استعلام و خرید

مشخصات استیل 304 در زمینه های متفاوتی قابل بررسی است. بررسی این مشخصات به ساختمان‌سازها و صنعتگران کمک می‌کند که استفاده بهتری از استیل 304 داشته‌باشند. زیرا ویژگی های بسیار مناسب استیل ۳۰۴ مثل نسوز بودن آن، نقطه ذوب بالا (بین 1450 -1375 درجه سانتی­گراد)، مدولا الاستیک یا همان خاصیت مقاومت کشسانی بسیار بالا، ضریب پواسون مناسب و قابلیت بازیافتش، باعث شده تا این استیل استفاده زیادی داشته باشد. قبل از بررسی مشخصات استیل 304 بهتر است به طور مختصر با چیستی و چگونگی این محصول آشنا شوید.

استیل 304

استیل 304 آلیاژی است که از آهن و عناصر متعدد دیگری ساخته شده است. این محصول از گریدهای تولید شده فولاد ضد­زنگ است. به‌علاوه این نوع استیل از دسته فولادهای آستینی محسوب می‌شود. استیل 304 در بازار خواهان زیادی دارد، زیرا دارای کاربردهای فراوان و متفاوتی است. این محصول به صورت ورق، رول، لوله، میله و دیگر اشکال تهیه شده و وارد بازار می­شود. شما میتوانید قبل از خرید ورق استیل از راهنمای خرید ورق استیل که اطلاعات کاملی درباره این ورق برایتان ارائه می دهد استفاده کنید.

روش تهیه استیل 304 مؤثر در ویژگی‌های این محصول

برای ساخت استیل 304 مواد خام استیل را با استفاده از کوره­ های الکتریکی ذوب کرده و سپس برای گرفتن کربن اضافی این  فولاد مذاب را هم می­زنند. هم زدن باعث می­شود که مواد به خوبی توزیع شوند. مرحلۀ بعد اینگونه است که درهنگام سرد شدن فولاد مذاب، عملیات فرم­دهی آغاز می­شود. در مرحله آخر برای بالا بردن کیفیت استیل عملیات حرارتی یا آنیل کردن صورت می­گیرد. آنیل کردن یعنی  محصول تولید شده را حرارت داده، سپس تحت شرایط کنترل شده سرد ­می‌کنند. به طور کلی استیل 304 دارای دو نوع مشخصۀ عمومی و خصوصی است. در ادامه ابتدا به مشخصه­ های عمومی و سپس به مشخصه­ های تخصصی استیل 304 می‌پردازیم.

نمونه استیل ۳۰۴

مشخصات استیل 304

مشخصات عمومی استیل 304، مشخصاتی هستند که به راحتی قابل دیدن و لمس کردن هستند و عموم مردم می­توانند این مشخصه­ ها را مشاهده و یا لمس کنند. این مشخصات به شرح زیر است:

شکل ظاهری استیل 304

استیل 304 به سه صورت براق، مات و خشدار در بازار عرضه می­شود. هر کدام از انواع این استیل کاربرد متفاوتی دارد. از دیگر مشخصه ­های این نوع محصول می­توان به مقاومت آن در برابر انوع خراش و لکه اشاره کرد. استیل 304 دارای طول عمر بالایی است. این نوع استیل قابلیت شکل پذیری خوبی نسبت به قالب­گیری و ساخت اشکال مختلفی دارد، به همین علت می­توان آن را به شکل‌های متفاوتی و متنوع تولید و وارد بازار کرد.

خصوصیات مکانیکی استیل 304

  • مقاومت در برابر خوردگی:

    استیل 304  در برابر خوردگی مقاومت خوبی دارد، و می‌توان از آن در محیط‌های مرطوب استفاده کرد. اما توجه داشته باشید این نوع استیل در محیط‌هایی که کلریدی گرم هستند دچار خوردگی حفره­ای و شیاری می­شود.

  • مقاومت در برابر زنگ زدگی:

    محصول استیل 304 به خاطر این که ترکیبی از آلیاژهای متفاوت است در مقابل زنگ‌زدگی بسیار مقاوم است.

  • خاصیت مغناطیسی:

    استیل 304 خاصیت مغناطیسی ندارد. این نوع فولاد ضد زنگ جزو استیل­هایی است که جذب آهنربا نمی­شوند و به این علت به استیل­های نگیر معروف شده­اند. خاصیت نگیر بودن استیل 304 را به‌راحتی می­توان با چسباندن آهنربا به آن تشخیص داد.

  • نسوز بودن

     نسوزن بودن از دیگر مشخصه­ های استیل 304 است. این محصول تا 900 درجه سانتیگراد دما را تحمل می‌کند؛ بدون اینکه دچار سوختگی یا  تغییر شکل شود. سایر استیل های نسوز را در قسمت انواع استیل نسوز، بررسی شده است.

  • مقاومت در برابر اکسیداسیون:

    مقاومت در مقابل اکسید شدن یکی از مشخصه‌هایی است که باید به آن توجه کرد. استیل 304 در دماهای 870 تا 925 درجه سانتیگراد می­تواند در مقابل اکسید شدن مقاومت کند.

  • مقاوم در مقابل تغییرات  آب‌و‌هوایی:

    این محصول به خوبی درمقابل تغییرات آب‌و‌هوایی دوام می­آورد. به همین دلیل می‌توان از این محصول در ساخت بنا و تجهیزات صنعتی در مناطق مختلف کشور استفاده کرد.  

  • قابلیت بازیافت:

    گرید استیل 304، یک گرید خنثی است. این نوع استیل به راحتی قابل بازیافت است و تا 100 درصد بازیافت می­شود. حدود 65 تا 80 در صد از ورق‌های استیل موجود در بازار از راه بازیافت تولید می­شوند.

  • عدم جذب میکروب و باکتری:

    این آلیاژ در لیست آلیاژهای بهداشتی قرار می­گیرد. سطح این نوع آلیاژ طوری است که باکتری­ها و میکروب‌ها نمی­توانند به آن بچسبند و در صورت چسبیدن به راحتی با آب و مواد شوینده تمیز می­شوند.

مشخصات تخصصی استیل 304

مشخصات تخصصی­ استیل 304، مشخصاتی هستند که  بررسی آن به عهده متخصصین و یا با مراجعه به جدول اشتال صورت می­گیرد. مشخصه ­هایی که در متن زیر به آن اشاره می‌شود همگی در دمای 20 درجۀ سانتیگراد اندازه‌گیری و شده‌اند. مشخصات تخصصی استیل 304  به قرار زیر است:

  • ترکیبات شیمایی:

    استیل 304 در ترکیب خود دارای عناصر مختلف است. کروم در این محصول بین 18 الی 20 درصد است.، این مقدار کروم بکاررفته شده دراستیل 304 باعث ایجاد مقاومت کششی وخاصیت سختی­پذیری می­شود. نیکل از دیگر عناصری است که در ترکیب استیل 304 از آن استفاده شده‌است. نیکل استیل 304 بین 8 الی 5/10 درصد است. وجود نیکل باعث ایجاد چقرمگی(مقاومت در مقابل تنش) و شکل پذیری این نوع آلیاژ می­شود. مولیبدن عنصر دیگری است که عامل ایجاد مقاومت خزشی و استحکام در دمای بالا است.

  • چگالی استیل 304

     چگالی این نوع استیل  7/9 الی 8/2 گرم بر سانتی­متر مکعب است.

  • استحکام تسلیم

     استحکام تسلیم استیل 304 بین اعداد 500 الی 720 مگاپاسکال است. این اندازه­ گیری با میله­ هایی از جنس فولاد 304  و در قطرهای مختلف انجام شده ­است.

  • مدولا الاستیک:

    مدولا الاستیک یا همان خاصیت مقاومت کشسانی این نوع فولاد ضد زنگ 195 گیگاپاسکال است.

  • ضریب پواسون:

    ضریب پواسون این محصول 0/ 3 است.

  • نقطه ذوب:

    نقطه ذوب استیل 304 چیزی در حدود  1450 -1375 درجه سانتی­گراد است.

نکته :  قیمت ورق استیل  موردنظر تحت تأثیر ترکیب شیمایی، قیمت مواد اولیه و نوسانات بازار ارز است. این محصول بین محصولات آستینی پایین­ترین قیمت را دارد. استیل 404 به خاطر داشتن نیکل در ترکیبات ساخت خود، بین استیل‌های ردۀ  400 از بالاترین قیمت برخورداراست. این نوع محصول بیشترین سهم را در استیل­های نسوز موجود در بازار وارداتی دارند.  

کاربرد استیل 304

استیل 304 بسیار پرکاربرد است. به دلیل مشخصات استیل 304 که بسیار جالب توجه است؛ این محصول هم در صنعت و هم در ساختمان‌سازی کاربرد دارد. از این نوع استیل برای تولید انواع ابزار و لوازم خانگی مانند کارد، چنگال و ظروف مخصوص حمل و نقل غذا استفاده می­کنند. یکی از موارد استفادۀ استیل 304 ماشین‌های ظرفشویی است. از دیگر موارد مصرف استیل 304 می­توان از پیچ و قطعات ماشین‌آلات نام برد. استیل 304 در بخش‌های مختلف ساختمان‌سازی نیز استفاده می­شود. این محصول برای استحکام نمای بیرونی در مقابل آب و آتش مورد استفاده قرار می­گیرد. همچنین برای ساخت لوله­ هایی که برای حمل  سیالات خورنده به کار می ورد، از اسن محصول استفاده می‌کنند.

Leave a comment