استعلام و خرید

انواع پروفیل آهن، بررسی ویژگی‌ها و کاربرد

پروفیل آهن (Iron Profile) نوعی مقطع فولادی اند که در حالت کلی در مصارف ساختمانی و صنعتی کاربرد دارند. اما بر حسب نوع پوشش بکار رفته در آن برای ایجاد خواص بهتر مانند مقاومت در برابر خوردگی به شکل گالوانیزه هم در بازار عرضه می‌شوند. برخی انواع هم به دلیل شکل سطح مقطع به پروفیل‌های Z ، H یا مربعی و مستطیلی معروف هستند. هر یک از این انواع ویژگی‌ها و مصارف خاص خود را دارند که در اینجا به بررسی متداول‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. اگر هم کلا به دنبال بررسی قیمت آن هستید، قسمت قیمت پروفیل، قیمت انواع پروفیل را به صورت روزانه در اختیار شما قرار می دهد.

پروفیل آهن چیست

پروفیل آهن (Iron Profile) دسته‌ای از مقاطع توخالی از جنس آهن هستند که به انواع مختلفی از لحاظ شکل سطح مقطع، وزن، پوشش بکار رفته و نوع مصرف تقسیم‌بندی می‌شوند.

پروفیل ساختمان

این پروفیل‌های آهنی در مقطع مربع یا مستطیل به صورت خاص در ساخت سازه‌هایی مانند ستون، تیر، پله و سایر موارد ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. روش تولید آن از طریق دو فرایند نورد گرم و سرد انجام می‌گیرد که به همین دلیل کیفیت و دقت ابعادی متفاوتی نیز دارند. در نوع تولیدی به روش نورد گرم، بعد از حرارت دادن شمش‌های آهنی در حرارت بالای ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد، با هدف کاهش ضخامت و افزایش طول، شمش‌های نرم شده از داخل غلتک‌های نورد عبور داده می‌شوند و به شکل پروفیل در می‌آیند. اما در حالت نورد سرد، شمش‌های آهنی تحت دمای محیط از غلتک عبور کرده و شکل نهایی و مورد نظر را به خود می‌گیرند. معمولا انواع نورد گرم مقاومت بالاتری دارند و دسته نورد سرد برای سازه‌های سبک‌تر مانند چارچوب در و پنجره کاربرد دارند.

عکس پروفیل ساختمانی

پروفیل صنعتی

این دسته دارای ابعاد، ضخامت، مقاومت مکانیکی و استحکام بیشتری نسبت به انواع معمولی هستند. به همین دلیل کاربرد آن‌ها به شکل خاص در مصارف صنعتی مانند ساخت ماشین آلات، تجهیزات و قطعات مربوط و سازه‌های سنگین صنعتی و پل‌ها است. پروفیل‌های صنعتی معمولا در ابعاد استاندارد و متداول از سایز ۱۰ تا ۴۰ سانتی‌متر در طول‌ شاخه ۱۲ متر تولید می‌شوند.

پروفیل Z

شکل سطح مقطع این پروفیل آهنی همانند حرفZ  است و به همین نام نیز خوانده می‌شود. این پروفیل کاربردهای متنوعی در کشتی‌سازی، ساخت اسکلت‌های فلزی ساختمان به خصوص شیروانی‌ها، سوله‌ها و سالن‌های ورزشی دارد. سایز استاندارد تولیدی آن‌ها در ایران ۱۶، ۱۸، ۲۰ و ۲۲ در ضخامت‌های ۲، ۲.۵ و ۳ میلی‌متر و همچنین طول‌ هر شاخه ۴،۶ و ۷ متر است. البته ممکن است بر حسب سفارش ابعاد دیگری از آن نیز تولید شوند. در قسمت قیمت پروفیل زد به چه عواملی بستگی داردمی توانید بیشتر با فاکتورهای قیمت گذاری این پروفیل آشنا شوید.

پروفیل مبلی یا سبک

قابلیت جوشکاری و آبکاری مناسب، دقت بالای ابعادی به دلیل نوع روش تولید، انعطاف‌پذیری بالا و کیفیت مطلوب از ویژگی‌های اصلی این نوع پروفیل آهنی به حساب می‌آید. به دلیل وزن و ضخامت پایین (۰.۷ تا ۱.۸ میلی‌متر) پروفیل‌های مبلی، آن‌ها را در دسته سبک هم تقسیم‌بندی می‌کنند. عمده کاربرد آن نیز در ساخت کارهای ظریف مانند مبل و صندلی، کانتینر، قطعات دوچرخه و لوازم خانگی است. به دلیل کیفیت بالا و همچنین ظرافت پروفیل‌های مبلی به نسبت نوع ساختمانی، قیمت این پروفیل گران‌تر از سایر موارد است. در قسمت پروفیل سبک چیست، اطلاعات بیش تری درباره این پروفیل وجود دارد.

پروفیل مبلی

پروفیل در و پنجره

این مقطع توخالی آهنی همانند نام خود در ساخت درب و پنجره کاربرد دارد. انواع متعددی از این پروفیل بر حسب نوع استفاده آن در ساختمان به شرح زیر عرضه می‌شوند:

  • پروفیل لنگه: مخصوص باز و بسته شدن پنجره
  • پروفیل لنگه دری: مخصوص پنجره‌های بزرگ و لنگه‌ها در
  • پروفیل لنگه پنجره کشویی: مخصوص درب و پنجره کشویی
  • پروفیل فریم میانی: ساخت ستون‌های میانی پنجره و درب ساختمان
  • پروفیل نگهدارنده زهوار: برا ینگهداری شیشه‌های دو جداره یا تک جداره
  • پروفیل‌های پانل: مخصوص بخش‌های پاخور درب یا پنجره
  • پروفیل اتصال قاب به قاب: برای نگهداری چندین پنجره به شکل ردیفی

پروفیل گالوانیزه

از آنجا که در حالت عادی پروفیل‌های آهنی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاومت ندارند، با پوشش‌دهی آن توسط فلز روی طی فرایندی خاص، آن‌را به شکل گالوانیزه در می‌آورند. روش معمول تولید این پروفیل، قرار دادن ورق آهن در حوضچه‌هایی از مذاب روی و پوشش‌دهی این فلز بر آن است. به دلیل ویژگی خاص مقاومت در برابر خوردگی، کاربرد آن در سازه‌هایی است که به صورت خاص در محیط‌های دارای رطوبت و در تماس با مواد خورنده قرار دارند.

پروفیل فرانسوی

پروفیل چهارچوب فرانسوی به دلیل مقاومت و ایمنی بالای خود در ورودی درب ساختمان‌ها، منازل و اتاق، نرده راه پله، نرده‌های کارخانه‌ها و خیابان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان پروفیلی از دسته باز که به روش نورد گرم و رول فرمینگ تولید می‌شود، ضخامت‌های متنوعی از ۲ تا ۲.۵ میلی‌متر و طول استاندارد ۶ متر دارد. این پروفیل به دلیل وزن خود در دسته انواع سنگین قرار می‌گیرد.

پروفیل فرانسوی

قیمت و خرید پروفیل آهن

برای مشاهده قیمت و خرید پروفیل های آهن به قسمت قیمت پروفیل آهن می توانید مراجعه کنید. به طور کلی لازم است بدانید که به دلیل نوسانات بازار و تغییرات عرضه و تقاضا، داشتن قیمت ثابت امکان‌پذیر نیست. معمولا فروشنده‌های معتبر برای اطلاع خریدار بر روی وب سایت‌های خود، به شکل روزانه قیمت‌ها را ارائه می‌کنند و به این شکل هر فرد می‌تواند با توجه به نیاز نسبت به استعلام و محاسبه هزینه‌ها پروژه‌های خود اقدام کند. استفاده از مشاوره تخصصی فروشنده با هدف انتخاب بهترین کالا، تضمین کیفیت و تامین پروفیل آهنی از معتبرترین تولیدکنندگان، مواردی است که کمک زیادی به خریدی مطمئن خواهند کرد. بنابراین هنگام تهیه پروفیل مورد نظر خود حتما به این نکات توجه کنید.

Leave a comment