دسته بندی
نبشی بال نامساوی چیست

نبشی بال نامساوی چیست،

جدیدترین مطالب

نبشی بال نامساوی (به انگلیسی UnEqual Angel Bar) دسته‌ای از پروفیل‌های فلزی L شکل است که دو بخش عمود بر هم آن با یکدیگر برابر نیستند. مهم‌ترین کاربرد این نبشی در ساختمان‌ها برای تقویت سازه به‌عنوان اتصالات پشتیبان، یا در اتصالات ماشین آلات صنعتی است. تنوع ضخامت و طول نبشی بال نامساوی، کاربرد آن در مصارف مختلف به‌خصوص تحمل بارهای سنگین را امکان‌پذیر می‌کند. در این قسمت مفصلا درباره نبشی بال نامساوی، کاربردها، ویژگی ها، انواع و … صحبت می شود. برای اطلاع از بقیه نوع های نبشی می توانید به قسمت انواع نبشی و کاربردهای آن مراجعه کنید.

نبشی بال نامساوی 

نبشی ها پروفیل‌های فلزی هستند که در سطح مقطع خود از دو بخش عمود بر هم تشکیل شده‌اند. این دو بخش در نبشی‌های بال نامساوی با یکدیگر برابر نیستند. نبشی‌ها بر اساس سایز خود نامگذاری و در بازار عرضه می‌شوند. معمولا در خرید نبشی بال نامساوی به عباراتی مانند ۳۰ × ۲۰ L  یا ۳ ×۳۰×۲۰ L برخورد می‌کنید که در آن‌ها کلیه اعداد بر حسب میلی‌متر هستند. این بدان معناست که در حالت اول اندازه دو بال نبشی برابر ۲۰ و ۳۰ میلی‌متر است. در حالت دوم نیز، عدد ۳ میلی‌متر نشان‌دهنده ضخامت آن خواهد بود. این نحوه نامگذاری در نبشی بال مساوی با دو عدد برابر یا صرفا با یک عدد است.

تفاوت نبشی بال مساوی و نامساوی در عکس

ویژگی‌ها و مزایای نبشی بال نامساوی

نبشی بال نامساوی بر حسب نوع جنس و ضخامت بکار رفته خود، می تواند مزایای زیر را برای سازه در پی داشته باشد:

  • افزایش استحکام و مقاومت سازه به‌دلیل داشتن ویژگی‌های مطلوب در این خصوص
  • وزن سبک به نسبت سایر پروفیل‌ها و تاثیر بر کاهش وزن سازه که البته ارتباط مستقیمی با جنس آن دارد.
  • قابلیت جوشکاری و برشکاری مناسب
  • قیمت مناسب و مقرون‌به صرفه بودن که کاهش هزینه ساخت سازه را به دنبال دارد.

کاربردهای نبشی بال نامساوی

ویژگی‌ها و استحکام بالای نبشی بال نامساوی کاربرد آن در صنایع مختلف به‌خصوص ساختمان‌سازی را بسیار گسترده کرده است. از متداول‌ترین کاربردهای این نبشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساختمان‌سازی: اتصالات بین ستون‌ و تیر، اتصالات سازه‌های فلزی و بتنی، خرپا و سقف‌های شیب‌دار، قاب درب و پنجره
  • ماشین‌سازی: اتصالات بین قطعات ماشین‌آلات صنعتی، قاب و چارچوب ماشین‌آلات، ساخت قالب‌های صنعتی
  • صنعت پل‌سازی: ایجاد سازه‌های مقاوم، کاربرد اتصالات بین سازه‌ها
  • دکل‌های برقی و مخابراتی: اتصالات سازه‌های مربوط

انواع نبشی بال نامساوی

نبشی بال مساوی بر اساس وزن، شکل ظاهری و جنس بکار رفته در آن به انواع مختلف زیر دسته‌بندی می‌شود. اطلاع از این موارد در تعیین قیمت نهایی و خرید این پروفیل بسیار اهمیت دارد:

  • از لحاظ روش تولید: در این دسته دو نوع نبشی فابریک و پرسی وجود دارد. نوع فابریک که از طریق روش نورد گرم تولید می‌شود، شمش فلزی بعد از قرارگیری در کوره‌های با درجه حرارت بالا، به غلتک‌های ویژه نورد منتقل می‌شوند. در اثر این فرایند ضخامت آن‌ها کاهش و طول افزایش می‌یابد و در نهایت نبشی به شکل استاندارد آن تولید می‌شود. اما نبشی پرسی از طریق فرایند نورد سرد و بعد از برش دادن ورق فلزی تحت فشار و پرس‌های مخصوص به شکل نبشی در می‌آید.
  • از لحاظ جنس: به انواع آهنی و فولادی (در گریدهای ۳۷ST، ۵۲ST،۴۴ ST)
  • از لحاظ وزن: در این دسته‌بندی دو نوع سبک و سنگین نبشی بال نامساوی را داریم. همان‌طور که مشخص است نوع سبک دارای وزن و حجم کمتر از انواع معمولی است. اما نبشی سنگین به جهت قابل استفاده بودن در کاربری های خاص، با وزن بیشتر تحمل و استحکام بیشتری دارد.

استانداردهای تولید نبشی بال نامساوی

انواع نبشی (وارداتی یا داخلی) بر حسب استانداردهای مختلف ملی یا بین‌المللی به شرح زیر تولید می‌شوند. ذکر این نکته ضروری است که تفاوت این استانداردها در کشور تدوین کننده آن و همچنین حد مجاز مشخصات فنی است:

  • ۸۵۱۰GOST : استاندارد متعلق به کشور روسیه که بیان‌کننده مشخصات فنی تولید نبشی نامساوی بر این اساس است.
  • ۱۰۰۵۶-۱ DIN EN: استاندارد مربوط به کشور آلمان که در آن مشخصاتی مربوط به ضخامت، طول حداقلی، میزان انحراف مجاز ضخامت تولید، مقاومت تسلیم و سایر موارد مهم مورد نیاز در تولید نبشی بال نامساوی در آن ذکر شده است.
  • ۸۲۴۰GOST: استاندارد دیگری از کشور روسیه که ضخامت، طول و مشخصات فیزیکی معینی را برای تولید نبشی ذکر می‌کند.

البته این استانداردها متداول‌ترین انواع مورد استفاده هستند و ممکن است برخی کاخانجات تولید کننده ایران نوع متفاوتی که زیر مجموعه موسسات استاندارد آلمان یا روسیه است را بکار برند. در این صورت تنها اخنلاف، در شماره درج شده در جلوی عبارت DIN یا GOST خواهد بود که بر اساس آن حد مجاز مشخصات فنی متفاوت است.

نحوه محاسبه وزن نبشی بال نامساوی

فرمول‌های متعددی برای محاسبه وزن نبشی بال نامساوی به عنوان شاخص مهم تعیین قیمت و محاسبات سازه‌‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما به‌طور معمول مهندسان فعال در ساخت و ساز پس از تطابق اطلاعات فنی نبشی با جدول اشتال وزنی، بر اساس فرمولی ساده و طول شاخه مورد نظر، وزن نهایی را بدست می‌آورند. لازم بذکر است در این جدول کلیه مشخصات نبشی با توجه به استانداردهای اروپایی درج شده است.

قیمت نبشی بال نامساوی

برای تعیین قیمت این پروفیل لازم است شاخص‌های متعددی مانند ابعاد، طول، ضخامت، جنس یا نوع فلز تشکیل دهنده، کارخانه تولیدکننده و همچنین عرضه و تقاضای بازار را در نظر گرفت. به‌خصوص اینکه نوسانات موجود در بازار آهن‌آلات و تغییرات قیمت ارز، تعیین نرخی ثابت برای نبشی بال نامساوی را امکان‌ناپذیر می‌کند. بنابراین بیشتر فروشنده‌های معتبر بر روی وب‌سایت خود به شکل روزانه این قیمت را ارائه می‌دهند.

از کجا می‌توان نبشی بال نامساوی خرید؟

انتخاب بهترین و معتمدترین فروشنده برای خرید نبشی بال نامساوی یکی از کارهای مهمی است که افراد باید به آن توجه کنند. یک فروشنده معتبر ضمن ارائه مشاوره تخصصی به خریدار در جهت پیشنهاد مناسب‌ترین کالا بر حسب نیاز و کاربرد، کیفیت نبشی تحویلی به وی را نیز تضمین می‌کند. در حقیقت او با دادن اطلاعات لازم، بیشتر از یک فروشنده، همراه وی است تا در نهایت بهترین انتخاب و تصمیم را در این خصوص داشته باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها