استعلام و خرید

تفاوت نبشی و سپری بیشتر به شکل ظاهری و کاربرد آنها مربوط می‌شود. اما جزيیات بیشتری درباره فرق بین این دو محصول وجود دارد. هدف این نوشته، هم صحبت از این تفاوت ها بین نبشی و سپری است. با این وجود برای اینکه بتوان دو محصول را با هم مقایسه کرد، لازم است ابتدا شباهت‌های آن دو را درنظر گرفت. سپری و نبشی به‌طور عمده از فولاد تهیه می‌شوند. اما نوعی نبشی در بازار با نام نبشی گالوانیزه وجود دارد که از قابلیت‌های زیادی برخوردار است. مهم‌ترین خاصیت این محصول مقاومت بالای آن دربرابر عوامل محیطی و ایجاد خوردگی و فرسایش است. به طور کلی لازم است بدانید که ضخامت آنها (سپری‌ها معمولاً با ضخامت‌های بین 0.9 تا 2.5 میلی‌متر ساخته می‌شوند. درحالیکه ضخامت نبشی معمولاً بین 2 تا 5 میلی‌متر تعریف می‌شود.) شکل ظاهری آنها (شکل ظاهری سپری مشابه با حرف انگلیسی T است در حالیکه ظاهر نبشی مشابه حرف L یا V است) و کاربرد آنها (بشی‌های لقمه جهت احداث آسانسور استفاده می شود. سپری بیشتر باهدف ایجاد اتصالات میانی که حاصل آن یک اتصال دووجهی است، مورداستفاده قرار می‌گیرد.) از اصلی ترین تفاوت های بین آنهاست که در ادامه آنها را مفصلا بررسی می کنیم.

شباهت نبشی و سپری

این دو محصول هر دو از قطعات پرکاربردی هستند که به‌طور عمده از فولاد تهیه می‌شوند. اما شباهت‌های بیشتری بین این دو وجود دارد که در چند مورد زیر دسته‌بندی می‌شود:

  • روش تولید: روش ساخت هر دو مقطع سپری و نبشی فرآیندهایی به نام پرسی و فابریک است. در این فرآیندها شمش آهن یا بلوم با سطح مقطع بزرگتر از 230 سانتی‌متر مربع را با حرارت در کوره و عبور از قفسه‌های نورد میانی به سپری یا نبشی تبدیل می‌کنند. البته گاهی به جای شمش آهن از تیرآهن‌های هاش و سنگین برای این کار استفاده می‌کنند. در این روش تیرآهن سنگین را برش داده و ضخامت و مقاومت لازم را در آن ایجاد می‌کنند. برای کسب اطلاعات کامل درباره تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک این مقاله را مطالعه کنید.
  • طول: طول استاندارد مقطع سپری و نبشی هر دو ۶ تا ۱۲ متر است. البته امکان ساخت سایر طول‌ها نیز در صورت سفارش مشتری وجود دارد.
  • کاربرد: عمده مصرف هر دو این مقاطع در صنعت ساخت‌وساز است. اتصالات و ساخت مقاطع درب و پنجره دو بخشی است که هر دوی این محصولات در آن به‌کار گرفته می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با انواع نبشی و کاربردهای آن ، مقالات سابق ما در این زمینه را مطالعه کنید.

فاکتورهای مهم در تفاوت نبشی و سپری

تفاوت نبشی و سپری براساس فاکتورهای مختلف و تفاوت‌های قابل‌توجهی بین این دو محصول دیده می‌شود که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

ویژگی‌های ظاهری

اساس تشخیص این دو محصول از یکدیگر ظاهر متفاوت آنها است. شکل ظاهری سپری مشابه با حرف انگلیسی T است. یعنی این محصول درواقع مقطعی عمود بر یک صفحه است. اما ظاهر نبشی مشابه حرف L یا V است. یعنی این مقطع از دو بال عمود بر هم تشکیل شده که البته می‌توانند هم‌اندازه باشند. البته نوع V شکل این محصول زاویه کمتری از نود درجه دارد.

نبشی نمونه

سپری از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته لبه‌گرد و لبه‌تیز تقسیم می‌شود. اندازه سپری لبه‌گرد معمولاً ۳۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر و اندازه سپری لبه‌تیز ۲۰ تا ۴۰ میلی‌متر است. نبشی‌ها از سایز ۲ تا ۲۰ و به دو صورت شاخه و خرد شده یا همان نبشی لقمه مورد استفاده قرار می گیرند. ازلحاظ تنوع در شکل ظاهری نیز دو شکل V و L برای نبشی تعریف شده است. نبشی V را بال مساوی می نامند چون هر دو ضلع آن با یکدیگر مساوی است و نبشی L شکل را بال نامساوی می‌گویند چون یک ضلع آن از ضلع دیگر بزرگتر است.

نحوه نام‌گذاری

اطلاع از نحوه نام‌گذاری قطعات فولادی در هنگام خرید به شما کمک می‌کند. این دو محصول به لحاظ نامگذاری بسیار متفاوت هستند. در نامگذاری نبشی شما باید از دو عدد در کنار اسم آن استفاده کنید. یکی از این اعداد ضخامت و دیگری اندازه دو بال مساوی نبشی است. اما برای نامگذاری سپری فق اندازه لبه عنوان می‌شود. برای مثال اگر اندازه لبه این مقطع ۱۰۰ میلی متر باشد به آن سپری نمره ۱۰ گفته می شود.

مقاومت

تفاوت نبشی و سپری را در مقاومت آنها میتوان دانست. سپری به دلیل ساختار خاصی که دارد، دارای سختی بیشتر و مقاومت خمشی کم‌تری است. اما نبشی دارای مقاومت خمشی بالاتری است.

کاربرد نبشی و سپری

به‌طور قاطع می‌توان گفت که کاربرد نبشی بسیار گسترده‌تر از کاربرد سپری است. دلیل این گستردگی کاربرد در نبشی، تنوعی است که در اندازه‌بال‌های مساوی یا نامساوی آن وجود دارد. سایز 50 تا 150 میلی‌متر این مقطع برای اتصال تیرآهن به بیم‌های باربر و ستون‌ها به صفحات در فوندانسیون مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین اتصال پل به ستون و ساخت ستون و خرپا از جمله کاربردهای دیگر سایزهای این مقطع است. به‌علاوه از نبشی‌های لقمه جهت احداث آسانسور استفاده می شود. سپری بیشتر باهدف ایجاد اتصالات میانی که حاصل آن یک اتصال دووجهی است مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این مقطع را در اتصالات پل‌ها به ستون‌ها، احداث سقف‌های کاذب، ساخت ستون و خرپا یا همان سازه‌های صلب از واحدهای مثلثی شکل، نماکاری خشک یا خشکه چینی، انواع درب و پنجره، اسکلت گلخانه‌ها، سقف‌های شیشه‌ای و ساخت سازه‌های فلزی به‌کار می‌گیرند. درحالیکه نبشی در اتصالات زاویه‌دار و عمود برهم کاربرد دارد.

مساله مهم در تفاوت نبشی و سپری کارایی آنها می باشد. کارایی سپری به صورت تکی است در حالیکه نبشی هم به صورت تکی و هم  به صورت ترکیبی یا دوبل کاربرد دارد. سپری به دلیل شکل سه وجهی خود و ستی و خمش ناپذیری، در بخش‌هایی که نیاز به پایه قوی‌تری دارند به کار گرفته می شود.

ضخامت

یکی دیگر از تفاوت‌های بین دو مقطع به ضخامت آن مربوط می‌شود. ضخامت نبشی معمولاً بیشتر از ضخامت سپری است. سپری‌ها معمولاً با ضخامت‌های بین 0.9 تا 2.5 میلی‌متر ساخته می‌شوند. درحالیکه ضخامت نبشی معمولاً بین 2 تا 5 میلی‌متر تعریف می‌شود.

Leave a comment