استعلام و خرید

نبشی کشی ساختمان

5 نکته طلایی در مورد نبشی کشی ساختمان

5 نکته طلایی در مورد نبشی کشی ساختمان وجود دارد که آگاهی نسبت به آن برای فعالین حوزه سازه­ های ساختمانی ضروری است. نبشی کشی دارای قوانین و ضوابطی است که هنگام اجرایی شدن باید مورد توجه قرار بگیرد. با وجود آگاهی از این قوانین و ضوابط، دانستن نکات موجود در این نوشته نتیجه کار را به شدت ارتقا می‌دهد. اما قبل از اینکه درباره این 5 قانون طلایی بدانید که یکی از آنها یکپارچه شدن دیوار و پروفیل (که برای متصل کردن نبشی کشی به دیوارهای طرفین بهتر است در زمان نازک کاری از رابیتس و یا توری‌های مرغی استفاده شود.) جمله بالا تنها یکی از موارد مهمی است که در این نوشته بیان شده است.

نقش نبشی کشی در ایمنی ساختمان

دیوارها از اجزای بسیار آسیب پذیر یک ساختمان هستند. شاسی کشی از روش‌های بسیار مطمئن برای ایجاد ایمنی دیوارها است. هنگامی که در شاسی کشی ساختمان از پروفیل نبشی استفاده می‌شود، نبشی کشی صورت گرفته است. اگر نبشی کشی  بر اساس ضوابط تعیین شده انجام گیرد، می تواند ساختمان را تا مدت‌های مدید از تخریب و فرسودگی محافظت کند. رعایت نکات اساسی در نبشی ­کشی باعث ایجاد ایمنی بسیار بالا در مقاومت ساختمان خواهد شد.

5 نکته اساسی در مورد نبشی کشی ساختمان

وظیفه نبشی کشی انتقال فشارهای وارد شده بر ساختمان به زمین است. به همین دلیل اطلاع از قیمت نبشی در هنگام ساخت و ساز در بهینه کردن هزینه های ساختمان کمک شایانی به شما می کند. هنگام اجرایی کردن عملیات  نبشی کشی ساختمان باید به نکات و اصول زیر  توجه کرد:

فراهم کردن زیرساخت‌ها پیش از اجرایی کردن نبشی کشی ساختمان

یکی از نکات طلایی در مورد نبشی کشی توجه به مرحله پیش از اجرایی کردن نبشی کشی ساختمان است.  

  • مراحل انجام و اجرایی کردن عملیات نبشی کشی ساختمان یک پیش مرحله دارد. در پیش مرحله نبشی ­کشی ساختمان باید نقشه­ های دقیقی از جزئیات  نبشی ­کشی نمای ساختمان، دیوارهای داخلی و دیوارهای خارجی توسط کارشناسان این امر  تهیه  شود. در این نقشه ها باید تمام نکات لازم از جمله محل اتصالات دقیق اجزا به کف، دیوارها و سقف به طور دقیق مشخص شده باشد. عملیات نبشی کشی باید طبق نقشه های تهیه شده انجام شود.
  • مصالح مورد استفاده قرار گرفته در نبشی کشی باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. پروفیل‌هایی که قرار است در نبشی کشی ساختمان مورد استفاده قرار گیرند، باید از نوع فولاد ضد زنگ باشند.
نمونه نبشی مورد نیاز در ساختمان سازی
نمونه نبشی مورد نیاز در ساختمان سازی

دقت در انتخاب سایز مناسب مقاطع 

هنگام نبشی کشی ساختمان از پروفیل­‌ها در سایزهای مختلف استفاده می‌­شود. انتخاب و استفاده از سایزهای مختلف نبشی در نبشی کشی ساختمان باید بر اساس ضوابط مربوطه باشد. هنگام نبشی کشی هر بخش از سازه باید از پروفیلی استفاده کرد که سایزش متناسب با آن بخش باشد.  به طور مثال سایز پروفیلی که در اتصال ستون به تیر استقاده می‌­شود با سایز پروفیلی که در اتصال ستون در فونداسیون به کار می‌­رود، متفاوت است. استفاده نابجا از سایزهای مختلف مقاطع باعث تضعیف نبشی کشی ساختمان شده و آن بخش از ساختمان آسیب پذیر می­شود.

جدول اشتال نبشی به شما کمک خواهد کرد تا وزن و سایز نبشی مورد نیاز خود را به درستی محاسبه کنید.

توجه به نبشی کشی داخل ساختمان

از نکات دیگری که در نبشی کشی مهم است توجه به نبشی کشی داخلی ساختمان است. در نبشی کشی داخلی ساختمان باید اتصال نبشی‌ها به ستون‌ها به گونه ­ای باشد که مقطع دیوار دقیقاً درون نبشی قرار گیرد. در این مرحله باید  نبشی‌­ها را به میلگردها متصل کرد. در مرحله بعد لازم است میلگردهای طولی را  با استفاده از جوشکاری به میلگردهای افقی متصل کرد. مرحله بعدی جوش دادن میلگردهای طولی به نبشی‌­ها است. انجام صحیح عملیات اتصالات باعث بالا رفتن کیفیت نبشی­ کشی می‌­شود. بالا رفتن کیفیت نبشی کشی نیز باعث افزایش مقاومت ساختمان در مقابل ریزش می‌­گردد.  

یکپارچه شدن دیوار و پروفیل 

یکپارچه شدن دیوار و پروفیل از دیگر نکات ضروری نبشی کشی ساختمان است. برای ایجاد هماهنگی بین دیوار و پروفیل باید پروفیل را به دیوار وصل کرد. برای متصل کردن نبشی کشی به دیوارهای طرفین بهتر است در زمان نازک کاری از رابیتس و یا توری‌های مرغی استفاده شود. این توری‌­ها باید با سیم گالوانیزه محکم شوند. این عمل باعث می‌­شود که از ترک خوردن دیوار زمان حرکت جانبی ساختمان جلوگیری به عمل آید. هنگام اجرایی کردن این نوع عملیات بهتر است که کارشناس ناظر حضور داشته باشد.

توجه به نبشی کشی نمای ساختمان

 یکی از قسمتهای ساختمان که به نبشی کشی نیاز دارد نمای ساختمان است. باید توجه کرد که طراحی نمای ساختمان و ایجاد فرورفتگی و یا برجستگی ها بر اساس نبشی کشی نما صورت می‌­گیرد. بعضی از ساختمانها دارای نماهای سنگی و سیمانی هستند. برای نبشی کشی این نوع نماها باید در مرحله اول نبشی‌­های عمودی  و افقی به  تیرها و ستون‌­ها جوش داده شوند.

بعد از این که زیرسازی با  استفاده از میلگرد انجام گرفت باید اطراف کلاف نبشی را به وسیله رابیتس و سیم گالوانیزه محکم کرد. در بعضی مواقع ضرورت دارد که نبشی‌­ها در نبشی کشی قسمتی از ساختمان به طور قائم قرار گیرند. اگر قرار است که نبشی قائم باشد و روی کف قرار بگیرد در مرحله اول باید یک عدد پلیت به کف رول بوت شود. 

سپس در مرحله بعد نبشی کشی به وسیله دو نبشی روی آن جوش داده می‌شود. این عمل باعث مقاومت و استحکام بهتر نبشی کشی ساختمان می­شود.  

Leave a comment