دسته بندی
پروفیل استیل چیست

پروفیل استیل چیست و انواع آن

جدیدترین مطالب

پروفیل استیل (به انگلیسی Stainless Steel Profile) نوعی مقطع فولادی ضد زنگ است که از ترکیب آلیاژهای مختلف بر پایه آهن و کمتر از ۰.۲ درصد کربن تشکیل شده است. به‌عنوان یکی از انواع پروفیل‌های متداول که در ابعاد و استانداردهای مختلف تولید می‌شود، به‌دلیل مقاومت بالا به‌خصوص در برابر خوردگی و شکل‌پذیری مناسب، در صنایع مختلف مورد استفاده فراوانی دارد. در این مطلب ویژگی‌ها، انواع و مشخصات فنی استاندارد پروفیل استیل به همراه قیمت آن مورد بررسی قرار می‌گیرند. در قسمت قیمت پروفیل استیل هم می توانید قیمت روزانه آن را استعلام بگیرید.

معرفی پروفیل استیل

پروفیل استیل همانطور که در بالا گفته شد، مقطع فولادی است که از ترکیب آلیاژهای بر پایه آهن (و کمتر از ۰.۲ درصد کربن) تشکیل شده و مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد.

ویژگی‌ها و مزایای پروفیل استیل

پروفیل استیل به نسبت سایر مقاطع آهنی یا آلومینیومی و به‌دلیل آلیاژهای خاص بکار رفته در ترکیب آن مزایای بسیاری دارد:

  • استحکام و دوام بالا به‌خصوص برای تحمل بارهای سنگین
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی و حرارت که باعث طول عمر بالای آن می‌شود.
  • انعطاف‌پذیری مناسب و قابلیت تولید در اندازه‌ها و اشکال مختلف برای برطرف کردن نیازهای خاص کاربران
  • قابلیت بازیافت و عدم آسیب به محیط زیست

کاربرد پروفیل استیل

به‌دلیل ویژگی های خاص این مقطع فولادی، از آن می‌توان در بخش‌های مختلف به شرح زیر استفاده کرد. البته باید توجه داشت از آنجا که آلیاژهای مختلفی در ساخت آن بکار می برند، باید بر حسب کاربری، نوع پروفیل استیل مناسب را انتخاب کرد.

  • ساختمان‌سازی: ساخت سازه‌های فولادی، قاب پنجره و دیوارهای حائل، دکوراسیون داخلی و نما
  • خودروسازی: ساخت بدنه خودروها، شاسی، گلگیر و درب‌ها
  • صنایع غذایی: ساخت انواع تجهیزات خط تولید و مخازن
  • صنایع دارویی: ساخت تجهیزات استریل و مخازن
  • ساخت اسکلت صندلی و میزها

انواع پروفیل استیل

پروفیل استیل بر اساس کاربرد، شکل ظاهری سطح مقطع و نوع آلیاژ بکار رفته در آن به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود.

دسته بندی از لحاظ شکل سطح مقطع

این دسته بندی از لحاظ شکل ظاهری سطح مقطع پروفیل استیل است و بر این مبنا دو نوع کلی وجود دارد:

پروفیل استیل مقطع باز

این پروفیل‌ها دارای سطح مقطع باز به شکل U یا Z هستند. معمولا پروفیل مقطع باز در ساخت درب، پنجره و سقف به‌کار می‌رود.

نمونه عکس پروفیل استیل مقطع باز

پروفیل استیل مقطع بسته

در این نوع، سطح مقطع مربع، مستطیل یا دایره و به شکل کاملا بسته در ضخامت‌ها و اندازه‌های گوناگون است. قوطی استیل یکی از زیر مجموعه‌های انواع بسته به حساب می‌آید که اگر سطح مقطع آن به شکل دایره باشد، به آن لوله استیل می‌گویند.

دسته‌بندی از لحاظ متداول‌ترین کاربرد

هر چند کاربردهای پروفیل استیل بسیار متنوع است، اما می‌توان مهم‌ترین کاربرد آن را می‌توان به دو بخش صنعتی و دکوراتیو به شرح زیر تقسیم‌بندی کرد:

پروفیل استیل صنعتی

این پروفیل ترکیبی از آلیاژ آهن و کروم است که به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی در صنایع مختلف غذایی، دارویی، نفت و گاز، پتروشیمی، ساختمان و حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین کاربردهای این پروفیل به شرح زیر است:

  • ساخت تجهیزات و ماشین آلات صنعتی
  • ساخت سازه‌های فلزی
  • ساخت مخازن صنعتی
  • ساخت تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی
پروفیل استیل دکوراتیو

استحکام، دوام و قابلیت تولید در اشکال و اندازه‌های مختلف این نوع پروفیل در به‌خصوص ظاهر زیبای آن باعث شده است که

بیشتر در موارد تزیینی به شرح زیر مورد  استفاده قرار گیرد:

  • مبلمان: ساخت پایه‌های مبل، صندلی و میز
  • دکوراسیون داخلی: قاب پنجره‌ها، نرده‌ها و قفسه‌ها
  • معماری ساختمان: نمای ساختمان و عناصر تزیینی

در قسمت قیمت پروفیل استیل دکوراتیو هم می توانید قیمت ها را روزانه بررسی کنید.

نمونه عکس پروفیل استیل دکوراتیو

دسته‌بندی از لحاظ نوع آلیاژ

از آنجا که آلیاژهای مختلفی برای تولید پروفیل‌های استیل مورد استفاده قرار می‌گیرد، به همین دلیل هر یک خواص و ویژگی‌های مختلفی دارند. متداول‌ترین آن‌ها عبارتند از:

پروفیل استیل ۲۰۱

این پروفیل از فولاد ضد زنگ گرید ۲۰۱  با میزان کمتر نیکل همراه با آلیاژ کروم تولید می‌شود و مقاومت در برابر خوردگی آن نسبت به سایر انواع پروفیل استیل پایین‌تر است. به همین دلیل بیشتر در ساخت در و پنجره ساختمان، لوازم خانگی، تجهیزات آشپزخانه و محل‌هایی با احتمال خوردگی پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این موضوع باعث شده که قیمت این نوع پروفیل هم نسبت به سایر انواع پایین‌تر باشد.

پروفیل استیل ۳۰۴

پرکاربردترین نوع پروفیل استیل به‌دلیل قابلیت جوشکاری و شکل دهی بالای آن، گرید ۳۰۴ است. این پروفیل ترکیبی از آلیاژهای آهن، کروم و نیکل  است و به‌دلیل خواص مکانیکی و مقاومت در برابر خوردگی بالا، در صنایع مختلف مانند مواد غذایی، تجهیزات پزشکی، وسایل آشپزخانه و مخازن حمل مواد شیمیایی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروفیل استیل ۳۱۶

این پروفیل آلیاژ ترکیبی آهن، کروم، نیکل و مولیبدن است. به همین دلیل مقاومت گرید ۳۱۶  پروفیل استیل در برابر دمای بالا و خوردگی بسیار بالاست و در صنایع شیمایی، هوا فضا، غذایی استفاده دارد.

ابعاد استاندارد پر کاربرد پروفیل استیل

به‌دلیل استفاده وسیع این پروفیل در صنایع مختلف، ابعاد متفاوتی از آن تولید می‌شود. معمولا ابعاد استاندارد بر اساس طول، عرض و ضخامت تعیین می‌شوند. از جمله متداولترین ابعاد پروفیل‌های استیل مربعی انواع سایز ۳۰،۴۰، ۴۵، ۵۰، ۶۰، ۷۰، ۸۰ ، ۹۰ و ۱۰۰ است. در هر یک از این سایزها سطح مقطع به عنوان مثال ابعادی برابر ۳۰ در ۳۰ میلی‌متر دارد.

اما در پروفیل‌های استیل مستطیلی، ابعاد متداول ۱۰ در ۲۰ میلی متر، ۲۵ در ۱۰ میلی‌متر، ۱۰ در ۳۰ میلی‌متر، ۲۰ در ۳۰ میلی‌متر، ۲۰ در ۴۰ میلی‌متر و ۳۰ در ۴۰ میلی‌متر است.

وزن پروفیل استیل

وزن پروفیل یکی از مهم‌ترین پارامترهای استعلام قیمت است. برای این کار فرمول‌های دستی متعددی وجود دارد، اما یکی از متداولترین و استانداردترین روش‌ها، استفاده از جدول اشتال وزنی پروفیل است. در این جدول کلیه مشخصات یک مقطع فولادی استاندارد ارایه شده است و با در دست داشتن سایز پروفیل و ضخامت آن به‌راحتی می‌توانید وزن هر متر آن و سپس با ضرب کردن این مقدار در طول شاخه مورد نظر، وزن کل را به‌دست آورید.

قیمت و نحوه خرید پروفیل استیل

از آنجا که پروفیل‌های استیل موجود در بازار وارداتی هستند، قیمت آن‌ها وابسته به نوسانات ارز است. از طرفی وزن پروفیل بر اساس طول شاخه مورد نظر هم در این میان یکی دیگر از عوامل تعیین کننده خواهد بود. با توجه به متغیر بودن این پارامترها، بهتر است از فروشندگان یا سایت‌های معتبری خرید خود را انجام دهید که قیمت‌های بروز و آنلاین را ارائه می‌دهند. در این حالت تصمیم‌گیری برای خریدار بهتر و آسان‌تر انجام خواهد گرفت. ضمن اینکه مشاوره با فروشندگان معتبر، تضمین کیفیت محصول از جانب آن‌ها و ارسال در کوتاهترین زمان ممکن خیال شما را بابت خریدی مطمئن راحت خواهد کرد. در قسمت قیمت پروفیل استیل نیز می توانید قیمت این محصول را مرتبا چک کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها