دسته بندی

انواع لوله فلزی، ویژگی‌ها و کاربرد آن‌ها

جدیدترین مطالب

لوله یا pipe به تعبیری جزو معروف ترین مقاطعی است که استفاده می شود. طراحی لوله‌ها بر حسب کاربرد در صنایع مختلف لازم است به شکلی انجام گیرد که بالاترین ایمنی و بیشترین استحکام را بدون هیچ درز و نشتی داشته باشد. بنابراین انتخاب جنس با کیفیت، ضخامت و طول مناسب به همراه تحمل در برابر فشار، دما، شرایط محیطی متغیر، زنگ زدگی و خوردگی شیمیایی بسیار اهمیت دارد. لوله‌ها بر اساس شاخص‌های کاربردی، به انواع مختلفی به شرح زیر تقسیم بندی می‌شوند.

انواع لوله فلزی و غیر فلزی

همانطور که می دانید لوله (به انگلیسی Pipe) مقطع استوانه‌ای توخالی از جنس‌های مختلف فلزی و غیر فلزی است که برای انتقال انواع سیالات مانند نفت، گاز، آب و مواد شیمایی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله ها نوع های مختلف و خاصیت های مختلفی دارند که سبب می شود تا در صنایع مختلف، کاربرد داشته باشند.

لوله آتش خوار

لوله‌آتش خوار، نوعی لوله فولادی بدون درز با قابلیت تحمل دما و فشارهای بالا است. در تولید این لوله‌ها درصدی از کربن و منگنز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل ویژگی‌های خاصی مانند مقاومت و سختی بالا (وجود کربن) و مقاومت در برابر حرارت (وجود منگنز) به فولاد، به عنوان ترکیب اصلی لوله آتش‌خوار، اضافه می‌شود. انواع با کیفیت این لوله قابلیت تحمل درجه حرارت‌هایی تا ۳۴۰ درجه سانتی گراد و فشاری برابر ۳۲ تا ۸۰ اتمسفر، بر حسب قطر، را دارند. کاربرد عمده لوله آتش‌خوار در انتقال سیالات با درجه حرارت‌های بالا و انوع گازهای پر فشار به خصوص در صنایع شیمایی، نفت و گاز، نیروگاه‌های هسته‌ای، دیگ‌های بخار، موتورهای دیزل، صنایع دفاعی، مبدل‌های حرارتی و کشتی‌سازی است.

لوله استیل

لوله استیل، نوع دیگری از لوله آلیاژی با جنس پایه فولاد ضد زنگ در مقاطع مختلف دایره، مستطیل یا مربع و به اشکال بدون درز یا درزدار است. مقاومت در برابر خوردگی، ضربه و تنش و قابلیت بازیافت از ویژگی‌های اصلی آن به‌حساب می‌آید. این لوله بر حسب ترکیب مواد اولیه بکار رفته همراه فولاد (مانند کروم، نیکل، منگنز، کربن، آهن، مولیبدن) به دسته‌بندی‌های  مختلفی تقسیم‌بندی می شود. لوله استیل ۳۰۴، لوله استیل ۳۱۶، لوله استیل ۴۴۶ و لوله استیل ۲۰۱، و لوله استیل دکوراتیو (در قسمت لوله استیل دکوراتیو چیست، مفصلا این لوله را توضیح داده ایم.) از انواع متداول و پر مصرف در این میان به‌ حساب می‌آیند. بر همین اساس کاربردهای متفاوتی مانند صنایع خودروسازی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، صنایع غذایی و دارویی، تصفیه فاضلاب، قطعات کوره، واگن‌های قطار را می‌توان برای هر یک از این لوله‌های استیل بر حسب مواد اولیه تشکیل شده آن در نظر گرفت.

عکس لوله استیل

لوله‌های فلزی

لوله‌های فلزی از جنس فلزاتی مانند فولاد، چدن و مس تشکیل شده‌اند. به همین دلیل هر یک ویژگی‌ها و کاربرد مخصوص خود را دارند.

لوله‌های فولادی

لوله‌های فولادی یا استیل، دسته‌ای از انواع لوله‌های فلزی پر کاربرد در صنعت هستند که برای انتقال انواع مایعات، سیالات در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. بر حسب نوع کاربرد، لوله‌های فولادی انواع مختلفی دارند. لوله فولادی داربستی (برای ساخت سازه‌های فلزی داربستی در ساختمان)، لوله فولادی گاز (انتقال گاز)، لوله فولادی لنس (انتقال گاز و مواد پودری)، لوله فولادی گوشت‌دار برای انتقال مایعات، که در قسمت لوله گوشت دار چیست ، می توانید بیشتر درباره اش بخوانید.، لوله فولادی api(مبدل‌های حرارتی، انتقال نفت، گاز و آب) از متداول‌ترین موارد هستند. البته لوله‌های آتش‌خوار و استیل هم دسته دیگری از لوله‌های خاص فولادی هستند. لوله مانسمان هم نوع دیگری از لوله های بدون درز است که در قسمت لوله مانیسمان چیست و راهنمای خرید آن، توضیح داده شده

عکس لوله های فولادی

لوله‌های چدنی

لوله چدنی نوعی آلیاژ کربن-آهن است که در تولید آن میزان کربنی بیش از ۲ درصد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لوله‌ها که به روش ریخته‌گری تولید می‌شوند، دیواره‌های ضخیم‌تر به نسبت انواع دیگر دارند و به همین دلیل قابلیت ارتجاعی پایین و در عین حال قدرت مکانیکی بالایی دارند. از دیگر ویژگی‌های لوله‌های چدنی می توان به فراوانی و تنوع بالا، مقرون به صرفه بودن، هزینه نصب پایین، فرسایش کمتر، دوام بالا و کاهش انتقال صدا اشاره کرد. کاربرد خاص و متداول این لوله در انتقال فاضلاب و سیستم‌های آبرسانی است.

عکس لوله های چدنی

لوله‌های مسی

لوله‌های مسی به دلیل ویژگی خاص فلز تشکیل دهنده آن، رسانایی حرارتی و الکتریکی بالا، انعطاف‌پذیری و مقاومت مناسبی در برابر خوردگی دارند. به دلیل همین ویژگی‌های خاص در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، انتقال آب و سیالات، سیستم‌های تهویه مطبوع کاربرد دارند. البته لوله‌های مسی با توجه به میزان انعطاف‌پذیری خود به دو دسته سخت و نرم تقسیم‌بندی می‌شوند.

عکس لوله های مسی

لوله‌های غیر فلزی

این دسته لوله‌ها به دسته‌هایی مانند لوله‌های پلی اتیلن، بتنی، پلاستیکی و سیمانی تقسیم‌بندی می‌شوند. که کاربردهای خاص خودشان را دارند.

نتیجه گیری

در نهایت باید توجه داشت هنگام تهیه و خرید هر یک از این نوع لوله‌ها در مرحله اول متناسب با نوع کاربرد، مشاوره از فروشندگان معتبر انجام گیرد. علاوه بر این با توجه به نوسانات بازار ، استعلام قیمت روز و خرید کالا از فروشندگانی که کیفیت لوله را با تامین از تولیدکنندگان معتبر، تضمین می‌کنند، لازم است در اولویت قرار گیرد. نهایتا اینکه اگر احساس می کنید نیاز به اطلاعات بیشتری درباره لوله ها دارید، قسمت دانستنی هایی درباره لوله ها پر از مقاله هایی است که به صورت دقیق و جزئی آنها را توضیح داده. اگر هم نیاز دارید قیمت این محصول را روزانه چک کنید، می توانید از صفحه قیمت لوله، آپدیت های قیمتی لوله را بررسی کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها