دسته بندی

نبشی بال مساوی چیست؛ انواع، کاربردها، ویژگی ها

جدیدترین مطالب

نبشی بال مساوی (به انگلیسی Equal Angel Bar) نوعی پروفیل باز است که در آن اندازه دو ضلع عمود بر مقطع با هم برابرند. به‌عنوان یکی از پرکاربردترین پروفیل‌ها، نبشی بال مساوی در بسیاری از زمینه‌های ساختمان‌سازی و صنعتی مانند ساخت سازه‌های فلزی و بتنی، تجهیزات و ماشین آلات کاربرد دارد. از طرفی قابلیت تولید در ابعاد و ضخامت‌های مختلف به همراه شکل هندسی مناسب آن، انعطاف بسیاری به استفاده آن در بخش‌های مختلف می‌دهد. در این مطلب ضمن بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای این پروفیل به تشریح استانداردها، وزن و قیمت آن نیز می‌پردازیم. در ضمن اگر احساس می کنید که نیاز دارید درباره انواع نبشی (که نبشی بال مساوی تنها یک نوع از آنها به حساب می آید)، اطلاعات بیشتری داشته باشید، می توانید به قسمت انواع نبشی مراجعه کنید

نبشی چیست؟

به‌طور کلی نبشی‌ها از یک سطح مقطع یا در اصطلاح فنی «بال» و دو ضلع عمود بر آن یا «جان» تشکیل شده‌اند. در انواع متداول، جان با زاویه ۹۰ درجه بر بال قرار دارد اما می‌توان نبشی‌هایی را هم پیدا کرد که زوایای متفاوتی داشته باشند. بر حسب اندازه دو بال، نبشی‌ها را به دو نوع بال مساوی و نامساوی تقسیم‌بندی می‌کنند. همان‌طور که مشخص است در نوع اول، اندازه دو بال با یکدیگر مساوی هستند. برای مشخص کردن سایز نبشی نیز در صورتی‌که بال‌ها مساوی باشند، اندازه آن با یک حرف به شکل ۲۰L   یا ۲۰×۲۰L یعنی نبشی که دو بال آن ۲۰ میلی‌متر است، نمایش می‌دهند. به همین شکل در انواع بال نامساوی دو عدد را در نمایش سایز می‌بینید، به عنوان مثال نبشی ۲۰ ×۳۰ L دارای دو بال به اندازه ۲۰ و ۳۰ میلی‌متر است. البته در برخی موارد عدد سومی هم به این مقادیر اضافه می‌شود که نشان دهنده ضخامت نبشی بر حسب میلی‌متر است.

ویژگی‌های نبشی بال مساوی

نبشی بال مساوی به دلیل ابعاد برابر در ساختار خود و همچنین نوع جنس بکار رفته در آن،  ویژگی‌های خاصی به شرح زیر دارد:

  • مقاومت بسیار مناسب در برابر بارهای فشاری و خمشی
  • قابلیت شکل پذیری مناسب
  • قابلیت جوشکاری و برشکاری آسان

کاربردهای نبشی بال مساوی

این پروفیل به دلیل شکل هندسی خاص خود معمولا برای شکل‌ دادن به گوشه‌های سازه‌های ساختمانی و صنعتی کاربرد دارد. در ضمن می توان از آن در موارد زیر استفاده کرد:

  • سازه‌های پشتیبان در ساختمان : استحکام و دوام بالای این نوع نبشی آن را به گزینه‌ای مناسب برای ستون قاب‌ها، خرپا و سازه‌های باربر تبدیل کرده است.
  • قفسه‌بندی:‌ شکل L مانند نبشی بال مساوی امکان استفاده آن در قفسه‌ها برای تحمل بارهای سنگین را فراهم می‌کند.
  • صنعت حمل و نقل: در این صنعت انعطاف‌پذیری و استحکام سازه بسیار اهمیت دارد. بنابراین نبشی بال مساوی در ساخت اجزای ضروری وسائل نقلیه مانند قاب تریلر و شاسی کاربرد فراوانی دارد.
  • ساختمان سازی: به دلیل شکل ظاهری مناسب و دوام این پروفیل، معماران از آن برای ساخت نماهای تزیینی، نرده‌ها و ایجاد فرم متقارن در نمای ساختمان استفاده می‌کنند.
  • تجهیزات و ماشین آلات: بکارگیری در ساخت قاب ماشین آلات به دلیل دوام و استحکام مناسب یکی دیگر از کاربردهای نبشی بال مساوی است.

انواع نبشی بال مساوی

نبشی بال مساوی بر اساس وزن، شکل ظاهری و جنس بکار رفته در آن به انواع مختلف زیر دسته‌بندی می‌شود. اطلاع از این موارد در تعیین قیمت نهایی و خرید این پروفیل بسیار اهمیت دارد:

  • از لحاظ شکل ظاهری:

دو دسته اصلی بال مساوی، بال نامساوی. البته نوع دیگری نبشی بال مساوی به نام اسپیرال یا گرم نوردیده بال مساوی هم وجود دارد که دقیق‌ترین نوع از لحاظ کیفیت و ابعاد است. انعطاف‌پذیری بالا، مشخصات کاملا استاندارد و قابلیت سوراخ‌کاری مناسب آن را به یکی از بهترین نبشی‌های بال مساوی با کاربرد خاص تبدیل کرده است.

  • از لحاظ روش تولید:

دو دسته پرسی و فابریک. در نوع اول ورق رول شده با استفاده از دستگاه پرس به شکل نبشی در می‌آید. اما در نوع فابریک، شمش‌های فولادی بعد از ذوب شدن در کوره توسط تجهیزات نورد، به ضخامت دلخواه در می‌آیند. برای مثال نبشی اسپیرال، جزو نبشی هایی است که به صورت فابریک تولید می شود. (برای اطلاعات بیشتر درباره نبشی اسپیرال به قسمت نبشی اسپیرال چیست می توانید مراجعه کنید)

  • از لحاظ جنس:

سه دسته اصلی گالوانیزه، فولادی، آلومینیومی

  • از لحاظ وزن:

دو دسته اصلی نبشی سبک و سنگین. نبشی سنگین بر اساس استانداردهای اروپایی تولید می‌شود و ابعاد و مشخصات آن مطابق جدول اشتال است. اما نبشی سبک، وزنی کمتر از استانداردهای اروپایی دارد.

استانداردهای نبشی بال مساوی

این پروفیل در استانداردهای متفاوتی تولید می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۱۰۲۲ DIN:

استاندارد تدوین شده توسط موسسه استانداردسازی آلمان که اطلاعات خواص مکانیکی، روش تست، ترکیبات شیمیایی و ساختار نبشی را بیان می‌کند.

  • ۵-۶۷۵ ISO:

استانداردی بین‌المللی که در مورد تحمل پذیری و ویژگی‌های پروفیل‌های فولادی صحبت می‌کند.

  • ۸۵۱۰ GOST:

استاندارد تدوین شده توسط موسسه استانداردسازی روسیه که اطلاعات روش آزمون، خواص مکانیکی و ویژگی‌های نبشی بال مساوی را بیان می‌کند.

  • ۱۰۰۵۶ BSEN :

استاندارد تولید نبشی بال مساوی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا که ویژگی‌ها و روش آزمون این پروفیل را ارایه می‌کند.

  • استاندارد ملی ۱۳۹۶۸ :

در این استاندارد روش آزمون و ویژگی نبشی بال مساوی بیان شده است.

استاندارد های مختلف نبشی بال مساوی

نحوه محاسبه وزن نبشی بال مساوی

وزن نبشی در محاسبات سازه‌ای و تعیین قیمت نهایی آن بسیار موثر است. روش‌های متعددی برای این منظور مورد استفاده مهندسان سازه قرار می‌گیرد، با این وجود یکی از متداول‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها استفاده از جدول اشتال وزنی نبشی بال مساوی است. در این جدول مشخصات فنی نبشی بر اساس استانداردهای بین‌المللی بیان شده است و می توان با در دست داشتن طول شاخه مورد نظر و ابعاد پروفیل، به‌راحتی وزن کل را محاسبه کرد.

قیمت نبشی بال مساوی

قیمت این پروفیل به عوامل مختلفی مانند ابعاد و مشخصات فنی به‌خصوص وزن، جنس و کیفیت و خلوص فلز بکار رفته در آن، روکش یا پوشش مورد استفاده و شرکت تولید کننده دارد. در کنار این موارد، مانند هر پروفیل دیگری نوسانات بازار و قیمت ارز نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. به همین دلیل بیشتر فروشندگان معتبر، در مورد این نبشی به‌صورت آنلاین قیمت‌های لحظه‌ای و روزانه را جهت اطلاع خریداران ارائه می‌کنند.

از کجا می‌توان نبشی بال مساوی خرید؟

از آنجا که این پروفیل به صورت تخصصی در بازار عرضه می‌شود، در ابتدا باید اطلاعات فنی لازم در مورد مشخصات کالای مورد نظر خود را به فروشنده اعلام کرد. بر این اساس او ضمن ارائه مشاوره لازم، قیمت روز محصول بر اساس وزن نبشی را در اختیار قرار خواهد داد. بنابراین هنگام انتخاب فروشنده، همراه بودن او برای در اختیار گذاردن اطلاعات لازم را فراموش نکنید. ضمن اینکه خدمات سریع حمل و نقل و ضمانت کیفیت محصولات شاخص مهم در انتخاب شما می‌تواند باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها