دسته بندی

نبشی آلومینیوم چیست؟ بررسی انواع و کاربرد

جدیدترین مطالب

نبشی آلومینیوم (Aluminum Angel Bar) دسته‌ای از انواع نبشی با جنس آلومینیوم است که به دلیل سبک وزن بودن به خصوص  در ساختمان‌سازی و تولید قاب درب و پنجره کاربرد فراوان دارد. به عنوان یک مقطع پروفیل باز، نبشی آلومینیوم دارای قابلیت چکش‌خواری، شکل پذیری و استحکام بالا و همچنین مقاوم در برابر خوردگی است. این نبشی بسته به کیفیت مواد بکار رفته در ترکیب و همچنین روش تولید آن به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. در این قسمت اول توضیح کوچکی درباره نبشی ها داده می شود تا بتوان بعد از آن درباره نبشی آلومینیوم صحبت کرد، سپس کاربردها، انواع نبشی آلومینیوم و قیمت و خرید آنها را توضیح می دهیم. در قسمت قیمت نبشی آلومینیوم هم می توانید قیمت روزانه نبشی آلومینیوم را بررسی کنید.

نبشی چیست؟

به طور کلی هر پروفیل فلزی که دارای سطح مقطع باز و زاویه‌دار به شکل V یا L باشد، نبشی نام دارد. نبشی‌ها بر اساس جنس مواد اولیه بکار رفته در آن‌ها به دسته‌های مختلفی مانند استیل، آهن یا آلومینیوم تقسیم‌بندی می‌شوند که البته در برخی موارد نیز برای جلوگیری از سایش یا خوردگی، پوشش‌های خاصی بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد. نبشی‌ها با توجه به ابعاد سطح مقطع یا همان بال نامگذاری می‌شوند. در این حالت در صورتی که ابعاد دو بال با هم برابر باشد، نبشی به نوع بال مساوی و در غیر این صورت به نام بال نامساوی معروف هستند. هر یک از نبشی‌ها با توجه به ویژگی‌های خاص خود مانند جنس، ابعاد بال‌ها، روش تولید و مقاومت در برابر خوردگی، کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی دارند.  در این میان نبشی آلومینیوم به دلیل استفاده بیشتر در ساخت و ساز به پروفیل ساختمانی هم مشهور است.

انواع نبشی

نبشی‌ها و از جمله نبشی آلومینیوم در حالت عمومی به پنج دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند. این دسته‌بندی کاربردها و ویژگی‌های متفاوتی به این پروفیل‌های مقطع باز می‌دهد.

  • نبشی بال مساوی و بال نامساوی: در این دو نوع نبشی اگر اندازه اضلاع سطح مقطع آن‌ها با هم برابر باشند، به نبشی بال مساوی و در غیر این صورت به بال نامساوی مشهورند.
  • نبشی پرسی: نوع روش تولید این نبشی، پرس کردن اسلب‌های فلزی تحت فشار با استفاده از دستگاه رول فرمینگ و فرم‌دهی آن‌ها به شکل نبشی است. در نبشی پرسی ضخامت در طول بال‌ها یکسان است.
  • نبشی فابریک: در روش تولید این نوع نبشی، اسلب فلزی تحت حرارت بالا و در کوره به شکل نرم و انعطاف‌پذیر در می‌آید. سپس در غلتک‌های مخصوص نورد، شکل نبشی را به خود می‌گیرند. نبشی فابریک استحکام بالایی دارد و در موقعیت‌هایی با نیاز به تحمل فشار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • نبشی سبک و سنگین: نبشی‌هایی که ضخامت و در نتیجه وزن آن‌ها از استانداردهای اروپایی کمتر است، به نبشی سبک معروفند. اما نبشی سنگین دارای مشخصات و وزن مطابق جدول اشتال و استانداردهای مورد استفاده در آن است.
  • نبشی استیل، آهنی، گالوانیزه، آلومینیوم: همان‌طور که از اسم این نبشی‌ها پیداست، جنس مواد اولیه بکار رفته در این نبشی‌ها یا پوشش استفاده شده بر روی فلز پایه متفاوت است و به همین دلیل نامگذاری‌های مختلفی دارند. (البته در قسمت انواع نبشی و کاربردهای آن، بیشتر می توانید درباره تمام نوع های نبشی بخوانید)

انواع نبشی آلومینیومی

نبشی آلومینیوم بجز دسته بندی‌هایی که در بخش قبلی بر اساس شکل ظاهری سطح مقطع یا نوع روش تولید دارد، به صورت خاص به شکل خام یا آندایز شده و همچنین رنگی در بازار عرضه می‌شود. در فرایند آندایزینگ، یک لایه اکسید بر روی نبشی قرار می‌گیرد و به این شکل مقاومت آن در برابر سایش و خوردگی محیطی تا حد بالایی افزایش می‌یابد. مراحل آندایز کردن نبشی آلومینیوم به شرح زیر است:

۱.آماده‌سازی و پاک کردن سطح از هر چربی و آلودگی

۲. قرار دادن نبشی داخل حمام الکترولیت که در اثر این فرایند، اکسیژن بر روی سطح فلز آلومینیوم آزاد و با آن ترکیب می‌شود. در نتیجه آن لایه اکسیدی بر روی نبشی ایجاد خواهد شد.

۳. در صورت تمایل به ایجاد تنوع، در این مرحله آلومینیوم اکسید شده رنگ‌آمیزی می‌شود.

عکس از نبشی آلومینیومی

ویژگی‌های نبشی آلومینیوم

نبشی آلومینیوم به دلیل نوع جنس بکار رفته در آن (آلومینیوم) خواص این فلز را نیز در خود دارد. بنابراین هنگام تشکیل به عنوان نبشی، مزایای زیر را می‌توان از آن انتظار داشت:

  • سبک وزن بودن
  • قابلیت حمل و نقل و نصب آسان
  • استحکام و مقاومت بالا در برابر ضربه و تنش‌های وارده
  • مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  • قابلیت خم شدن و شکل‌پذیری مناسب
  • قابلیت جوشکاری مطلوب
  • عدم آلودگی زیست محیطی به دلیل قابلیت بازیافت فلز آلومینیوم
  • ظاهر زیبا و جذاب به خصوص در صورت استفاده به شکل نبشی رنگ شده

کاربردهای نبشی آلومینیوم

ویژگی‌های خاصی که فلز آلومینیوم به این نوع نبشی می‌بخشد، باعث می‌شود که این پروفیل کاربرد بسیار متنوعی در صنایع مختلف داشته باشد. از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساختمان‌سازی به خصوص برای اتصال تیرها، ستون‌ها در سازه‌های فلزی و بتنی، ساخت خرپای سقفی، ساخت قاب در و پنجره، نمای ساختمان، پارتیشن‌های داخلی
  • ساخت بدنه‌خودرو، کشتی، هواپیما، واگن قطار
  • اسکله سازی و تجهیزات دریایی
  • ساخت مبلمان اداری و خانگی
  • صنعت مخابرات و انتقال برق

عکس از کاربرد نبشی آلومینیومی در اسکله سازی

نحوه محاسبه وزن نبشی آلومینیوم

یکی از پر کاربردترین روش‌های محاسبه وزن همه نبشی‌ها و از جمله نبشی آلومینیوم استفاده از جدول اشتال است. در این جدول کلیه داده‌های مربوط به مشخصات فنی نبشی‌ها با توجه به استانداردهای اروپایی ذکر شده است. با درست داشتن اطلاعات اولیه سایز و ضخامت، می‌توان در ردیف مربوط وزن اشتال بازای هر متر را بدست آورد. سپس با ضرب کردن آن در طول شاخه مورد نظر، وزن نبشی به راحتی بدست خواهد آمد. البته لازم بذکر است که فرمول‌های دیگری نیز برای این منظور وجود دارند. با این حال محاسبه وزن این پروفیل علاوه بر استفاده مهندسان سازه، برای تعیین قیمت نبشی هم استفاده می‌شود.

قیمت نبشی آلومینیوم

قیمت نبشی آلومینیوم بیش از همه تابع نوسانات بازار آهن آلات و میزان عرضه و تقاضا است. در کنار آن توجه به فاکتورهای ابعاد شاخه، وزن، ضخامت و برند شرکت تولید کننده هم ضروری است. بنابراین نمی‌توان قیمت ثابتی برای آن ارائه داد. بهترین کار برای آگاهی از برآورد هزینه‌ها در صورت کاربرد نبشی آلومینیوم در پروژه، مراجعه به فروشنده‌های معتبر، استعلام قیمت بروز و دریافت مشاوره تخصصی از آن‌هاست.

از کجا می‌توان نبشی آلومینیوم خرید؟

از آنجا که کیفیت‌های نبشی آلومینیوم عرضه شده در بازار بسیار متفاوت است، جهت خرید این پروفیل باید به فروشندگانی مراجعه کرد که در مرحله اول کیفیت محصول خود را با توجه به برند کارخانه تولید کننده تضمین می‌کنند. در مرحله بعد نیز دریافت مشاوره تخصصی و همراهی فروشنده بر اساس نیاز خریدار، وزن و ضخامت مورد نظر متناسب با پروژه‌ای که مد نظر دارد، آرامش خاطر کامل برای خریدی بدون نقص را فراهم خواهد کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها