دسته بندی
سپری چیست

سپری چیست، صفر تا صد سپری

جدیدترین مطالب

انواع سپری، به انگلیسی (T profile)، یکی از انواع پروفیل است. که تشکیل شده از آلیاژهای فولاد، آلومینیوم، برنج، مس یا آهن می باشد. سپری، سطح مقطعی شبیه حرف T انگلیسی دارد. به‌دلیل طراحی خاص، این پروفیل مقاومت بالایی در برابر بارهای سنگین از خود نشان می‌دهد. سپری به دو روش نورد گرم و سرد و در ابعاد استاندارد تولید می‌شود و با خواص مکانیکی مختلف، کاربردهای بسیاری به‌خصوص در ساخت و ساز دارد. اگر قصد خرید و یا مشاهده قیمت سپری ها را دارید، در قسمت قیمت سپری می توانید قیمت سپری را بررسی کنید.

سپری چیست

سپری همانطور که گفته شد، نوعی پروفیل تشکیل شده از آلیاژ فولاد، الومینیوم، برنج، مس، یا آهن است که شبیه حرف T می باشد. عکس آن را می توانید در زیر ببیند.

کاربرد سپری

بر حسب نوع روش تولید، جنس و مشخصات مکانیکی، سپری در فعالیت‌های مختلفی از جمله موارد زیر به کار می‌رود:

  • ساختمان‌سازی برای ساخت تیرچه، خرپا و ستون، سقف‌های کاذب، سقف‌های نورگذر، نمای ساختمان، سقف‌های شیشه‌ای
  • ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی
  • ساخت پل‌ها، سدها، سازه‌های فلزی و دریایی
  • ساخت مبلمان و دکوراسیون داخلی
  • ساخت در و پنجره
  • گاردریل اتوبان‌ها و کنار پل

کاربرد سپری در ساختمان سازی

انواع سپری

سپری‌ها بر حسب جنس، شکل ظاهری و روش تولید به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند.

بر اساس شکل ظاهری

  • با توجه به ابعاد عرض و ارتفاع سطح مقطع T شکل، چهار گروه مختلف سپری وجود دارد:
  • سپری‌هایی که عرض و ارتفاع سطح مقطع یکسان و برابر است
  • سپری‌هایی با ابعاد نابرابر که در آن‌ها ارتفاع سطح مقطع نصف عرض است.
  • سپری‌هایی با ابعاد نابرابر که ارتفاع آن‌ها بر اساس کاربرد بسیار بلندتر از حد معمول است.
  • سپری‌ها با لبه گرد یا تیز

بر اساس جنس

سپری‌ها از جنس‌های مختلفی مانند فولاد، آلومینیوم، برنج، مس و آهن تولید می‌شوند. البته پر کاربردترین آن‌ها نوع آهنی است که استحکام و مقاومت بالایی دارد. با این حال برای آشنایی بیشتر، ویژگی‌های هر یک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سپری آلومینیوم

این نوع، بسیار سبک و ترکیبی از فولاد و مس است. مقاومت بالا در برابر خوردگی، زنگ زدگی، قابلیت بازیافت، انتقال حرارت مناسب و قابلیت ماشین‌کاری و چکش‌خوار بودن، آن را به گزینه‌ای مناسب برای نمای ساختمان، نورگیرها، سقف‌های کاذب تبدیل می‌کند. ضمن اینکه قیمت آن نیز به نسبت سایر انواع مقرون به صرفه‌تر است.

سپری آلومینیوم

سپری فولادی

این پروفیل که از آهن و کربن و همچنین درصدی کروم برای بهبود کیفیت تشکیل می‌شود، مقاومت بسیار بالایی دارد، به شکلی که در دسته سپری‌های بسیار مستحکم به‌حساب می‌آید. مقاومت بالا در برابر خوردگی و قابلیت جوشکاری مناسب از دیگر ویژگی‌های آن به‌حساب می آید. البته از آنجا که سپری فولادی به نسبت آلومینیوم شکننده‌تر است، ماشین‌کاری آن کمی مشکل خواهد بود. ضمن اینکه رسانایی الکتریکی بسیار کمی دارد.

سپری برنجی

عمده آلیاژ تشکیل شده این پروفیل هم از جنس برنج است که به‌دلیل رنگ طلایی‌اش طرفداران مخصوص به خود را دارد. مقاومت مناسب در برابر خوردگی، استحکام و وزن بالا ویژگی اصلی این پروفیل به حساب می‌آید. ضمن اینکه ماشین‌کاری آن به نسبت نوع فولادی راحت‌تر و قیمت آن نیز پایین‌تر است.

بر اساس روش تولید

سپری‌ها دو نوع روش تولید متفاوت دارند که هر یک بر مشخصات مکانیکی، به خصوص استحکام، کیفیت و البته قیمت آن تاثیر می‌گذارد.

سپری‌ فابریک

این دسته به روش نورد گرم بر روی شمش‌های فولادی تولید می‌شود. به این شکل که شمش تحت دمای بسیار بالا در کوره‌های حرارتی قرار می‌گیرد. بعد از رسیدن به دمای مورد نظر به داخل غلطک‌های نورد وارد شده و در آنجا ضخامت شمش کاهش و طول آن افزایش می‌یابد. در مراحل بعد نیز با عبور از غلطک‌های نورد میانی و نهایی شکل سپری در ابعاد مورد نظر را می‌گیرد. سپری‌های فابریک مقاومت و کیفیت بالایی دارند و به‌دلیل شکل‌پذیری بالا و دقت ابعاد تولید، در مواردی که این ویژگی‌ها نیاز است مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سپری پرسی

این دسته از سپری از روش پرسکاری بر روی ورق فولادی تولید می‌شوند. بعد از برش ورق به ضخامت مورد نظر، با استفاده از دستگاه پرس، به شکل مورد نظر در می‌آید. سپری‌های پرسی، به نسبت دسته اول مقاومت، قیمت و کیفیت پایین‌تری دارند و بیشتر در ساخت سازه‌های سبک، قفسه‌بندی و دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استاندارد و ابعاد سپری

به‌ظور معمول ضخامت استاندارد سپری‌ها بین ۰.۹ تا ۲.۵ میلی‌متر است و بر حسب نیاز و نوع کاربرد، هر شاخه آن به طول ۶ تا ۱۲ متر تولید می‌‌شود. البته متداول‌ترین ضخامت سپری، ۲ میلی‌متر است.  با این وجود همه تولید کنندگان لازم است مشخصات فنی سپری‌های خود را بر اساس استانداردهای بین‌المللی یا ملی به بازار عرضه کنند تا کیفیت و خواص مکانیکی آن‌ها تضمین باشد. این موضوع در ایمنی سازه اهمیت بالایی دارد. بر همین اساس دو مورد از پرکاربردترین‌های استانداردهای سپری عبارتند از:

  • استانداردهای DIN EN 10055، DIN1022 و DIN59051 : استانداردهای تدوین شده توسط موسسه استاندارد آلمان
  • استاندارد ISIRI 3364 : استاندارد مربوط به ایران که مشخصات فنی سپری‌های فولادی را تعیین کرده است.

جدول وزن سپری

محاسبه وزن سپری، به‌عنوان یکی از شاخص‌های تعیین قیمت، بر اساس چگالی، ضخامت و طول آن انجام می‌گیرد. از آنجا که نوع جنس بکار رفته در سپری‌ها می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین چگالی آن نیز متفاوت خواهد بود. با این حال از آنجا که سپری آهنی متداول‌ترین نوع مورد استفاده است، جهت اطلاع از حدود استاندارد  این پروفیل، وزن برخی سپری‌ها با طول شاخه ۶ متر بر اساس سایز آن در جدول زیر آورده شده است.

سایز سپری وزن شاخه ۶ متری (کیلوگرم)
۲ ۵.۳۲
۲.۵ ۷.۷۷
۳ ۱۰.۶۲
۳.۵ ۱۳.۹۸
۴ ۱۷.۷۶
۵ ۲۶.۶۴
۶ ۳۷.۳۸
۷ ۴۹.۹۲
۸ ۶۶.۲
۱۰ ۹۸.۴
۱۲ ۱۳۹.۲
۱۴ ۱۸۷.۸

قیمت و نحوه خرید سپری

قیمت سپری به عوامل مختلفی مانند وزن، جنس، روش تولید و شرکت عرضه کننده آن بستگی دارد. ضمن اینکه در بازار ایران به‌دلیل نوسانات قیمتی بازار ارز و سیاست‌های تولید داخل، نمی‌توان مقدار ثابتی را برای آن ارائه داد. با این حال باید دانست که سپرهای فولادی گران قیمت‌تر از همه انواع هستند و از طرفی با توجه به روش تولید، انواع فابریک به‌دلیل کیفیت بالاتر با هزینه بیشتری قابل تهیه هستند. بنابراین به منظور داشتن اطلاعات کافی در مورد قیمت و نحوه خرید، بهتر است به فروشندگانی مراجعه کرد که قیمت بروز این پروفیل را بر روی سایت خود عرضه می‌کنند. ضمن اینکه برای اطمینان از خریدی با کیفیت، عرضه‌کنندگانی را انتخاب کنید که تضمین لازم در این خصوص را به شما بدهند و با مشاوره و راهنمایی مربوط بر اساس نیاز، در خریدی مطمئن همراهتان باشند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها