استعلام و خرید

 عوامل تأثیرگذار در قیمت پروفیل زد

قیمت پروفیل زد به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت پروفیل زد (Z-Profile) در برآورد هزینه‌های نهایی پروژه‌های ساختمانی و صنعتی نقش مهمی دارد. این مقطع معمولاً در ضخامت‌های ۲، ۲.۵، ۳ و ۵ تولید می‌شود. همچنین رایج‌ترین ارتفاع برای این مقطع ۱۸ میلی‌متر است. با این وجود پروفیل Z در ارتفاع‌ ۱۴ تا ۳۲ میلی‌متر نیز موجود است. دلیل این میزان از اثرگذاری، کاربرد گسترده این مقطع در صنایع مختلف و به‌خصوص احداث انواع سازه‌ است. به‌خصوص در سازه‌های عظیم مانند انبار، سوله و سالن‌های ورزشی بزرگ، پارکینگ‌ها و به طور کلی احداث سقف سازه‌ها به‌وفور از این مقطع استفاده می‌شود. اما آیا می‌دانید  عوامل تأثیرگذار در قیمت پروفیل زد کدام ها هستند؟ و یا چه فاکتورهایی باعث می‌شود که قیمت روز به روز پروفیل Z متفاوت باشد؟

 عوامل تأثیرگذار در قیمت پروفیل زد

این محصول به‌خاطر شکل ظاهری آن که شبیه به حرف Z است به این نام شناخته می‌شود. با این وجود اشکال مختلفی از این پروفیل در بازار وجود دارد. اشکال مختلف این مقطع در تیر و ستون و همچنین باهدف مستحکم‌سازی پروژه‌های ساختمانی به‌کار گرفته می‌شود.

اگر نحوه قیمت‌گذاری پروفیل زد را از ریشه بررسی کنیم، مشخص می‌شود که عوامل زیادی در آن دخیل هستند. این عوامل عبارتنداز:

  • متریال ساخت

پروفیل زد را از ورق سیاه یا همان ورق گرم گرید st52 تهیه می‌کنند. ورق سیاه نوعی مقطع پرکاربرد است که جنس آن از فولاد است. فولاد خود از منبعی به نام سنگ آهن تهیه می‌شود. بنابراین قیمت روز سنگ آهن که قیمت روز فولاد و ورق سیاه را نیز تعیین می‌کند، نقش کلیدی در قیمت‌گذاری پروفیل Z دارد. ازطرفی بخشی از این سنگ آهن در داخل کشور و بخشی از آن ازطریق منابع خارجی تأمین می‌شود. بنابراین واردات سنگ آهن و عواملی که در قیمت‌گذاری محصولات وارداتی نقش دارند نیز، تأثیر خودشان را در قیمت این محصول دارند. شما میتوانید قیمت ورق سیاه را نیز از جداول قیمتی موجود در نیک فولاد بررسی کنید.

  • فرآیندهای تولید

در تولید یک محصول به غیر از متریال اولیه، مجموعه‌ای از عملیات و فرآیندها نیز دخیل هستند. برای مثال ورق سیاه ازطریق عملیاتی به‌نام نورد گرم تولید می‌شود. یعنی شمش فولاد را تا نزدیک به دمای ذوب گرم کرده و از بین غلطک‌هایی عبور می‌دهند تا به ظرافت ورق درآید. حالا این ورق گرم خود باید مراحلی را طی کند تا به پروفیل Z تبدیل شود.

اولین مرحله بعد از تولید ورق گرم تبدیل آن به رول باعرض مناسب ازطریق عملیات برش رول، نوار بری یا همان رشته بری است. این عملیات در خط تولید مجزایی انجام می‌گیرد. سپس این رول‌ها به دستگاهی به نام رول فرمینگ وارد شده و تبدیل به محصول نهایی می‌شوند. هرکدام از این مراحل تا تولید محصول نهایی هزینه‌هایی در پی دارد که بر روی قیمت محصول اعمال می‌شود.

  • هزینه‌های حمل‌ونقل

علاوه‌بر هزینه‌های تولید که شامل؛ مصرف انرژي، استهلاک تجهیزات، نیروی کار و خدمات کارخانه تولیدی است؛ هزینه‌های حمل‌ونقل را نیز باید درنظر گرفت. برای مثال ورق سیاه را از کارخانه تولیدکننده به کارخانه‌ای که در زمینه تولید پروفیل زد فعالیت می‌کند، منتقل می‌کند. هزینه حمل‌ونقل بین دو کارخانه بر روی قیمت پروفیل زد اعمال می‌شود.

  • برند یا همان کارخانه تولیدکننده

کارخانه‌های مختلف معمولاً محصولاتی با درجه کیفی متفاوت تولید می‌کنند. همین موضوع بعد از مدتی مشخص می‌کند که محصول هر کارخانه در بازار با چه استقبالی روبرو می‌شود. این استقبال با بالا رفتن تقاضا و البته نرخ فروش محصولات کاملاً مشابه از دو کارخانه متفاوت همراه است.

اما گاهی جدای از کیفیت، تنها نام و برند یک کارخانه باعث می‌شود که محصولات آن در بازار با قیمت بیشتری به فروش برسد. این تفاوت نرخ معمولاً براساس سابقه برند و اعتباری که در بین فعالان این صنعت دارد حاصل می‌شود. از شناخته‌شده‌ترین برندهای این محصول می‌توان به پروفیل Z فولاد مبارکه اصفهان، پروفیل Z تبریز، پروفیل Z  اهواز و پروفیل Z گیلان اشاره کرد.

  • ویژگی‌های فیزیکی

شما برای خرید هر مقطعی نیاز به ارائه مجموعه‌ای از اطلاعات به فروشنده دارید. یکی از مهم‌ترین این اطلاعات ویژگی‌های فیزیکی مقطع موردنظر است. برای مثال شما به فروشنده اعلام می‌کنید که قصد خرید پروفیل زد با ضخامت ۲ و ارتفاع ۱۸ را دارید. سپس فروشنده براساس این اطلاعات قیمت نهایی مقطع موردنظر را به شما اعلام می‌کند.

بنابراین می‌توان گفت که ارتفاع و ضخامت دو ویژگی فیزیکی تأثیرگذار در قیمت این مقطع است. این مقطع معمولاً در ضخامت‌های ۲، ۲.۵، ۳ و ۵ تولید می‌شود. همچنین رایج‌ترین ارتفاع برای این مقطع ۱۸ میلی‌متر است. با این وجود پروفیل Z در ارتفاع‌ ۱۴ تا ۳۲ میلی‌متر نیز موجود است. هر محصول با ضخامت‌ و ارتفاع‌ متفاوت، قیمت متفاوتی نیز دارد.

  • وضعیت روز بازار  از عوامل تأثیرگذار در قیمت پروفیل زد

در نهایت این محصول ممکن است هر روز با قیمت متفاوتی عرضه شده و نوسانات زیادی را تجربه کند. دلیل این اتفاق دقیقاً همان نوساناتی است که در بازار ارز وجود دارد. یعنی با افزایش نرخ ارز قیمت فولاد و درنتیجه قیمت انواع محصولات فولادی نیز افزایش می‌یابد.

حالا این بالا رفتن ارز خود به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم‌ترین آن رویدادهای سیاسی، تعاملات میان کشورها و به طور کلی اقتصاد روز جهان است. البته تورم داخلی و محدودیت‌های واردات نیز نقش خودشان را دارند.

راه دسترسی به قیمت لحظه‌ای پروفیل زد

بنابر عواملی که در بالا به آن اشاره کردیم و به‌خصوص مورد آخر، محاسبه قیمت روز پروفیل Z کار آسانی نیست. اما برای اینکه به قیمت لحظه‌ای این محصول و دیگر محصولات فولادی دسترسی داشته‌باشید، نیک فولاد جداول قیمت‌گذاری دقیق و به‌روزی را تهیه کرده‌است. در این جدول‌ها هر ویژگی یک فیلتر مخصوص به خود داشته که در کسری از ثانیه شما را به قیمت دقیق محصول موردنظرتان می‌رساند.

جدای از این جدول‌ها، شما می‌توانید با یک تماس ساده در جهت استعلام لحظه‌ای قیمت پروفیل اقدام کنید. اطلاعات کارشناسان این مجموعه و البته آمار و ارقام موجود در جداول همگی طبق آخرین تغییرات بازار آهن‌الات به روز می‌شود. و در نهایت با همین تماس شما می‌توانید از کارشناسان ما مشاوره تخصصی دریافت کرده و محصول موردنظرتان را سفارش بدهید.  اگر قصد خرید پروفیل را دارید، توصیه میکنیم مطلب جامع ما را درباره راهنمای خرید پروفیل از دست ندهید.

Leave a comment