دسته بندی
ورق سرد چیست

ورق سرد (فولاد سرد نورد شده) چیست؟

جدیدترین مطالب

ورق سرد (به انگلیسی Cold Rolled Sheet) نوعی ورق آهن تولید شده از طریق نورد سرد است. در این فرایند شمش فولادی در دمای پایین، معادل درجه حرارت اتاق، از میان یک سری غلتک عبور داده می‌شود  و در اثر آن ضخامت شمش کاهش و طول افزایش می‌یابد. بنابراین با تغییر شکل فلز، محصولی با استحکام و  مقاومت بالا تولید می‌شود که به‌ دلیل بهبود خواص مکانیکی و همچنین دقت در ابعاد ورق تولید شده، محصول دارای کیفیتی بسیار مناسب است. این میزان سطح کیفی کاربرد ورق سرد در انواع صنایع از ساختمان‌سازی تا لوازم عمومی خانگی را فراهم می‌آورد. در صورتی که علاقه‌مند به دانست اطلاعات کامل در مورد ویژگی‌ها، کاربرد، انواع و به‌خصوص قیمت این نوع ورق هستید، مطلب پیش‌رو را برای دقایقی کوتاه مطالعه کنید.

ویژگی‌های ورق سرد

استفاده از فرایند نورد سرد در تولید این ورق، ویژگی‌های سطحی مناسب‌تر و ابعاد دقیق‌تری به آن می‌دهد که به‌عنوان مزایای اصلی ورق سرد به‌حساب می‌آیند. از جمله مهم‌ترین خواص مکانیکی بهبود یافته این ورق به شرح زیر است:

  • استحکام و دوام بالا: نسبت به ورق‌های تولیدی به ورق گرم، استحکام ورق سرد حدود ۲۰ درصد بالاتر است.
  • سطح صاف و یکنواخت: نوع روش تولید ورق به شکلی است که سطح تولیدی صاف و با حداقل پستی و بلندی و زبری است.
  • ابعاد دقیق: به‌دلیل عدم انقباض در فرایند شکل‌دهی، ابعاد ورق تولیدی به روش نورد سر بسیار دقیق‌تر و بدون نیاز به پردازش ثانویه است.
  • قابلیت رنگ‌پذیری بالا: سطح یکنواخت و بدون نیاز به پردازش این ورق، رنگ‌پذیری آن را در حداکثر میزان، امکان‌پذیر می‌کند.
  • قابلیت خم شدن و برش مطلوب: انعطاف‌پذیری مناسب ورق سرد، کاربرد آن در مواردی که این ویژگی را نیاز دارند، بسیار مورد توجه قرار می‌دهد.

کاربردهای ورق سرد

ویژگی‌های خاص ورق سرد به‌خصوص استحکام و مقاومت، آن‌را به یکی از پرکاربردترین انواع در صنایع مختلف تبدیل کرده است. مهم‌ترین آن در پنج دسته کلی زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

  • صنعت خودروسازی: تولید انواع قطعات بدنه خودرو مانند درب، پنجره، سقف و شاسی، اگزوز
  • صنعت ساختمان‌: تولید درب، پنجره، سقف‌های کاذب، دیوارهای پیش ساخته و انواع سازه‌های فلزی
  • صنعت الکترونیک: تولید انواع قطعات و بردهای الکترونیک، تابلو برق، ترانسفورماتور
  • صنعت بسته‌بندی: بسته‌بندی مواد غذایی مانند قوطی‌ها و بطری‌ها
  • صنعت لوازم خانگی: تولید انواع یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، آبگرمکن، بخاری، کابینت فلزی

نمونه عکس از کاربرد ورق سرد در لوازم خانگی

انواع ورق سرد

ورق‌های سرد بر حسب پردازش ثانویه‌ای که بعد از فرایند نورد سرد و با هدف تنوع کاربرد آن انجام می‌گیرد، همچنی نوع آلیاژ بکار رفته و درصد سختی آن به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شود.

دسته‌بندی بر اساس نوع پردازش ثانویه

در برخی موارد برای متنوع کردن کاربرد ورق سرد، با انجام فرایند ثانویه پردازش، انواع متفاوتی را در سه دسته اصلی زیر تولید می‌کنند:

ورق روغنی

در فرایند تولید این نوع، از روغن‌های روانساز استفاده می‌شود و ویژگی های خاص آن به خصوص داشتن سطح صاف و صیقلی، باعث می‌شود که ورق روغنی در نمای ساختمان و مواردی که نیاز به سطحی براق و زیبا دارد، کاربرد بیشتری داشته باشد. در بخش انواع ورق های روغنی، و مشخصات فنی آن ، بیشتر می توانید درباره ورق های روغنی بخوانید.

ورق های سرد پوشش دار

این ورق ها جزو ورق های سرد محسوب می شوند و شامل موارد زیر می شوند

ورق گالوانیزه

برای افزودن ویژگی مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون، ورق سرد طی فرایندی خاص پوشش روی بر سطح آن قرار می‌گیرد. به همین دلیل کاربرد این نوع ورق سرد در لوازم خانگی، خودروها و ساخت درب و پنجره که در مجاورت رطوبت و زنگ زدگی هستند، بسیار فراوان است. البته ضخامت پوشش گالوانیزه متفاوت است و بر حسب محلی که می‌خواهد مورد استفاده قرار گیرد، می‌توان ورق گالوانیزه مناسب را انتخاب کرد. در برخی موارد نیز ورق گالوانیزه به شکل رنگی هم تولید می‌شود که در این صورت جنبه کاربرد تزیینی آن بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در قسمت راهنمای خرید ورق گالوانیزه، مفصل تر این ورق را توضیح داده ایم

ورق قلع اندود

این نوع ورق نیز بعد از انجام فرایند نورد سرد به منظور افزایش مقاومت در برابر خوردگی و قابلیت چکش‌خواری مناسب با فلز قلع در ضخامت‌های پایین، پوشش داده می‌شود. کاربرد این ورق در تولید انواع قوطی‌های نگهداری مواد غذایی بسیار مرسوم است.

دسته‌بندی بر اساس نوع آلیاژ و سختی ورق

نوع آلیاژ بکار رفته در تولید ورق سرد می‌تواند میزان انعطاف‌پذیری و سختی آن‌را تحت تاثیر قرار دهد. به همین‌دلیل انواع مختلفی از آن و به اصطلاح گریدهای متنوعی را می‌توان در بازار پیدا کرد.

  • ورق سرد st12: ورقی با استحکام بالا که میزان درصد عناصر کربن و منگنز بیشتری نسبت به سایر گریدها دارد. به‌دلیل استحکام بالاتر، کاربرد آن در ساختمان‌سازی و سازه‌های فلزی بیشتر است.
  • ورق سرد st13: ورق با قابلیت کشش معمولی که درصد کربن پایین‌تری نسبت به سایر گریدها دارد و برای قطعات با نیاز عملیات سوراخ‌کاری، جوش‌کاری و ماشین کاری بالاتر، از آن بسیار استفاده می‌شود.
  • ورق سرد st14: ورقی با قابلیت کشش بسیار بالا یا فوق کششی و ساختاری نرم که مصرف تخصصی در صنایع دارد.

نمونه عکس ورق st14

ابعاد ورق سرد

ضخامت ورق‌های سرد بر اساس استاندارد ملی ایران بین ۰.۳۶ تا ۳ میلی‌متر است. این ورق‌ که معمولا به شکل رول تولید می‌شود دارای طول‌های سفارشی است. بر اساس طول و ضخامت مورد نیاز، این ورق وزن‌های متفاوتی هم دارد که این موضوع شاخص مهمی در قیمت آن است. در جدول زیر برخی ابعاد استاندارد ورق آورده شده است:

طول

(متر)

عرض

(متر)

ضخامت

(صدم میلی‌متر)

وزن

(کیلوگرم)

۲ ۱ ۵۰ ۸
۲ ۱ ۷۰ ۱۱.۲
۲ ۱ ۸۰ ۱۲.۸
۲ ۱ ۱۰۰ ۱۶
۲.۵ ۱.۲۵ ۵۰ ۱۲.۵
۲.۵ ۱.۲۵ ۶۰ ۱۵
۲.۵ ۱.۲۵ ۷۰ ۱۷.۵
۲.۵ ۱.۲۵ ۸۰ ۲۰

 

قیمت و خرید ورق سرد

به‌طور کلی شاخص‌های موثر در قیمت‌گذاری انواع پروفیل‌های فولادی و از جمله ورق سرد، وزن، ضخامت، ابعاد، نوع و درصد آلیاژ به‌کار رفته، شرکت تولید کننده و مهم‌تر از همه نوسانات بازار و ارز است. البته به صورت خاص ورق سرد اگر در نوع روغنی هم باشد، قیمت آن متفاوت‌تر و کمی بالاتر خواهد بود. بنابراین برای محاسبه و برآورد قیمت در مورد این ورق، لازم است به صورت روزانه و با توجه به این شاخص‌ها نسبت به خرید آن از فروشگاه‌های معتبر اقدام نمود. در این میان فروشنده‌های مورد اطمینان خریداران، قیمت‌های خود را به شکل آنلاین و بروز بر روی وب سایت ارائه می دهند. ضمن اینکه مشاوره با مشتریان و راهنمایی آن‌ها هنگام تهیه کالا در اولویت فعالیت‌های آن‌ها قرار دارد. بنابراین لازم است با توجه به این نکات برای استعلام قیمت و تهیه کالای مورد نظر خود اقدام کنید. در قسمت قیمت ورق سرد، می توانید قیمت روز این محصول را پیگیری کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها