استعلام و خرید

تفاوت نبشی پرسی و فابریک

تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک چیست؟

تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک را از جنبه­ های متفاوت می توان مورد بررسی قرار داد. هر دو نوع  این نبشی­‌ها از مشتقات فولاد هستند. این دو نوع محصول فولادی هم در ساختمان و هم در صنعت کاربرد فراوانی دارند. بعضی از تفاوت‌هایی که بین این دو نوع محصول وجود دارد، باعث ایجاد تفاوت در کاربرد آنها شده است. اطلاع از این تفاوت‌ها به شما کمک می‌کند که در هنگام اجرای پروژه های ساختمانی و صنعتی، عملکرد بهتری از خود نشان بدهید. یکی از این تفاوت ها، تفاوت در استاندارد تولید آنها است زیرا نبشی پرسی براساس استاندارد آلمانی  DIN 1022 ساخته می‌­شوند ولی نبشی فابریک بر اساس استاندارد GOST8510 ، استاندارد روسی  GOST 8510-86 و استاندارد اروپایی  BS EN 10056-1 تولید می‌­شود که در جلوتر توضیح می دهیم. لازم است بدانید که در قسمت انواع نبشی، اطلاعات بیشتری درباره مدل های مختلف، می توانید کسب کنید. 

تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک از نظر روش تولید

اساسی‌ترین تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک در روش تولید آنها است. به این ترتیب:

روش تولید نبشی پرسی

اصطلاح نبشی پرسی به پروفیلی اطلاق می‌­شود که با استفاده از نورد سرد تولید می‌­شود. مراحل تولید نبشی پرسی شامل پرس کردن، فشار و شکل دهی نبشی است. در این روش ورق­ فولادی در عرض شش متر برش  داده می‌­شود. این ورق ها تحت فشار غلتک‌های مخصوص شروع به خم شدن می‌­کنند. عمل خم شدن تا جایی ادامه پیدا می‌­کند که ورق دارای زاویه 90 درجه شود. در مرحله بعد ورق­‌های زاویه دار شده شکل نبشی به خود می‌­گیرند.

برای شکل دهی این نوع نبشی‌­ها از دستگاهی به نام رول فرمینگ استفاده می‌­شود. نبشی‌­های شکل گرفته با استفاده از تیغ‌های مخصوص برش در اندازه ­های 6 و یا 12 متر برش داده می‌­شوند. محصولی که با این روش تولید می‌­شود هیچ گونه درز و یا محل جوشکاری در خود ندارد.

روش تولید نبشی فابریک

نبشی­‌های فابریک نبشی‌­هایی هستند که به محض خارج شدن از کارخانه نورد گرم مورد استفاده قرار می‌­گیرند. علت نامگذاری این نوع نبشی بر اساس روش تولید آن است. در این روش شمش‌­های فولادی به وسیله کوره ­های مخصوص ذوب می‌­شوند سپس این محصول ذوب شده طی مراحل بعدی در دمای 1700 درجه فارنهایت خم شده و شکل نبشی به خود می‌­گیرد. مشخصه­ هایی مانند ضخامت، شکل دهی و سایز نبشی‌­های فابریک  در طی خط تولید اعمال می‌­شوند.  

فرق نبشی فابریک و نبشی پرسی از نظر استاندارد

از دیگر المانهای متفاوت در این دو نوع نبشی، استانداردی است که برای ساخت آنها استفاده می‌­شود. 

  • استاندارد نبشی پرسی: نبشی پرسی براساس استاندارد آلمانی  DIN 1022 ساخته می‌­شوند. 
  • استاندارد نبشی فابریک: نبشی فابریک بر اساس استاندارد GOST8510 ، استاندارد روسی  GOST 8510-86 و استاندارد اروپایی  BS EN 10056-1 تولید می‌­شود.

تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک

تفاوت میان نبشی فابریک و پرسی از نظر مشخصه های فنی

از نظر مشخصه های فنی نیز تفاوت‌هایی بین این دو محصول فولادی وجود دارد:  

  • ضخامت:

    ضخامت نبشی پرسی محدودیت بیشتری دارد. این نوع نبشی را نمی‌­توان با ضخامتی بیشتر از 6 میلی‌متر تولید کرد. این محدودیت به علت روش تولید این محصول است.  نبشی‌­های فابریک را می‌­توان بنا به سفارش مشتری خاص در ضخامت‌های بیشتری نیز تولید و در بازار عرضه کرد. توانایی ایجاد تنوع در ضخامت نبشی‌های فابریک به علت روش تولید نورد گرم است.   

  • اندازه بال‌­ها:

    نبشی‌­ها دارای دو بال هستند. بال به مقاطع دو سمت نبشی گفته می‌­شود.  نبشی‌های پرسی دارای بال‌های مساوی هستند. هنگام ساخت این نوع نبشی، فولاد مورد استفاده از وسط خم می‌­شود بنابراین بال‌ها مساوی می‌­شوند. اما نبشی‌­های فابریک را می‌­توان هم با بال‌های مساوی و هم با بال‌های نامساوی تولید کرد.

  • مقاومت:

    مقاومت و استحکام نبشی‌­های فابریک نسبت به نبشی‌های پرسی بیشتر است. 

تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک از نظر کاربرد

نبشی‌ها به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند وزن وارد شده در سازه ها را تحمل کنند. نبشی‌­های پرسی بیشتر در سازه­ های ساختمانی به کار می‌­روند. این نوع محصول فولادی در نبشی کشی نمای ساختمان،  دیوارهای داخلی و دیوارهای خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌­گیرند. نقش اصلی نبشی‌­ها در نبشی کشی ساختمان تحمل و انتقال بار به زمین است. نبشی‌­های فابریک در صنعت کاربرد بیشتری دارند. از این محصول برای ساخت دیگ‌­های بخار صنعتی، ساخت وسایل نقلیه و مبلمان شهری بکار استفاده می‌شود.

تفاوت‌ نبشی پرسی و نبشی فابریک از نظر ویژگی‌های ظاهری

از این نظر نیز چند تفاوت عمده بین این دو نوع محصول وجود دارد:

  • شکل لبه: از دیگر تفاوت‌های دو نوع  نبشی می‌توان به شکل لبه­ های این دو نوع محصول اشاره کرد. نبشی‌­های پرسی دارای لبه هایی گرد هستند. نبشی‌­های فابریک لبه ­های تیزی دارند.  
  • ظرافت: از دیگر تفاوت‌های این دو نوع نبشی میزان ظرافت آنها است. نبشی­‌های پرسی نسبت به نبشی‌­های فابریک دارای ظرافت بیشتری هستند.

تفاوت نبشی‌ پرسی و نبشی فابریک از نظر کیفیت و قیمت

دیگر تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک این است که نبشی‌های پرسی نسبت به نبشی‌های فابریک دارای کیفیت پایین‌تری هستند. نبشی‌های پرسی نسبت به قیمت نبشی‌ فابریک دارای قیمت پایین‌تری هستند. این احتمالاً به کیفیت پایین‌تر نبشی پرسی نسبت به نبشی فابریک مربوط می‌شود.  قیمت انواع نبشی را در صفحه قیمت نبشی می توانید بررسی کنید

 

Leave a comment