دسته بندی
نبشی لقمه چیست

صفر تا صد نبشی لقمه؛ بررسی انواع و کاربرد

جدیدترین مطالب

نبشی لقمه (L Profile Angel Bar) دسته‌ای از انواع نبشی با سطح مقطع L  اما به شکل برش خورده است. معمولا نبشی لقمه بر حسب سفارش مشتری در طول‌های مختلف ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر توسط دستگاه گیوتین برش می‌خورد و اندازه‌ آن همانند استانداردهای معمول نبشی‌ها و به شکل شاخه‌ای نیست.  این پروفیل فلزی خرد شده یکی از اجزای مهم اسکلت سازه‌ها است که در صنایع مختلفی مانند ساخت آسانسور، محکم کردن ستون و کف کاربرد بسیاری دارد. در قسمت قیمت نبشی لقمه هم می توانید، قیمت روز آن را پیگیری کنید.

درباره نبشی و نبشی لقمه

نبشی یکی از پر استفاده‌ترین پروفیل‌های فلزی مقطع باز با دو ضلع زاویه‌دار است که در اتصال بخش‌های مختلف تیرها و تقویت آن‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چند نبشی‌ها مخصوصا نبشی لقمه بیشتر در ساختمان‌سازی کاربرد دارند با این حال آن‌ها را در تولید قاب ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، بادبندها هم بکار می‌برند. بر حسب نیاز سازندگان به خصوص در صورت استفاده این پروفیل در محیط‌های خورنده و مرطوب، نبشی در جنس‌های مختلف مانند آلومینیوم، استیل یا گالوانیزه به بازار عرضه می‌شود. از طرفی ابعاد دو ضلع سطح مقطع نیز می‌توانند هم اندازه و همچنین نابرابر باشند. برای خرید نبشی، سایز آن، یعنی اندازه بال، اهمیت دارد. در صورتی‌که دو بال مساوی باشند، نبشی با یک عدد و به عنوان مثال سایز ۲ نمایش داده می‌شود. این به آن معناست که اندازه هر یک از بال‌ها ۲۰ میلی‌متر یا ۲ سانتی‌متر است. در غیر این صورت، سایز نبشی با دو عدد بیان می‌شود. برای اطلاعات بیشتر درباره انواع نبشی ها می توانید به قسمت انواع نبشی و کاربردهای آن؛ راهنمای خرید مراجعه کنید. نبشی لقمه سطح مقطع L (اما برش خورده) مانند دارد و اندازه اش مانند استانداردهای معمول نیست!

نمونه عکس از نبشی لقمه

ویژگی‌های نبشی لقمه

شکل هندسی ویژه، طول قطعات در اندازه‌های مختلف (۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر) و میزان ضخامت ( ۳ الی ۲۰ میلی‌متر)، ویژگی‌ها و مزایای خاصی به شرح زیر و در نتیجه کاربردهای متنوعی برای نبش لقمه را فراهم می‌کند.

  • استحکام بالا
  • انعطاف‌پذیری مناسب به دلیل تنوع ابعادی
  • نصب آسان بدون نیاز به تخصص
  • مقرون به صرفه بودن

کاربردهای نبشی لقمه

نبشی لقمه در ساختمان‌سازی و سازه‌های مختلف کاربرد دارد. به طور کلی موارد استفاده آن را می‌توان به شرح زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • استحکام و ایمن کردن سازه‌های ساختمان مانند ستون و کف
  • ساخت کابین آسانسور و همچنین اتصال ریل‌ها به چارچوب
  • اتصال تیرچه‌ها به تیرهای اصلی در سقف‌های کرمیت (نوعی سقف تیرچه بلوکی بتنی )
  • ساخت قفسه‌های فلزی، درب و پنجره
  • اتصالات نیم گیردار و گیردار (نوعی اتصال فولادی) در سازه‌های فلزی

روش تولید نبشی لقمه

بعد از انتخاب نوع روش تولید به شکل پرسی یا فابریک،  نبشی تولید شده در ضخامت‌های مختلف طی مراحل زیر به شکل نبشی لقمه در می‌آید:

۱. برش با استفاده از تجهیزات گیوتین یا فرز و تبدیل شاخه نبشی به قطعات کوچکتر بر اساس سفارش

۲. پرداخت لبه ها برای صاف کردن آن‌ها و حذف تیزی‌هایی که هنگام برش ایجاد شده‌اند.

۳. ارزیابی و کنترل کیفی نبشی از لحاظ ابعاد مورد نظر

نحوه محاسبه وزن نبشی لقمه

وزن همه نبشی‌ها با توجه به فرمول‌های دستی متعددی توسط مهندسان سازه مورد محاسبه قرار می‌گیرد. تعیین این شاخص نقش مهمی در قیمت نهایی آن دارد. اما یکی از متداول‌ترین و پر کاربردترین موارد برای این منظور، استفاده از جدول اشتال وزنی نبشی است. این جدول که در آن مشخصات فنی ابعادی و مکانیکی نبشی‌ها با توجه به استانداردهای تولید بین‌المللی را شامل می‌شود، معیاری مناسب برای استخراج اطلاعات لازم و سپس محاسبه نهایی وزن از طریق فرمولی ساده است. برای این منظور، کافی است با توجه به سایز نبشی که به شکل استاندارد متناسب با ابعاد بال است و بر حسب ضخامت، وزن اشتال هر متر نبشی را محاسبه و سپس با توجه به طول کل نبشی لقمه نسبت به محاسبه وزن آن اقدام کرد. البته در این بخش جداول مربوط به نبشی‌های بال مساوی و همچنین بال نامساوی متفاوت هستند.

قیمت و خرید نبشی لقمه

در استعلام قیمت این نبشی، هزینه برشکاری بر حسب خواست مشتری هم به فاکتورهای دیگر اضافه می‌شود. در حالت کلی عوامل مختلفی مانند نوسانات بازار آهن آلات و میزان عرضه و تقاضا یا نوع و کیفیت نبشی در این میان تاثیرگذار هستند. بنابراین لازم است ضمن در نظر گرفتن هزینه برشکاری و وزن نهایی حاصل، نسبت به برآورد و استعلام قیمت از فروشندگان معتبر اقدام کرد.

با توجه به تغییرات قیمتی این نوع نبشی بر حسب نوسانات بازار، بهتر است هنگام خرید آن به فروشندگانی مراجعه کرد که به شکل شفاف، قیمت روزانه انواع پروفیل‌های آهنی را بر روی وب سایت خود ارائه می‌دهند. ضمن اینکه همراهی فروشنده در زمینه مشاوره تخصصی به خریدار و تضمین کیفیت کالا که به برند و اعتبار تولید کننده آن بستگی دارد، نقش مهمی در تهیه نبشی لقمه با توجه به استانداردهای بالا دارد. بنابراین هنگام تهیه این نوع نبشی حتما موارد فوق را در نظر داشته باشید. در قسمت قیمت نبشی لقمه، می توانید قیمت روزانه آن را پیگیری کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها