دسته بندی
نبشی استیل چیست؟ انواع و کاربرد ها

نبشی استیل چیست؟ بررسی انواع و کاربرد

جدیدترین مطالب

نبشی استیل (Steel Angel Bar)  نوعی پروفیل مقطع باز از جنس فولاد ضد زنگ با سطح مقطع L یا V است که بر حسب نوع ترکیب مواد اولیه بکار رفته در آن، مشخصات ویژه‌ای مانند دوام و مقاومت بالا دارد. از طرفی استحکام مناسب و صدمه ندیدن در برابر خوردگی حتی در صورت آسیب یا ایجاد خراش بر روی آن، نبشی استیل را به یکی از پر کاربردترین مقاطع فلزی در صنایع مختلف تبدیل کرده است. این نوع نبشی در ساختمان‌سازی برای اتصال بخش‌های مختلف، تیر، ستون، قفسه ها، قاب‌های پشتیبان و تجهیزات دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر حسب درصد ترکیب مواد اولیه بکار رفته در تولید نبشی استیل، انواع مختلفی از آن در بازار وجود دارند. همچنین تفاوت در نوع روش تولید به شکل پرسی و فابریک و مساوی بودن اضلاع سطح مقطع، دسته‌های دیگری از این نبشی را تشکیل می‌دهند.

نبشی استیل چیست؟

نبشی از دسته مقاطع فولادی با سطح مقطع باز و زاویه‌دار است که در کنار اتصال بخش‌های سازه به یکدیگر، به شکل عمده برای یکنواخت‌سازی توزیع بار در سازه‌ها و مانع شدن از تخریب آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. نبشی‌ها بر حسب نوع جنس بکار رفته در ساخت به دسته‌های مختلفی مانند نبشی استیل، آلومینیوم یا آهن تقسیم‌بندی می‌شوند. در برخی نیز اندازه دو ضلع سطح مقطع با یکدیگر مساوی هستند که به آن نبشی بال مساوی می‌گویند. به همین ترتیب نبشی با دو ضلع نامساوی در سطح مقطع به نبشی بال نامساوی معروف است. برای سایزبندی نبشی‌ها، نوع بال مساوی تنها با یک عدد (به عنوان مثال نبشی سایز ۱۰) نمایش داده می‌شود. در حالی‌که نوع نامساوی به صورت ۲۰ ×۳۰  مشخص می‌شود که نشان دهنده طول متقاوت دو بال آن است. نبشی‌ها با توجه به هر یک از دسته‌بندی‌های مورد اشاره، کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف و به‌خصوص ساختمان‌سازی دارند. نبشی استیل نوعی از نبشی ها هستند که از جنس استیل هستند و کاربرد ها و انواع متفاوتی دارند که در ادامه آنها را بررسی می کنیم. ضمنا برای اطلاعات بیشتر درباره سایر نبشی ها می توانید به قسمت انواع نبشی و کاربرد های آن، مراجعه کنید.

ویژگی‌های نبشی استیل

وجود فلزات کروم و نیکل در ساختار فولادی این نبشی، به آن ویژگی‌های خاصی به شرح زیر می‌دهد:

  • مقاومت و استحکام بالا در برابر فشار، کشش و ضربه
  • دوام و پایداری طولانی مدت در شرایط محیطی مختلف
  • شکل پذیری مناسب
  • مقاومت در برابر خوردگی و اکسید شدن

کاربردهای نبشی استیل

نبشی استیل به دلیل ویژگی‌های ظاهری و همچنین مکانیکی خود در صنایع مختلف زیر کاربرد دارد:

  • ساختمان‌سازی: اتصال پروفیل‌ها، ستون‌ و تیرآهن، فونداسیون ساختمان، ساخت آسانسور، قاب‌های پشتیبان سیستم تهویه هوا
  • شهرسازی: اتصال پل به ستون
  • مخابرات: ساخت دکل‌های انتقال نیرو
  • نفت و گاز: ساخت مخازن و تجهیزات انتقال دهنده سیالات
  • صنایع دریایی: کشتی‌سازی و تجهیزات مرتبط
  • ساخت ماشین‌آلات و قطعات مکانیکی تجهیزات مختلف

انواع نبشی استیل

نبشی استیل بر اساس شکل سطح مقطع، روش تولید و درصد ترکیبات مواد اولیه بکار رفته در آن به سه دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شود.

دسته‌بندی بر اساس شکل سطح مقطع

  • نبشی استیل بال مساوی: در این نوع، دو بخش زاویه‌دار در مقطع نبشی یا همان «بال» کاملا با هم مساوی هستند.
  • نبشی استیل بال نامساوی: در این نبشی، طول اضلاع سطح مقطع با یکدیگر متفاوت هستند.

دسته‌بندی بر اساس روش تولید

  • نبشی استیل فابریک: روش تولید نبشی فابریک از طریق نورد گرم است. در طی این فرایند شمش فولادی استاندارد، در کوره تحت دمای بالای ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد. شمش نرم شده از غلتک‌های مخصوص نورد عبور می‌کند و در نتیجه آن ضخامت شمش کاهش و طول آن افزایش می‌یابد. در نهایت نبشی به بخش برش رفته و به ابعاد مورد نظر مشتری در می‌آید.
  • نبشی استیل پرسی: در این حالت ورق‌های فولادی برش خورده به دستگاه رول فرمینگ می‌روند و تحت فشار به شکل نبشی در می‌آیند. در این حالت می‌توان انواع نبشی با ضخامت‌های مختلف را تولید کرد.

دسته‌بندی بر اساس نوع ترکیب مواد اولیه

  • نبشی استیل ۳۰۴: استیل ۳۰۴ دارای ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل است و به همین دلیل به آن فولاد ۸-۱۸ هم گفته می‌شود.
  • نبشی استیل ۳۰۹: این نبشی دارای کروم بالا و درصد نیکل پایین است و به نسبت استیل ۳۰۴ استحکام و مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد.
  • نبشی استیل ۳۱۶: این نبشی استیل خواصی شبیه نوع ۳۰۴ دارد با این تفاوت که در ترکیب آن ۲ تا ۳ درصد مولیبدن استفاده می‌شود. در نتیجه خواص مکانیکی و مقاومت در برابر درجه حرارت‌های بالا افزایش می‌یابد.
  • نبشی استیل ۳۲۱: تفاوت این نبشی استیل از لحاظ ترکیبات با نوع ۳۰۴ در وجود تیتانیوم است و در مقایسه شکل‌پذیری و مقاومت بالاتری در برابر شکستگی دارد.
  • نبشی استیل ۴۲۰: ورق استیل در این نبشی دارای کربن بالا و میزان کروم در حد ۱۲ درصد است.  سختی این گرید در میان انواع ورق‌های استیل بیشتر است.
  • نبشی استیل ۴۳۰: استیل بکار رفته در این نبشی جزو فولادهای نرم، با میزان کربن پایین و درصد بالای کروم به حساب می‌آید. در کل می‌توان گفت که سری ۴۰۰ ورق‌های استیل نسبت به سری ۳۰۰ در برابر زنگ‌زدگی استقامت پایین‌تری دارند.

نحوه محاسبه وزن نبشی استیل

برای محاسبه وزن نبشی استیل بر اساس روش متداول و پر کاربرد آن می‌توان از جدول اشتال وزنی استفاده کرد. در این جدول مشخصات استاندارد نبشی‌ها بر اساس سایز و دسته‌بندی بال مساوی یا نا مساوی آورده شده است. با در اختیار داشتن طول بال نبشی استیل و مراجعه به این جدول می‌توان وزن اشتال هر متر نبشی را محاسبه و پس از آن با توجه به طول شاخه مورد نظر، وزن کل را بدست آورد.

قیمت نبشی استیل

قیمت نبشی استیل بر اساس عوامل مختلفی مانند نوع آلیاژ، ابعاد، ضخامت، وزن و البته نوسانات بازار تعیین می‌شود. به همین دلیل ارائه قیمت ثابت برای این کالا تنها در صورتی امکان دارد که به شکل روزانه و با در دست داشتن کلیه مشخصات مورد نیاز باشد. برای این منظور می‌توان ضمن مراجعه به فروشندگان معتبری که قیمت‌های بروز بر روی وب سایت خود اعلام می‌کنند، مراجعه کرد. علاوه بر این بهتر است مشاوره‌های لازم در مورد تهیه نبشی استیل متناسب با کاربرد و نیاز خود را از فروشنده دریافت کنید. در قسمت قیمت نبشی، می توانید قیمت انواع نبشی حتی استیل را بررسی کنید.

از کجا می‌توان نبشی استیل خرید؟

از آنجا که نبشی استیل در داخل کشور تولید نمی‌شود، بنابراین فروشندگان، نسبت به ارائه محصولات وارداتی عمدتا از چین اقدام می‌کنند. برای این منظور لازم است در ابتدا از کیفیت نبشی اطمینان حاصل کرد. به همین منظور فروشندگانی را انتخاب کنید که تضمین‌های لازم در خصوص بالا بودن سطح کیفی آن‌را به شما بدهند. از طرف دیگر تغییرات قیمت ارز، بر تعیین قیمت نهایی این محصول تاثیرگذار است و باید در زمان مناسب، بدور از بحران‌های سیاسی در کشور تنها از مکان‌هایی خرید را انجام داد که قیمت بروز را اعلام می‌کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها