استعلام و خرید

لوله مانیسمان

لوله مانیسمان یا بدون درز چیست و راهنمای خرید آن

لوله های مانیسمان یا لوله بدون درز، لوله هایی هستند که در تولید آنها از شمش استفاده شده و مقاومت فوق العاده بالایی دارند. به همین دلیل است که در خطوط نفتی، خطوط فشار قوی و خطوط هیدرولیکی زیاد استفاده می شود.. جالب است بدانید که اسم آن، از شرکت مانسمان (به آلمانی: Mannesmann AG) نشات گرفته است. در این نوشته شما علاوه بر راهنمای خرید، در مورد قیمت لوله مانیسمان و وضعیت بازار این محصول نیز نکات مهمی را فرا می‌گیرید. اما قبل از آن لازم است اطلاعات خود را در مورد کم‌وکیف این محصول (مشخصات، کاربرد، انواع سایز و …) ارتقاء دهید. پس از مطالعه این مقاله، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سایر نوع های لوله فلزی می توانید به قسمت انواع لوله های فلزی مراجعه کنید.

مشخصات و کاربرد لوله مانیسمان (مانسمان) یا لوله بدون درز

برای پاسخ به این سؤال باید این محصول را بهتر بشناسید! لوله‌ها به طور کلی به دو دسته درز دار و بدون‌درز تقسیم می‌شوند. لوله درز دار از ورق فولادی تهیه شده و لوله بدون‌درز از شمش فولاد. مانیسمان همان لوله بدون درز است که بدون استفاده از هرگونه عملیات جوشکاری تهیه می‌شود. بنابراین هیچگونه خط جوشی در این لوله وجود ندارد. 

ویژگی منحصر به فرد این محصول تحمل فشار و مقاومت بالای آن است. یعنی از آنجاییکه این لوله هیچگونه درزی ندارد، نیروی وارده در کل سطح لوله پخش شده و مقاومت آن را در حد چشمگیری بالا می‌برد. این لوله همچنین در مقابل نشتی مقاومت بالایی داشته و از قابلیت اتصال بدون آسیب برخوردار است. این محصول از جمله باکیفیت‌ترین لوله‌های ساختمانی و صنعتی موجود در بازار محسوب می‌شود.

راهنمای خرید لوله مانیسمان

بازار هدف لوله بدون‌درز را بشناسید!

مقاومت بالای این محصول درمقابل تنش و فشار باعث شده‌است که در صنایع مختلف کاربرد گسترده‌ای داشته‌باشد. شاید بتوان انتقال سیالات با سرعت و فشار بالا را مهم‌ترین کاربرد این محصول دانست.

اما درمجموع وقتی قرار است خطوط انتقال با حساسیت بالایی راه‌اندازی شوند، این لوله بهترین انتخاب است. بنابراین در ساخت بخش تأسیسات پروژه‌های بزرگ و کوچک ساختمانی، احداث پالایشگاه‌های نفت و گاز و پتروشیمی، نیروگاه‌های انرژی، صنعت کشاورزی، راه‌اندازی خطوط هیدرولیک، خطوط فشار قوی و خطوط انتقال صنایع غذایی و دارویی و هر صنعتی که به لوله‌ای باکیفیت و مستحکم نیاز دارد، از این محصول استفاده می‌کنند.  

کدام رده از لوله مانسمان مناسب کار شماست؟

در راهنمای خرید لوله مانیسمان، این محصول دارای رده‌های مختلف است و این تفاوت یکی از مهم‌ترین عوامل دسته‌بندی آن محسوب می‌شود. رده براساس ضخامت لوله و توسط محاسبات خاصی تعیین می‌شود. لوله مانیسمان رده ۲۰ جزء پرفروشترین انواع این محصول در بازار است. این محصول در دسته لوله‌های سبک قرار می‌گیرد و یک گزینه عالی برای گازرسانی توکار ساختمان‌ها و سیستم لوله‌کشی موتورخانه‌ها به حساب می‌آید. 

درضمن سه روش مختلف برای تعیین رده لوله بدون‌درز وجود دارد:

  • مشخص کردن ضخامت لوله با واحد اینچ یا میلی‌متر و مطابق با استاندارد API 5L و یا ANSI B36
  • روش وزنی که این لوله را به سه دسته استاندارد (STD)،  سنگین (XS) و فوق سنگین (XXS) تقسیم‌بندی می‌کند.
  • بر اساس استانداردهای بین‌المللی و به‌صورت ANSI

کدام سایز لوله درزدار به کارتان می‌آید؟

سایز این لوله نشان‌دهنده حد فاصل قطر داخلى و قطر خارجی آن است. معمولاً سایز ۱.۸ تا ۱۲ اینچ برای این لوله تعریف می‌شود. این مؤلفه به نوعی کاربرد لوله را مشخص می‌کند. بنابراین مهم است که سایز  لوله را قبل از خرید بدانید. درضمن این نوع لوله معمولاً در شاخه‌های ۶ و ۱۲ متری در بازار موجود است. 

آیا بهترین برندهای لوله مانیسمان را می‌شناسید؟

لوله مانیسمان اهواز شناخته شده‌ترین برند در این بازار است. کیفیت و تنوع در سایز و رده در این برند به شما کمک می‌کند، نیاز خود را به طور کامل برطرف کرده و در وقت و سرمایه‌تان صرفه‌جویی کنید. 

کاربرد های لوله مانیسمان

کاربرد لوله‌های بدون‌درز بسیار گسترده است. رایج‌ترین این کاربردها عبارتنداز:

  •       انتقال انواع سیالات در پالایشگاه‌ها، تأسیسات پتروشیمی و به‌طور کلی صنعت نفت و گاز
  •       صنعت انتقال آب
  •       صنعت فاضلاب
  •       تأسیسات ساختمانی
  •       لوله‌کشی
  •       صنایع غذایی و دارویی
  •       آتش نشانی
  •       صنعت حفر چاه‌های عمیق
  •       احداث سکوهای دریایی
  •       ساخت تجهیزات میدان‌های نفتی
  •       ساخت خطوط لوله
  •       مخازن تحت فشار
  •       ساخت انواع کمپرسورها
  •       صنعت کشتی‌سازی
  •       ساخت قطعات ماشین‌آلات سنگین
  •       صنعت ساختمان و احداث سازه‌های عظیم
  • کاربرد لوله بدون‌درز در صنعت برق

 در صنعت برق نیز سلامت، کیفیت و استحکام تجهیزات اهمیت زیادی دارد. کابل‌های فشار قوی که در این صنعت به‌کار می‌روند باید از گزند هر عامل بیرونی و مخرب در امان باشند. اینجاست که لوله بدون‌درز به کار می‌آید. این لوله‌ها در بخش‌های مختلف نیروگاه‌های برق مانند عایق کردن کابل‌های فشار قوی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

  • کاربرد لوله مانیسمان در صنعت کشاورزی

صنایع کشاورزی دارای شبکه لوله‌کشی آب برای آبرسانی به زمین‌های کشاورزی است. همانطور که می‌دانید کشور ما و البته جهان با خطر کم‌آبی شدید مواجه است. بنابراین استفاده از لوله‌های باکیفیت که کوچکترین نشتی نداشته و از استحکام بالایی در برابر رطوبت و خطر خوردگی برخوردار باشند، حیاتی است. در نتیجه این حساسیت، لوله بی‌درز همان محصولی است که انتقال آب را در صنعت کشاورزی به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

البته این لوله‌ها در بخش‌های دیگر صنعت کشاورزی مانند انتقال کودهای شیمیایی مایع و سم‌پاشی مزارع نیز کاربرد گسترده دارد. دلیل استفاده از این لوله‌ها دراین بخش، مقاومت بالای آن درمقابل مواد شیمایی است.

  • کاربرد لوله مانیسمان در پتروشیمی

کاربرد این نوع لوله در صنعت پتروشیمی بسیار گسترده‌است. ابزار دقیق‌ و ابزار نمایشگر مانند ابزار دقیق اندازه‌گیری سطح سیال، فشار سیستم و دمای سیستم؛ کنترل‌کننده‌های سطح مانند لول گیج‌، لول ترنسمیتر و لول سوئیچ؛ شیرهای کنترلی مانند شیر کنترلی فشاری، گیت، بال ولو، چک ولو، ترموستاتیک و پنوماتیک؛ تله‌های بخاری مانند تله‌های ترمودینامیکی، تله‌های فری فلوت، تله‌های ترموستاتیکی و فلوتری؛ بخشی از این کاربرد است.  

  • کاربرد لوله بدون‌درز در صنایع دریایی

کاربرد این مقطع در صنایع دریایی بسیار گسترده است. برای مثال سیستم لوله‌کشی دیگ‌های بخار کشتی و قسمت­‌هایی از کشتی که در معرض دما و فشار بالا قرار دارند، را از این کشتی می سازند. به‌علاوه در بخش‌هایی مانند ساخت فانوس‌های دریایی، ساخت زیردریایی‌ها و احداث سکوی بالگردها از این مقطع استفاده می‌شود.  

  • کاربرد لوله بدون جوش در صنعت هیدرولیک

درجه کیفی بالای سطح نهایی لوله، دقت در ابعاد لوله، افزایش چگالی مواد و افزایش استحکام لوله قابلیت‌هایی است که صنعت هیدرولیک را به این محصول وابسته کرده‌است. این محصول در بخش‌های مختلف صنعت هیدرولیک مانند ساخت دستگاه­های اینجکشن، لوله‌­های مکانیکی، بازوهای مکانیکی، سیلندرهای هیدرولیک و لوله‌­های فولادی محوری کاربرد دارد.  

  • کاربرد لوله بی‌درز در صنعت ذخیره و انتقال هیدروژن

هیدروژن از جمله موادی است که پتانسیل بالایی در ایجاد خوردگی دارد. به همین دلیل کیفیت و مقاومت مخازن و لوله‌های نگهداری و ذخیره آن حیاتی است. همچنین تجهیزات به‌کار رفته در این صنعت باید تحمل فشار بالا را داشته‌باشد. لوله بدون جوش یک گزینه مناسب برای به‌کارگیری در این صنعت است.

  • کاربرد لوله بدون درز در صنعت تولید دیگ بخار

در صنعت تولید دیگ بخار، مبدل‌های حرارتی و سوپرهیترها نیز از این نوع لوله استفاده می‌شود.

لوله بدون‌جوش به‌کار رفته در این صنعت دارای استاندارد  ASTM است.

  • کاربرد لوله بی‌درز در صنعت ساخت اسلحه

صنایع نظامی نیز حساسیت بالایی داشته و کیفیت و استحکام تجهیزات به‌کار رفته در آن بسیار مهم است. بنابراین از لوله تفنگ و تانک گرفته تا تجهیزات کارخانه‌های اسلحه‌سازی را از این نوع لوله می سازند.

نکات مهم در راهنمای خرید لوله مانیسمان (مانسمان) یا لوله بدون درز

در راهنمای خرید لوله مانیسمان نکاتی وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می شوید.

قبل از خرید لوله مانیسمان قیمت‌ها را چک کنید!

برای اینکار می‌توانید به جدول قیمت لوله مانیسمان مراجعه کنید. در این جدول قیمت هر محصول بنابر ویژگی‌های مختلف و طبق آخرین تغییرات بازار اطلاع‌رسانی می‌شود. 

بازار خرید و فروش لوله بدون‌درز را ارزیابی کنید!

ازآنجاییکه این محصول از شمش فولاد تهیه  می‌شود، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در قیمت‌گذاری آن، نرخ روز شمش فولاد است. ازطرفی خود شمش فولاد با بالا رفتن قیمت دلار در جهان دچار افزایش قیمت می‌شود. این عامل به اضافه تورم داخلی باعث می‌شود که قیمت لوله بدون‌درز نوسانات زیادی را تجربه کند. خوشبختانه آمار مربوط به این نوسانات لحظه به لحظه و ازطریق منابع دقیق و قابل‌اعتماد در نیک فولاد ارائه می‌شود.

قبل از اقدام به خرید مشاوره بگیرید!

قبل از خریدتان، حتما مشاوره بگیرید. کارشناسان متلفی می توانند شما را یاری کنند تا بنابر میزان سفارشتان، بهترین برند و بهترین کیفیت ها را تحویل بگیرید.

 

Leave a comment