دسته بندی

برای خرید میلگرد از بورس کالا چه باید کرد؟

جدیدترین مطالب

هر آنچه که در « برای خرید میلگرد از بورس کالا چه باید کرد؟ » می‌خوانید:

  • بورس کالا و مقاطع فولادی
  • نحوه خرید میلگرد از بورس کالا
  • مراحل خرید میلگرد از بورس کالا
  • نکات قابل توجه بعد از انجام معامله میلگرد در بازار بورس

 بورس کالا مکانی است که کارگزار به نمایندگی از متقاضی و عرضه کننده کالا معامله را انجام می‌­دهد. پس در اولین قدم برای خرید میلگرد از بورس کالا باید شناخت کافی از نوع عرضه و فروش این محصول داشت. در این نوشته اطلاعات بسیار کاربردی و مهم در اختیار شما قرار می‌گیرد. 

بورس کالا و مقاطع فولادی

بورس کالا بازاری هدفمند است که بسیاری از تولید کننده­ ها و یا فروشندگان، کالای خود را در این بازار عرضه می‌­کنند. بورس کالا علاوه بر کالاهای متنوعی که عرضه می‌­کند، در زمینه فروش انواع مقاطع فولادی مانند میلگرد نیز فعال است. البته خرید این محصول از بازار بورس دارای محدودیت‌هایی است. از طرفی قیمت­ میلگرد در بازار بورس کالا کاملاً به روز و شفاف است. به علاوه معامله محصولات فولادی در بورس کالا بر قیمت این محصولات در بازار آزاد تأثیر می‌­گذارد.

نحوه خرید میلگرد از بورس کالا

متقاضیان میلگرد می‌­توانند به طور مستقیم از کارخانه ­هایی که در زمینه تولید میلگرد فعال هستند و یا از انبارهای بزرگ خرید کنند. اما امکان خرید میلگرد از بورس کالا نیز وجود دارد. برای خرید میلگرد از بورس کالا باید پیش از خرید، هنگام خرید و بعد از خرید نکاتی را رعایت کرد. دانستن و رعایت این نکات باعث می‌­شود یک خرید رضایت بخش و مقرون به صرفه داشته باشید:

نکات پیش از خرید میلگرد از بورس کالا

پیش از خرید میلگرد از بورس کالا باید به  نکات زیر توجه کنید:

  • زمان عرضه میلگرد در بازار بورس: هر مقطع فولادی در تاریخ و زمان خاصی در بازار بورس عرضه می‌­شود. به طور مثال میلگرد و تیرآهن در یکی از روزهای هفته عرضه می‌­شوند. اطلاعات مربوط به تاریخ عرضه میلگرد و هرکالای دیگری را می‌­توان از سایت  بازار بورس بدست آورد.
  • امنیت خرید به علت وجود ناظر و منشی تالار (رینگ): روند و فرآیند معاملات بورس کالا تحت نظارت کامل نماینده بورس است. بنابراین می‌توان این خرید را با اعتماد کامل انجام داد.
  • توجه به قیمت میلگرد در بازار بورس:  نوسانات ارز و افزایش قیمت دلار نیمایی بر تعیین قیمت فولاد تاثیر مستقیم دارند. در ضمن نسبت عرضه و تقاضا نیز از عوامل تاثیرگذار بر قیمت فولاد است. بنابراین پیش از خرید باید  قیمت روز میلگرد را از روی تابلوی نمایش بورس مخصوص خواند.
  • توجه به نماد میلگرد در بازار بورس: هر شرکت تولید کننده میلگرد که در بورس کالا فعال است، سبد کالای خود را عرضه می‌­کند. بنابراین بهتر است پیش از خرید به سبدهای عرضه شده توسط شرکت‌های متفاوت توجه کرد. قبل از اقدام به خرید میلگرد از بورس کالا بهتر است با کارخانه های تولید میلگرد با کیفیت در ایران آشنا شوید.

مراحل خرید میلگرد از بورس کالا

برای انجام خرید میلگرد از بازار بورس باید مراحلی را قدم به قدم انجام دهید:

  • انتخاب کارگزار: اولین قدم برای خرید میلگرد، انتخاب یک کارگزار برای انجام معامله خرید و فروش است. وظیفه کارگزار اتصال بین خریدار و فروشنده است. در واقع کارگزار بر اساس سفارش مشتری دستور خرید و یا فروش کالای مورد نظر را می‌­دهد.
  • فرم درخواست: مرحله بعد برای خرید میلگرد از بازار بورس کالا، تهیه فرم درخواست کالا است. در این فرم باید به طور دقیق مشخصات کامل کالای مورد نظر را درج کرد. این اطلاعات شامل نام تولید کننده میلگرد، نوع کالا، وزن میلگرد، تعداد میلگرد و حداکثر قیمت خرید است. اگر نمی دانید نحوه محاسبه وزن میلگرد به چه صورت است توصیه میکنیم با جدول اشتال میلگرد و راهنمای استفاده از آن آشنا شوید.
  • کد بورس کالا: دریافت کد بورس کالا یکی از اقداماتی است که در طی فرآیند خرید انجام می‌­شود. بعد از پرکردن و ارائه فرم، کد بورس که به نوعی مجوز معامله در بورس کالا است برای مشتری صادر می‌­شود.
  • ارائه پروانه ساختمان: برای خرید میلگرد از بورس کالا باید پروانه ساختمان را ارائه کرد. ارائه پروانه ساختمان برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه میلگرد درخواست می‌­شود. خرید میلگرد با پروانه ساختمان رایج‌ترین نوع خرید است. سهمیه خاصی برای دارندگان پروانه ساخت منظور شده است.
  • بررسی درخواست توسط کارگزار: کارگزار مورد نظر فرم و درخواست را بررسی می­‌کند، اگر نظراتی درباره تولیدکننده و یا کالا داشته باشد، مطرح می‌کند، سپس با توافق طرفین معامله قطعی می‌­شود.
  • پرداخت پیش پرداخت: برای نهایی شدن معامله، خریدار باید مبلغی به عنوان پیش پرداخت به حساب کارگزار پرداخت ­کند. به طور معمول پیش پرداخت بین ۱۰ تا ۵۰ درصد از مبلغ کل هزینه میلگرد است. پیش پرداخت تضمینی برای متعهد بودن خریدار است. از آنجایی که ۵ درصد از ارزش کل میلگرد خریداری شده باید به حساب کارگزاری واریز شود، درصدهایی از مبلغ پرداخت شده کم می‌­شود. 

نکات قابل توجه بعد از انجام معامله در بازار بورس

چند نکته زیر را نیز باید در هنگام خرید میلگرد از بازار بورس در نظر بگیرید:

  • خریدار بعد از معامله باید متعهد شود تسویه حساب کرده است و میلگرد خریداری شده را تحویل بگیرد. 
  • خریدار تا ۳ روز کاری فرصت دارد تا هزینه خرید خود را تسویه کند. 
  • اگر خریدار تا ۳ روز کاری اقدام به تسویه نکند، مشمول پرداخت جریمه نقدی می‌­شود. جریمه نقدی تا ده روز محاسبه می­شود. اگر خریدار تا ۱۰ روز کاری اقدام به تسویه نکند به طور کل معامله فسخ خواهد شد. در اینگونه مواقع خریدار باید جریمه کارگزار فروشنده را نیز بپردازد. این جریمه از پیش پرداخت برداشت می‌­شود.

در انتها درنظر داشته باشید که علاوه بر میلگرد آجدار و ساده، شما میتوانید قیمت میلگرد استیل را نیز از ما بخواهید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها