دسته بندی
ناودانی ساختمانی چیست

ناودانی ساختمانی چیست، مشخصات، کاربرد ها و روش تولید

جدیدترین مطالب

ناودانی ساختمانی ( به انگلیسی Steel Channel Profile)، دسته‌ای از انواع ناودانی است که به‌صورت خاص در ساختمان‌سازی کاربرد دارد. این پروفیل عمدتا فولادی دارای سطح مقطعی U یا C شکل است و از بخش افقی به نام «جان» و دو بخش عمود بر آن به نام «بال» تشکیل شده است. سطح مقطع ناودانی‌های ساختمانی، باز است و از این جهت در دسته پروفیل‌های باز تقسیم بندی می‌شود. از طرفی بر حسب نوع کاربرد در ساختمان، جنس‌های مختلف، شکل ظاهری و روش تولید متفاوتی دارد. در این مطلب به نکات اصلی در مورد این دسته بندی‌ها و همچنین راهنمای خرید و قیمت ناودانی ساختمانی می پردازیم.

ناودانی ساختمانی چیست

همانطور که در بالا گفتیم ناودانی ساختمانی، نوعی از ناودانی است که تنها در ساختمان سازی استفاده می شود. و سطح مقطعی C و U شکل دارد. در ادامه مفصل تر این ناودانی را بررسی می کنیم

کاربردهای ناودانی ساختمانی

همان‌طور که از اسم این پروفیل پیداست، کاربرد اصلی آن در ساخت و ساز است، اما اینکه به صورت خاص در کجا و به چه شکل مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند راهنمایی برای علاقه‌مندان در این حوزه باشد:

۱.استفاده در نمای ساختمان به‌عنوان زیرسازی در نما و سیستم نصب به‌خصوص انواع با جنس آلومینیومی

۲. ساخت چارچوب درب و پنجره

۳. استفاده در سقف‌های سبک به‌عنوان تیرچه یا پشتیبان

۴. ناودان در پشت‌بام‌ها با هدف جمع‌آوری و هدایت آب باران به زمین

۵.ساخت اسکلت‌های فلزی به‌عنوان تیر حمال همراه مقاطع فولادی دیگر مانند تیرآهن

۶. استفاده به‌عنوان وال پست با هدف نگهداری دیوار همراه سایر پروفیل‌ها مانند نبشی

۷. استفاده به‌عنوان خرپا در جهت ایجاد مقاومت در برابر فشارهای خارجی

انواع ناودانی ساختمانی

ناودانی ساختمانی بر اساس شکل ظاهری، روش تولید، وزن و جنس به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که هر یک کاربرد مخصوص خود را در صنعت ساخت و ساز دارد.

دسته‌بندی از لحاظ شکل ظاهری

از لحاظ شکل ظاهری ناودانی‌ها به چهار دسته ساده و مشبک و ناودانیUPN  و UPE تقسیم‌بندی می‌شوند و هر یک کاربرد متفاوتی در صنعت ساختمان دارند:

  • ناودانی ساختمانی ساده:

    نوع استاندارد ناودانی که ظاهری صاف و صیقلی دارد. این نوع بیشتر در ساخت چارچوب درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • ناودانی ساختمانی مشبک:

    این نوع، به دلیل ظاهر مشبک و سوراخ‌دار بیشتر در ساخت قفسه‌های فلزی کاربرد دارد. اما به‌دلیل وجود سوراخ‌ها که امکان استفاده از پیچ و مهره را فراهم می‌کنند، در ساختمان‌های سبک فولادی نیز کاربرد دارند.

 

  • ناودانی ساختمانی UPN و UPE:

    تفاوت این دو نوع از لحاظ شکل ظاهری سطح مقطع است. نوع UPN بال‌های مخروطی یا به‌عبارتی ناودانی U شکل است و نوع UPE بال‌های صاف و موازی یکدیگر و شکلی همانند حرف C انگلیسی دارد.

دسته‌بندی از لحاظ فرایند تولید

فرایند تولید ناودانی‌ها به دو شکل نورد گرم و نورد سرد انجام می‌گیرد که در هریک پروفیل تولید شده دارای کیفیت و قیمت متفاوتی خواهد بود. عموم ناودانی‌هایی که برای ساختمان‌سازی کاربرد دارند به روش نورد سرد تولید می‌شوند و به ناودانی‌های پرسی معروفند. در این روش،‌ ورق های فولادی در دمای محیط تحت پرس قرار گرفته و پروفیلی با خواص مکانیکی و استحکام بالا تولید می‌کند. ناودانی‌های تولید شده به این روش دارای ابعادی دقیق و با کیفیت بالا هستند و مقاومت بالای آن‌ها باعث می‌شود که کاربرد بیشتری در صنعت ساختمان‌سازی داشته باشند.

دسته‌بندی از لحاظ جنس

ناودانی ساختمانی بیشتر بر پایه آلیاژهای فولادی است، اما در برخی موارد با توجه به نوع کاربرد، ترکیبی از فلزات مختلف نیز در آن به کار برده می شود. بر این اساس متداول‌ترین ناودانی‌های ساختمانی از لحاظ جنس را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • ناودانی ساختمانی گالوانیزه:

    این نوع دارای پوشش فلز روی و مقاوم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی است. بنابراین بیشتر برای ستون و سقف سازه‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

  • ناودانی ساختمانی استیل:

این ناودانی نیز بالاترین مقاومت را در برابر زنگ‌زدگی دارد. بنابراین در ساخت چارچوب درب و پنجره، مهاربندی ساختمان و ساخت قاب‌های فولادی کاربرد دارد.

  • ناودانی ساختمانی آلومینیومی:

وزن سبک این نوع، کاربرد آن‌را برای موارد ظریف مانند نمای ساختمان و دکوراسیون بسیار متداول کرده است.

ناودانی ساختمانی آلومینیومی

دسته بندی از لحاظ وزن

تفاوت در وزن ناودانی‌های ساختمانی نیز کاربردهای متفاوتی را برای آن رقم می زند. البته سبک یا سنگین بودن ناودانی‌ها در این حالت نسبت به نوع استاندارد سنجیده می‌شود. بنابراین می‌توان دسته بندی دیگری را بر این اساس بیان کرد:

  • ناودانی ساختمانی سبک:

ناودانی با وزن کمتر از حالت استاندارد، که برای اجزای غیر باربر سازه‌ها و چهارچوب ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • ناودانی ساختمانی سنگین یا اروپایی:

به‌دلیل ضخامت بیشتر، وزن این ناودانی از انواع استاندارد بیشتر است. ناودانی سنگین بر اساس استانداردهای اروپایی تولید می‌شود و به‌دلیل استحکام بالا در پروژه‌های ساختمانی که نیاز به تحمل وزن بالا دارند، مانند خرپا، ستون و بادبندها کاربرد دارد.

  • ناودانی ساختمانی هم‌وزن اروپایی:

این ناودانی ساختمانی یکی از پر مصرف‌ترین‌ها در صنعت ساختمان‌سازی است و قطر و ضخامت آن به نسبت انواع سبک بیشتر است. نوع هم وزن اروپایی بر اساس استانداردهای کشور فرانسه تولید می‌شود و به‌دلیل مقاومت در برابر فشارهای بالا، برای تقویت سازه‌های بزرگ ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

راهنمای خرید ناودانی ساختمانی

برای خرید ناودانی ساختمانی لازم است در ابتدا نوع کاربرد، جنس، شکل ظاهری، اندازه، ضخامت و طول شاخ مورد نظر را تعیین کنید. کلیه این موارد نقش مهمی در تعیین وزن و قیمت ناودانی دارند. البته روش‌های متفاوتی برای تعیین وزن ناودانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما یکی از متداول‌ترین آن استفاده از جدول اشتال ناودانی است که اطلاعات و مشخصات فنی ناودانی استاندارد را بر اساس استانداردهای اروپایی بیان می‌کند. با در دست داشتن وزن، استعلام قیمت نیز به‌راحتی قابل انجام خواهد بود. بعد از طی این مراحل، هنگام خرید، حتما به موارد زیر توجه کنید:

۱. از آنجا که قیمت ناودانی به‌عنوان یک پروفیل فلزی به عوامل مختلفی مانند نوسانات بازار بستگی دارد، اولویت خرید و استعلام قیمت را از فروشندگان معتبری که قیمت‌های روزانه بر روی وب سایت خود ارائه می‌دهند، قرار دهید.

۲. توجه به کیفیت ناودانی و خرید از فروشندگانی که محصولات تولیدکنندگان معتبر را عرضه می‌کنند، مانع از هر نوع آسیب و خسارات احتمالی در سازه در حال ساخت خواهد بود.

۳. قبل از خرید، از فروشنده درباره مشخصات فنی ناودانی سوال کنید و از او مشاوره لازم در خصوص تهیه بهترین‌ها را بر حسب نوع کاربرد در ساختمان دریافت کنید.

۴. در نهایت، خرید از فروشندگان با سابقه و معتمد در بازار آهن آلات تضمینی برای تهیه کالای با کیفیت خواهد بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها