دسته بندی
میلگرد برنجی چیست

میلگرد برنجی چیست، صفر تا صد میلگرد برنجی

جدیدترین مطالب

میلگرد برنجی (به انگلیسی Rebar  Brass ) پروفیل آلیاژی طلایی رنگی تشکیل شده از فلز روی و مس است که رسانایی الکتریکی و حرارتی بالایی دارد. این نوع میلگرد به دلیل ظاهر زیبا و رنگ خاص خود در کاربردهای دکوراسیون و تزیینات بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی به دلیل استحکام بالا در چرخ‌دنده‌ها، بست‌ها و صنعت لوسترسازی  و شیر آلات هم کاربرد دارد. میلگرد برنجی در ابعاد و سایزهای مختلفی برای فعالیتی خاص تولید می‌شوند و برای خرید آن لازم است به کیفیت بالا (از لحاظ ترکیب مواد اولیه) و کارخانه تولید کننده آن دقت کنید. انواع مختلف دیگر میلگرد را می توانید در قسمت انواع میلگرد، بررسی کنید.

میلگرد برنجی چیست؟

میلگرد یکی از مقاطع فلزی توپر با ظاهری استوانه‌ای است که بر حسب نوع کاربرد آن از ترکیبات مختلفی تشکیل می‌شود. در حالت معمول، این پروفیل از جنس فولادی آن به عنوان جزء اصلی برای مسلح‌سازی بتن در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی میلگردها بر حسب جنس به دو دسته فولاد کربنی و آلیاژی تقسیم‌بندی می‌شوند که در دسته دوم ترکیب فلزات مختلف بکار رفته در تولید خواص و ویژگی‌های متفاوتی را به آن می‌دهد. دسته‌بندی دیگری از میلگردها نیز بر اساس شکل ظاهری آن‌ها ( ساده و آجدار) وجود دارد که نوع ساده قابلیت شکل‌پذیری بالاتری دارد.

ویژگی‌های میلگرد برنجی

وجود عناصر مس و روی در ترکیب میلگرد برنجی، خواص منحصر به فردی به شرح زیر را به آن می‌دهد. این ویژگی‌های دلیل اصلی تنوع استفاده آن در موارد مختلف است.

  • رسانایی الکتریکی بالا که باعث استفاده بیشتر آن در تجهیزات الکتریکی مانند لوسترها می‌شود.
  • رسانایی حرارتی بالا که عامل کاربرد آن در ساخت تجهیزات گرمایشی یا سرمایشی مانند حوله گرم‌کن‌ها است.
  • مقاومت در برابر خوردگی که قابلیت کاربرد آن در محیط‌های در تماس با مواد شیمیایی را افزایش می‌دهد.
  • استحکام مناسب که استفاده آن را در ساخت قطعات مکانیکی تجیهزات مختلف امکان‌پذیر می‌سازد.
  • ظاهر زیبا که دلیل بکارگیری آن در مصارف دکوراسیون و تزیینی است.

کاربرد میلگرد برنجی

ویژگی‌هایی مانند هدایت الکتریکی و حرارتی مناسب در کنار قابلیت چکش‌خواری، استحکام و ظاهر زیبای میلگرد برنجی، باعث شده است که این پروفیل آلیاژی در مصارف زیر بیشتر مورد استفاده قرار گیرد:

  • تولید تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی
  • ساخت تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مانند مبدل‌های حرارتی، حوله گرم‌کن‌ها، لوله‌های آبگرمکن
  • دکوراسیون و تزیین، انواع زیورآلات و لوازم دکوری
  • خودروسازی و ساخت اجزای قطعات موتور، تجهیزات ترمز و انتقال دهنده نیرو، چرخ‌ دنده‌ها
  • شیر آلات، دستگیره‌های در و پنجره

انواع میلگرد برنجی

از لحاظ شکل ظاهری و نوع سطح مقطع، میلگرد برنجی به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

  • میلگرد برنجی شش پر:

این نوع دارای سطح مقطع شش ضلعی است و در ساخت پیچ و مهره‌های برنجی و سازه‌های فلزی سبک مانند نرده‌ها و حفاظ‌ها یا ساخت محصولات تزیینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • میلگرد برنجی چهار پهلو:

این نوع دارای سطح مقطع مربعی یا مستطیلی است و برای مصارف تزیینی، ساخت قفسه‌ها، مبلمان فلزی و نرده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هر یک از موارد اشاره شده می‌توانند در طول میلگرد و سطح رویی آن، به شکل ساده یا آجدار (سطح ناهموار) هم تولید شوند که در این صورت نوع آجدار قابلیت شکل پذیری کمتری دارد.

راهنمای خرید میلگرد برنجی

۱. رنگ میلگرد برنجی از لحاظ ظاهری طلایی و متناسب با فلز غالب آن یعنی مس است. در صورتی‌که به انواع با رنگ نقره‌ای برخورد کردید، یعنی درصد روی آن بالا است و از این لحاظ کیفیت مناسبی ندارد.

۲. هر اندازه فلز مس در میلگرد برنجی بیشتر باشد، به دلیل مرغوبیت بالاتر، قیمت آن نیز گرانتر خواهد بود. بنابراین بر حسب نوع کاربرد مورد نیاز خود و با مشاوره فروشنده معتبر، مناسب‌ترین میلگرد را تهیه کنید.

۳.کیفیت میلگرد برنجی در ویژگی‌های خاص آن مانند رسانایی الکتریکی و حرارتی تاثیر بسیاری دارد. بنابراین با خرید از فروشنده‌های معتبری که کالای خود را با تضمین کیفیت به شما می‌فروشند، سرمایه خود را تضمین کنید. توجه داشته باشید در این صورت هر چند ممکن است هزینه بالاتری را بدهید، با این حال فعالیت شما تضمین شده خواهد بود.

۴. با جستجو در خصوص تولیدکنندگان معتبر، از فروشنده بخواهید میلگرد برنجی را از کارخانجات معتبر مورد نیاز شما تهیه کند. زیرا این موضوع بر کیفیت نهایی کار تاثیر بسیاری دارد. به طور حتم هیچ سازنده‌ای به دنبال از دست دادن اعتبار خود به دلیل استفاده از کالای بی کیفیت نیست.

نمونه عکس از میلگرد برنجی

قیمت میلگرد برنجی

قیمت این پروفیل نیز به دلیل ترکیبات تشکیل دهنده آن تابع نوسانات فلز روی و مس و همچنین ارز در بازار است. هر چند از بحث میزان عرضه و تقاضا هم نمی‌توان گذشت. از طرفی چون این نوع میلگرد با درصدهای مختلفی از مواد تشکیل دهنده خود تولید می‌شود، بنابراین این موضوع هم می‌تواند از لحاظ کیفی تاثیرگذار باشد. از نقطه نظر مشخصات فنی هم ابعاد، قطر، وزن و شکل میلگرد برنجی (شش پر یا چهار پهلو) باعث تفاوت قیمتی است. با توجه به این موارد در کنار نیاز به استعلام قیمت از فروشندگانی که مشاوره‌های لازم در این خصوص را می‌دهند، لازم است در صورت نیاز به تهیه آن، به صورت روزانه قیمت را جویا شد. زیرا با توجه به تنوع عوامل تاثیرگذار، ارائه مبلغی ثابت امکان‌پذیر نیست.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها