دسته بندی
گریتینگ تسمه در میلگرد چیست؛ انواع، کاربردها

گریتینگ تسمه در میلگرد چیست؛ انواع، کاربردها

جدیدترین مطالب

گریتینگ تسمه در میلگرد ساختاری فلزی دارد که در آن از تسمه و میلگرد استفاده شده است. این ساختار فلزی، وزن سبک و استحکام بالایی دارد و به دلیل ویژگی‌های خاص خود در صنایع مختلف مانند نفت و گاز، پتروشیمی، کشتیرانی، شهرسازی و کشاورزی مورد استفاده فراوانی قرار می‌گیرد. این نوع گریتینگ با پوشش‌های مختلفی از رنگ یا به شکل گالوانیزه به منظور افزایش مقاومت در خوردگی در بازار عرضه می‌شود. به همین دلیل قیمت آن بر حسب نوع پوشش، ابعاد و وزن متفاوت است.

گریتینگ تسمه در میلگرد

گریتینگ تسمه در میلگرد (به انگلیسی Belt in Rebar Grating) یکی از انواع گریتینگ و ساختار شبکه‌ای فلزی است که در طول و عرض آن از تسمه‌ و ملیگرد استفاده شده است.

ساختار و اجزای گریتینگ تسمه در میلگرد

ساختار شبکه‌ای تسمه در میلگرد از چهار بخش اصلی به شرح زیر تشکیل می‌شود:

۱.تسمه باربر:

به‌عنوان مهم‌ترین بخش، وظیفه تحمل بار وارده در ساختار را بر عهده دارد. بنابراین در زمان طراحی و بر حسب کاربرد، مواردی مانند ضخامت، ابعاد، فاصله تسمه‌ها از یکدیگر با توجه به میزان فشار وارده محاسبه می‌شود.

۲.میلگرد رابط:

این بخش که به شکل عمود بر روی تسمه رابط قرار می‌گیرد، عامل اصلی تثبیت تسمه‌های باربر و آسان‌سازی رفت و آمد افراد یا وسایل نقلیه بر روی ساختار است.

۳. چشمه یا مش‌بندی:

این بخش شامل فضای بین رابط‌ها و باربرها است. به‌عبارتی فاصله بین دو میلگرد در ساختار شبکه‌ای و همچنین فاصله بین دو تسمه رابط را چشمه یا مش‌بندی می‌گویند. تعیین دقیق این فواصل در استحکام گریتینگ نقش مهمی دارد. در حالت کلی هر اندازه فاصله بین تسمه‌های رابط کمتر باشد، میزان تحمل ساختار شبکه‌ای در برابر فشار وارده بیشتر خواهد شد.

۴.چهارچوب یا فریم:

این چهارچوب تسمه باربر و میلگرد رابط را به هم متصل کرده و استقامت کل ساختار را افزایش می‌دهد.

ویژگی‌های گریتینگ تسمه در میلگرد

ساختار فلزی مشبک گریتینگ و استفاده همزمان از تسمه و میلگرد در آن، ویژگی‌های خاصی به شرح زیر را به آن می‌بخشد. هر یک از این مزایا، کاربردی خاص را برای این نوع گریتینگ به دنبال دارد.

  • در برابر فشار و نیروهای وارده مقاومت و استحکام بالایی دارد.
  • ساختار فلزی ضد لغزش و عدم یخ زدگی در فصل زمستان که عبور عابرین و ماشین آلات را ایمن می‌کند.
  • به‌دلیل پیش‌ساخته بودن، قابلیت نصب آسان و سریع در مکان‌های مختلف را دارد.
  • مشبک بودن آن مانع ورود زباله و حیوانات موذی در سازه‌ها و کفپوش‌های شهری و صنعتی می‌شود.
  • جنس آن به نوعی است که در برابر سایش ناشی از رفت و آمد و همچنین تغییر شکل بسیار مقاوم است.
  • در محیط‌های صنعتی ساختار شبکه‌ای آن از تجمع گازهای موجود جلوگیری می‌کند.

کاربردهای گریتینگ تسمه در میلگرد

با توجه به ویژگی‌هایی که گریتینگ تسمه در میلگرد دارد، از آن می‌توان در صنایع مختلفی به شرح زیر استفاده کرد:

  • رمپ پارکینگ، کفپوش راه‌پله، حفاظ در و پنجره، سقف کاذب، پله اضطراری در ساختمان‌ها
  • نرده و حفاظ در صنعت ساختمان، نفت و گاز و پتروشیمی
  • کفپوش‌های صنعتی در کارخانه‌ها برای جلوگیری از تجمع مواد شیمایی و زباله
  • کانال و دریچه‌ها در شهرسازی، صنعت آب و فاضلاب، ساختمان‌سازی
  • پله‌های فلزی و اسپیرال در مخازن صنعتی، ساختمان‌سازی، کشتیرانی

انواع مختلف گریتینگ تسمه در میلگرد

گریتینگ‌های تسمه در میلگرد به منظور افزایش مقاومت در برابر خوردگی و قابلیت کاربرد در شرایط مختلف آب و هوایی، به روش‌های مختلف پوشش‌دهی می‌شوند و بر همین اساس دو نوع اصلی از این گریتینگ وجود دارد:

گریتینگ تسمه در میلگرد با پوشش گالوانیزه گرم

در این حالت ابتدا ساختار شبکه‌ای از طریق اسیدشویی، کاملا چربی‌گیری و پاکسازی شده و بعد از آن در حوضچه روی مذاب با دمای حدود ۴۵۰ درجه سانتی‌گراد غوطه‌ور می‌شود.  به این روش، لایه‌ای از فلز روی با ضخامت ۷۰ تا ۱۲۰ میکرون بر گریتینگ قرار می‌گیرد. این نوع پوشش‌دهی بسیار متداول و پر طرفدار است.

گریتینگ تسمه در میلگرد با پوشش رنگ کوره‌ای

در این روش، رنگ به صورت پوشش پودری یا مایع بر روی ساختار شبکه‌ای پاشیده می‌شود. این کار به دو حالت پیش گرما یا پس گرما انجام می‌گیرد. در حالت اول گریتینگ تا دمای حدود ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود و بعد از آن رنگ بر روی ساختار پاشیده می‌شود. حرارت فلز در این حالت عامل اصلی چسبندگی رنگ به فلز است. اما در حالت دوم، بعد از پاشیدن رنگ بر روی گریتینگ، این ساختار در داخل کوره با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد.

نکات مورد توجه در سفارش گریتینگ تسمه در میلگرد

برای خرید این ساختار فلزی مشبک، نیاز است بر حسب کاربرد و نوع استفاده، به موارد زیر توجه کنید. البته در این میان نقش مشاوره‌ای فروشندگان معتبر بسیار تعیین کننده خواهد بود.

  • مشخصات فنی: کاربرد گریتینگ بر اساس ابعاد، ضخامت، طول تسمه باربر و ارتفاع متفاوت است. بنابراین هنگام سفارش فروشنده را از نیاز خود مطلع کنید.
  • کیفیت ساخت: کارخانه‌های مختلف بر حسب نوع تجهیزات، فرایند مورد استفاده و فناوری بکار رفته تولید، گریتینگ‌هایی با کیفیت‌های متنوع را نیز به بازار عرضه می‌کنند. بنابراین لازم است معتبرترین و شناخته‌شده ترین تولید کننده را در این خصوص انتخاب کرد.
  • وزن: هر چند گریتینگ به‌عنوان سازه‌ای سبک شناخته می‌شود، با این حال بر حسب ابعاد و مشخصات فنی اولیه خود می‌تواند وزن‌های متفاوتی نیز داشته باشد. بنابراین با توجه به نوع کاربرد خود مشاوره لازم برای خرید مناسب‌ترین وزن این ساختار را از فروشنده دریافت کنید.

قیمت گریتینگ تسمه در میلگرد

در تعیین قیمت نهایی گریتینگ تسمه در میلگرد شاخص‌های مختلفی مانند ابعاد، وزن، برند کارخانه تولید کننده، کیفیت و جنس ساختار فلزی و اندازه مش‌بندی تاثیرگذار است. معمولا انواع فولادی با پوشش گالوانیزه به‌دلیل جنس و نوع روش تولید، گران قیمت‌تر از سایر موارد هستند. از طرفی هر اندازه میزان مش‌بندی ساختار مشبک ریزتر باشد، قیمت  و وزن آن بالاتر خواهد بود. زیرا در این حالت از مواد بیشتری استفاده شده و طراحی ساختار با دقت بیشتری انجام می‌شود. در هر حال انتخاب نوع گریتینگ تسمه در میلگرد با توجه به نیاز مشتری و کاربرد مد نظر وی انجام می‌شود که این موضوع نیز می‌تواند قیمت نهایی را دستخوش تغییراتی کند.

در نهایت، پیشنهاد همه فعالان این حوزه انتخاب فروشندگانی است که ضمن در اختیار گذاردن اطلاعات مناسب، مشاوره و همراهی لازم را با خریدار دارند. ضمن اینکه با اطلاع‌رسانی قیمت روز بر روی وب‌سایت خود و تضمین کیفیت کالا، کلیه جوانب برای جلب اعتماد مشتری را رعایت می‌کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها