دسته بندی
ناودانی فابریک چیست

صفر تا صد ناودانی فابریک؛انواع و کاربردها

جدیدترین مطالب

ناودانی فابریک(به انگلیسی Hot/Cold Rolled Channel) نوعی پروفیل فلزی از انواع ناودانی است که بر حسب استانداردهای کارخانه تولید کننده و به روش نورد گرم یا سرد تولید می‌شود. این ناودانی در موارد مختلفی مانند ساختمان‌سازی، تولید ماشین آلات و مبلمان فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر حسب نوع جنس مورد استفاده، سطح مقطع و وزن ناودانی فابریک به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که هر یک مورد استفاده مخصوص خود را دارد. در ادامه درباره اینکه ناودانی فابریک چیست، چه ویژگی ها و انواعی دارد، کاربرد های آن و قیت ناودانی فابریک صحبت می شود. ضمنا در قسمت انواع ناودانی، می توانید ۱۰ نوع دیگر ناودانی به جز ناودانی فابریک را مطالعه کنید.

توضیح ناودانی و ناودانی فابریک چیست؟

ناودانی از دسته مقاطع فولادی باز با سطح مقطع U یا C شکل است. به طور کلی ناودانی‌ها از یک بخش افقی به نام «جان» و دو بخش عمود بر هم به نام «بال» تشکیل شده اند. سایز ناودانی‌ها بر اساس ارتفاع بال آن‌ها نامگذاری می‌شود. به این معنا که به عنوان مثال در ناودانی سایز ۸  اندازه بال برابر ۸ سانتی‌متر است. کاربرد عمده ناودانی‌ها در صنعت ساختمان‌سازی است که به این نوع ناودانی‌های ساختمانی هم می‌گویند، اما بر حسب جنس مواد اولیه بکار رفته در تولید و وزن، کاربردهای متفاوتی در سایر صنایع مانند ساخت ماشین‌آلات یا نیروگاهی نیز دارند. ناودانی فابریک، نوعی ناودانی است که  به دلیل اینکه شکل فابریک ناودانی، در فرایند تولید، تغییر نمی کند این اسم را به خود گرفته است!

فرایند تولید ناودانی فابریک

مهم‌ترین تفاوت ناودانی فابریک با انواع دیگر، روش تولید آن از طریق نورد گرم یا سرد است. در طی فرایند تولید، این پروفیل طبق استانداردها و ابعاد کارخانه، به شکل فابریک ناودانی در می‌آید و به همین دلیل به این نام معروف است. نورد گرم دارای ۵ مرحله به شرح زیر است:

۱.آماده‌سازی: در این مرحله بعد از انتخاب جنس ناودانی (به عنوان مثال فولاد، آلومینیوم) شمش‌های بزرگ یا همان بیلت، آماده می‌شوند تا در داخل کوره حرارتی قرار گیرند.

۲.حرارت دهی در کوره: شمش‌های فلزی بر حسب جنس تحت دماهایی حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرند. در حقیقت این دما بالاتر از نقطه تبلور فلز است و در طی آن شمش حالت انعطاف‌پذیر به خود می‌گیرد تا قابلیت شکل دهی داشته باشد.

۳. پوسته‌زدایی: برای یکنواخت کردن سطح شمش‌های تحت حرارت و افزایش کیفیت، پوسته‌های ایجاد شده از سطح شمش برداشته می‌شوند.

۴. نورد: شمش‌های گرم شده از میان غلتک‌هایی خاص عبور می‌کنند تا به شکل مورد نظر در آیند. حرکت از بین غلتک‌ها باعث کم شدن ضخامت فلز به اندازه مورد نظر می‌شود.

۵. پردازش نهایی: در اینجا اعوجاج و تاب قطعه گرفته شده و خنک می شود. در نهایت محصول به اندازه مورد نیاز سفارش شده در می‌آید و فرایند تکمیل می‌شود.

تفاوت فرایند نورد سرد، عدم استفاده از کوره برای گرم کردن شمش فلزی است. در طی این فرایند بعد از آماده‌سازی و تمیز کردن سطح شمش، قطعات فلزی در دمای محی ط به داخل غلتک‌های نورد هدایت می‌شوند.

انواع ناودانی فابریک

ناودانی فابریک از لحاظ شکل ظاهری، نوع سطح مقطع، وزن و جنس به دو دسته زیر تقسیم‌بندی می شود:

تقسیم‌بندی از لحاظ شکل ظاهری

  • ناودانی فابریک ساده:

این دسته از ورق‌های ساده فلزی بر حسب سفارش در اندازه‌های مختلف از سایز ۸ تا ۱۶ و ارتفاع ۳۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر تولید می‌شوند. کاربرد آن در بیشتر موارد برای پایه، قاب، تجهیزات صنعتی، چهارچوب ساختمان است.

  • ناودانی فابریک مشبک:

این ناودانی که از ورق گالوانیزه تولید می‌شود، در حین فرایند تولید سوراخ‌هایی با استفاده از دستگاه پانچ بر روی آن ایجاد می‌شود که شکل ظاهری‌اش به حالت مشبک در می‌آید. وجود این سوراخ‌ها، کاربرد این نوع نبشی در مواردی که نیاز به استفاده از پیچ و مهره دارد را ساده می‌کند. به همین دلیل ناودانی فابریک مشبک در ساخت قفسه‌های فلزی بسیار کاربرد دارد.

تقسیم‌بندی از لحاظ شکل سطح مقطع

  • ناودانی فابریک C شکل:

در سطح مقطع این ناودانی، دو بال به شکل حرف C و کمی زاویه‌دار به نسبت جان و به شکل مخروطی قرار دارند.

  • ناودانی فابریک U شکل:

دو بال در سطح مقطع این نوع، به شکل موازی یکدیگر و دقیقا همانند حرف U هستند.

عکس ناودانی فابریک C,U شکل

تقسیم‌بندی از لحاظ وزن

  • ناودانی فابریک سبک:

وزن این دسته از استانداردهای جدول اشتال پایین‌تر است. ضخامت جان و بال در این نوع ناودانی کمتر از حالت معمول است. به همین دلیل بیشتر در تولید چهارچوب‌ها ساختمان، ستون و تیرچه‌های سازه‌ها با بار کم و قفسه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • ناودانی فابریک سنگین:

ناودانی‌های سنگین دارای وزن و ابعادی معادل استانداردهای جدول اشتال دارند. به این معنا که این محصول بر اساس مشخصات فنی مندرج در جدول‌های محاسباتی مهندسی تولید می‌شود. کاربرد ناودانی فابریک سنگین بیشتر در بادبندها، قوطی‌های ستون سازه‌ها، خرپا و تیرها است.

تقسیم‌بندی از لحاظ جنس

  • ناودانی فابریک فولادی:

به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی، این نوع ناودانی در صنایع نفت و گاز، صنایع غذایی و محیط‌هایی که در مجاورت رطوبت یا مواد شیمیایی قرار دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • ناودانی فابریک گالوانیزه:

برای افزایش مقاومت ناودانی‌های فلزی در برابر زنگ زدگی، پوششی از فلز روی بر سطح ناودانی آهنی قرار می‌گیرد. کاربرد عمده آن در ساخت ماشین آلات، تجهیزات ساخت و بناهای معماری است.

  • ناودانی فابریک آلومینیوم:

سبک بودن، ویژگی اصلی ناودانی آلومینیوم است. به همین دلیل بیشتر در ساخت اسکلت‌های فلزی مانند چهارچوب در و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد ناودانی فابریک

تولید انواع مقاطع فلزی از جمله ناودانی به روش نورد و خواصی که این روش تولید ایجاد می‌کند، باعث می‌شود که ناودانی فابریک در موارد زیر کاربرد بیشتری داشته باشد:

  • ساختمان‌سازی: تولید تیرها، خرپا، ستون‌ها و سازه‌هایی که بار سنگین‌تری را تحمل می‌کنند، چهارچوب در و پنجره
  • خودروسازی: تولید قطعات قاب، شاسی
  • ماشین آلات: ساخت قاب تجهیزات و انواع ماشین آلات و ابزار صنعتی
  • کشتی‌سازی: ساخت بدنه، عرشه و اجزای کشتی

مزایای ناودانی فابریک

فرایند تولید نورد ویژگی‌های متفاوتی را در ناودانی به شرح زیر ایجاد می‌کند:

۱. شکل‌پذیری: قابلیت چکش‌خواری و شکل‌پذیری ناودانی به دلیل قرار گرفتن در دمای بالای نورد گرم و نرم شدن آن افزایش می‌یابد.

۲. افزایش خواص مکانیکی:  فرایند نورد زیر ساخت‌های شبکه‌ای فلز را تغییر می‌دهد. به همین دلیل خواصی مانند استحکام و چقرمگی آن افزایش می‌یابد. در نتیجه، ناودانی همگن و یکنواختی ایجاد می‌شود که در برابر تنش‌های محیطی مقاوم‌تر است.

۳. دقت ابعادی: ‌این حالت در مورد ناودانی‌های فابریک تولیدی به روش نورد سرد بیشتر اتفاق می‌افتد. ناودانی‌های تولیدی به این روش ضخامت، صافی و یکنواختی بیشتری دارند.

۴. صرفه‌جویی در مواد: تولید کنندگان در فرایند نورد می‌توانند در عین حفظ استحکام فلز، ضخامت آن‌را کاهش دهند. در حقیقت بدون به خطر افتادن عملکرد، ضخامت تغییر می‌کند که این موضوع تاثیر بالایی در استفاده کمتر از مواد اولیه برای تولید دارد.

قیمت و نحوه خرید ناودانی فابریک

تعیین جنس، ابعاد مورد نظر و وزن ناودانی فابریک برای تهیه و خرید این پروفیل اهمیت بالایی دارد. ضمن اینکه نوسانات بازار فلزات، میزان عرضه و تقاضا، همچنین نوسانات  ارز قیمت آن‌را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. بنابراین برای تهیه آن حتما موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

۱. با توجه به تغییرات قیمتی لحظه‌ای، فروشندگانی را انتخاب کنید که به شکل روزانه قیمت ناودانی را بر روی وب‌سایت یا فروشگاه خود ارائه می‌دهند.

۲. اطمینان از کیفیت ناودانی فابریک گام مهمی در تضمین اجرای پروژه مورد نظر در سطح مطلوب دارد. بنابراین انتخاب فروشندگانی که کیفیت کالای مورد نظر را تضمین می‌کنند، لازم است در اولویت تهیه قرار گیرد.

۳. فروشندگانی که مشاوره لازم در مورد انتخاب ناودانی فابریک مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار می‌دهد، می‌تواند کالایی را در اختیارتان قرار دهد که بالاترین استاندارد لازم را داشته باشد.

۴. در نهایت، توجه به اعتبار و سابقه فعالیت تامین‌کننده ناودانی فابریک و ارسال کالا در حداقل زمان ممکن مهر تایید آخر در خریدی مطمئن خواهد بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها