دسته بندی
گریتینگ تسمه در تسمه چیست

صفر تا صد گریتینگ تسمه در تسمه چیست، کاربرد، انواع

جدیدترین مطالب

گریتینگ تسمه در تمسه (به انگلیسی Belt in Belt Grating) یکی از انواع گریتینگ تشکیل شده از تسمه‌های فولادی در طول و عرض است. این ساختار مشبک که در ابعاد و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود، به دلیل مقاومت بالا  درساختمان‌سازی و  صنایع سبک و سنگین کاربرد فراوانی دارد. به صورت خاص در مکان‌هایی که فشار بالایی به سطح وارد می‌شود مانند رمپ پارگینگ‌ها یا محافظ ستون و کفپوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی موارد برای زیباسازی آن، گریتینگ تسمه در تسمه را به شکل گالوانیزه یا رنگی هم تولید می‌کنند.

گریتینگ چیست؟

گریتینگ، صفحه مشبکی از جنس فلز یا کامپوزیت است که بر حسب نوع کاربرد از اجزای مختلفی مانند میلگرد یا تسمه تشکیل می‌شود. ساختار این صفحه به شکلی است که در عین داشتن وزن سبک، قابلیت تحمل بارهای سنگین را دارد. از طرفی به دلیل مشبک بودن، امکان عبور نور و هوا را از سازه فراهم می کند. از لحاظ اجزای تشکیل دهنده، گریتینگ به سه دسته اصلی تسمه در تسمه، تسمه در نیم تسمه و تسمه در میلگرد تقسیم‌بندی می‌شود.

در این میان همان‌طور که گفته شد، در نوع گریتینگ تسمه در تسمه، تسمه عرضی یا باربر که بار اصلی ساختار را تحمل می‌کند از طریق تسمه‌های طولی یا رابط به یکدیگر متصل شده و ساختار شبکه اصلی را تشکیل می‌دهند.

ساختار گریتینگ تسمه در تسمه

گریتینگ‌های تسمه در تسمه از دو بخش طولی و عرضی که به شکل عمود بر هم قرار دارند و قسمتی به نام چشمه تشکیل شده‌اند:

  • تسمه باربر: تسمه تحمل‌کننده بار وارده بر ساختار مشبک که در دو طرف ساپورت‌های سازه قرار می‌گیرد.
  • رابط: تسمه‌های عمود بر تسمه‌های باربر که با هدف جلوگیری از بر هم خوردن شکل هندسی چشمه گریتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • چشمه: این اصطلاح همان فاصله بین تسمه رابط و باربر است. اندازه این فواصل که بر اساس استانداردهای تولید کارخانجات است، معمولا با دو عدد نمایش داده می‌شود. عدد اول فاصله بین تسمه‌ باربر و عدد دوم فاصله بین تسمه رابط است.

کاربرد گریتینگ تسمه در تسمه

استحکام، مقاومت بالا و وزن سبک، باعث می‌شود که گریتینگ تسمه در تسمه برای ساخت و ساز و صنایع مختلف بسیار مورد استفاده قرار گیرد. از مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. کفپوش داخلی محیط‌های صنعتی، کارگاهی، ساختمان‌های مرتفع،  انبارها، پارکینگ‌ها، مترو و فضاهای تجاری که احتمال وارد شدن ضربه و بارهای سنگین وجود دارد.

۲. ساخت پله و نرده در پل‌ها، مخازن و ساختمان‌ها، پله‌های مارپیچ مخازن پتروشیمی

۳. حفاظ و نرده ایمنی در کارگاه‌های صنعتی یا تجاری در اطراف تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی و مخازن پتروشیمی و پالایشگاه‌ها

۴. کفپوش‌های محیط‌های بیرونی مانند گذرگاه‌ها و پل‌های عابر پیاده

۵. دریچه‌های فاضلاب‌های شهری، تصفیه‌خانه‌ها

۶. کفپوش کشتی‌ها برای عبور نور، هوا و آب

استفاده از گریتینگ تسمه در تسمه به عنوان کفپوش

جنس  و پوشش‌های بکار رفته در گریتینگ تسمه در تسمه

از لحاظ جنس، گریتینگ‌ها به دو دسته فلزی و کامپوزیتی تقسیم می‌شوند که در این میان جنس فلزی می‌تواند از نوع آلومینیوم، فولاد آلیاژی st37، چدن تولید شود. انواع کامپوزیتی هم معمولا فایبرگلاس هستند و در ساخت آن‌ها از رزین‌های پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه استفاده شده است.

اما در بیشتر موارد گریتینگ‌های تسمه در تسمه برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی با مواد مختلف پوشش داده می‌شوند. به همین دلیل سه دسته اصلی در این خصوص وجود دارد:

  • گریتینگ تسمه در تسمه با پوشش رنگ: این نوع به شکل ساده با رنگ پوشانده می‌شود و از سایر موارد ارزان‌تر است.
  • گریتینگ تسمه در تسمه با پوشش پلی اتیلن: برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی و همچنین عایق شدن در برابر جریان الکتریکی، گریتینگ با پلی اتیلن سبک به ضخامت حدودی ۷۰۰ میکرون پوشانده می‌شود.
  • گریتینگ تسمه در تسمه گالوانیزه: ‌در این نوع نیز برای مقاومت در برابر خوردگی، تسمه‌ها از طریق غوطه ور شدن در روی مذاب، با دمای ۴۵۰ درجه سانتی‌گراد، با فلز روی پوشانده می‌شوند.

دسته‌بندی گریتینگ تسمه در تسمه بر اساس تحمل وزنی

بر اساس میزان تحمل بار گریتینگ، طبق استاندارد ۱۴۳۳ EN این ساختر مشبک به کلاس‌های وزنی مختلف به شرح زیر تقسیم می‌شود که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند:

کلاس ۱۵A:

گریتینگ تسمه در تسمه با قابیلت تحمل بار یک و نیم تن که در کفپوش محوطه‌های بدون رفت و آمد اتومبیل، استخرها، موتورخانه کاربرد دارد.

کلاس ۱۲۵B

 گریتینگ تسمه در تسمه با قابلیت تحمل بار ۱۲.۵ تن که در کفپوش پارکینگ‌های اتومبیل های سبک، رمپ‌ها بیشتر کاربرد دارد.

کلاس ۲۵۰ C:

گریتینگ تسمه در تسمه با قابلیت تحمل بار ۲۵.۵ تن که برای ساخت کفپوش‌های پارکینیگ‌های با رفت و آمد بالا و سوله‌های ماشین آلات سنگین استفاده می‌شود.

کلاس ۹۰۰F:

گریتینگ تسمه در تسمه با قابلیت تحمل بار ۹۰ تن که به شکل خاص برای کف فرودگاه‌ها کاربرد دارد.

قیمت گریتینگ تسمه در تسمه

قیمت گریتینگ بر اساس نوع، جنس ساختار، وزن، میزان عرضه و تقاضا و نوسانات بازار متغیر است. بنابراین استعلام قیمت آن از طریق مراجعه به فروشندگان معتبری که قیمت این کالا را به شکل روز و بر روی وب‌سایت خود عرضه می‌کنند، بهترین راهکار است. در این میان تضمین کیفیت گریتینگ از جهت استحکام و داشتن خواص مکانیکی مناسب به همراه تهیه آن از کارخانه‌های شناخته شده، گام مهم بعدی در اطمینان از خریدی به صرفه و متناسب با نیاز خواهد بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها