استعلام و خرید

جدول اشتال تیرآهن

جدول اشتال و وزن تیرآهن، هاش سنگین و سبک

توانایی محاسبه وزن و مساحت مقاطع فولادی از جمله تیرآهن (Beam) لازمه انجام درست معاملات است. علاوه بر این امنیت ساکنین سازه و سلامت سازه در گرو محاسبات دقیق در نقشه کشی و پیاده سازی سازه  است. برای محاسبه دقیق وزن تیرآهن و هاش سنگین و سبک، جدول اشتال یکی از بهترین گزینه ­ها است. جدول اشتال تیرآهن شامل مشخصه­ هایی همچون ابعاد و گشتاورهای خمشی حول محور X و y است که در ادامه آنها را مفصل توضیح می دهیم. متخصصان امر با استفاده از این ابزار مهندسی می‌­توانند با کمترین خطا و در سریع‌ترین زمان نوع و وزن تیرآهن مورد نظر را محاسبه کنند. استاندارد جدول اشتال تیرآهن بر اساس استاندارد جدول اشتال آلمان طراحی شده ­است. البته قبل از هر چیزی نیاز است تا اگر احساس نیاز می کنید، به قسمت انواع تیرآهن و راهنمای خرید آن سر زده و در گام اول اطلاعات بیشتری نسبت به آن کسب کنید.

اهمیت جدول اشتال تیرآهن، هاش سنگین و سبک

تیرآهن خود یکی از اساسی‌ترین مصالح ساختمانی و مقاطع فولادی به کار رفته در انواع سازه است. محاسبه وزن دقیق این مقطع، به طور مستقیم وزن نهایی سازه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وزن نهایی سازه نیز از عوامل مهم مقاومت سازه در برابر رویدادهایی مانند زلزله است.

به نوعی سلامت سازه و امنیت ساکنان سازه تا حدود زیادی به وزن آن بستگی دارد. بنابراین محاسباتی که در نقشه کشی و اجرای سازه ها انجام می‌گیرد، باید با استفاده از دقیق‌ترین ابزارها انجام گرفته و مطابق با استاندارد جهانی باشد. جدول اشتال تیرآهن این دو ویژگی را دارد.  

اطلاعات جدول اشتال تیرآهن

قیمت تیرآهن با وزن آن رابطه مستقیم دارد. در واقع برای محاسبه هزینه تمام شده یک سازه باید وزن تیرآهن مصرف شده در آن سازه محاسبه شود.  یکی از روش‌هایی که می‌­توان به وسیله آن وزن تیرآهن مورد نیاز را بدست آورد، استفاده از جدول اشتال این مقطع است.

این جدول منبع موثق و استانداردی برای محاسبه وزن تیرآهن‌های متنوع به حساب می‌آید. در جدول اشتال تیرآهن وزن انواع تیرآهن با توجه به ابعاد آن درج شده ­است. جدول اشتال تیرآهن شامل مشخصه­ هایی همچون ابعاد و گشتاورهای خمشی حول محور X و y است. اعدادی که دراین جدول ثبت شده ­اند، اعداد دقیقی هستند که این توانایی را به مهندسان می‌­دهد که بتوانند مناسبترین تیرآهن را به خریداران پیشنهاد بدهند.

 

 

راهنمای معانی حروف انگلیسی درج شده در جدول اشتال

حروف انگلیس که در جدول اشتال مورد استفاده قرار گرفته است، هر کدام معنای خاصی دارند که بهتر است با آنها آشنا شوید:

  • h = ارتفاع جان تیرآهن
  • s =  ضخامت جان
  • c = ضخامت بال + انحنای داخلی
  • A = محیط سطح مقطع
  • JX = ممان اینرسی محور X: که میزان مقابله جسم در برابر چرخش از حالت طبیعی حول محور مشخصی است.
  • lx = شعاع چرخش در محور x (ژیراسیون): شعاع ژیراسیون فاصله از یک محور مرجع است. در صورتی که تمام سطح در فاصله مذکور متمرکز شود، گشتاور ماند آن سطح حول محور مختصات برابر گشتاور ماند سطح اولیه است.
  • WY = مدول مقطع محور y
  • A1 = مساحت سطح مقطع

راهنمای استفاده از جدول اشتال تیرآهن

برای این که مشخصات مکانیکی و رفتار تیرآهن مورد نظر را در برابر نیروهای اعمال شده از جمله نیروی خمش j-i و نیروی تنش T در دو محور افقی X و عمودی Y  محاسبه کنید، باید 4 فاکتور اساسی را مورد توجه قرار دهید:

  • ارتفاع جان تیرآهن یا همان عدد h
  • عرض بال یا همان عدد b
  • ضخامت بال یا همان عدد t
  • ضخامت جان یا همان عدد s

جدول اشتال انواع تیرآهن

جدول اشتال تیرآهن برای انواع این مقاطع اطلاعات کاملی در دسترس شما قرار می‌دهد. برای مثال:

جدول اشتال تیرآهن IPE

در جدول اشتال این نوع تیرآهن حجم سطح مقطع اندازه گیری شده و در چگالی آهن که 7.8 گرم بر سانتیمتر مربع است، ضرب شده­ است. عدد بدست آمده نشانگر وزن هر متر از مقطع مورد نظر است. برای محاسبه وزن هر شاخه از این تیرآهن عدد وزن هر متر را در طول تیرآهن موردنظر ضرب می‌کنند.  

جدول وزن تیرآهن

جدول وزن هاش سبک

 هاش به تیرآهن بال پهن اطلاق می‌­شود. شکل مقطع این نوع تیرآهن باعث شده است تا مشخصه­ های مکانیکی خاصی داشته­ باشد. جدول وزن تیرآهن هاش شامل ابعاد و وزن استاندارد آن است.

جدول وزن هاش سبک

جدول هاش سنگین

این تیرآهن استحکام بالاتری نسبت به بقیه تیرآهن­‌ها دارد و بار بیشتری را می‌­تواند تحمل کند. این نوع تیرآهن دارای جدول وزن مخصوص به خود است.

جدول وزن هاش سنگین

جدول وزن تیرآهن لانه زنبوری

محاسبه وزن این نوع تیرآهن مانند تیرآهن‌های معمولی است. با این تفاوت که سایز تیرآهن لانه زنبوری 5/1 برابر تیرآهن معمولی است. اما هنگام محاسبه وزن این مقطع، باید وزن یک تیرآهن معمولی را در نظر بگیرید. آیا پرمصرف ترین سایز تیرآهن را می شناسید؟

جدول وزن انواع تیرآهن

اگر با توجه به این اطلاعات بازهم نتوانستید قیمت تیرآهن را محاسبه کنید در مقاله ای نحوه محاسبه قیمت تیرآهن را مطالعه کنید.

Leave a comment