استعلام و خرید

ورق استیل که از ترکیبات آهن (Fe)، کربن (C)، کروم (Cr) ساخته شده است، در صنایع مختلفی استفاده می شود. کاربرد ورق استیل ‌در صنایع داروسازی قدمتی طولانی دارد. دلیل این گستردگی، ویژگی‌های خاص و قابلیت‌های منحصربه فرد ورق استیل است. زیرا وجود کلرید فراوان، مواد شوینده قوی و موارد دیگر باعث می شود که تجهیزات داروسازی مستعدترک خوردگی، خوردگی کلرید، خوردگی شکافی باشند. البته بعضی از گریدهای ورق استیل بیشتر از دیگر انواع آن، در ساخت تجهیزات داروسازی و بخش‌های تولیدی این صنعت به‌کار گرفته می‌شود. اما آیا می‌دانید چرا؟ و یا کدام گریدهای ورق استیل مناسب با صنعت داروسازی است؟ و یا اصلاً می‌دانید که این مقاطع دقیقاً در چه بخش‌هایی از کارخانه‌های داروسازی کاربرد دارد؟ اگر درباره این نوع از ورق اطلاعات کافی ندارید، می توانید در قسمت انواع ورق استیل درباره آن، بیشتر مطالعه کنید

نکات مهم در ساخت تجهیزات داروسازی

صنعت داروسازی حساس است و نمی‌توان از هر مقطع و آلیاژی در ساخت تجهیزات آن استفاده کرد. این محیط معمولاً دماهای بالا و وجود کلرید فراوان را تجربه می‌کند. همچنین فشارهای بالا، خلوص بالای آب، مواد شوینده قوی و مایعات خورنده در این محیط به وفور وجود دارد. بنابراین این تجهیزات به‌شدت مستعد ترک خوردگی تنشی، خوردگی کلرید، خوردگی شکافی، خوردگی گرمایی و خوردگی جوش هستند.

هر کدام از این رویدادها می‌تواند عامل ایجاد آسیب‌های مالی و جانی زیادی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده دارو باشد. اینجاست که آلیاژی چون استیل با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، از آسیب‌های احتمالی پیشگیری می‌کند. شما میتوانید قیمت ورق استیل را از جداول موجود در سایت نیک فولاد مشاهده کنید.

دلایل استفاده از ورق استیل در کارخانه‌های داروسازی

ورق استیل همان ورق استلس استیل است که از فولاد زنگ نزن تهیه می‌شود. این مقطع، آلیاژی با پایه فولاد یا همان آهن است که حدود 10.5 درصد کروم در آن به‌کار می‌رود. کروم با اکسیژن هوا ترکیب شده و لایه‌ای نازک از اکسید کروم بر روی استیل تشکیل می‌دهد. این لایه پسیو یا غیرفعال نامیده می‌شود.

درصورتیکه این لایه پسیو دچار خرابی یا خراشیدگی شود، از هم گسیخته میشود. در نتیجه اکسید بیشتری تشکیل می‌دهد. درنتیجه سطح رویی به خودی خود ترمیم می شود. نهایتا احتمال خوردگی و اکسیداسیون کاهش می‌یابد. بنابراین استیل دارای قابیلت خودترمیمی است و به همین دلیل در مقابل انواع عوامل خوردنده مقاوم است. در ضمن لایه‌ای که در این فرآیند تشکیل می‌شود به شدت ظریف است بطوریکه ظاهر براق و تمیز ورق را حفظ می‌کند.

براساس استانداردهای حوزه داروسازی در جهان، این مقطع بهترین انتخاب برای ساخت تجهیزات دارویی است. درواقع تجهیزات موجود در کارخانه‌های داروسازی که به هر نوعی با فرآورده‌های دارویی در تماس هستند، نباید واکنش‌دهنده، اضافه‌شونده و یا جذب‌کننده باشد. یعنی هر عاملی که سلامت، کارایی، کیفیت، عملکرد، قدرت و خلوص ماده دارویی را تغییر دهد، برای ساخت تجهیزات دارویی نامناسب است.

ورق استنلس استیل بخش عمده این دغدغه‌ها را برطرف می‌کند. نیکل و مولیبدن دو آلیاژ به کار رفته در این محصول است. این دو آلیاژ باعث ایجاد قابلیت‌ ضدخوردگی قوی و مقاومت بالا در برابر آسیب‌های محیطی شده‌است. 

قابلیت‌های ورق استیل متناسب با صنعت داروسازی

قابلیت‌هایی باعث اهمیت کاربرد ورق استیل در داروسازی شده است. این قابلیت ها در چند بخش زیر دسته‌بندی می‌شود:

  • مقاومت در برابر خوردگی: شاید بتوان گفت مهم‌ترین قابلیت این نوع مقطع مقاومت بالای آن در برابر خوردگی است. ورق استنلس استیل در مقابل انواع مایعات و اسیدها خنثی است و وارد هیچ واکنش شیمیایی نمی‌شود. بنابراین این نوع محصول تحت شرایط محیطی مختلف دچار خوردگی و فرسایش نمی‌شود. ازطرفی تجهیزات دارویی معمولاً در معرض مواد شیمیایی قوی هستند.   
  • مقاومت دربرابر حرارت: بعضی از فرآیندهای تمیزکاری در صنعت داروسازی نیاز به استفاده از آب داغ، بخار آب داغ و حرارت دارد. بنابراین تجهیزات دارویی باید در مقابل حرارت مقاومت بالایی داشته‌باشند.
  • مقاومت در برابر فرآیندهای تمیزکاری: تجهیزاتی که در کارخانه‌های داروسازی وجود دارند، مستقیم با محصولات دارویی در ارتباط هستند. ازطرفی کیفیت داروها با سلامت مصرف کننده‌گان ارتباط دارد. بنابراین تجهیزات داروسازی فرآیندهای تمیزکاری متفاوتی را طی می‌کنند. یکی از این فرآیندها فشار مکانیکی است. استفاده از شوینده‌های بسیار قوی نیز در کارخانه‌های داروسازی بسیار رایج است. بنابراین تجهیزات داروسازی باید در مقابل همه این فرآیندها مقاومت بالایی داشته‌باشد.
  • سهولت در تمیزکاری: استنلس استیل خیلی راحت تمیز و شسته می‌شود. به‌علاوه محصولات استیل به دلیل بافتی که دارند، اجازه رشد میکروب و باکتری را نمی‌دهند. این ویژگی در تجهیزات حساس کارخانه‌های داروسازی به‌شدت کارایی دارد.
  • دوام و ماندگاری: دوام ورق‌های استیل حداقل ۱۵ تا ۲۰ سال تخمین زده می‌شود. بنابراین در محیط پرتنشی مانند داروسازی‌ها، استیل بهترین انتخاب است.

گریدهای پرکاربرد ورق استیل در داروسازی

همانطور که گفتیم بعضی از گریدهای ورق استیل کاربرد بیشتری در ساخت تجهیزات دارویی دارند. این محصولات عبارتنداز:

  • ورق استیل ۳۰۴: پرکاربردترین گرید ورق استیل در داورسازی گرید ۳۰۴ است. این ورق ویژگی‌هایی دارد که آن را به یک گزینه ایده‌آل برای تجهیزات دارویی تبدیل کرده‌است. از مخازنی که انواع مایعات درون آن نگهداری می‌شود تا لوله‌های حاوی مایعات از ورق استیل ۳۰۴ ساخته می‌شوند. این ورق همچنین قابلیت استرلیزه شدن دارد.
  • ورق استیل ۳۱۶: این گرید نیز در ساخت تجهیزات دارویی کاربرد گسترده‌‌ای دارد. از ساخت تانکرها تا مخازن تحت فشار گرفته از این ورق ساخته می‌شود. ورق استیل ۳۱۶ درصدی مولیبدن و ۱۰ درصد کروم بیشتری نسبت به ورق استیل ۳۰۴ دارد. این خاصیت باعث مقاومت بالای ورق در برابر موادشیمیایی شده‌است. به همین دلیل قیمت ورق استیل 316 بالاتر از قیمت ورق استیل 304 می باشد.
  • ورق استیل ۳۰۹، ۳۱۰ و ۳۲۱: این سه گرید نیز در ساخت تجهیزاتی که در معرض دماهای بالا و حرارت زیاد قرار دارند، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد ورق استیل در صنایع داروسازی

این ورق در بخش‌های مختلف کارخانه‌های داروسازی کاربرد دارد. مهم‌ترین این کاربرد عبارتنداز:

  • بخش GMP یا استاندارد تولید
  • ساخت مخزن‌های نگهدارنده مایعات و مواد اولیه دارویی
  • لوله‌های انتقال داروهای مایع
  • ساخت تجهیزاتی مانند وسل، فیدر ماشین‌آلات، پس باکس، فرمینگ، نازل و قرص‌شمار
  • ساخت انواع ماشین‌آلات داروسازی

Leave a comment