استعلام و خرید

مشخصات ورق روغنی

انواع ورق روغنی و مشخصات فنی آن

انواع ورق روغنی (Cold Rolled Steel Sheet) کاربردهای متفاوتی در صنعت دارد. ظرافت، زیبایی ظاهری و قابلیت‌های منحصربه‌فرد این محصول، آن را به یکی از پرمصرف‌ترین ورق‌های موجود در بازار تبدیل کرده‌است. این تفاوت در ویژگی‌ها ناشی از آلیاژهای به‌کار رفته و فرآیند تولید این نوع ورق است. ورق روغنی که طی نورد سرد تولید می شود، مقاومت بالایی در مقابل زنگ زدن و اکسیده شدن دارد و از طرفی قابلیت کشسانی بالایی هم دارد. ورق های روغنی، براساس مؤلفه‌های مختلف دسته‌بندی می‌شود. دقیقاً به‌ همین دلیل است که باید مشخصات ورق روغنی را بشناسید و اساس دسته‌بندی آن را بدانید. سایر انواع ورق های سرد را می توانید در قسمت ورق سرد چیست مطالعه کنید

 ورق روغنی Cold Rolled Steel Sheet چیست

اگر ورق‌ها را براساس نحوه ساخت به دو دسته نورد سرد و نورد گرم تقسیم کنیم، ورق روغنی در اولین دسته قرار می‌گيرد. دلیل نامگذاری این محصول با عنوان ورق سرد نیز دقیقاً همین است. البته ویژگی‌های ظاهری این مقطع باعث شده‌است، که در بازار با نام ورق روغنی نیز شناخته شوند. ویژگی‌های فنی ورق روغنی شامل موارد زیر است:

  • قابلیت فرم‌پذیری
  • قابلیت ضدسایش
  • مقاومت کشسانی بالا
  • قابلیت روغن‌کاری
  • مقاومت بالا در مقابل اکسید شدن
  • قابلیت لعاب‌پذیری

انواع ورق سرد و مشخصات فنی هر کدام!

تفاوت انواع ورق آهن به عوامل مختلفی بستگی دارد. فاکتورهای مختلف، دسته‌بندی‌های متفاوتی برای این محصول ایجاد کرده‌اند. اما رایج‌ترین دسته‌بندی‌های رایج در این صنعت عبارتنداز:

کیفیت یا به عبارتی آلیاژ!

محصولات زیر به ترتیب از باکیفیت‌ترین نوع ورق روغنی معرفی می‌شود:

ورق روغنی EK2

این نوع، ورقی با مقاومت بالا در برابر سایش و لعاب‌پذیری و جوشکاری مناسب است. به همین دلیل بیشتر در تولید انواع لوازم خانگی و قطعات خودرو که ضد سایش بودن در آن‌ها اهمیت دارد، به‌کار می‌رود.

ورقSt16

در تهیه این محصول از شش صدم درصد کربن، چهل‌وپنج صدم درصد منگنز، سه صدم درصد فسفر و دو دهم درصد گوگرد استفاده می‌شود. کیفیت بالا و مقاومت کششی چشمگیر این محصول باعث شده‌است که کاربرد گسترده‌ای در صنعت داشته باشد.

ورق St14

هشت صدم درصد از وزن این محصول را کربن تشکیل می‌دهد. به‌علاوه چهل‌وپنج صدم درصد منگنز، سه صدم درصد فسفر و دو دهم درصد گوگرد در ساخت این نوع ورق به‌کار گرفته‌ می‌شود. این محصول را با نام ورق فوق‌کششی نیز می‌شناسند. مقاومت کششی این ورق (350-270 مگاپاسکال) بوده و نسبت به ورقSt16 در درجه پایین‌تری قرار می‌گیرد. درضمن این محصول بافت تقریباً نرمی دارد.

ویژگی‌های ورق سرد ST14
  • قابلیت جوشکاری بالا
  • سطح پرداخت شده و تحمل نسبتا بالاتر
  • سطح صاف و روغنی

ورق St13

یک دهم درصد وزن این ورق کربن، پنج دهم درصد منگنز، چهارصدم درصد فسفر و سه صدم درصد آن را گوگرد تشکیل می‌دهد. ورق نیمه‌کششی و یا نیمه‌کشسانی نام‌های دیگر این محصول است. استحکام کششی این ورق (270-370 مگاپاسکال) بوده و نقطه تسلیم آن نسبت به ST12 کمتر است. از این محصول در انواع صنایع و ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. خودروسازی و ساخت انواع لوازم اداری و خانگی از جمله کاربردهای این نوع ورق است.

ویژگی ورق  روغنی ST13
  • خاصیت جوش پذیری بالا
  • سطح پرداخت شده با تحمل بالاتر نسبت به محصولات نورد گرم
  • سطح صاف و براق

عکس ورق st13

ورق St12

پانزده صدم درصد کربن، شش دهم درصد منگنز، پنج صدم درصد فسفر و سه صدم درصد گوگرد در بافت این محصول به‌کار گرفته می‌شود. ورق روغنی کششی نام دیگر این محصول است.  استحکام کششی این نوع ورق (410-270 مگاپاسکال) بوده و به همین دلیل مصرف و فروش بالاتری نسبت به دیگر انواع دارد. ساخت قطعات الکترونیکی، کانتینر سازی، اتومبیل سازی، ساخت پوسته کوره، کشتی سازی، صنعت ساختمان سازی و عمران و تهیه بشقاب مخازن تحت فشار از جمله کاربردهای این ورق است.

ویژگی‌های ورق ST12
  • سطح این ورق نورد سرد صاف و روغنی می باشد
  • سطح پرداخت شده و با تحمل بالاتر نسبت به محصولات نورد گرم

کاربردهای ورق روغنی

ویژگی‌های خاص اشاره شده برای ورق روغنی باعث می‌شود که در ساخت بسیاری از محصولات در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. از جمله مهم‌ترین موارد استفاده آن به شرح زیر است:

  • خودروسازی: ساخت بدنه، شاسی، باک، اتاقک، صندلی، لوله اگزوز
  • بسته‌بندی: انواع پوشش‌ها و قوطی‌های مواد غذایی، نوشیدنی
  • الکترونیک: ساخت مدارهای چاپی، بردهای مداری مجتمع
  • ساختمان‌سازی: ساخت سقف، دیوار، درب و پنجره، کابین آسانسور
  • لوازم خانگی و اداری: انواع دیواره‌های کولر، یخچال، اجاق گاز، مبلمان، کابینت، کمد،کشوهای فلزی و بایگانی
  • صنعت: ساخت مخازن و بشکه‌های فلزی، سوله‌ها، تابلوهای برق

کاربرد ورق روغنی در ساختمان سازی

تاریخ انقضای ورق

جالب است بدانید که ورق روغنی دارای تاریخ انقضاء است. بعد از این تاریخ ورق به لحاظ ویژگی‌های فنی و قابلیت‌های مکانیکی دچار ضعف می‌شود. براین‌اساس چند محصول متفاوت وجود دارد:

  • تا ۱۸ ماه: ورق St12 ‌ به مدت هجده ماه تاریخ مصرف دارد.
  • تا ۸ ماه: تاریخ انقضای ورق St13  و ورق روغنی St14 نهایتاً تا هشت ماه است.

روش تولید ورق روغنی

این ورق در شش مرحله اصلی به شرح زیر تولید می‌شود:

۱. اسید شویی: برای از بین بردن آلاینده‌ها و لایه اکسیدی بر روی ورق سیاه، با استفاده از اسید کلریدریک عمل پاکسازی انجام می‌شود.

۲. نورد سرد: اصلی‌ترین مرحله تولید که در آن با عبور ورق از چندین غلتک، ضخامت به میزان مد نظر و استاندارد می‌رسد.

۳. شستشوی الکترولیتی: این مرحله با هدف از بین بردن آلودگی‌ها در مرحله نورد سرد انجام می‌گیرد.

۴. آنیلی کردن ورق: فرایندی خاص که در آن ویژگی‌های مکانیکی و متالوژیکی ورق بهبود می‌یابد تا کیفیت مناسبی از محصول بدست آید.

۵. نورد پوسته‌ای: در صورتی‌که تغییر شکل ناخواسته‌ای در حین فرایند نورد سرد ایجاد شده باشد، برای بدست آوردن سطح صاف و صیقلی و همچنین افزایش خواص مکانیکی، این فرایند انجام می‌گیرد.

۶. بازرسی و اصلاح: در اینجا عیوب سطحی احتمالی شناسایی و برطرف می‌شوند. همچنین برای جلوگیری از زنگ‌زدگی عمل روغن‌کاری ورق انجام می‌گیرد.

۷.کلاف کردن: ورق‌های روغنی، بجز موارد فابریک برش خورده، به شکل کلاف به هم پیچیده می‌شوند. بنابراین با استفاده از دستگاه محصول به شکل رول درآماده و آماد ورود به بازار می‌شود.

فرایند تولید ورق روغنی

کارخانه سازنده ورق روغنی

برند و کارخانه تولیدکننده تا حدی در کیفیت محصول نهایی نقش دارد. در بازار ایران کارخانه‌های مختلفی به تولید ورق نورد سرد مشغولند:

 ابعاد و مشخصات استاندارد ورق روغنی

در حین فرایند تولید ورق روغنی، حرکت غلتک‌ها باعث کاهش ضخامت بین ۵۰ تا ۹۰ درصد در هر بار انجام آن می‌شود. برای رسیدن به حد استاندارد عمل غلتک‌زنی به تعداد زیاد انجام می‌گیرد تا اینکه در نهایت این میزان به ۰.۱۲ تا ۳ میلی‌متر برسد. البته برخی موارد هم ضخامت محصول ۰.۳۵ تا ۳ میلی‌متر است. اما در هر حال این میزان بیشتر از ۳ میلی‌متر نخواهد بود.

عرض استاندارد ورق روغنی هم معمولا ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی‌متر است. طول آن هم بر اساس سفارش خریدار تغییر می‌کند. البته در برخی موارد ورق‌های روغنی در ابعاد ۱×۲ متر یا ۱.۲۵ ×۲.۵  متر برش می‌خورند که به آن‌ها ورق‌های فابریک می‌گویند.

قیمت ورق روغنی

قیمت ورق روغنی نیز همانند انواع محصولات آهنی، تابع مواردی مانند نوسانات ارز، تورم، میزان تقاضای بازار و قیمت جهانی مواد اولیه دارد. هر چند به نسبت سایر پروفیل‌‌ها، تغییرات قیمتی آن کمتر است. با این وجود بهتر است برای برآورد قیمت و قبل از تهیه با مراجعه و مشاوره از وب‌سایت‌هایی که به شکل آنلاین قیمت روز را اعلام می‌کنند، نسبت به تهیه و خرید کالای مورد نظر خود اقدام کنید.  مشاوره و پاسخگویی دقیق، تضمین کیفیت کالا، تهیه از تولیدکنندگان معتبر و ارسال سریع و مطمئن از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که می توان برای انتخاب بهترین فروشنده ورق روغنی در نظر گرفت.

Leave a comment