دسته بندی

ورق آلومینیوم چیست، انواع، ویژگی‌ها و کاربردهای آن

جدیدترین مطالب

ورق های آلومینیوم یا به صورت آلیاژی و یا به صورت ورق خالص، در بازار خرید و فروش می شوند. ورق‌های آلومینیوم (Aluminum Sheets) در نوع آلیاژی که انواع سری ۱۰۰۰، ۳۰۰۰، ۵۰۰۰، ۶۰۰۰ و ۷۰۰۰، کامپوزیتی، آجدار و آنودایز شده در آن بیشتر معروفند از ورق های هستند که به دلیل ترکیب با فلزات دیگر، ویژگی های اضافه تری دارند. اما در دسته دوم با تغییر شکل ظاهری مانند رنگی کردن سطح یا پانچ کردن آلومینیوم، امکان استفاده این ورق در مصارف متنوع‌تر فراهم می‌شود.

ورق آلومینیوم چیست

ورق‌های آلومینیوم (Aluminum Sheets) به دسته‌ای از صفحات آلومینیومی می‌گویند که یا به صورت آلیاژی در ترکیب با عناصر فلزی دیگر  (مانند منیزیم، آهن، سیلیسیم) یا به‌صورت ورق خالص اما با شکل ظاهری متفاوت در بازار عرضه می‌شوند. انواع ورق های آلموینیوم به شرح زیر هستند.

ورق سری ۱۰۰۰

این سری ورق، از حداقل ۹۹ درصد آلومینیوم تشکیل شده است. در این دسته، سری آلیاژ ۱۱۰۰، ۱۳۵۰ و ۱۱۷۵ وجود دارند که تفاوت آن‌ها در میزان خلوص‌شان است. به شکلی که به ترتیب نوع ۱۱۰۰ دارای ۹۹ درصد، نوع ۱۳۵۰ دارای ۹۹.۵ درصد و نوع ۱۱۷۵ میزان ۹۹.۷۵ درصد آلومینیوم است. ناخالصی عمده نیز عمدتا از آهن و سیلیسیم تشکیل می‌شود. از آنجا که در بسیاری کاربردها میزان این خلوص بسیار اهمیت دارد، بنابراین هر یک از این ترکیبات سری ۱۰۰۰ کاربرد خاص خود را دارند. ویژگی اصلی این سری ورق آلومینیوم، استحکام و رسانایی الکتریکی بالا، شکل‌پذیری و مقاومت در برابر خوردگی است. با توجه به این ویژگی‌ها، این دسته از ورق‌ها را می‌توان در ساخت مخازن و تانک‌های حمل مواد شیمیایی، فویل بسته‌بندی، صنعت هوا فضا و صنایع الکتریکی مورد استفاده قرار داد.

عکس نمونه ورق آلومینیوم

ورق سری ۵۰۰۰

این سری از ورق‌، به دلیل وجود منیزیم در آن (بین ۳ تا ۵ درصد) به ورق های آلیاژی آلومینیوم-منیزیم هم معروف هستند. مقاومت بالا به‌خصوص در برابر آب شور، استحکام در سطح متوسط، جوشکاری مناسب و مقاومت در دماهای بسیار پایین (نزدیک صفر مطلق) از ویژگی‌های اصلی این دسته است. ورق‌های سری ۵۰۰۰ برای ساخت اتصالات الکتریکی، مخزن‌های سوخت، لوله‌های هیدرولیک، محلول‌های نمکی و آب شور، سازه پل‌های متحرک، صنعت دریایی و هوا فضا کاربرد دارند. البته این نوع ورق‌ها در صورتی‌که در برابر حرارت بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد و فشار به مدت طولانی قرار بگیرند، امکان ترک خوردگی دارند.

ورق سری ۶۰۰۰

سری ۶۰۰۰ ورق‌های آلیاژی آلومینیوم ترکیبی از این عنصر به همراه منیزیم و سیلیسیم هستند. از ویژگی‌های این نوع ورق می‌توان به استحکام متوسط، جوش‌پذیری مناسب، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر ترک خوردگی ناشی از تنش و قابلیت ماشین کاری اشاره کرد. به صورت خاص، اکسترودپذیری مطلوب آن‌ها باعث شده که ورق‌های سری ۶۰۰۰ در پروفیل‌های ساختمانی و سازه‌های پل بسیار مورد استفاده قرار گیرند. ورق نوع ۶۰۶۱ مقاوم‌ترین آلیاژ این سری به حساب می‌آید که در سازه‌های دریایی، بدنه کامیون و واگن‌ها کاربرد دارد. سیم‌های انتقال برق و پانل‌های خودرو دسته دیگری از موارد استفاده ورق‌های سری ۶۰۰۰ هستند.

ورق سری ۷۰۰۰

این سری آلیاژی، ترکیبی از آلومینیوم با میزان ۱ تا ۸ درصد روی به همراه منیزیم و مس هستند. استحکام بسیار بالا و مقاومت مناسب در برابر تنش‌های وارده باعث شده است که عمده کاربرد این سری ورق آلومینوم در خودروسازی، صنایع هوایی و به خصوص ساخت هواپیما باشد. البته مقاومت در برابر خوردگی این سری نسبت به ورق‌های سری ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ پایین‌تر است، بنابراین برای کاربردهای خاص، بر روی آن‌ها پوشش فلزی قرار می‌گیرد.

آلومینیوم رنگی

همان‌طور که از اسم این ورق پیداست، طی فرایند آبکاری، لایه‌ای از رنگ‌ بر روی ورق آلومینیوم قرار می‌گیرد. این دسته که با نام «RAL» هم معروفند، به ‌دلیل زیبایی ظاهری و سبک وزن بودن در دکوراسیون ساختمان و تزیینات، درب و پنجره، لوازم خانگی کاربرد دارد.

عکس ورق آلومینیوم رنگی

آلومینیوم آجدار

آلومینیوم آجدار که به ورق «امباس»، «دوربار» یا «چکر» هم معروف است، ترکیبی از آلیاژهای سری ۳۰۰۰ (آلیاژ ۳۱۰۵) و سری ۱۰۰۰ (آلیاژ ۱۰۵۰) است. البته ظاهر آن دارای طرح‌های برجسته مختلف یا به عبارتی همان «آج» است که در اثر عبور از غلتک‌های طرح‌دار در آن بوجود می‌آید. وجود این برجستگی‌ها مانع سر خوردن عابرین یا ماشین آلات بر آن به خصوص در سطوح شیب‌دار می‌شود. از کاربردهای اصلی این نوع ورق می توان به کانال‌های تهویه هوا، کف‌سازی محیط‌های کارخانجات، سازه‌های تاسیساتی نفت و گاز، کفپوش ایستگاه‌های اتوبوس و راه‌آهن اشاره کرد.

آلومینیوم کامپوزیت

این ورق، ترکیبی از دو لایه آلومینیوم و لایه میانی پلی‌اتیلن است که به‌عنوان یکی از مصالح نوین، در ساختمان و دکوراسیون کاربرد فراوانی دارد. قابلیت رنگ‌پذیری مناسب و تنوع رنگی بالا، سبک وزن بودن، سادگی نگهداری، مقاومت در برابر خوردگی، نصب سریع و مقرون به صرفه بودن از ویژگی‌های اصلی آن به حساب می‌آید.

عکس ورق آلومینیوم کامپوزیت

آلومینیوم آنودایز شده

در این نوع ورق، طی فرایند خاص آنودایز کردن، لایه‌ای از اکسید فلز بر روی آلومینیوم قرار می‌گیرد. این لایه به‌عنوان محافظ، باعث افزایش مقاومت ورق آلومینیوم در برابر فرسایش، افزایش زیبایی، کاهش انتقال حرارت، دوام طولانی مدت‌تر و تنوع کاربری آن می‌شود. قابلیت تولید در رنگ‌های مختلف نقره‌ای، مسی، سیاه باعث می‌شود که این ورق در ساختمان به عنوان پروفیل در و پنجره و دکوراسیون بسیار مورد استفاده قرار گیرد. از دیگر کاربردهای آلومینیوم آنودایز شده می‌توان به ساخت تجهیزات پزشکی، صنعت هواپیماسازی، نفت و گاز و نساجی اشاره کرد.

عکس ورق آلومینیوم آنودایز شده

آلومینیوم پانچ شده

در صورتی‌که با استفاده از دستگاه‌های پانچ، ورق آلومینیوم را به شکل سوراخ‌دار و مشبک در بیاوریم، به آن ورق آلومینیوم پانچ شده می‌گویند. از طریق این روش می‌توان شکل‌های مختلف دایره‌ای، مربع، لانه زنبوری، بیضی، ستاره یا مستطیل را بر روی ورق ایجاد کرد. آلومینیوم پانچ شده به دلیل وزن سبک، مقرون به صرفه بودن و شکل خاص خود در کاربردهای تزیینی نمای ساختمان و سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در نهایت باید توجه داشت که تهیه و خرید انواع ورق‌های آلومینیوم با توجه به نوسانات بازار و نوع ترکیب آلیاژی آن بهتر است از طریق فروشنده‌هایی که قیمت‌های روزانه را اعلام می‌کنند، انجام پذیرد. البته هر نوع خرید به‌خصوص در ورق‌های آلیاژی نیاز به دانستن اطلاعات کافی در مورد خلوص و درصد ترکیبات بکار رفته در آن دارد. زیرا این موضوع نوع کاربرد را متفاوت خواهد کرد. بنابراین حتما فروشنده‌ای را انتخاب کنید که کیفیت کالای شما را تضمین کند و در ضمن منبع تهیه اجناس خود را از تولیدکنندگان و کارخانجات معتبر قرار دهد. در قسمت معرفی انواع ورق پانچ و کاربرد آن می توانید بیشتر درباره سایر ورق های پانچ بخوانید

 

قیمت ورق آلومینیوم

قیمت ورق آلومینیوم مثل هر محصول آهنی دیگری، روز به روز تغییر می کند. شما می توانید در قسمت قیمت ورق آلومینیوم، قیمت آن را هر موقع خواستید بررسی کنید. در آنجا شرکت های مختلف تولید کننده ورق آلومینیوم و قیمت هایشان را نیز می توانید ببینید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها