاده از جریان برق آهن قراضه و یا شمش فلزات را ذوب می­کنند. در مراحل بعد مواد ذوب شده را درون قالب می‌­ریزند. این قالب‌ها مواد مذاب را به صورت شمش فولاد شکل می‌­دهند.  از شمش­های تولید شده با این روش در ساخت انواع میلگرد استفاده می‌­شود.  استفاده از کوره‌­های القایی باعث سرعت بخشیدن به فرآیند تولید شمش­های فولادی می‌­شود.

Leave a comment