استعلام و خرید

پرمصرف ترین سایز تیرآهن

پرمصرف ترین سایز تیرآهن را می شناسید؟

پرمصرف ترین سایز تیرآهن، محصولاتی هستند که تقریباً در هر سازه ای کاربرد دارند. تیرآهن (‌Beam) در ۳ استاندارد IPN، IPB و IPE تولید می شود و سایز آنها به طور کلی یکی از مهم‌ترین عوامل دسته‌بندی این محصول است. در واقع این اندازه تیرآهن است که تا حدود زیادی، کاربرد آن را مشخص می‌کند. برای مثال تیرآهن ۱۶، برای ساخت خرپا، ایجاد نعل و تیر فرعی در اسکلت ساختمان استفاده می شود. بنابراین مسلم است که تعدادی از انواع تیرآهن با سایز مختلف، مصرف و فروش بیشتری نسبت به دیگر انواع دارند. در این نوشته قرار است اینگونه محصولات را معرفی کنیم. قبل از هر چیزی اگر قصد خرید دارید و یا می خواهید درباره انواع تیرآهن و راهنمای خریدش اطلاعات کسب کنید، حتما مقاله انواع تیرآهن و راهنمای خریدش را هم مطالعه کنید.

سایز تیرآهن  دقیقا به چه معنی است؟

تیرآهن مقطعی است که وظیفه  تحمل و انتقال بار ساختمان به فونداسیون و دیوارها  را به عهده دارد. این محصول که دارای سایزبندی متنوعی است، در قسمت‌های مختلف سازه ­ها مورد استفاده قرار می‌­گیرد. در واقع تیرآهن‌ها بر اساس سایزی که دارند مشخص می‌شود در کجای ساختمان مورد استفاده قرار می‌­گیرد. تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان سازی را میتوانید از طریق مطالب پیشین ما دریافت نمایید.

سایز تیرآهن از مشخصه­ های فیزیکی آن است. تیرآهن دارای یک جان و دو بال است. بال به کناره ­ها و لبه ­های تیرآهن گفته می‌­شود. جان قسمتی است که میان دو لبه این مقطع قرار دارد. در تیرآهن اصلی­‌ترین بخش جان است. هنگامی که از سایز این مقطع صحبت به میان می‌­آید منظور ارتفاع h آن است. فاصله بین جان و دو لبه که در واحد سانتی‌­متر محاسبه می‌­شود، سایز تیرآهن محسوب می­‌شود. برای اطلاعات دقیق از سایز تیرآهن می­توان از یک وسیله صنعتی به نام کولیس استفاده کرد.

انواع تیرآهن

استانداردهای وابسته به سایز در تیرآهن   

سایز تیرآهن از مهمترین مشخصه های این محصول است. سایز این مقطع رابطه مستقیم با تحمل بار دارد. هر چه سایز این محصول بزرگتر باشد، می‌­تواند بار بیشتری را تحمل کند. این محصول طبق استانداردهای متفاوت با سایزهای متفاوت تولید می‌­شوند. هر یک از انواع استانداردهای این محصول دارای سایزهای متفاوتی است.

  • استاندارد IPE

استاندارد IPE، بر اساس استاندارد کشورهای اروپایی است. ضخامت بال این نوع تیرآهن در طول تیرآهن یکسان و مساوی است. این محصول پرکاربرد در سایزهای  8، 10، 12، 14، 16،18، الی 60 سانتی‌­متر در بازار عرضه می­‌شود.

  • استاندارد IPN

 استاندارد تیرآهن‌­های  IPN بر اساس استاندارد کشورهای  چین و روسیه است. تیرآهن‌­های تولید شده با این استاندارد دارای شکلی شبیه  به حرف I  انگلیسی هستند. ضخامت بال­‌ها در این نوع تیرآهن از نقطه اتصال به تدریج کم می‌­شود. این نوع تیرآهن در سایزهای 8 تا 60 سانتی‌­متر تولید و در بازار عرضه می‌شود.

  • استاندارد IPB

تیرآهن­‌های تولید شده با استاندارد IPB دارای استانداردهای اروپایی هستند. این نوع تیرآهن استحکام بالایی دارند. بال­ها در این نوع تیرآهن بزرگتر و پهن‌تر است. شکل ظاهری این نوع مقطع شبیه به شکل H  است. این محصول در بازار به عنوان تیرآهن بال پهن و یا هاش نیز شناخته می‌­شود. سایز این محصول  بین 10 تا 100 سانتی‌­متر متغیر است.

تیرآهن‌­هایی که تحت استاندارد IPE تولید می‌­شوند بیشترین کاربرد را دارند. این محصول در پروژه ­های ساختمانی به وفور مورد استفاده قرار می‌­گیرد و به تیرآهن معمولی معروف است. درمیان این نوع مقطع سایزهای 14، 16، 18، 20 بیشترین مورد مصرف را دارند. 

پرمصرف ترین سایز تیرآهن

همانطور که گفتیم کاربرد این مقطع در قسمت‌های مختلف ساختمان بر اساس سایزشان متفاوت است. تعدادی از سایزهای این مقطع بیشتر از بقیه سایزها مورداستفاده قرار می‌­گیرند. این سایزها عبارتند از:

  • تیرآهن 12

یکی از پرمصرف‌ترین این مقاطع، تیرآهن سایز 12 است. طول بال در تیرآهن سایز 12، 74 میلی‌­متر است. وزن این محصول  برابر 12.9 کیلوگرم است.  این نوع محصول بیشتر در ساختمان‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌­گیرد. تیرآهن سایز 12 را در ساختمان‌های سبک می‌­توان به عنوان تیر و یا ستون بکار برد.  

  • تیرآهن 14

از دیگر انواع پرمصرف ترین سایز تیرآهن می‌­توان به تیرآهن سایز 14 اشاره کرد. وزن و مقاومت این محصول از تیرآهن 12 بیشتر است. از این محصول در سازه ­های ساختمانی سبک به عنوان ستون و تیر و …  استفاده می‌­شود. تیرآهن 14 در ساختمان­‌های بزرگ می‌­تواند نقش تیرهای فرعی را بازی کند. حتما به قسمت تیرآهن ۱۴ از کجا بخریم، هم سر بزنید.

  • تیرآهن 16

سایز تیرآهن 16 ، سایزی است که بسیار مورد استفاده قرار می‌­گیرد و پرمصرف ترین سایز تیرآهن است. تیرآهن 16 از تیرآهن 14 ضخیم‌تر و سنگین‌تر است. قیمت این نوع محصول از دو سایز قبلی گرانتر است. لازم به ذکر است که هر چه ضخامت این محصول بیشتر باشد مقاومتش نیز بیشتر است. این محصول دارای طراحی ساده­ ای است که  از آن در قسمت‌های مختلفی از یک ساختمان استفاده می‌­کنند:

  1. ساخت خرپا: برای ساخت خرپا که سازه ­ای به شکل مثلث است از تیرآهن 16 استفاده می‌­شود.
  2. ایجاد نعل: از تیرآهن 16 می‌­توان در ساخت درگاه ساختمان استفاده کرد. وظیفه این تیرآهن در درگاه، انتقال بار به طرفین درگاه است.
  3. پوشش‌­های سقف: برای انتقال بار سقف بر روی دیوارها از تیرآهن 16 استفاده  می‌­شود.
  4. تیرهای فرعی در اسکلت‌بندی ساختمان: در سازه ­های ساختمانی بزرگ، که تیرهای فرعی باید به تحمل بار کمک ­کنند، تیرآهن 16 بهترین انتخاب برای استفاده به عنوان  تیر فرعی است.
  • تیرآهن 18

تیرآهن 18 یکی از پرمصرف ترین سایز تیرآهن است. این نوع محصول از مقاطع آهنی با استاندارد IPE است. ارتفاع این محصول 18 سانتی‌­متر است و به همین دلیل به تیرآهن 18 معروف است. طول این محصول به طورمعمول 6 تا 12 متر است. وزن این محصول نسبت به ضخامتش حدود 230 کیلوگرم است. این نوع تیرآهن نسبت به تیرآهن‌­های دیگر از مقاومت بیشتری برخوردار است و به همین دلیل از این سایز در سازه­ ها و ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌­کنند. قیمت این نوع مقطع از بقیه سایزهای آن بیشتر است.

 

Leave a comment