دسته بندی

نحوه محاسبه قیمت تیرآهن

جدیدترین مطالب

آنچه که در « نحوه محاسبه قیمت تیرآهن » خواهید خواند:

  • اهمیت یادگیری روش محاسبه قیمت تیرآهن
  • فاکتورهای لازم برای محاسبه قیمت تیرآهن
  • روش محاسبه قیمت یک شاخه تیرآهن
  • روش محاسبه قیمت یک بندیل تیرآهن
  • روش محاسبه قیمت تیرآهن کیلویی

نحوه محاسبه قیمت تیرآهن از جمله اطلاعات کاربردی و مهارت‌های ریاضی است که هر مهندسی باید بلد باشد. محاسبات و نرخ‌گذاری‌هایی که در پروژه های ساختمانی و صنعتی انجام می‌شود، حساسیت بالایی دارد. این اطلاعات از عوامل زیادی تأثیر گرفته و بر عوامل زیادی هم تأثیر می‌گذارد. در ضمن این تنها مهندسان و مجریان پروژه های ساختمانی و صنعتی نیستند که به یادگیری روش محاسبه نرخ تیرآهن نیاز دارند. در واقع هر کسی که به واسطه شغل یا امور زندگی خود به خرید یا فروش تیرآهن نیاز دارد، باید از این اطلاعات سردربیاورد. پس مطمئناً شما هم به یادگیری روش محاسبه قیمت روز تیرآهن نیازمندید. این نوشتار نیز به همین دلیل تهیه شده است. 

اهمیت یادگیری روش محاسبه قیمت تیرآهن

نحوه محاسبه قیمت تیرآهن از این نظر قابل توجه است که قیمت این محصول تاثیر چشمگیری بر قیمت تمام شده هر نوع پروژه ساختمانی دارد. یعنی در برآورد هزینه های اجرای پروژه های ساختمانی، نرخ روز تیرآهن تاثیر بسزایی دارد. بنابراین رکود و رونق بازار مسکن که از بازارهای تأثیرگذار بر اقتصاد کشور است نیز، تحت تاثیر مستقیم قیمت این محصول قرار دارد. از طرفی این فاکتور خود از چند عامل مختلف تاثیر می‌گیرد. در واقع محاسبه قیمت این محصول پرکاربرد با استفاده از فاکتورهای ثابت و متغیر انجام می‌­شود. با استفاده از این روش میتوانید قیمت تمام شده تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان سازی را براورد کنید.

محاسبه قیمت انواع تیرآهن

فاکتورهای لازم برای محاسبه قیمت تیرآهن

قیمت تیرآهن بر اساس وزن، شاخه، ابعاد و ضخامت آن محاسبه می‌­شود. برای اینکه بدانید چطور می‌توانید وزن هر نوع تیرآهنی را محاسبه کنید، لازم است نکات زیر را درنظر داشته باشید:

  • نقش وزن تیرآهن در قیمت و نحوه محاسبه آن

وزن اصلی­‌ترین فاکتور تعیین قیمت آهن و محصولات آهنی از جمله تیرآهن است. تیرآهن در اشکال مختلف تولید می‌­شود. اشکال مختلف تیرآهن دارای وزن‌های متفاوتی هستند. وزن اشکال و سایزهای مختلف تیرآهن در جدولی به نام جدول اشتال تیرآهن وجود دارد. آیا پرمصرف ترین سایز تیرآهن را می شناسید؟

  • نقش جدول اشتال در تعیین وزن تیرآهن

یکی از راه‌­ های تعیین وزن انواع تیرآهن، استفاده از جدول اشتال تیرآهن است. جدول اشتال یک مرجع معتبر و استاندارد  برای انواع مقاطع فولادی از جمله تیرآهن است. در این جدول وزن انواع تیرآهن‌­های معمولی، INP، هاش، لانه زنبوری و دوبل به ازای هر متر مربع و به تفکیک سایز وجود دارد.

  • روش محاسبه وزن هر شاخه تیرآهن

برای به دست آوردن وزن هر نوع تیرآهن می‌­توان از یک فرمول مخصوص استفاده کرد.

وزن یک شاخه از یک نوع تیرآهن مساوی است با وزن یک متر از تیرآهن مورد نظر بر حسب کیلوگرم که در جدول اشتال ثبت شده است، ضرب در طول تیرآهن برحسب متر. برای بدست آوردن وزن تیرآهن دوبل عدد بدست آمده در ۲ ضرب می‌­شود. درضمن تیرآهن‌ها معمولا با طول  ۱۲ متر تولید می‌­شوند.

  • اهمیت محاسبه قیمت روز تیرآهن

قیمت روز تیرآهن از جمله فاکتورهای اساسی در محاسبه قیمت تیرآهن است. قیمت روز تیرآهن تحت تاثیر عوامل متعدد داخلی و خارجی دچار نوسان می‌­شود. گاهی این نوسان‌ها به اندازه ای شدت می‌یابد، که در دو روز متوالی دو قیمت کاملا متفاوت برای محصولات فولادی تعیین می‌شود. برای محاسبه دقیق قیمت هر مقطعی باید از قیمت روز آن در بازار مطلع بود.    

روش محاسبه قیمت یک شاخه تیرآهن

همانطور که پیش از این عنوان شد برای محاسبه نرخ تیرآهن ابتدا با استفاده از فرمول مخصوص، وزن یک شاخه تیرآهن مورد نظرتان را بدست می­‌آورید. وزن یک شاخه تیرآهن به دست آمده را در قیمت روز یک کیلوگرم آهن ضرب کرده و قیمت آن شاخه تیرآهن بدست می‌­آید. با این روش می‌توانید قیمت محصول مورد نیازتان را بر حسب تعداد شاخه به دست آورید.

روش محاسبه قیمت یک بندیل تیرآهن

بسته­ هایی که شامل تعداد مشخصی تیرآهن است، بندیل نامیده می‌­شود. برای محاسبه قیمت بندیل‌­ تیرآهن باید قیمت یک شاخه از آن را در تعداد شاخه ­های موجود در بندیل ضرب کنید، تا قیمت کل بندیل بدست بیاید. در این صورت قیمت مقطع مورد نظر شما بر حسب تعداد مقطع موجود در بندیل به دست می‌­آید.  

نحوه محاسبه قیمت تیرآهن کیلویی

در واقع این روش تفاوت چندانی با محاسبه قیمت تیرآهن شاخه ای ندارد. در این روش هنگامی که وزن یک شاخه تیرآهن را بدست آورید، باید آن را در تعداد شاخه ­های مورد نیاز ضرب ­کنید. عدد بدست آمده نشان دهنده وزن کل تیرآهن مورد نیاز شما است. حالا وزن کل تیرآهن که بر حسب کیلوگرم است را در قیمت یک کیلوگرم آهن ضرب می‌­کنید. عدد نهایی بدست آمده نشان دهنده نرخ تیرآهن مورد نیاز شما بر حسب کیلوگرم است. 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها